De nye plasmaskjermene fra Panasonic - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    [...og bildekvaliteten er...?
    Fikk en skikkelig wow-følelse første gang jeg koblet opp pcen via vga. Maken til knivskarpe bilder har jeg neppe sett på en tv før og en slipper den ekle unaturlige skarphetsfølelsen som oppstår i 100 Hz interlaced modus. Eneste problemet er at jeg etter å ha blitt vant til 100 hz har blitt allergisk mot pal-flimmer i mellomtiden.. (tven greier ikke mer enn 50/60 hz når den kjører progressivt).

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Kan du ikke bare sette PCen til å sende anamorfiske bilder da?
    Vet ikke om det går ann.

F.eks bildebehandling blir jo helt idiotisk med en slik kobling. En sirkel blir jo avlang på skjermen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld: At bildet blir fordreid skyldes ikke skjermen, men at pcen i utgangspunktet ikke støtter oppløsningen. Det er altså PCen som er den kjipe her.. Med litt fikling er sikkert det meste mulig, også det å sende anamorfe bilder via skjermdriverne. Via WinDVD ol. programmer er det vaffal ingen problem.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du nok må ta fram kalkulatoren din igjen. Hvem har sagt at pixler er kvadratiske?

Akkurat nå forer jeg forøvrig min Loewe tv med 720x576 oppløsning via vga. Bildet tegnes fortsatt opp i 16:9.
    Hei.
    Tror vi kanskje missforstår hverandre litt. Jeg sier ikke at 1024x768 ikke kan vises som 16:9. Sefølgelig kan det det hvis pixlene ikke er kvadratiske. Det jeg sier er at det er et 4:3 forhold der. Hvis du har et 1:1 pixelmapping (og pixlene er kvadratiske) vil bildet bli et 4:3 bilde.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ordens skyld: At bildet blir fordreid skyldes ikke skjermen, men at pcen i utgangspunktet ikke støtter oppløsningen. Det er altså PCen som er den kjipe her.. Med litt fikling er sikkert det meste mulig, også det å sende anamorfe bilder via skjermdriverne. Via WinDVD ol. programmer er det vaffal ingen problem.
    PC'n støtter jo oppløsningen. Det vanlige er jo kvadratiske pixler. At man skal kunne kjøre windows i anamorfisk modus tror jeg ikke er mulig.

For det første tror jeg det blir vanskelig å få til, og for det andre vil jo den horiontale oppløsningen bli lavere enn den vertikale.

Jeg mener da og minnes at det var du som tidligere klaget vilt over at LCD skjermer er 5:4 og 15:9. Er du plutselig blitt for faenskapet nå :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det funker i WinDVD og andre mediaavspillere, hvorfor skal en ikke greie det i windows-miljøet?

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Jeg mener da og minnes at det var du som tidligere klaget vilt over at LCD skjermer er 5:4 og 15:9. Er du plutselig blitt for faenskapet nå :wink:
    Tihi. LCD skjermer med 5:4 oppløsning har jo kvadratiske pixler slik at bildet på skjermen blir for høyt i forhold til standard "tv-format". En lcd-skjerm med 5:4 format passer likevel ypperlig som en pc-skjerm, da de fleste websider er høyere enn de er brede. De dyreste lcd-modellene har også muligheten til å tilte skjermen på høykant slik at en får en 4:5 oppløsning. Klager ikke på det heller, men ville ikke sett på tv slikt..

15:9 anser jeg egentlig som et totalt unyttig høyde/bredde forhold, dersom skjermen har det.

Panna plasmaen har jo 16:9 høyde/bredde forhold, noe som er perfekt til å se film med (bare hollywood hadde giddet å sent filmene i dette formatet også)..

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det funker i WinDVD og andre mediaavspillere, hvorfor skal en ikke greie det i windows-miljøet?
    Her er det jo snakk om ting hvor kilden er anamorfisk. Du klarer det vel ikke i win dvd hvis platen er 4:3?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Her er det jo snakk om ting hvor kilden er anamorfisk. Du klarer det vel ikke i win dvd hvis platen er 4:3?
    Ble plutselig litt usikker på akkurat det punktet der. Fant ingen 4:3 dvd-plater jeg kunne teste med heller og spiller jeg av .avi-filmer så er det ffdshow som tar over morroa.

Uansett. I ffdshow har en vaffal muligheten til å sette en manuell aspect ratio korreksjon. Om en setter den til å vise en 1:1 aspect ratio ved visning av 1.33:1 (4:3) filmer vil den få en perfekt geometri når den strekkes ut på en widescreenskjerm.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frøy
    Tror nok Peakman mente pikseloppløsningen. 1024x768 = 4:3.
    Tror nok Peakman mente det jeg og, men jeg mener fremdeles at 1024x768 pixeloppløsning = 16/9 side/bredde forhold.
    ???

Skjermformatet er 16:9. Men 1024 delt på 768 er og blir 1.33, samme som 4:3.
    Jeg antar pixelene er rektangulære.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda pixelen er rektangulære og til databruk så er det ubrukelig da datamaskiner tar utgangspunkt at pixler er kvadratiske.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •