Forslag til ny skjerm for bildebehandling?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til ny skjerm for bildebehandling?

Hei
    Har til nå benyttet 2 skjermer for bildebehandling, og en xrite pro calibrator som jeg har kalibrert en billig dell skjerm som fulgte med en hjemme pc for noen år siden. Har til nå egentlig fungert helt ok. Nr 2 skjermen min tok i dag morges kveld. (bruker bare til å ha filer, andre program oppe osv).

Så som dere sikkert skjønner må jeg ha en ny skjerm, og da kan jeg like greitt kjøpe en ny hovedskjerm:

Har ikke så stor plass da dagens hovedskjerm er widescreen, så tenker max 24tommer, kanskje 22, 23 også.

Så er spørsmålet hva bør en kjøpe ? Har sett på feks eizo color egde, men det blir for drøyt for en hobby fotograf i pris.

Så de merkene jeg har hørt skal være ok for bildebehandling før er vel Eizo og Dell? Finnes det andre merker folk anbefaler?

Dersom jeg skulle valgt mellom Dell Ultrasharp og Eizo FlexScan hva ville dere valgt? Og hva er egentlig forskjellen på alle modellene ? Kom gjerne med innspill og flere alternativ?

Kan både eizo og dell skjermene kalibreres med xrite display pro kalibratoren min?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til bildebehandling er vel viktigste punkt at panel type er IPS som gir mest korrekte farger.
    hvertfall var det sånn før i tida, så dersom dette er endret får noen korrigere meg.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Korrigeringene som utføres av xrite skrives vel i softwaren, og sånn sett vil jo proben fungere med alle typer skjermer. Spørsmålet er selvsagt om proben er tilstrekkelig korrekt samt om skjermen faktisk lar seg kalibrere inn skikkelig (IPS er sikkert smart). Husk at kolorimetere kan tendere til å bli mindre presise over tid, og skal egentlig kalibreres opp mot et spektroradiometer for å bevare presisjonen, men da er det vel rimeligere å bare kjøpe seg en ny, evt. få lånt en ny for å se om resultatet blir vesentlig annerledes enn ved bruk av egen probe.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne https://www.komplett.no/dell-27-led-...-u2713h/777340 godt fornøyd med den, får den i 24" tror jeg, man får bra "bang for buck" i forhold til Eizo skjermen.

Lignende tråder

1. Forslag til LCD på 40-42" med matt skjerm?
    By macca in forum TV-apparater
    Svar: 9
    Siste melding: 08-29-2008, 20:21
  2. Bildebehandling i ulike receivere
    By vito in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 09-23-2007, 13:24
  3. Bildebehandling i 2106
    By pahf in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 2
    Siste melding: 08-05-2006, 23:12
  4. Forslag til stor PC skjerm, høy oppløsning?
    By hårek in forum Generell video
    Svar: 1
    Siste melding: 12-03-2005, 00:23
  5. Forslag til stor DLP-basert skjerm
    By Dobermann in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 10-08-2005, 20:11

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg