Selger Elkjøp returnerte tv'er som nye?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selger Elkjøp returnerte tv'er som nye?

Som topic sier selger Elkjøp returnerte tv'en som nye?. Ser på etikken på pakken att det står ett annet navn, samt att pakken utvendig har litt merker.
    Isåfall burde de vel ikke selge dem som nye, ihvertfall ikke uten prisavslag.
    Noen her inne som har opplevd dette?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg jobbet der for en del år siden sendte de fraktskadede tver til rep og solgte de som nye og.
    returvarer innenfor angrefrist er vel vanlig praksis å selge som nytt, ellers hadde det blitt mye tap. har mottatt tver fra komplett merket "retur" med tusj også..

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel ikke lov, selger skal opplyse om att det er ett returprodukt, kan jo kreve prisavslag.
    Er en artikkel på dinside om dette: http://www.dinside.no/812862/du-bor-kreve-prisavslag

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det, men hvor er B-vare listen til de store nettbutikkene da? de får jo hundrevis av returer hver mnd. hadde blitt bra kaos på lagerene rundt om i landet viss de ble aventert som bruktvarer isteden.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det kommer veldig an på hvordan varen som er returnert er i. Dersom det er en uåpnet ting så ser jeg ikke problemet med å selge den som ny. Dersom den er åpnet eller noe sånt så vil det være naturlig å selge det som B-vare, selger fikset eller slikt. Da vil jo et lite avslag være naturlig.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    når jeg jobbet der for en del år siden sendte de fraktskadede tver til rep og solgte de som nye og.
    returvarer innenfor angrefrist er vel vanlig praksis å selge som nytt, ellers hadde det blitt mye tap. har mottatt tver fra komplett merket "retur" med tusj også..
    At noe er merket "retur" betyr ikke nødvendigvis at det er brukte varer. Det kan dreie seg om varer som er returnert i uåpnet stand, og avhengig av hvordan butikkene opererer er det ikke unaturlig at det har vært en tur innom en returavdeling før det legges tilbake på et eller annet lager. At det er skrevet "retur" med tusj kan jo også være noe en angrende kunde har gjort, fremdeles uten å åpne produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig det, men hvor er B-vare listen til de store nettbutikkene da? de får jo hundrevis av returer hver mnd. hadde blitt bra kaos på lagerene rundt om i landet viss de ble aventert som bruktvarer isteden.
    Hva tror du demovarer som oftest er?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvor er denne haugen av varer? kommer ann på varetype og.. regler og hva som skjer i praksis innad i ett firma har jeg sett mange rare variasjoner av etter noen jobber.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Att returvarelagrene er store er jo selgers problem, siden de har såpass lange åpne kjøp. Er ikke noe problem om man får en tv som ikke har vært åpnet opp.
    Men, har tv'en vært i bruk så skal denne selges som demo modell etc. kjøper skal ihvertfall opplyses mener nå jeg. Er jo feilaktig salgsinformasjon når man kjøper ett produkt som viser seg å ikke være nytt.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette med at man kan få et og annet produkt som er litt brukt mot at man har gode returordninger er noe man bør kunne leve med.

Dette gjelder ikke bare elektro. G-Sport har en tilsvarende ordning. Jeg kjøpet et par skisko der. Første turen merket jeg at dette var feil modell - alt for lite stødige for mitt bruk. Gikk tilbake og fikk de byttet i en annen og dyrere modell og la merke til at de jeg kjøpte og var litt brukt men helt greit da jeg jo hadde brukt mine som jeg leverte....

Selger sa ingen ting om at det var blitt brukt før.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og hvor er denne haugen av varer? kommer ann på varetype og.. regler og hva som skjer i praksis innad i ett firma har jeg sett mange rare variasjoner av etter noen jobber.
    Ser stadig vekk paller med retur varer til redusert pris.......sist jeg var på slependen så sto det 8-10 stk 46` Grundig tv som kunder hadde levert inn etter en kampanje uke.Sjekker alltid disse b vare sonene når jeg er innom diverse Elkjøp butikker.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nettbutikkene er det også avdelinger med b-varer.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det jeg mener, en returnert vare er en B-vare og skal ikke selges som ny. Greit nok att noen ikke bryr seg om det, men i følge loven så er vel dette på kanten. Jeg hadde ihvertfall ikke godtatt brukte joggesko til fullpris ?.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBain Vis post
    Det er det jeg mener, en returnert vare er en B-vare og skal ikke selges som ny. Greit nok att noen ikke bryr seg om det, men i følge loven så er vel dette på kanten. Jeg hadde ihvertfall ikke godtatt brukte joggesko til fullpris ?.
    Men da kan du heller ikke regne med å få byttet om du kjøper feil sko - ditt valg.

I mitt tilfelle hadde jeg i fall måttet kastet skoene eller solgt på Finn. Nå fikk jeg en bedre sko, mot et lite mellomlegg, og de så slik ut som mine etter en liten tur - nesten helt nye. Jeg gikk ikke langt når jeg merket de ikke var riktig, og det samme gjaldt vel han som hadde mine "nye" før meg. Nå skal det og sies at de jeg kjøpte var de eneste de hadde i min størrelse, så jeg hadde ikke mye valg om jeg ville bytte.

Tror butikkene gjør vurderinger fra produkt til produkt her.

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sitere fra dinside http://www.dinside.no/812862/du-bor-kreve-prisavslag:

"- Det er klart villedende å markedsføre et brukt produkt som nytt. Et helt klart brudd på markedsføringsloven, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.

Gjedrem sier at dersom produktet er åpnet, kan det karakteriseres som en mangel på produktet, noe forbrukeren må bli opplyst om før kjøpet."

Står jo der att det ikke er lov, og da er det ikke opp til kjedene og vurdere etter skjønn. Skjønner att det er ett problem, men loven er loven.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varer som returneres til nettbutikker etter at de har vært brukt selges som demovarer. Det samme gjelder varer som er nye med har vært innom til reparasjon.

Angående g-sport så selger de ikke brukte varer, det sier jo seg selv at de ikke kan gjøre.

Når jeg jobbet deltid på g-sport og en kunde returnerte en vare på 100% fornøyd garantien så ble disse varene lagt i en egen container og sendt avsted til veldedige formål. Hvor de gikk varierte litt, men det var alltid til en eller annen frivillig organisasjon som delte ut varene der de kom best til nytte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik Vis post
    Varer som returneres til nettbutikker etter at de har vært brukt selges som demovarer. Det samme gjelder varer som er nye med har vært innom til reparasjon.

Angående g-sport så selger de ikke brukte varer, det sier jo seg selv at de ikke kan gjøre.

Når jeg jobbet deltid på g-sport og en kunde returnerte en vare på 100% fornøyd garantien så ble disse varene lagt i en egen container og sendt avsted til veldedige formål. Hvor de gikk varierte litt, men det var alltid til en eller annen frivillig organisasjon som delte ut varene der de kom best til nytte.
    javel. både brukte og reparerte varer ble solgt som nye på Elkjøp når jeg jobbet der. men det bestrider du?
    forøvrig byttet jeg en boksesekk hos G-sport 2-3 uker etter kjøp.. hadde fått litt juling men såg relativt ny ut. den ble hvertfall ikke sendt til noen veldedige formål !
    Carlings prøvde å selge meg brukte bukser gravd opp fra personalrommet og, med tydelige slitasjeskader i kantene. "har ei her inne"
    så er tydeligvis ikke så firkantet som bare noen regler her og der..
    Sist endret av einis; 11-30-2013 kl 01:49

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regelverket er vel ganske klart på at det ikke er lov å selge returnerte varer som nye, men det er veldig naivt å tro at det ikke skjer. Vanskelig å gjette hvor vanlig det er, det varierer nok veldig fra butikk til butikk. Men om en Elkjøp-butikk praktiserer på denne måten betyr jo ikke nødvendigvis at hele kjeden gjør det.

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I 2008 fikk jeg en tv solgt som ny mens den var tydelig brukt da jeg kom hjem etter 2-3 timers kjøring. Gadd ikke kjøre tilbake så ble ingenting av det. Heldigvis så døde baklyset på den etter 4 år, så fikk jeg ny blankt ny tv fra LG Så ja elkjøp er no dritt noen ganger, missliker alt med den butikken. alltid utsolgt på bra varer, alltid kø, ingen hjelp å få. Selgere snørrunger på 15 år som ikke kan noe som helst nei huff holder meg til nettshopping

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    javel. både brukte og reparerte varer ble solgt som nye på Elkjøp når jeg jobbet der. men det bestrider du?
    forøvrig byttet jeg en boksesekk hos G-sport 2-3 uker etter kjøp.. hadde fått litt juling men såg relativt ny ut. den ble hvertfall ikke sendt til noen veldedige formål !
    Carlings prøvde å selge meg brukte bukser gravd opp fra personalrommet og, med tydelige slitasjeskader i kantene. "har ei her inne"
    så er tydeligvis ikke så firkantet som bare noen regler her og der..
    Bare kom med min erfaring fra den tiden jeg jobbet i g-sport.

Jeg var forøvrig innom elkjøp i dag på jakt etter nytt tv. Der var der det tydelig merket hvilke produkter som var returnert av kunde, og dermed satt ned i pris. Det var faktisk godt merket på alle avdelinger. Godt at praksis i butikken du jobbet i ikke er noe de gjør i alle varehusene sine.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Useriøs selger
    By freeair in forum Generell chitchat
    Svar: 5
    Siste melding: 01-28-2012, 01:15
  2. Svar: 26
    Siste melding: 09-22-2011, 16:20
  3. Selger min NAD c372 !
    By alfistor in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 3
    Siste melding: 01-28-2010, 16:41