Optoma HD30 eller Benq W1070?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Optoma HD30 eller Benq W1070?

Er i ferd med å bygge min første hjemmekino i kjelleren. Målet er å få til noe som fungerer OK til en overkommelig pris
    Rommet er ca 3.15 x 5.4 meter, takhøyde 2.14 m. Det kan mørklegges helt men vil ha relativt lyse vegger (fargen heter Skagen og er lys grå).

Jeg har planer om grått lerret på enten 106 eller 120 tommer, prioriterer ikke 3D, men vil jo sikkert teste det ut.

Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for en Benq W1070 og har lagt opp strøm og HDMI i taket tilpasset denne. I går var jeg innom Soundgarden og kikket på Optoma HD30 i et demorom. Syntes denne hadde imponerende bra bilde, men jeg har aldri sett W1070 i aksjon. Finner ingen forhandlere i Stavangerområdet som har denne i demo.

Ser ut til at HD30 er en helt ny prosjektor og finner ikke noe særlig info om den på nett. På papiret har den jo veldig bra spesifikasjon med bl.a 25000:1 i kontrast mot W1070 som har 10000:1, men er forskjellen så stor i virkeligheten?

Dette er de viktigste forskjellene jeg har funnet ut:
    - HD30 koster 4-5000 mer enn W1070, men inkluderer 2 par 3D briller (som strengt tatt ikke er så viktige for meg)
    - HD30 må stå lenger unna lerret og har ikke lens-shift. Men ser ut til at den vil passe ganske godt inn med min takhøyde og romlengde.
    - HD30 har lavere støynivå
    - HD30 har bedre kontrast men lavere lysstyrke

Så spørsmålet er da om HD30 er såpass mye bedre enn W1070 at jeg bør spandere de ekstra tusenlappene?

Husk at jeg er ute etter et rimelig oppsett her, HD30 er å tøye budsjettet litt. Så det er f.eks ikke aktuelt å gå opp til Sony VPL HW-50 i denne omgang. Jeg har sett den også i demo og så jo at den var bedre på sortnivå, men synes ikke forskjellen var så enormt stor.

Kom med synspunkter, er også åpen for andre forslag i samme prisklasse som de ovennevnte.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lener meg litt mot og si benq'n, den prisforskjellen kan vel nesten bare være brillene, og det hadde vel ikke verdt første gang Optoma pynter på specs i billig sjiktet, men jeg har dog ikke sett disse selv så ta min mening med ei klype salt.

Hovedsaklig sett så mener jeg at i <10k sjiktet så får man veldig mye med det aller billigste og skal man ha noe som er virkelig bedre ender man med og mange doble prisen.

Angående lerrets størrelsen, går jeg da utifra at du benytter veggen på 3.15 til lerretet hadde jeg nok gått for et på 106", du bør nesten ha en halvmeters klaring på hver side av lerretet til høytalere og du vil uansett ha sweetspot i stereo rundt 3m, 3.5m fra lerret.

Dette kommer jo selvsagt ann på høytalerne, om du har høytalere med porter vendt framover så trenger de ikke mye luft bak seg, mine Dali mentor 6 derimot trenger en halvmeter med luft fra selve porten til bakvegg for og få stram og god bass.

De som dog sier at det er surt og kjøpe for lite lerret har selvsagt et poeng så jeg ville ha målt opp på veggen om mulig med maskerings teip så du kan se hvor stort dette kan bli ifra tiltenkt sitte avstand.

kan ta målene herfra.
    http://www.displaywars.com/269,24-ce...entimetre-16x9

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for utfyllende svar. Benq W1070 har jo fått enormt mye skryt, så tror kanskje at jeg fortsatt skal satse på den da.
    Den er jo såpass rimelig at det blir mindre smertefullt å bytte den ut også.

Hadde vært kjekt å fått sett den i aksjon først. Er det noen her på forumet som holder til i nærheten av Stavanger og har W1070 som kan tilby en liten demo?

Lerret skal på 315-veggen ja. Akkurat den veggen skal kles med gips og males mørk. Tror jammen at jeg bare skal male et 120" hvitt felt med mørk farge rundt, så kan jeg kjøpe prosjektor før jeg kjøper lerret og teste ut både 120" og 106" tommer rett på veggen før jeg bestemmer meg for endelig lerretstørrelse.

Godt poeng med sweet-spot og høyttalerplassering, blir jeg sittende 3 m fra lerret så holder det sikkert med 106"
    Sist endret av Helgeo; 11-06-2013 kl 16:19

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ w1070 er på salg på www.elkjop.no i helgen for 5695,- Løp og kjøp. Har en sånn og er veldig fornøyd!!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPSE Vis post
    BenQ w1070 er på salg på www.elkjop.no i helgen for 5695,- Løp og kjøp. Har en sånn og er veldig fornøyd!!
    Takk for tipset. Akkurat nå skulle jeg ønsket at jeg så meldingen i går ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Helgeo Vis post
    Takk for tipset. Akkurat nå skulle jeg ønsket at jeg så meldingen i går ;-)

No er den på salg til 5795,- på www.lefdal.com

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPSE Vis post
    No er den på salg til 5795,- på www.lefdal.com
    Supert, da er den bestilt :-)

Lignende tråder

1. BenQ W1070 i stuekino
    By graveyard85 in forum Digitale projektorer
    Svar: 0
    Siste melding: 08-14-2013, 23:48
  2. Benq W1070
    By geiroo in forum Digitale projektorer
    Svar: 26
    Siste melding: 07-28-2013, 12:13
  3. BenQ W1070
    By Intercom in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 04-23-2013, 21:25
  4. Benq W1070 samme som Benq W1000+ bare nyere version?
    By joakimpatos in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 12-14-2012, 23:05
  5. Førstegangs projektor (Benq w1070?)
    By Humongus in forum Digitale projektorer
    Svar: 6
    Siste melding: 12-14-2012, 15:00

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg