Treger litt "nybegynnerhjelp"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Treger litt "nybegynnerhjelp"

Skal kjøpe meg DVD-spiller + prosjektor og lerret, og da jeg har begrenset med erfaring på området, håper jeg noen har litt tips å komme med:

Først av alt:
    Noen tips til filmer jeg bør bruke for å teste billedkvalitet og noe spesielt jeg bør se etter?

Shortlist for spillere i prisklassen rundt 6-8000 kroner (litt slingringsmonn her). Er KUN opptatt av billedkvalitet, har annen løsnig for Hi-Fi?

Tips til prosjektor + lerret under 20 lapper?

All hjelp er god hjelp.

Har en Loewe Aconda som "referanse" på TV-fronten allerede.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det kun er Bilde og ikke musikk du skal ha din DVD spiller til så Vil jeg tro at Denons nye DVD2910 er ett godt valg som spiller iallefall.

Du kan lese mye om den på forumet her samt på klubbens egne sider her
    Link:http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=...6|5569|pdetail

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til PJ så er BenQ PE7800 Verdt å nevne.
    Sammen med den nevnte dvd spilleren vil denne gi ett godt bilde da denonspilleren kompanserer for den (nevnte. noe dårlige) Bildeprosseseringen denne har innebygget. (de fleste "billige" projectorer bør kompanseres med en god spiller.)

http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=246

Ikke mye utfyllende svar men det gir deg en liten pekepinn. Så kan du forøvrig lese om begge produkter her på forumet.
    Står mye om de begge.

Andre ting å ha i tankene er jo om du er følsom for "Regnbue-effekten".
    Avstand fra lerret til PJ.
    Sitteavstand.
    etc.
    Kom med flest mulig opplysninger for å få fyldigere svar.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt mer info....

Jeg skal ha lerret som er ca 2 meter bredt og kommer til å sitte ca 4 meter unna. Kjører i første omgang kun stereolyd, multikanal for komme litt senere. Kabelstrekket fra spiller til prosjektor blir ca 8 meter. Må ha SCART-utgang på spiller da jeg kun har SCART inn på TV-en som jeg også ønsker å kunne se filmer på innimellom. Vil ha 16:9 - prosjektor da den stort sett utelukkende skal brukes til film. Lerretet skal henges fra taket.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PJ skal henge i taket, så avstand til lerret kan være alt fra 1 til 4 meter

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon DVD-2910 (Bra bilde, bra innstillingsmuligheter, bra i tester)
    BenQ PE7800 (Bra oppløsning, widescreen, konge bilde, uslåelig pris)
    Greyline lerret av noe slag (de sier det er bra med litt grått lerret, da det forbedrer sortnivå, spesielt når rommet ikke er 100% mørkt).

Har selv nevnte DVD og projektor, med hvitt lerret. Endte opp med dette etter nøye vurdering av specs, omtaler, råd og prøving. Du blir garantert fornøyd, og det slår det meste med hensyn til pris/kvalitet etter det jeg har fått med meg.

Når det gjelder film så finner du det i egne eksisterende tråder sikkert. Husk bare at innstillinger har MYE å si for bildet på projektor, så det er ekstremt vanskelig å sammenligne så lenge det ikke er brukt tid på å gjøre dette riktig (og likt). Husk også på faktorer som lerret, størrelse og lysforhold når du sammenligner. Og at tegnefilmer ser bra ut på nesten hvilken som helst projektor (lett å la seg "lure").
    Som eksempel på DVD-er med bra bilde (og lyd) er Peter Gabriel - Growing up live og Robbie Williams - Live at knebworth - what we did last summer (begge musikk DVD-er med DTS-lyd). Av filmer så er det mange som bruker f.eks. Ringenes Herre og mange fler, men som sagt søk, så finner du bedre svar. Husk å se etter naturlige farger på hud, og at det er detaljer/nyanser i mørke partier, og at det er "dybde" i bildet.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Treger litt "nybegynnerhjelp"

Sitat Opprinnelig postet av nb
    Har en Loewe Aconda som "referanse" på TV-fronten allerede.
    Det kan bli vanskelig for en PJ å matche bildekvaliteten til Acondaen. :wink:

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at Acondaen blir bedre enn PJ'en ja... men stort er moro Av denne grunn ønsker jeg også å kunne se film på TV-en, som kun har SCART-inngang (den har vel sikkert S-Video også...). Funker det greit med komponent-til-scart - overganger, eller bør jeg definitivt satse på en spiller med SCART. Så vidt jeg kan se på bildene har ikke Denon 2910 SCART, mens 3910 har det. Stemmer dette?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2910 har scart samt DVI og HDMI.

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelp så langt - hva med lerret?

Jeg får det ikke _helt_ mørkt i stuen og skal som sagt sitte ca 4 meter unna. Har plass til 2 meter bredde mellom høyttalerene. Lerretet må henge i taket og har ikke bruk for motor. Trenger jeg ekstra sort ramme over for å få bildet lavt nok (har standard Norsk takhøyde på ca 2.5 meter). Generelt: Hvor bør underkant av bildet være i forhold til øynene?

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt: Hvor bør underkant av bildet være i forhold til øynene?
    Der hvor du liker det. Plasser projektoren så du slipper å bruke keystone, og plasser lerretet deretter.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte nylig en Infocus 4805, ble meget imponert over denne. Synes den er et godt alternativ dersom du skal ha PJ+lerret til under 20k.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På projektorsiden har jo Panasonic PT-AE700 fått mye bra kritikk i det siste i denne prisklassen. Et definitivt førstevalg hvis du er av dem som ser regnbuer på DLP-projektorer, ihvertfall. Med avstand på 2:1 til lerretet så vil du ikke få problemer med hønsenetting/screendoor heller.

Takker for hjelp så langt - hva med lerret?

Jeg får det ikke _helt_ mørkt i stuen og skal som sagt sitte ca 4 meter unna. Har plass til 2 meter bredde mellom høyttalerene. Lerretet må henge i taket og har ikke bruk for motor. Trenger jeg ekstra sort ramme over for å få bildet lavt nok (har standard Norsk takhøyde på ca 2.5 meter). Generelt: Hvor bør underkant av bildet være i forhold til øynene?
    Med belysning i rommet er det mange som anbefaler et grått lerret fremfor et hvitt. Grunnen er at strølyset i rommet vil påvirke et grått lerret mindre enn et hvitt og at man derfor får et bedre sortnivå enn med hvitt lerret. Vil også anbefale lerret med sort kant rundt. Det gir mer opplevd dybde i bildet.

Når det gjelder hvor høyt lerretet skal være plassert, så har vel de fleste kvalitetslerreter litt å "gå på", slik at du kan trekke lerretet ganske langt ned under kassetten. Så skal du ha nedtrekkslerret, så er det jo bare å prøve seg fram.
    Et alternativ kan være å kjøpe projektoren først og teste litt mot veggen før man bestemmer seg for hvilket lerret man vil ha og hvor høyt bildet skal være. Det er jo ikke sikkert at 200cm er det beste heller, selv om du har plass til det. Men sitter du 4 meter unna, så er nok det et godt valg.

Edit: Husk på at med 2 meter bredde blir 16:9-bildet ca 113 cm høyt. Det gir deg med standard norsk takhøyde (245cm) en maksimal høyde over gulvet på 120 cm (gitt at kassetten er ca 10 cm høy). De fleste ønsker å ha lerretet noe lavere enn dette, men hovedbegrensningen er ofte plassering av rack og senterhøyttaler. Vet ikke hvordan dette er i ditt tilfelle. Mange har stoler som man lener seg godt tilbake i, og da kan bildet gjerne være plassert ganske høyt.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har man 20k til rådighet til projektor og lerret, ville jeg heller gått for BenQ PE7800, og allikevel kommer man godt under 20k. Man trenger ikke et lerret til mange tusen for at det skal bli bra. 4m avstand på 2m bredt lerret er ypperlig til denne, og projektoren kan da monteres helt bak i rommet (altså rundt 4m unna lerret). Har omtrent samme mål selv, men sitter kanskje litt nærmere. Om man har avstand 1,5-2 ganger lerretsstørrelse, ville jeg ikke hatt dårligere oppløsning enn BenQ-ens(1024x576).

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg skal drøye kjøp av PJ en stund, er det noen vits i å skaffe meg en bra DVD-spiller ala Denon 2910 for kun å spille på Acondaen? Har p.t. en Sony type latterlig billig for et par år siden og sikkert håpløst utdatert - vil det være et stort sprang i billedkvaliteten så lenge jeg kun tar bildet ut påen 32" TV eller må man opp på PJ for å se hva som bor i billedsiden av en DVD-spiller?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ser det selvsagt best på en PJ, men jeg så helt klart forskjell på min gamle og en ny DVD-spiller på mitt 32" tv når jeg testet. Jeg ble faktisk overrasket over forskjellen. Skal ikke garantere at jeg hadde sett det, om jeg ikke byttet frem og tilbake der og da. Jeg trodde bildet mitt var bedre enn det var.

Men om det er et stort sprang, det kommer helt an på øyet som ser. Utviklingen er jo der hele tiden. Om du venter til våren så vil det trolig være andre og trolig bedre DVD-spillere i denne prisklassen, som kanskje yter din da nye PJ mer rettferdighet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •