4k Tv til knappe 10 tusen!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

4k Tv til knappe 10 tusen!

Noen andre som har fått med seg dette?

Synspunkter?
    Personlig har jeg aldri hørt om merket, men allikevel spennende saker!

Seiki 50 Class 2160p 120Hz LED HDTV - 3840 x 2160, 16:9, 120Hz, 5000:1 Native, 6.5ms, 3x HDMI, VGA (SE50UY04) at TigerDirect.com

Newcomer Darthmaniac sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som en stor nyhet ja
    Selger svinbillig 4KTV - Hardware.no

:-D

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    wow, slik tv som vil koste 20.000 i norge når den kommer inn?

var jo ikke gal pris i det hele! til 4K

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste artikkelen på hw.no.

Kjempe bra at allerede nå produsenter starter å presse prisene! Men tror ikke 4K tar av før alt annet er på plass, film, avspillere osv osv.
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som de fleste har fått kjøpt seg opp på gamle favorittfilmer i 1080-oppløsning, så kommer 4K så vi må kjøpe alt på nytt igjen.

Også kommer 8K etterhvert, også er det på'n igjen :P

Men vet ikke hvor "dårlig" dagens BD-filmer vil se ut på en 4K jeg?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Synd at folk ser seg blinde på oppløsning atter igjen... En 4K TV krever enormt med prosessering for å håndtere kildematerialet på en noenlunde akseptabel måte. Jeg kan garantere at denne TVen, selv uten å ha sett den, ikke er i nærheten av å håndtere datamengdene foruten - under tvil - bit-by-bit-visning helt uten intern prosessering av bildet.

Resultatet? DÅRLIGERE bilde enn en tilsvarende 1080P-TV som (såvidt... ) klarer å prosessere bildet...

Det som imidlertid kommer til å gi bedre bildekvalitet er selvsagt 4K-content, såfremt en får foret denne TVen med dette - samt at panelet har grei refresh, kontrast og fargegjengivelse (som den for øvrig sikkert heller ikke har... ).

Tipper nok vi ser et nytt 4K-format til høsten i år, kan ikke tenke meg noe annet, så for all del, billige 4K TVer selvsagt fint og flott - men folk bør absolutt ha en sunn skepsis!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig dette er en grei gaming monitor? Sikkert kult å teste spill i 4k for dem som har high end gaming rigg. Men jeg tviler på at folk kaster ut plasmaen til fordel for denne på film - med eller uten tilgang på 4k filmer.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet i allefall at jeg ikke kommer til å kjøpe ny TV eller proje uten at det er 4k.
    Kan tenke meg en 90" 4k TV i hjemmekinoen... Kanskje om et par år?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig skeptisk til merket her, men interessant at noen prøver å presse prisen på 4k såpass grundig allerede nå.

Pressemelding på engadget.com, forresten:
    Seiki officially prices its 50-inch 4K TV at $1,500 with a late April launch

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men vet ikke hvor "dårlig" dagens BD-filmer vil se ut på en 4K jeg?
    Tja, siden 3840x2160 er akkurat dobbelt så mye som 1920x1080 i begge retninger, så vil oppskalering fra blu-ray til 4k bety at 2x2 piksler viser samme farge. Mao. er det ingen gode grunner til at blu-ray skal se forskjellig ut på en 50" 1080p TV og en 50" 4k TV (gitt at alle andre egenskaper ved TVene er like).

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Synd at folk ser seg blinde på oppløsning atter igjen... En 4K TV krever enormt med prosessering for å håndtere kildematerialet på en noenlunde akseptabel måte. Jeg kan garantere at denne TVen, selv uten å ha sett den, ikke er i nærheten av å håndtere datamengdene foruten - under tvil - bit-by-bit-visning helt uten intern prosessering av bildet.

Resultatet? DÅRLIGERE bilde enn en tilsvarende 1080P-TV som (såvidt... ) klarer å prosessere bildet...

Det som imidlertid kommer til å gi bedre bildekvalitet er selvsagt 4K-content, såfremt en får foret denne TVen med dette - samt at panelet har grei refresh, kontrast og fargegjengivelse (som den for øvrig sikkert heller ikke har... ).

Tipper nok vi ser et nytt 4K-format til høsten i år, kan ikke tenke meg noe annet, så for all del, billige 4K TVer selvsagt fint og flott - men folk bør absolutt ha en sunn skepsis!
    +1
    Burde fått mer, men jeg har vel bare en stemme :P

Folk ser seg veldig blinde på oppløsning visstnok, og glemmer helt og tenke på om øyet faktiskt klarer og se så mange punkter engang på normal avstand.

Sånn som jeg sitter i stua mi (ca 2.8m fra tv) så ville jeg trengt en 4k skjerm på minimum 80" for og faktiskt ha fullt utbytte, rett og slett fordi noe mindre enn dette ville øyet\hjernen din ikke registrere.

Sånn som jeg har det da i dag, så kan jeg såvidt se forskjell på 720p og 1080p på 50", på 90" lerretet derimot så er det mye lettere og se forskjell i oppløsning til punktet hvor jeg helst ikke ser 720p materiale, men 1080p funker helt fint.

Kort sagt.
    Jeg kommer nok ikke til og kjøpe LOTR samlinga IGJEN pga 4k.
    Jeg vil heller ha god farge gjengivelse og billed dynamikk, enn det samme dårlige bilde bare 'større'.

Men for den saks skyld, bare morro at de allerede begynner og presse prisene.
    EDIT:
    Men!, her lyser det opp noen varsel lamper, 3840 x 2160 @ 120hz.
    Hvordan skal man liksom klare og oppnå dette?

Tven har bare HDMI innganger og som vi vet støtter ikke HDMI fysisk mer enn 4k ved 24 hz, og HDMI har betraktelig høyere båndbredde enn VGA eller component for den saks skyld.
    Hadde den hatt display port støtte så kanskje det hadde verdt mulig, men det har vel lite for seg i et stue miljø :P

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette minner meg litt om den gangen Panasonic hadde den eneste DVD spilleren på markedet til 6500kr og plutselig kom "Kiss" DVD spillerene til 1495,-, nesten før noen andre produsenter hadde rukket å summe seg.
    ... Og disse ble solgt på RIMI.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å se hvor godt oppskalert bluray ser ut, er det bare å kikke på Sony VW1000. Denne har selvsagt en veldig god prosessor, men vi skal også huske på at det er første-generasjon prosessor vi snakker om. Disse kommer til å bli billigere, og veldig mye bedre etter hvert, akkurat som vi så på DVD-spillerne.

Når det gjelder 4K kildemateriale, så finnes det per dags dato bare noen ytterst få filmer som er ekte 4K. Grunnen til det, er at FX-arbeidet fortsatt gjøres i 2K. Det vil si at nesten alle dagens 4K filmer (på kino) i stor del bare er oppskalert 2K, siden all data-animering er gjort i 2K, og så bare oppskalert. Dette inkludert Hobbiten.

Når det gjelder dette TV-apparatet, så tror jeg ikke man skal forvente at den fungerer med hverken PAL eller 50Hz generelt? Med mindre det er som ren monitor da. Er enig med flere andre her, at jeg heller vil ha bedre bildedynamikk, enn billige LED-LCD med 4K. Som PC-monitor blir den jo alt for stor til mitt bruk. Tenker skrivebordet mitt ser rimelig fjollete ut, med en 50" stående på toppen?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner jeg blir skeptisk når ingen andre lager 50 tommers 4K panel. Det er kun LG som lager disse panelene foreløpig og de lages i 55 og 65 tommer. Da hoppet jeg bukk over 84 og 85 tommerne til LG og Samsung.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 rammeløse full-HD monitorer som er "limt" sammen :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er drøy times video av utpakking og testing av Seiki UHD TVn fra PC Perspective.
    Største begrensningen som spillemonitor er HDMI 1.4a som bare klarer å passere 30Hz.
    Denne testen er en ganske lettvekter test hvor karene ikke bruker mye tid på å justere TVn riktig for å utnytte den best.
    TVn oppkonverterer ikke så det må gjøres med PC eller BD spiller.

[YOUTUBE]uXBu9nxLN78[/YOUTUBE]

Etter alle forumpostene rundt om i USA å dømme så er det veldig mange som har kjøpt denne, både blant spillepublikum og profesjonelle filmfolk.
    Etterhvert som flere får denne TVn og får testet den med riktig kombinasjon av innstillinger så vil resultatet bli bedre.

Her er inntrykket RED sjefen gav etter en kort test.
    We got a truck load of these delivered to the studio today. Panels look better than you would expect for $1200 but they are no where near the big dogs.. mostly in terms of bit depth, color accuracy and controls ( as expected )

Obviously first thing we did was hook it up to REDRAY and it looked pretty good. Gradients from light to dark and fades you really notice the lack of bits that the panel can process.. looks like it handles about 6 bits and doesn't dither very well if at all. Color gradient charts that are preloaded on REDRAY seem to reveal a bit of non-linearity per color in the display.

You need to turn sharpening to zero and color is a single slider that you need to find out the sweet spot. Also noise reduction off.

I also hooked it up to some video cards.. The GTX 680 works great, the GTX 690 doesn't yet ( no HDMI port and i couldnt find the adapter to see if it works)

I think this is where this screen was meant to live.. its a great large computer monitor with a ton of real estate and the size isn't too obnoxious. Just make sure you have a nice small 27" or 30" monitor on the side for color accuracy. Solidworks guys are gonna have wet dreams with this monitor.

Single HDMI was what i tested.. and it was nowhere near 60Hz. It seemed to like 8 bit RGB, Feeding it 12 bit YCC from REDRAY made the monitor freak out.

we will bring it into the lab and see how far we can push this. You guys with REDRAY players have a bunch of test charts that will help calibrating your sets.. as its always good to calibrate to the source.

The important thing here is that this display is one of those "switches" that has been flicked. The lights are on.. 4K is here.. The consumers are waking up.

Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Kjenner jeg blir skeptisk når ingen andre lager 50 tommers 4K panel. Det er kun LG som lager disse panelene foreløpig og de lages i 55 og 65 tommer. Da hoppet jeg bukk over 84 og 85 tommerne til LG og Samsung.
    Det er mange som produserer 4K paneler i alle størrelser. Helt ned i rundt 30" og mindre som f.eks. Panasonic 4K 20" tablet.
    4x 25" HD paneler blir en 50" 4K TV.
    4x 27" HD paneler blir en 55" 4K TV.
    4x 32" HD paneler blir en 65" 4K TV.
    4x 15" HD paneler blir en 30" 4K TV.
    LCD paneler blir gjerne produsert i store flak og delt opp for HD paneler. Mye av elektronikken er den samme. Den største prisforskjellen i produksjons kostnader mellom HD og UHD TVr er hvor avansert elektronikken er som f.eks. opp-konverterings elektronikk.

Kina (mainland) er mest sannsynlig nå den største produsenten av 4K LCD paneler med produsenter som BOE og TCL som eier China Star Optoelectronics Technology co., LTD.(CSOT) og som lager verdens største LCD TV 110in 4K 3D.
    I tillegg så produseres det 4K paneler i Taiwan(AU Optronics(AUO) og Chimei Innolux Corporation(CMI) ) og Japan (Sharp).

Kina produsentene/merkevare vil bruke 4K TVr til lav pris for å etablere merkenavnene sine i EU og US for å utkonkurrere Japanske og Koreanske merkenavn. På samme måte som Koreanere og Japanere har gjort tidligere.

Seiki er et absolutt et billigmerke men med god kvalitet til prisen (basert på tilbakemeldinger på Amazon for HD TV'ne).
    Det vil komme mange 4K TVr de neste månedene til omtrent samme pris. De har blitt solgt i Kina lenge allerede.
    Flere av de Kinesiske merkene har vært tilgjenglig i Europa i mange år, merker som Hisense og Haier(solgt i Norge av Komplett) og Westinghouse. Mindre kjente merker som Skyworth(største TV merke i Kina, muligens verdens største TV merke basert på solgte TVr) har solgt 4K TVr siden i fjor og vil også bli solgt i EU og US innen sommeren.
    Alle disse merkene skulle være kjent fra IFA hvor de har vist frem 4K TVr.
    Kanskje en tanke for dem som besøker IFA hvert år å konsentrere seg litt mer om TV merker fra Kina på IFA 2013?

Den smarteste 4K TV produsenten som vil selge 4K TVr til lavpris sørger for litt flere innganger som f.eks. Displayport og farge-kalibrering og vil ha hele spillemarkedet og Foto/Film markedet å selge til.
    Dette er "early adopter" markedet som vil kjøpe disse i volum.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    TVn oppkonverterer ikke så det må gjøres med PC eller BD spiller.
    Hva vil det si? Fyller 1080p-bildet bare det ene hjørnet, mens resten av TVen er svart?

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hva vil det si? Fyller 1080p-bildet bare det ene hjørnet, mens resten av TVen er svart?
    Litt uklart hva den egentlig gjør, om den bruker piksel quadrupling eller annen metode.
    Sender du 1080p inn i TVn så får du bare 1080p kvalitet men spredt over hele skjermen, i motsetning til Sony og LG's 84" og Sony's VW1000 projektor som opp-konverterer 1080p til UHD.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Marjuss
    Noen andre som har fått med seg dette?

Synspunkter?
    Personlig har jeg aldri hørt om merket, men allikevel spennende saker!

Seiki 50 Class 2160p 120Hz LED HDTV - 3840 x 2160, 16:9, 120Hz, 5000:1 Native, 6.5ms, 3x HDMI, VGA (SE50UY04) at TigerDirect.com
    Er det sånn at menn blir helt gale og slutter å tenke så snart det dukker opp en dame med STORE pupper....eller en bil med veldig feite felger....eller en forsterker på 7x1000 til kr. 2.40??????
    There is no such thing as a free lunch...:-)

PS: Har hørt at de har en 16K TV til 5.000 i NIGERIA....sjekk e-mailen din :-))))) tilbud kommer snart....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ARTY
    Litt uklart hva den egentlig gjør, om den bruker piksel quadrupling eller annen metode.
    Sender du 1080p inn i TVn så får du bare 1080p kvalitet men spredt over hele skjermen, i motsetning til Sony og LG's 84" og Sony's VW1000 projektor som opp-konverterer 1080p til UHD.
    Det der var jeg ikke helt med på. 1080P "spredt over hele skjermen" er jo nettop oppkonvertering til 4k.. Det ligger ikke noe annet i uttrykket oppkonvertering enn at en oppløsning konverteres til en annen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •