Billig HDMI kabel på Biltema (1.5m 30kr, 5m 40kr, 10m 50kr) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Uten håndfaste bevis så kan begge to være like mye på viddene, så hvem skal man høre på?
    Seg selv eller andre?
    Her kommer det med å teste ting ut i praksis inn, hvis jeg ikke ser forskjell på en hdmi kabel til 50kr og en til 1000kr, og selger fortsatt står bak meg og forteller meg om forskjellene, hvem skal man da høre på?
    Jeg hadde valgt å stole på mine egne øyne og oppfattelse enn selgers ord og tanker om produktet i det eksempelet..

+1
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den jeg kjøpte kosta 200kr
    MEN dette kan også ha mye om å gjøre med at tven er billig, aner ikke hvordan det er med hdmi ifra en 50k tv.. :razz:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten håndfaste bevis så kan begge to være like mye på viddene, så hvem skal man høre på?
    Seg selv eller andre?
    Her kommer det med å teste ting ut i praksis inn, hvis jeg ikke ser forskjell på en hdmi kabel til 50kr og en til 1000kr, og selger fortsatt står bak meg og forteller meg om forskjellene, hvem skal man da høre på?
    Jeg hadde valgt å stole på mine egne øyne og oppfattelse enn selgers ord og tanker om produktet i det eksempelet..
    Poenget er vel heller at å oppfordre noen til å 'tenke selv' er litt meningsløst all den tid absolutt alle mener de allerede gjør akkurat det. Forsåvidt har frasen også fått litt uheldige konnotasjoner ettersom den hele tiden dukker opp i samtale med konspirasjonsteoretikere som mener det er mer effektivt å gruble selv enn å faktisk høre med folk som har peiling. Dukker opp her og ('samme hva om alt dette bryter med all forskning innenfor lyd og fysikk, jeg vet hva jeg hører og kan tenke selv!'), forsåvidt.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Poenget er vel heller at å oppfordre noen til å 'tenke selv' er litt meningsløst all den tid absolutt alle mener de allerede gjør akkurat det. Forsåvidt har frasen også fått litt uheldige konnotasjoner ettersom den hele tiden dukker opp i samtale med konspirasjonsteoretikere som mener det er mer effektivt å gruble selv enn å faktisk høre med folk som har peiling. Dukker opp her og ('samme hva om alt dette bryter med all forskning innenfor lyd og fysikk, jeg vet hva jeg hører og kan tenke selv!'), forsåvidt.
    Nå gjelder vel dette ting som faktisk er motbevist i mange blindtester, men fortsatt er det folk som mener at det er forskjell på hdmi kabler med samme sertifisering og standard bare fordi den ene koster 1000kr og den andre 50kr.
    Og det er her det med dyktige selgere og bra markedsføring kommer inn, de klarer å lure deg til å tro at det faktisk er forskjell selv om det ikke er det, derfor skrev jeg det første innlegget, noen vil alltids la seg lure..
    Og det er ikke noe galt i høre på andre, det er ikke det jeg mener, men vi må tenke oss om litt hvem vi hører på.
    Har faktisk den personen vi hører på den kompetansen som trengs for å vite det han snakker om eller synser bare personen..
    Stereo/hjemmekino : Yamaha rxv1800, Monitor Audio GS10, Xtz 99 w10.16.
    Headfi : Hifiman he-400, Shure srh940, Shure se425, Avid mbox mini.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ja, HDMI er kompliserte greier, men det er fremdeles billig å produsere HDMI-kabler.

Hvorfor du blander inn fretex og first price i denne diskusjonen finner jeg meningsløst.

HDMI har, som de fleste andre digitale løsninger, automatisk feilretting som tillater seg å 'gjette' hvilken farge/informasjon en piksel skulle ha, dersom den informasjonen ikke kom frem fra pakkedataene som ble sendt. Den tillatte feilmarginen er svært lav og synlige artefakter kommer svært synlig dersom kabelen ikke er godt nok konstruert. Artefakter svært like de ved svak signal fra parabol, både hakking i bilde og lyd, samt områder i bildet som mangler/ikke oppdateres kontinuerlig. Likegyldig til om kabelen koster 10 eller 1000kr.

EDIT:
    Flott at de selger de billig nå, men synd at det bare er for å tømme lageret for å få nye inn med en litt annen merking.

Det det hele koker ned til er at ingen kjede er sterkere enn det svakeste ledd....

Og jeg blir gang på gang svært forundret over at så mange her inne skriker og hyler og er helt over seg av begeistring når man finner HDMI kabler som er billige....fra firmaer som stort sett ikke har noe med lyd og bilde og gjøre....

Og HDMI kabelen er jo den komponenten som kobler sammen Flatskjermen/prsjektor/receiver med en Blu-ray/DVD spiller eller en kabel/parabol tuner.....eller en PC...osv osv.

Så hvorfor er det himmelrike at den er billig og fåes kjøpt på f. eks Biltema???

I DON'T GET THAT...:-)
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder vel dette ting som faktisk er motbevist i mange blindtester, men fortsatt er det folk som mener at det er forskjell på hdmi kabler med samme sertifisering og standard bare fordi den ene koster 1000kr og den andre 50kr.
    Og det er her det med dyktige selgere og bra markedsføring kommer inn, de klarer å lure deg til å tro at det faktisk er forskjell selv om det ikke er det, derfor skrev jeg det første innlegget, noen vil alltids la seg lure..
    Og det er ikke noe galt i høre på andre, det er ikke det jeg mener, men vi må tenke oss om litt hvem vi hører på.
    Har faktisk den personen vi hører på den kompetansen som trengs for å vite det han snakker om eller synser bare personen..
    Har i siste halvåret trodd det kanksje var noe rart med mine billige HDMI kabler siden projektoren kutta litt ut i en par sekunder rundt 2 timers merket.

Men fant jo egentlig ut at dette var i receivern min sine 2 HDMI utganger, mest sannsynlig fungerer denne da som en ren y-splitt for når jeg deaktiverer den utgangen som ikke brukes får jeg renere bevegelser i tven og projektoren når jeg bruker den har ikke lenger snev av cut-off uansett hvor lenge jeg bruker den.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    EDIT:
    Flott at de selger de billig nå, men synd at det bare er for å tømme lageret for å få nye inn med en litt annen merking.
    Blir jo bra om resultatet blir at de følger HDMI sine regler for merking av kabler , innpakkning og annonsering av kabler. (bra også når andre butikker følger etter)

Da vil man lettere kunne forsikre seg om at kabler er bra kabler eller om det er kinamikk man kjøper....det blir mye enklere for kunden og kjøpe kabel om man velger en som følger HDMI krav til merking/salg.

(man slipper dumme produktforklaringer som ..ultimate high speed , 1080p sertifisert , takler DTS HD MA . Støtter HDMI-standard 1.4 , bedre farger , renere lyd osv)

Det er veldig lenge siden HDMI kabel logo og krav til innpakkning startet (produksjon av kabler) at det ennå selges mye gamle kabler betyr vel at lagrene har vært store ........(ikke bare Biltema men generelt)

vil tro mange flere vil selge de gamle HDMI kablene billig når de tar inn de nye

HDMI kabel uavhengig av pris men produsert etter sertifiseringskrav er heldigvis ikke begrensningen i en slik kjede

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •