Ny TV, stramt budsjett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV, stramt budsjett

Jeg vurderer en ny TV. Jeg tenker det blir plasma, da jeg føler jeg får mer for pengene enn for led lcd i samme prisklasse.

Jeg har veldig stramt budsjett og vil ha tv til 4000 - 5000kr.

Har lyst på 46"+, helst 50".

Jeg har sett på LG sin 50" 50PA550T - hva trur dere om denne? brukanes?

Skal brukes i hovedsak til TV-titting av kjerringa, og film for min del.

Intermediate fabian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    1,964
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar litt til, så får du råd til denne: PANASONIC TX-P50ST50Y Plasma TV | Hi-Fi Klubben

Alternativt 42" til 4998,- Bedre bilde får du ikke til disse lave prisene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42" er uaktuelt.

Var litt mer enn det jeg hadde tenkt å bruke på TV, er student og har flere prosjekter på gang som jeg vil få i gang en gang på nyåret.

Skal kjøpe både reciever, htpc og tv. Er som sagt veldig stramt budsjett.

Men hvordan vil forskjellen på bildekvaliteten være på de to da?

Egentlig vil jeg ikke ha TV med smartfunksjon i det hele tatt, men har skjønt det sånn at man egentlig ikke betaler noe for smart-funksjonene uansett. Kommer aldri til å bruke smartfunksjonene heller!

Men den har 3d da, det er jo noe å tenke på for framtiden. Har null planer om 3d de neste årene. Så jeg tenker egentlig at når jeg skal skaffe meg 3d så kjøper jeg heller ny TV da også.

Det jeg fokuserer på nå er bildekvalitet, thats it. Mest mulig bilde, til minst mulig penger

Men takk for respons, alle forslag tas imot med takk

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste du kan få til for minst mulig er vel panasonic st50
    Komplett.no - Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST50Y 50" til knapt 8000 (+frakt) er ikke ille.

Om det er mest (mest=stort) bilde du er ute etter fins det 1080p projektorer helt nede til 5-7k med et billig lerret.

De vil være DLP, ikke særlig stille, og man må ha lyskontroll som bare fanden, og man må være meget presis hvordan man setter opp både lerret og pj.
    Til gjengjeld får du opptil et 120" bilde. (kan til nøds bruke en hvit vegg og)

Personlig vil jeg anbefale 50" st50, verdt og spare en måned eller 3 ekstra for.

For htpc så holder det egentlig lenge nå med en par TB nettverks NAS og en helt vanlig laptop med HDMI utgang. (enhver normal skole laptop kjøpt siste 3-4 åra bør kunne klare dette) Om det er netflix etc som skal brukes er pc den dårligste løsningen, bedre med f.eks en bd spiller med noen smart funskjoner eller apple tv.
    En ps3 skal også fungere godt med netflix og er også en helt kurant bd spiller.

Newcomer TV Dinnah sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG plasma er ikke mye å skryte av når det gjelder sortnivå uansett modell. Slik har det iallfall vært på foregående modeller, og jeg tviler på at det har skjedd store forandringer i år. Skal du absolutt holde deg innenfor kr. 5000, ville jeg heller valgt en av disse to:

Komplett.no - Samsung 51" Plasma TV PS51E535

Komplett.no - Samsung 51" Plasma TV PS51E455

E455 er ikke Full-HD, men "bare" HD-ready. Men til gjengjeld har den faktisk litt bedre sortnivå, utifra det jeg har lest av tester. Uansett, begge to gir veldig mye for pengene, og er langt bedre valg enn den LG plasmaen du vurderer.

Ellers er jeg enig med andre her at det smarteste er å spare til ST50. Jeg har planer om å kjøpe den selv etterhvert, og jeg er litt i samme situasjon som deg med trangt budsjett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Beste du kan få til for minst mulig er vel panasonic st50
    Komplett.no - Panasonic 50" 3D Plasma TV TX-P50ST50Y 50" til knapt 8000 (+frakt) er ikke ille.

Om det er mest (mest=stort) bilde du er ute etter fins det 1080p projektorer helt nede til 5-7k med et billig lerret.

De vil være DLP, ikke særlig stille, og man må ha lyskontroll som bare fanden, og man må være meget presis hvordan man setter opp både lerret og pj.
    Til gjengjeld får du opptil et 120" bilde. (kan til nøds bruke en hvit vegg og)

Personlig vil jeg anbefale 50" st50, verdt og spare en måned eller 3 ekstra for.

For htpc så holder det egentlig lenge nå med en par TB nettverks NAS og en helt vanlig laptop med HDMI utgang. (enhver normal skole laptop kjøpt siste 3-4 åra bør kunne klare dette) Om det er netflix etc som skal brukes er pc den dårligste løsningen, bedre med f.eks en bd spiller med noen smart funskjoner eller apple tv.
    En ps3 skal også fungere godt med netflix og er også en helt kurant bd spiller.
    Ser at det er sinnsykt mange som anbefaler st50, den bør være sinnsykt bra!

Prosjektor + lerret er uaktuelt.

Men vurderer den st50 da, ser veldig bra ut. Får se hvor mye penger jeg har etter jul.

Sitat Opprinnelig postet av TV Dinnah
    LG plasma er ikke mye å skryte av når det gjelder sortnivå uansett modell. Slik har det iallfall vært på foregående modeller, og jeg tviler på at det har skjedd store forandringer i år. Skal du absolutt holde deg innenfor kr. 5000, ville jeg heller valgt en av disse to:

Komplett.no - Samsung 51" Plasma TV PS51E535

Komplett.no - Samsung 51" Plasma TV PS51E455

E455 er ikke Full-HD, men "bare" HD-ready. Men til gjengjeld har den faktisk litt bedre sortnivå, utifra det jeg har lest av tester. Uansett, begge to gir veldig mye for pengene, og er langt bedre valg enn den LG plasmaen du vurderer.

Ellers er jeg enig med andre her at det smarteste er å spare til ST50. Jeg har planer om å kjøpe den selv etterhvert, og jeg er litt i samme situasjon som deg med trangt budsjett.

Den bare HD-ready TV-en er nok helt uaktuelt.

Men har sett litt på den 51" samsungen, og ser ut til at flere klager over "buzzing" på den? Er dette noe som man merker godt eller bare når det er helt stille?

Hmm, ser ut til at valget står mellom å bruke rundt 5k og kjøpe den samsung 51", eller bruke noen tusen mer og sprenge budsjettet man egentlig ikke har enda å kjøpe st50.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en 51"e6505 og den buzzer merkbart (nesten like høyt som vifte støyen til billig projektorn i eco mode)

Nå bruker jeg surround annlegget istedet men man må ganske tett opp til referanse nivå på lyden for og overdøve den.

Blir fort litt som og sitte i nærheten av en lys dimmer av dodgy kvalitet.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic UT50 går ann å anbefale. Fås i 42" og 50" størrelse, dersom ST50 er for dyr.

Men jeg er enig med de andre i tråden, Panasonic ST50 er helt klart årets kjøp! Best bilde for pengene, or dersom du kjøper i januar salget kan det hende du får den litt billigere.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mclulz
    Ser at det er sinnsykt mange som anbefaler st50, den bør være sinnsykt bra!

Prosjektor + lerret er uaktuelt.

Men vurderer den st50 da, ser veldig bra ut. Får se hvor mye penger jeg har etter jul.

Den bare HD-ready TV-en er nok helt uaktuelt.

Men har sett litt på den 51" samsungen, og ser ut til at flere klager over "buzzing" på den? Er dette noe som man merker godt eller bare når det er helt stille?

Hmm, ser ut til at valget står mellom å bruke rundt 5k og kjøpe den samsung 51", eller bruke noen tusen mer og sprenge budsjettet man egentlig ikke har enda å kjøpe st50.

Samsung 51" HD-Ready skjerm bør ikke eksluderes med engang, den er faktisk en helt fantastisk skjerm og holder seg fint oppe ved siden av high end LED skjermer. Jeg hørte også at den er dypere sort nivå enn 1080p varianten, om det stemmer kan jeg ikke bekrefte, men om vi lever med det så blir det 720p og bedre sort vs 1080p og dårligere sort...

hvis du sitter 1.7-2.0 meter fra en 51" (som du skal, i følge THX) så vil du helt klart merke forskjellen fra 720p og 1080p... men om du sitter 3 meter fra skjermen som er mest vanlig i norske stuer vil du ikke klare å skille 1080p fra 720p.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om jeg går for ut50 kan jeg vel likevel strekke meg til 1000kr mer og få st50.

Takk for all respons, jeg venter til etter nyttår uansett. Kanskje det blir noen flotte tilbud.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fabian
    Spar litt til, så får du råd til denne: PANASONIC TX-P50ST50Y Plasma TV | Hi-Fi Klubben
    Kunne ikke vært mer enig!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare nevne at Elkjøp Vinterbro har GT50 til 8000 nå. Den skal ut av sortiment og er nok lokalt tilbud.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hver klar over at buzzinga du har hørt kommer fra samsungen og kommer fra panasonic sine plasmaer. Noen har veldig flaks og slipper unna mer enn andre men vil alltids være litt. Du legger uke merke til det ved film som regel og det er jo det viktigste. Jeg sliter med det på min st50, men skal tvinge meg sjæl til og leve med pga det syke bilde man får.

Morsom tv, synd med buzzing, men er verdt det i lengden.

Jeg la ut en tråd her for litt siden hvor jeg ville bytte den ut mot en led.
    Aaaaldri verden!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trur jeg blir å gå for ut50 50". Må spare penger for å ha råd til alt, så da sparer jeg en tusenlapp.

Har fått sett på både st50 og ut50, og syns det var forskjell på de to ja, men syns fortsatt ut50 hadde fint bilde.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut50 har vel fjorårets paneler (som aldeles ikke var ille) med oppdatert ramme og litt nyere innmat ellers, sikkert mye tv for penga

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ut50 har vel fjorårets paneler (som aldeles ikke var ille) med oppdatert ramme og litt nyere innmat ellers, sikkert mye tv for penga
    Nei, det stemmer ikke. Specs på panasonic.net bekrefter også dette (det står at tv-ene har 15. generasjons panel akkurat som resten av skjermene). Forskjellene ligger nok hovedsaklig i antirefleks-belegget (eller mangelen på sådant) og noe av innmaten som nok er litt mer pinglete.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Nei, det stemmer ikke. Specs på panasonic.net bekrefter også dette (det står at tv-ene har 15. generasjons panel akkurat som resten av skjermene). Forskjellene ligger nok hovedsaklig i antirefleks-belegget (eller mangelen på sådant) og noe av innmaten som nok er litt mer pinglete.
    I stand corrected :wink:

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    UT50 har like dypt sort nivå som resten av Panasonic skjermene over (VT50, GT50 og ST50), men funker ikke bra i et lyst rom for å si det mildt. Om man ser skjermen i en butikk ser sort nivået helt grått ut og farger helt utvasket, samt lav lysstyrke sånn at man tror man har solbriller på, men i et mørkt rom et det en helt annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser nesten aldri på tv på dagen, å ser nesten utelukket på serier og filmer.

Jeg ser også nesten utelukket med lite lys og på kvelden. Så det med lys på skjermen er ikke et problem i det hele tatt vil jeg tro.

Å om dama absolutt skal ha lys på når hun ser på farmen og hva det skal være driter hun i bildet egentlig, om hun kunne skulle se på film kunne det like greit vært vhs. Så det bryr jeg meg lite om

Så håper jeg blir fornøyd med ut50! Gleder meg veldig til å prøve tven etter nyttår, har lagt av en hos en forretning.

Har også lagd oppsett av htpc på komplett, så blir det styring av lys og varme fra htpcen, samt den blir en slags server som står på hele tiden.

Så må jeg kjøpe en harmony kontroll å styre alt med. Satser på mange fine kvelder framover.

Noen som vet om harmony også støtter RF, sånn i farten?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Harmony er IR desverre, skal ikke utelukke helt at det fins noen løsninger heller da.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •