Canon, Nikon eller Sony?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Canon, Nikon eller Sony?

Hei! Skal kjøpe kamera til samboeren, men er jo så mange å velge mellom.

Snakket med en selger på Elkjøp idag, virket som han hadde en del peiling. Det som overrasket meg var at han anbefalte et Sony kamera fremfor både Nikon og Canon? Vi snakker altså rundt 5 000kr klassen.

Argumentene hans var at det var et kamera som var mye kjappere, enklere å ta bra bilde med ( stabilisator greie i kamera ) og billigere utstyr. Han sa det var det kjappeste med 7 bilder i sek, hvor de andre ikke var i nærheten. Ikke så viktig kanskje, men for meg så sier det kanskje noe om teknologien? Jeg har hvertfall null peiling. Dette er altså KUN hobbybruk, feriebilder osv. Han sa det at Nikon og Canon ikke satser i det segmentet der, men har mer proff utstyr.

Skulle man ha et dyrere kamera , 10.000--> så ville han uten tvil valgt Canon eller Nikon.

Finner ikke kameraet på nettsiden, da den suger, og husker ikke navnet.

Er det noe i det han sier? :-) Hvis ikke, kom gjerne med anbefalinger!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har brukt sony kamera en del, enkelt og forstå seg på og finne rett modus til rett tid. ogso veldig kjekt og ha bildestabilisator i huset om du skal kjøpe ny linse, noen kroner og spare på de.
    men vil tro at om man lærer seg og bruke canon eller nikon er ikke det noen heksekunst de heller. jeg lånte ett canon ett par dager for ikke så lenge siden og fikk ogso dette noenlunde bra til etter og ha tuklet litt med det
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok! Takker for svar!

Flere som har innspill?
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg kjøpte et canon kamera før sommeren og er kjempefornøyd.
    Sony har jeg tildels blandet erfaring. De fungerer best på tv og playstation synes jeg. Nikon ingen erfaring..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Selger selger det som gir best fortjeneste....
    Nå er alle tre bra, så da er det hvor stort hun vil ha det.
    Et par muligheter:
    Sony A57
    Nikon D3200
    Nikon J2
    Canon EOS 650d
    Pentax K30
    Sony NEX5N

Alle mere enn bra nok for det aller meste

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har desidert mest støy på høye iso verdier. Du mister ca ett lysstopp pga SLT teknologien. På plussiden har de kjappest serieopptak.

Av de GWH ramser opp Stikker Pentax K30 seg ut, da det er vann/støvtett.

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter ett par timer med leking med det rimelige canon kameraet tok jeg dette bildet:

så det er nok ikke så innviklet og avanserte som mange selgeregir uttrykk for
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk

Digital Photography Review

De har gode tester av de fleste kameraer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville valgt Nikon eller Canon, rett og slett pga. tilgangen på ekstra objektiver, blitz og annet tilleggsutstyr.

Om du velger det ene eller andre av disse er et spørsmål om hva magefølelsen sier deg, og hvordan kamera ligger i hånden. Tror ikke det er noen nevneverdig forskjell i kvalitet på Nikon og Canon. Har hatt begge merker her, akkurat nå har jeg et rimelig kamera fra Nikon, og er godt fornøyd med det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller aller fleste som får/kjøper kamera, beholder kit objektivet på, så det ekstra utstyret er ikke så viktig.
    Da er det bedre at det ligger bra i hånda, er lett å ta med og har greie selvforklarende menyer.

Jeg tar en del bilder i sportshaller hvor unga driver med basket/håndball, og det er vel den eneste plassen hvor disse kameraene med kitlinse ikke duger helt.

Skulle interessen ta seg opp, kan man alltids skifte allt, men det å bytte ut disse kamerane taper du uansett ikke mye penger på.(Relativt sett i hvertfall)

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar alle sammen!

De fleste svarer at alt er mer enn bra nok til hobbybruk, og at det er fotografen som er begrensningen.

Men... Det er noe med Canon / Nikon som gjør at jeg vil kjøpe det uansett. Vet ikke hvorfor, men er vel kanskje fordi det er det "alle" mener er best innen kameraer osv osv. Jeg føler litt at samboeren tenker i samme baner

Men Nikon D3200 hadde en veldig fin pris? Med væske , minnebrikke osv for 4700,- ?

Kanskje jeg skal gå for det, hmmm... Kommer det juletilbud i Desember tro?

Jeg skal for en gangs skyld være tidlig ute med gaver:P

Newcomer taita sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg valgte Nikon 5100 framfor 3200 for noen måneder siden og er veldig fornøyd. Det hadde jeg sikkert blitt med 3200 også da dette er mitt første spelrefleks. Prisen var omtrent lik da. Det jeg kom fram til når jeg valgte var at 3200 er et bedre valg om man skal ta opp en del film mens 5100 er noe bedre på bilder.

Fordelen med Nikon/Canon er nok utvalget i tilleggsutstyr. Føler det er et safere valg. Skulle man velge noe annet og angre etter man har handlet inn ekstralinser så må man jo bytte alt. Nikon og Canon har jo at kjempeutvalg i kameraer og jeg tror du uansett vil finne ut hus som dekker dine behov. Da er det greit å kunne ta med seg optikken videre.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle de tre merkene har gode kamera system. En av fordelene med Sony er bildestabilisator i kamera huset, noe som dermed vil virke på alle de linsene man kobbler til. Nikon og Canon har vel pr i dag ingen linser med høy lys styrke under 2:8 med bildestabilisator. De har til gjengjeld ganske gode iso egenskaper, så....

En bildestabilisator vil f.eks ikke være til stor hjelp til å ta bilder av "levende" motiv i lite lys, noe som er en veldig aktuell problemstilling for et slikt kamera kjøp, så man bør ikke legge for stor vekt på det heller.

Har selv valgt å benytte Canon da det var det jeg begynte med tidlig på 90 tallet, og når man får kjøpt seg noen gode objektiv etter hvert, er det ofte det som avgjør hvilket system man benytter videre.

Skulle jeg begynnt på nytt i dag, ville nok valget stått mellom Nikon og Canon. for mitt vedkommende. er også litt usikker på hvorfor det egentlig...:roll:
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    En Selger selger det som gir best fortjeneste....
    Nå er alle tre bra, så da er det hvor stort hun vil ha det.
    Et par muligheter:
    Sony A57
    Nikon D3200
    Nikon J2
    Canon EOS 650d
    Pentax K30
    Sony NEX5N

Alle mere enn bra nok for det aller meste
    Ut av den listen, så syns jeg Nikon D3200 uten tvil virker som best kjøp. Spesielt siden prisen var kun 4600,-

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vært ganske sikker på Nikon D3200, meen så har komplett tilbud på Canon EOS 550D til 39990,-?

Nikon D3200 eller Canon 550 d?:-)

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Ja, vært ganske sikker på Nikon D3200, meen så har komplett tilbud på Canon EOS 550D til 39990,-?

Nikon D3200 eller Canon 550 d?:-)

Har du 39 990,- å bruke, kjør på, men da vil jeg heller ha gått for Nikon D800 til halve prisen

MPX.no - Nikon D800

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS
    Tusen takk for svar alle sammen!

De fleste svarer at alt er mer enn bra nok til hobbybruk, og at det er fotografen som er begrensningen.

Men... Det er noe med Canon / Nikon som gjør at jeg vil kjøpe det uansett. Vet ikke hvorfor, men er vel kanskje fordi det er det "alle" mener er best innen kameraer osv osv. Jeg føler litt at samboeren tenker i samme baner

Men Nikon D3200 hadde en veldig fin pris? Med væske , minnebrikke osv for 4700,- ?

Kanskje jeg skal gå for det, hmmm... Kommer det juletilbud i Desember tro?

Jeg skal for en gangs skyld være tidlig ute med gaver:P
    Ta en ekstra kikk på pentax sitt k30 kamera. Der får du et knallbra kamera med suverene høy iso prestasjoner. Det er værtett og har innebygd stabilisering. Det siste gjør at objektivene blir veldig mye rimelige enn Feks Canon og nikon.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så sikker på at objektivene til Pentax er så mye billigere.
    Om en sammenligner disse to (tilfeldig valgt)
    Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED Viktig: Nordisk Utgave / Nordisk Garanti - FotoVideo
    og
    Nikon 55-300mm F4.5-5.6G DX AF-S ED VR - FotoVideo

Prisforskjellen er 5 kroner, og for meg ser de ut til å ha omtrent samme spec. Mulig at Pentaxobjektivet er mye bedre, det har jeg for lite erfaring til å svare for. Men holder forsatt på min påstand om at Nikon eller Canon vil ha et bedre utvalg av ekstra tilbehør om det aktuelt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ikke så sikker på at objektivene til Pentax er så mye billigere.
    Om en sammenligner disse to (tilfeldig valgt)
    Pentax SMC-DA 55-300mm F/4.0-5.8 ED Viktig: Nordisk Utgave / Nordisk Garanti - FotoVideo
    og
    Nikon 55-300mm F4.5-5.6G DX AF-S ED VR - FotoVideo

Prisforskjellen er 5 kroner, og for meg ser de ut til å ha omtrent samme spec. Mulig at Pentaxobjektivet er mye bedre, det har jeg for lite erfaring til å svare for. Men holder forsatt på min påstand om at Nikon eller Canon vil ha et bedre utvalg av ekstra tilbehør om det aktuelt.
    Om du ser på f verdien så blir det let feil å sammenligne de objektivene der. Det er også betydelig kvalitetsforskjell.

Nå vet jeg ikke hva du legger i ekstra tilbehør, men pentax har objektiver som er minst like bra som Canon og nikon. De mangler noen skikkelig teleobjektiver med lav f verdi. Det har Canon og nikon, men da snakker vi i glass til 100k.

Jeg mener det er viktig å gå for et kamera som presterer på høy iso og som har kvalitetsobjektiv og ikke nødvendigvis det som tar flest bilder i sekundet.

Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,293
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er nok såpass hjernevaska at noe annet enn Canon eller Nikon er uaktuelt:P

Takker for respons!

Kim

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •