Genrellt, 29" 4:3 VS. 32" 16:9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Genrellt, 29" 4:3 VS. 32" 16:9

Lurer på litt generelt om tv'er jeg. Har vært her på forumet en stund, men har ikke begynt å titte på tv'er før nå. Flytter fra studenthybel til leilighet, og i den forbindelse passer det med en ny tv. Men har planer om først å anskaffe me en på januar-salg, da jeg tross alt er student.

Det jeg lurer på er hvordan størrelsesforholdet er mellom en 29" 4:3 tv, og en 32" 16:9

Hvordan er høyden på selve bildet? Jeg regner med at det på 32" 16:9, blir et bilde med lavere høyde enn 29" 4:3, nettop grunnet størrelsesforholdet. Er dette tilfellet??

Og hva skal man velge av 50Hz og 100Hz? 322 16:9 er jo generelt 100Hz, hvertfall de jeg har sett på.. Har hørt at det kan "lagge" litt på en 100Hz, altså at å se på fotball er som å se noen som løper rundt og sparker til en tampong.. Noen sannhet i dette? Hva er det beste valget??

Vil jo se etter tv på elkjøp regner jeg med, da de er lokale, og har et greit utvalg.
    Det jeg imidlertid vil ha av utstyr på tv'en er følgende:
    - Et bra bilde selvfølgelig, med gode farger og bra svartnivå
    - Audio ut
    - Scart med RGB inn
    - 2 X Scart minimum
    - S-Video inn
    - A/v i front
    - Hodetelefonutgang i front
    - Enkel ustering mellom 16:9 og 4:3, hvertfall hvis tv'en er 16:9
    - Forholdsvis rask text-tv

Prislisten legger jeg på 5-7.000 kr

De jeg har sett på på elkjøp sine nett-sider ligger rundt 5.000 for en 4:3 tv, og 7.000 for en 16:9 tv.

Noen som har noen tips til et godt kjøp her??

Håper på svar!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Genrellt, 29" 4:3 VS. 32" 16:9

Sitat Opprinnelig postet av Moho
    Det jeg lurer på er hvordan størrelsesforholdet er mellom en 29" 4:3 tv, og en 32" 16:9

Hvordan er høyden på selve bildet? Jeg regner med at det på 32" 16:9, blir et bilde med lavere høyde enn 29" 4:3, nettop grunnet størrelsesforholdet. Er dette tilfellet??
    Ja en 29" vil være høyere enn en 32".

Men å i det hele tatt vurdere 4:3 når hvis man ser mer en 1 film i året blir for meg helt merkelig. Det er greit at det blir større bilde med 4:3 på 4:3 sendinger, men hva er viktigst. Stort bilde på film, eller på dagsrevyen. Innen 2007 så sender NRK og TV2 alt i 16:9 uansett.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Genrellt, 29" 4:3 VS. 32" 16:9

Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

Ja en 29" vil være høyere enn en 32".

Men å i det hele tatt vurdere 4:3 når hvis man ser mer en 1 film i året blir for meg helt merkelig. Det er greit at det blir større bilde med 4:3 på 4:3 sendinger, men hva er viktigst. Stort bilde på film, eller på dagsrevyen. Innen 2007 så sender NRK og TV2 alt i 16:9 uansett.
    Selvfølgelig et godt poeng, men tenkte mer på hvor komfortabelt det er med avstand til tv. vet ikke hvor høy en 32" 16:9 er i forhold til min 21" 4:3 nå, kan du tipse meg om det??

Jeg så på f.eks denne tvæ'en her: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Grunnet det at jeg ikke har så mye peil på forskjellig tv'er, er overnevnte tv bra??

Har ihvertfall de tilkoblingene jeg vil ha.. Og til den prisen burde det være et bra bilde også..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående høyde og bredde på 16:9 vs 4:3 så har jeg laget et excell regneark for deg Moho.

Link

Newcomer SuperHeMan sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En 32" widescreen tv tilsvarer ca. en 26" 4:3 tv i høyden.

Men jeg ville heller kjøpt en KV32CS70, TX32PS11 eller TX32PM11 (nyere modell), liker bildet bedre på de enn på philipsen. Philipsen har et dårligere kontrast nivå og henger, etter min mening, dårligere med i en rask scene. Panasonicene er vel best på både kontrast og (minst) etterslep. Av Philips tv'er ville jeg heller ha valgt 32PW6408 som er en 50hz med, igjen etter min mening, et bedre bilde en 32PW8609. 32PW8609 er veldig avhengig av et godt signal, som parabol eller (godt) kabel signal, vanlig antenne holder som regel ikke.

Ta deg en tur innom de lokale tv-forhandlerene dine og se selv. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig for all flott hjelp. Excell dokumenet var jo en flott sak, samme må jeg si om scree-size kalkulatoren. Kjekke hjelpemidler.

Skal titte mer på de modellene du anbefalte, men finnes det tester av tv-apperater som de har hos de store forhandlerene??

Det hadde jo vært veldig kjekt lesestoff..

Og er det et problem med etterslep på 100Hz?? Jeg vil kunne se på tour de france når de sykler fort i krappe svinger uten noe etterslep.. (bruker det eksempelet fordi jeg så på en svindyr plasma på elkjøp en gang, på tour de france, og det så ikke bra ut i svingene!)

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SuperHeMan
    En 32" widescreen tv tilsvarer ca. en 26" 4:3 tv i høyden.

Men jeg ville heller kjøpt en KV32CS70, TX32PS11 eller TX32PM11 (nyere modell), liker bildet bedre på de enn på philipsen. Philipsen har et dårligere kontrast nivå og henger, etter min mening, dårligere med i en rask scene. Panasonicene er vel best på både kontrast og (minst) etterslep. Av Philips tv'er ville jeg heller ha valgt 32PW6408 som er en 50hz med, igjen etter min mening, et bedre bilde en 32PW8609. 32PW8609 er veldig avhengig av et godt signal, som parabol eller (godt) kabel signal, vanlig antenne holder som regel ikke.

Ta deg en tur innom de lokale tv-forhandlerene dine og se selv. :wink:
    Er KVC32CS70 en sony tv? Og er det fra produsentene sine sider noe er hentet?, men har notert at Panasonic generelt kan være bedre enn Phillips. SKal jo prate med butikk-kisene også da.. Og selvfølgelig titte!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bare hyggelig å kunne hjelpe. Angående det Excell dokumentet er det ikke noe problem å regne ut de verdiene manuelt, en må bare huske på gode gamle Pytagoras læresetning.

Skal du ha et 100 Hz apparat bør du egentlig opp noen tusenlapper i pris, nettopp pga etterslep. De billigste apparatene mangler elektronikk for å rette opp dette. På 50 Hz apparater vil ikke dette være noe problem, men så har du derimot flimring og en irriterende pipelyd.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, KV32CS70 er en sony tv. Har ikke hentet noe fra produsentene sine sider. Det er bare mine personlige meninger etter å ha sett en god del på de aktuelle modellene.

Active Kjottolf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KV32CS70 er langt fra en god TV. Den stinker.

Du bør heller vurdere denne flotte TVen som du nå kan få til en fremragende pris:
    http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO..._vartypes_text

Hvis den blir for dyr kan du jo titte på denne:

32PW8609 er en enkel 100hz-modell. Men er litt usikker på om jeg ville foretrukket den eller Sony-modellen. Generelt synes jeg Sony har for kalde og harde farger. Dessuten er "Trinitron-stripene" veldig godt synlige på dette apparatet.

Ellers kan du jo bare kline til på denne TVen og bare drite i alle de andre:

:wink:

-Kjetil-

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes Sony'en er bedre en 32pw8609, men jeg er enig i at det ikke er den beste 100hz'en. 32pw9509 har jeg veldig blandede meninger om fordi pixel plus gir mange ekle artifakter i bildet på middels kvalitets dvder. Men på et rolig bilde og bra dvder så er det selfølgelig en veldig god dybe- og 3d-følelse som få kan matche!!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var jaggu tråden flyttet, ogdet er jo litt forståelig. Men bare fortsett å komme med tv-tips, da kan jeg titte på tråden, og undersøke de for meg selv. Tv'er med en pris på opptil 9-10k blir nok for dyrt, men må jo se om de går noe billigere på jauar salget, hvis de ikke bruker det til å kvitte seg med middelmålige modeller billig da...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ute å kjøre. 8)

Den viser bare samme delbildet dobbelt så mange ganger. Progressiv scan er 50Hz.

(og ja, jeg flyttet tråden ops: )

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn og forstå.

Men generelt; hva er fordeler og ulemper med 50Hz vs 100 Hz??
    Hva som akkurat menes med flimmerfritt skjønner jeg ikke helt (teorien ja, men er faktis ikke sikker på om jeg har sett det i bruk)

Jeg har alltid hatt 50Hz tv, og har vært godt fornøyd med det.
    Er det bare det flimmerfrie bildet som er gulroten?
    Og jeg har etter å ha lest denne tråden tolket det slik at en 100Hz tv med "tilfredsstillende" kvalitet må man bruke en del penger, kanskje opp mot 10k.

Fant denne på elkjøp: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHO...vartypes_text#

Har de tilkoblingene jeg er ute etter, riktig størrelse, MYE billigere enn de 100Hz tv'ene jeg har sett på, men er da 50Hz.

Hva er ulempene med å gå for den? Pipingen fra tv gjør meg ingen tingm og flimmer vil jeg da gjerne ha en god forklaring på...

Anyone?

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Moho!

Foreldrene mine kjøpte nettopp dette TV'et, og det virker som et meget bra TV til en lav pris. Elkjøp selger akkurat samme TV til 8500 kr, så jeg tror dette er ewt bra tilbud.

http://www.euronics.no/produkter/ind...Oktober%202004

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic er en fin TV til 6995,- (mangler desverre vertikal justering)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •