Hjelp til valg av projektor..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer cb_600 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av projektor..

Hei godt folk,
    her kommer det enda en tråd på dette emne, hadde lovet meg selv at jeg ikke skulle starten slik tråd. Men etter å lest på nettet i snart 2mnd uten å klare å ta noen avgjørelse, så ser jeg med nødt for å få litt hjelp.

Har altså lest det meste som er på nettet om emnet, og de fleste av trådene her på forumet som omhandler hjelp til kjøp av projektorer.

Ser at de som får velmente råd, stort sett havner utenfor det prissegmentet som dem hadde sett for seg i utgangspunktet.
    Så jeg har altså sett meg uten noen modeller, og er rett og slett ute etter å få gode råd på hvem av dem som er best.
    Jeg vet f.eks av TW4400 er den beste pris til ytelse projektoren ute på markedet nå, men den er ikke innenfor mitt prisnivå, altså ikke aktuell.

Nå ble det mye skriverier, men her kommer de kandidatene jeg har sett meg ut etter mye lesing og vurdering. Dem som jeg ser som mest aktuelle kommer først:

1. Epson EH-TW3200
    2. Mitsubishi HC3200
    3. BenQ W1100
    4. BenQ W6000
    5. BenQ W1060
    6. Infocus SP8600

Plasseringsvennlighet står høyt på listen over viktige funksjoner og at projektoren kan levere ett godt bilde utenom en totalt mørkelagt kino.

Alle råd og svar tas imot med stor takk, da dette virkelig begynner å ta nattesøvnen ifra en stakkar.:roll:

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fått vært en tur innom Hi-Fi klubben idag og sett på BenQ W6000, som forøvrig selger denne til 7990,- nå.

Men må nok si at bildet på denne var noe skuffende, og jeg ble nesten enda mer skuffet over hvor lite peiling selgeren hadde.

Jeg hadde, virket iallefall slik, betydelig mer kunnskap en ham på den aktuelle projektoren og projektorer generelt.
    Måtte til og med fortelle ham at vi kanskje skulle prøve å sette projektoren i cinema mode i steden for standard, bilde var rett og slett helt på tryne til å begynne.
    Etter litt tukkling av underskrevne så ble det hele litt bedre. Men kan ikke si at jeg ble noe imponert. Min gode gamle TW700 presterer helt på høyden med denne, om ikke bedre. Også støyet den noe så inni h... ifra viften, langt over hva TW700´n gjør, og det må være en eller annen form for auto iris på den, for det var ett eller annet som knitret noe helt borti natten ved kjape og lyse scener.

Er glad for at jeg tokk turen innom og sjekket denne projektoren, tror nok at den er utlukket som kjøp. Med mindre det er noen som har sterke agrumenter for W6000.?.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganska svårt att ge en anbefallning av de när det är så stor skillnad på zoom på de. Är du van till Epson sin zoom och utnyttjar den är det bara Epson 3200 som är aktuell av de du har listat. Det kan ju hända att jag eller någon annan anbefaller en PJ som fakitst inte passar i rummet ditt.

När det är sagt så ligger din gamla PJ inte långt borta dagens billiga full hd projektorer. Jag har själv en billig full hd projektor (Optoma HD20), men det är min första och endaste, så jag har ingen mer referenser än den och de jag sett live hos andra. Jag har sett en Sony HW15 som har liknande zoom som Epson, och det var en helt annan värld än min HD20 beträffande allt, men till ett högre pris.

Epson släpper förövrigt i dagarna en eller fler projektorer i det billiga segmentet som passar dig och mig, men det är mangel på erfarenheter där. Hade jag varit dig hade jag väntat tills de "stora" har sina nya projektorer i butikerna. Kunde du ha tänkt dig 13-15,000 i pris vore det en annan sak, då kan man göra rejäla klipp på "2011" modellerna. (ref TW4400, Sony HW20)

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar mackanzocz.

Etter det jeg har sjekket så skal de ovennevnte projektorene passe i rommet som er 5m ifra projektor til lerret(106"), og jeg får plassert projektoren midt på lerretet, så det er stort sett kun offset som må tas med i vurderingen. Men selvfølgelig så er det jo mye enklere med full lens shift, så jeg har vell egentlig sett meg ut TW3200 som den beste kandidaten..

Men vist det virkelig ikke er noe særlig å hente når det gjelder forbedringer av bildeopplevelsen med å gå fra 720p til budsjett 1080p, bør jeg kanskje revurdere og ta tipset ditt om å vente litt med å handle.
    Har veldig lyst på den lille WOW faktoren når jeg nå først skal bytte.

Så en ting til, vet du noe om når og hva Epson skal lansere?
    Er det de nye 3D projektorene til Epson du tenker på da?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var de nya 3d modellerna jag tänkte på.
    MEN, jag forskade lite mer efter att jag postade i denna tråd och fant ut en eller 2 användare som fått den nya som skall "ersätta" TW3200 (den skall inte ersättas, men i samma prisklass fast med 3d) och de rapporterar klart sämre skärpa, men de skall tydligtvis vara rena ljuskanonerna. I en ljus stua lär de fungera fint, men med dåliga inställningsmöjligheter kan det vara svårt att få ut ett bra svartnivå. Den som hade testat detta hade TW3200 bredvid så det var en bra referanse för ditt val.

Epson lanserar nya projektorer - Minhembio forum - Sida 6

Då du har så lång kastlängd kan du välja vilken som helst av de du listade. Gå för ren bildkvalitet om du vet att du kan montera PJ rakt framför lerret. Då är lens-shift i grunden onödigt att betala extra för i min mening.

Är DLP helt ute ur diskussionen? Optoma HD33 får kanonbetyg, men den är överjävligt prisad i Norge. Kan du tänka dig att köpa projektor i Tyskland (förutsatt att du är där emellanåt)? De har europas billigaste projektorer. Feks Sony HW-20 är nede i 12,000 nok och lite växel där.....Inte att dne kanske är ett alternativ för dig, men det ger en pekpinne på differens i prisnivå som kanske gäller andra projektorer som passar din plånbok.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for link og info mackanzocz. :-D

Tror jeg at jeg går for TW3200, men er ikke helt sikker..

Var igår å så på HC3800 hos Soundgarden, selger hevdet at det ikke var noen nevneverdige forskjeller imellom HC3200 og HC3800, bortsett ifra at den ene er hvit og den andre er svart. Uansett, blide på HC3800 var mye bedre en W6000. Men heller ikke her var det noen direkte "WOW" faktor iforhold til TW700, ikke litt engang.

Bildet på HC3800 opplevdes som noe kornete og et hadde ett relativt dårlig sortnivå. Så dette har fått meg til å tenke litt på det du sa om at billige Full-HD projektorer ikke vil kunne gi noe spesielt bedre bildeopplevelse. Eller har DLP-projektoere generelt litt støy i bilde? Har ingen er erfaringer med DLP ifra før..

Det beste hadde kanskje vært å vente til at prisen på TW4400 går enda litt ned. Men jeg har fram til nå vært sikker på at jeg skal bytte projektor, at jeg allerede har fått solgt TW700´n, blir altså snart uten. Og med jule høytider i full anmarsj, er det uaktuelt å sitte for lenge uten noen projektor. :neutral:

Så det jeg tenker jeg skal gjøre nå, er å vente ett par uker for så å bestille en TW3200 ifra komplett.no som har 45dagers returrett, også på projektorer måtte sende en epost og spørre . Da får jeg prøvd den, og vist jeg ikke blir fornøyd sender jeg den tilbake. Så får jeg heller prøve å skaffe litt friske penger etter jul slik at jeg kan gå for noe litt dyrere og håpe at prisnivået har gått litt mer ned på de dyrere modellene.

Når det gjelder å kjøpe ifra tyskland så er jeg ikke helt imot det, men har sjekket litt på tyske nettbutikker, kunne ikke se at det var noe spesielt billigere. Må man dra til fysiske butikker i Tyskland for å oppdrive de beste prisene?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklagar sent svar. Jag tog bara en snabb koll på en stor tysk webb och Sony HW20 låg på 1630 Euro. Det håller egentligen för mig som referanse, självklart kan det skilja mindre på andra märken, men det ger en pekepinne. Kan du köpa den fysiskt i tyskland ökar ju chansen för att du slipper betala norsk moms när du tar den hem på resan. God pils i tyskland gör det värt resan

Men att köpa den "norsk" är självklart tryggast med tanke på reklamationsrättigheter och som du säger, 45 dagars öppet köp.

Men, hur man än vänder på det, ska du ha en wow effekt, måste du helt enkelt upp i pris, alternativt köpa brukt här eller nytt från utlandet.

Brus (stöy) i bild från en projektor visad i butik blir totalt fel referenspunkt då du inte har en aning om VARFÖR den visar brus. Det kan vara en jordad strömkabel eller en vanlig tv signal till en dekoder som gör detta, och det vore ju dumt att skylla på projektoren då.

Hör med butiken om du kan få lägga handpenning på Mitsuen med tanke på brus du nämnde och köp den hem. Är du nöjd, slappna av Inte gör det värre än det är säger nu jag. Inte värt huvudvärken i längden.

Vissa är väldigt känsliga för regnbågseffekter från DLP projektorer att de blir svåra att anbefalla. Jag är inte känslig (jag ser de inte) men det betyder inte att du inte gör det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •