Filmsamling - oversiktsprogram

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Filmsamling - oversiktsprogram

Jeg vet det finnes noen nettsider for å holde orden på filmsamlingen. Blant annet minhembio og dvdprofiler osv, men jeg finner ikke noe som faller i smak.
    Jeg utdanner meg som dataingeniør og har ganske god erfaring når det gjelder nettløsninger. Jeg har en liten gründer i meg, og ettersom jeg ikke finner et tilfredsstillende produkt vurderer jeg å lage et selv.

Problemet med å lage en slik løsning er at det tar VELDIG mye tid. Derfor er det kjedelig om ingen ville tatt det i bruk, og det hadde heller ikke gjort noe om jeg fikk inn en liten slant for jobben. Derfor spør jeg dere: Er det et marked for en nettløsning hvor man kan oppdatere og holde oversikt over filmsamlingen sin, kommentere og gi karakter til filmer, samt se statistikker over filmer (antall folk som har denne filmen osv)? og hvis dette er ønskelig, hva ville vært en grei pris pr bruker?

Planen er ikke å bli rik på dette produktet 8) men en liten slant må man vel kunne ta seg betalt for flere hundre timers arbeid?:twisted:

Hvis det finnes en bra løsning jeg har oversett, så skrik ut... Da slipper jeg å bruke fritiden min på noe som allerede er laget.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største problemet med dette markedet er at programmet i seg selv ikke er verdt noe som helst uten en veldig god database over utgivelser. Hvis du ønsker at brukerene skal bygge opp databasen for deg, vil det ta veldig lang tid å oppnå kritisk masse, slik at du også kan tiltrekke deg brukere som ikke bidrar til databasen.

Du kan eventuelt kjøpe tilgang til filmdatabaser som imdb, men en lisens er ikke spesielt billig, og for et nyoppstartet firma (eller for et hobbyprosjekt) vil det nok være alt for kostbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    databasen ville i utgangspunktet bare innholdt alle titler på filmer (mye jobb, men ikke uoppnåelig), deretter ville jeg lagt til informasjon om filmer over tid. Alle filmer er nok uoppnåelig på hobbybasis, ja. Så programmet må ikke ses på som en database med informasjon om enhver film, men heller en database hvor du legger inn hvilke filmer du har, og kan sammenligne med andre.

utgivelsesår, cover, undertekster, handlingsreferat osv ville tatt alt for lang tid.
    Vi snakker titler, brukere, kommentarer, terningkast og koblingen mellom antall brukere og filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvenAug
    utgivelsesår, cover, undertekster, handlingsreferat osv ville tatt alt for lang tid.
    Vi snakker titler, brukere, kommentarer, terningkast og koblingen mellom antall brukere og filmer.
    Vel, men du sammenligner jo med f.eks. DVD Profiler, og dette programmet er jo 100% basert på brukergenerert innhold, og det inneholder all denne informasjonen og mer.

Jeg må vel innrømme at jeg begynner å bli en smule drittlei av DVD Profiler (og ikke minst brukermiljøet), så jeg ville ikke blitt veldig misfornøyd om noen hadde kommet opp med et bedre system. Men, jeg tror som sagt det vil bli en ganske formidabel oppgave.

Når det er sagt, så kommer jeg på at både thetvdb.com og themoviedb.org kan brukes gratis, så det vil kanskje være et godt utgangspunkt for et prosjekt som dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Prosjektet er i gang

Hei.
    På tross av lite interesse da jeg luftet idéen her sist, er prosjektet satt i gang. Og dette blir ikke bare et hobbyprosjekt på kveldene, men faktisk et skoleprosjekt i henhold til semesteroppgave på HiOA.

Gruppen består av 4 personer:
    1. Leder & backendprogrammerer (meg)
    2. Designansvarlig (fra england)
    3. En fagidiot som kommer til å binde meg og designeren
    4. En administrator som har som oppgave å fylle databasen med informasjon og gjøre papirarbeid.

Hvordan vil siden fungere?
    Siden vil bestå av en database med filmer. Alle filmer blir et uoppnåelig ønske, men utvalget skal være stort og vi ser på løsninger for at brukere skal kunne fylle ut de titlene de føler for at mangler (vi må pønske ut en metode for å kvalitetsikre innholdet).

Når du registrerer deg på siden vil du få en brukerkonto. Du kan søke opp filmer - lese info om filmen, kommentere og gi terningkast til den, samt legge den i samlingen din.
    Det skal også bli en "følge" funksjon slik at du kan legge til venner og følge deres og kanskje sammenligne deres samlinger.

Siden vil samle en del interessant statistikk. Slik som topplister, hvilke filmer flest har, mest diskuterte film? gjennomsnittlig størrelse på en samling? antall brukere og filmer osv osv...

Når blir siden ferdig?
    Siden er estimert ferdig til jul, men romjulen vil antagelig bli brukt til klargjøring og utfylling, slik at løsningen blir klar på nyåret.

Gratis?
    Når det gjeder betaling har vi enda ikke bestemt om tjenesten skal være reklame eller bruker"finansiert". Dette blir et tema i slutten av prosessen.
    Vi håper noen brukere her finner prosjektet interessant og vi er veldig glad om noen kommer med idéer/tanker om funksjoner osv.

Newcomer Reddal sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg er gjerne med å tester, hadde vært fint med importmulighet fra f.eks DvDprofiler og en android app...

-Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert at du melder deg som tester. Vi vil trenge en håndfull betatestere mot slutten av november. Mer info om dette kommer når det nærmer seg.

Prosjektet bygger veldig på brukervennlighet og vi tenker at jo enklere jo bedre (for brukeren). Derfor kommer vi til å begrense filminformasjonen. Vi vil ha med det viktigste - hva man ønsker å vite, men ikke alt om budsjett, forskjellige EAN utgaver osv.

Foreløpig liste over ting som blir med:
    - Tittel
    - Cover bilde
    - Sjanger
    - Produksjonsår
    - Spilletid
    - Regi
    - Anbefalt aldersgrense
    - Youtube trailer
    - Beskrivelse/handlingsreferat.

I tillegg vil man kunne kommentere, rate og angi hvilket medieformat man har filmen i (DVD/Bluray/HD DVD/Digital kopi osv).

Er det noen form for informasjon dere syns mangler? Er det nødvendig med hvilket filmstudio som har gitt ut filmen f.eks? Husk: The simpler the better er vår visjon. Så vi vil ha konkret fakta på hva man ønsker og ikke ønsker, uten å gjøre informasjonsmengden for stor.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tester.

Jeg kan også være villig til å teste litt hvis ønskelig.

Litt mye info og muligheter i DVDprofiler etter min smak, trenger ikke halvparten av det.

Så jeg kan være villig til å prøve litt jeg også, har vel nesten et par tusen filmer jeg kan legge inn.

Liker godt at det begrenses muligheter jeg, slik at bare det viktigste blir med.

Flott tiltak, stå på!!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... [feilpost]

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for positiv tilbakemelding. Siden vår skal være så enkel å bruke at man ikke trenger å være techy for å forstå funksjonene. Det blir nok langt i fra så avansert som mymovies.dk... men det er heller ikke hva vi ønsker.

For øyeblikket er det mye papirarbeid i forhold til skolen (de skal ha alt dokumentert), jeg har også vært i dialog med amazon i dag. Forhåpentligvis får vi i havn en avtale med de så vi får bruke deres coverbilder (copyright tillatelse).

Jeg oppdaterer gjerne status på prosjektet underveis. Jo flere inputs og tanker vi får diskutert med dere, jo bedre sjangs er det for at sluttproduktet blir bra!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du leste innlegget før jeg rakk å slette det altså. Jeg oppdaget at DVDProfiler allerede var nevnt og siden det likner en del på myovies så ble det litt overflødig Mymovies er imidlertid gratis, noe DVDprofiler ikke er.

Hvis dette er et høyskoleprosjekt så er det jo greit å legge lista på et fornuftig nivå. Helt personlig prioriterer jeg et godt administrasjonsverktøy og en fyldig database med opplysninger og trailere, og ikke minst mulighet til å vise biblioteket på nettet. Ikke for å skryte av det til venner og bekjente (for det er ingen av disse som vet om dette biblioteket), men for at kona enkelt skal få oversikt over hvilke filmer vi har. Hun har bare lastet inn appen på telefonen og logget inn på min bruker.

Men selvsagt har folk forskjellige behov, så det er sikkert mange som ønsker en mer minimalistisk løsning

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir gjerne også med og tester.

Intermediate pegpisk sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    901
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke litt som IMDB da?

Jeg er glad i å SE film, men ikke samle på film.
    Derfor bruker jeg kort og godt liste-funksjonen til IMDB.
    Om jeg har "rated" filmen er også en indikasjon på om jeg har sett den eller ikke.

En funksjon som jeg setter pris, og som du kanskje kan vurdere, er muligheten for "public list".
    Ettersom jeg har gitt listen min et spesielt navn kan jeg google den opp (alltid treff på første) når som helst uten innlogging for å sjekke hvilke jeg har.
    Det gir også en mulig for andre dersom dem lurer på å låne en film fra meg.. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Listene vil være public ja, og basert på brukernavnet. Det blir mye likt som imdb ja, men alt blir pakket på en mye mer brukervennlig måte. Det er målet med nettsiden. Og det at det skal være for nordmenn. Norske kommentarer osv. Vi lager vår egen vri på hvordan man skal holde orden på samlingen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •