Infocus X1 (filter og lampespørsmål)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Infocus X1 (filter og lampespørsmål)

Fikk akkurat kjøpt en brukt X1 til 6000,-.
    Det står litt forskjellige ting om lampetid for denne prosjektoren, men brukt lampetid 289 timer timer tror jeg er et ganske bra kjøp, uavhengig av om lampa er 4000 eller 3000 timer?

Men er det noen som vet hvordan det blir med nye lamper nå som X1 er en utgått prosjektor? Vil produsenten produsere dette i et visst antall år fremover eller bør man kjøpe en ekstrapære så fort som overhodet mulig?

Er det forresten noen som vet hva som kan være bra av filter til denne prosjektoren jeg har allerede et lerret i gråtone da. Den kjører jo også "eco"modus så vidt jeg vet på 700 lumen (?) og det er vel neppe kritisk med et filter. Hvor får man eventuelt tak i et slikt filter?

Beklager om det siste spørsmålet er besvart andre steder på avforum.no.
    Jeg er ganske ny her på forumet og har ikke rukket å se over alt enda.

Men, bra forum altså, jøje meg så mye presis know-how! :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dumt å svare på sin egen tråd, men et oppfølgingsspørsmål ang. ecomodusen til dere som har denne prosjektoren:

Er det slik at denne overgangen skjer automatisk.
    Dvs. at når jeg vil spille film fra pc'ens dVD spiller vil jeg ikke kunne få på denne eco-modusen (700 lumen)?

Takk for svar, ble litt nervøs nå.. :shock:

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan laste ned ny firmware, denne øker timetelleren fra 3-4000 tusen. Pærene er identiske, men tester som Infocus gjennomførte viste vel at pæren varte som regel lengre enn 3000 timer (alt tatt utifra hukommelsen, så rett meg hvis dette er galt).

Hvor lenge pærene vil bli produsert kommer sikkert an på etterspørselen. Jeg ville ikke brukt 3-4k på en pære i dag i allefall. Da er det bedre å ha de pengene tilgjengelig (f eks på konto). Hvis prisene går ned og renten opp så har man tjent litt. Personlig tror jeg pj'er kommer til å bli relativt sett rimeligere i årene som kommer også. (Nye high end modeller vil selvfølgelig være dyre men dog). Uansett hvis du føler at det er sikrest å ha en pære i reserve så kan man jo kjøpe en.

Mener å huske at noen bruker hoya FL Day filter, som fåes kjøpt hos fotoforhandlere.

Se HER

Her er det noen forklaringer på ulike filtre..

Mvh

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RE djed.

Projektoren gir deg ikke automatisk eco-modus (video/film modus i menyen) dersom du da ikke stiller dette inn. Neste gang du slår på projektoren vil den huske det...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SounDfreak: Men betyr det at pæra duger i 4000 timer eller at den duger i 3000 +noe til?

Takk for link til filterdiskusjon!

Tiger: Mener du altså at man kan skru av og på eco modus manuelt uavhengig av hvilken kilde den er koblet til (dvs. dvdspiller eller data)?

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke sette lampen i X1 i eco modus...
    Den varer i 3000/4000 timer før den må byttes, avhengig av firmware.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er ikke noe eco modus i sånn forstand, men filmmodus senker lysstyrken til under 700 ansi. Hoya fl filter vil jeg ikke anbefale, testet dette selv, greit nok at sortnivå (og sikkert fargene også, men de gadd jeg ikke kalibrere på nytt) ble bedre, men du må regne med at solskinnsscener fra karibien fremstår som gråværsdager i bergen.

Da vil jeg heller anbefale et greyline lerret, som hjelper mye på sortnivået, uten at hvitnivået senkes merkbart.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Men jeg er fortsatt litt i det blå hvor lenge denne pære på X1 egentlig varer. Duger den litt over 3000 timer, et uspesifisert sted mellom 3- og 4000 eller
    holder den faktisk 4000 timer?

Kanskje ingen vet fordi dem ikke har kjørt ut en hel pære? :idea:

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skal holde i 4000 timer, noen ryker før, noen ryker senere. Hvis den fortsatt er i live etter 3000 / 4000 timer, nullstiller du telleverket, og setter den i igjen. Tror det kan være lurt å renske luftfilterne til pæren en gang iblant.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!
    4000 timer er jo helt overlegent 8)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    Tror det kan være lurt å renske luftfilterne til pæren en gang iblant.
    Jepp. Iht. manualen til X1 bør man sjekke dette hver 250. time. Gjorde nettopp dette selv. Hvorvidt det faktisk ER støv på filtrene avhenger selvsagt av miljøet projektoren er i. Har man snekret litt i hjemmekinoen så bør man sjekke filteret, er mitt budskap.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir endel gamle tråder her nå da, men jeg har kjørt ut lampa i min X1 til 4000 timer nå. Er det ansett som trygt å nullstille telleren, og bare kjøre på videre? I og med at pæra kan "eksplodere" når som helst uansett, så vil jeg tro det skal være greit å holde på til den takker for laget?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •