Wow! Infocus SP 8602 til 10 000 -- Burde jeg gå for projektor?!?! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 71
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av UltimaNoctis
    Ja ha... Hva er god ANSI kontrast på projektorer til 10 lapper? En VT30 har f.eks 4400 cirka... PC skjermen min (Samsung XL2370) har 600:1) og Kuro LX5090 har 22 000 så vidt jeg vet :P Bare lurer på hva de beste projektorene klarer å produsere i 100% sort rom (med super maling, og et sorthull i rommet) som f.eks Sony 4KHD serierne, JVC top modellen osv.. Noen ting jeg alltid har lurt på men aldri fått helt konkret svar :P

Men mer relevant spørsmål er hvordan er ANSI kontrast til f.eks Infocus SP8602/BenQ W20000/Optoma HD20 eller noe i ROMMET MITT? (hvis du skulle tippe)
    ANSI kontrasten i rommet ditt (lyse vegger/tak) vil ligge i området 100:1 tenker jeg. Det er selvsagt avhengig av lerrets valg også. Under optimale forhold (hele rommet sortmaskert med ikke-reflekterende stoff) så vil du kunne oppnå en ANSI-kontrast rundt 700:1 med 8602, en god del lavere med W20000, og mye lavere med HD20.
    ANSI-kontrast over 1000:1 (eller kanskje helt nede fra 800:1) vil du ikke nødvendigvis ha noe glede av, siden de lyse objektene i bildet vil "blende deg" slik at du går glipp av all informasjon på de laveste nivåene.

Korrigert ANSI-kontrast uttalelse
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    ANSI kontrasten i rommet ditt (lyse vegger/tak) vil ligge i området 100:1 tenker jeg. Det er selvsagt avhengig av lerrets valg også. Under optimale forhold (hele rommet sortmaskert med ikke-reflekterende stoff) så vil du kunne oppnå en ANSI-kontrast rundt 5-600:1 med W20000, litt lavere med 8602, og ganske mye lavere med HD20.
    ANSI-kontrast over 1000:1 (eller kanskje helt nede fra 800:1) vil du ikke nødvendigvis ha noe glede av, siden de lyse objektene i bildet vil "blende deg" slik at du går glipp av all informasjon på de laveste nivåene.

Oi.. Det var jo skremmende lave tall? Er sånn svar som det her som gjør at jeg ikke har bare gått og kjøpt selv. Nå vil jeg egentlig se om jeg kan låne utstyr et sted... jeg kjenner ingen med projektor. Hvor gavmilde er Hifiklubben på å låne ut utstyr? Det nytter vel ikke å teste en projektor i deres perfekte rom.. Sier ingenting.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sa sendt mail til HFK og fikk et nokså raskt svar: Ja de låner ut projektorer og sånn men da må jeg legge 100% depositum som er litt trist syns jeg... Da får jeg bare prøvd Optoma HD20. Vet ikke helt om HD20 kan bare oversettes til Infocus SP8602 eller noen andre litt mer aktuelle projektorer... Om jeg er fonøyd med Optoma HD20 i rommet, vil jeg også bli fornøyd med Infocus SP8602? Jeg tror jeg plukker opp Optoma HD20 og tester hvordan det er i hvert fall

Ser også er den brukte SP8602 (en fra AVforum benyttet angreretten og fikk 10 000 tilbake) koster over 12 000... Frekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ANSI kontrasten i rommet ditt (lyse vegger/tak) vil ligge i området 100:1 tenker jeg. Det er selvsagt avhengig av lerrets valg også. Under optimale forhold (hele rommet sortmaskert med ikke-reflekterende stoff) så vil du kunne oppnå en ANSI-kontrast rundt 5-600:1 med W20000, litt lavere med 8602, og ganske mye lavere med HD20.
    I testen din i bladet hjemmekino så skriver du følgende om Ansi kontrast på 8602:

"Når ANSI-kontrasten måles, bekreftes dette til gangs, for målingen viser hele 725:1, og det er til og med når irisen står med full åpning. SP8602 blir derfor den nye kongen av lyse scener, da den disker opp med forrykende lysstyrke, og samtidig noe av det beste Hjemmekino har målt av ANSI-kontrast."

Leste også testen din av W20000 og der skriver du at Ansi kontrasten ligger på 3-400 avhengig bla av hvor du måler...

Hvorfor har W20000 bedre Ansi kontrast da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det faktisk jeg som roter, og burde kikket i notatene mine før jeg uttalte meg. Husket rett og slett feil, og det er veldig bra at du korrigerte meg!

Jeg korrigerer det opprinnelige innlegget mitt
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moki
    I testen din i bladet hjemmekino så skriver du følgende om Ansi kontrast på 8602:

"Når ANSI-kontrasten måles, bekreftes dette til gangs, for målingen viser hele 725:1, og det er til og med når irisen står med full åpning. SP8602 blir derfor den nye kongen av lyse scener, da den disker opp med forrykende lysstyrke, og samtidig noe av det beste Hjemmekino har målt av ANSI-kontrast."

Leste også testen din av W20000 og der skriver du at Ansi kontrasten ligger på 3-400 avhengig bla av hvor du måler...

Hvorfor har W20000 bedre Ansi kontrast da?
    Godt å høre det ^^ Men 100:1 er vel forsatt skuffende å høre. Sortmaskering er nok nødvendig da :P

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var nettopp og sjekket min lokale hifilklubben butikk igjen... Denne gang var Optoma HD82 utstilt i demo rommet, som hadde grå vegger med noen svarte akukkstikk plater. Det var ingen dør i rommet, bare tynne svarte gardiner som dekker for all lyset fra resten av butikken... m.a.o. ikke optimalt rom og ikke perfekt mørkhet... Bilde så helt flott ut... 106" lerret og jeg sa 3 meter unna. Veldig "immersive" å Inception der altså. I følge nettbutikken har den en ANSI kontrast på nesten 700:1 ... Med mine øyne så det ut som ~ 900-1000:1

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn en trasig gammal projektor på soptippen eller liknande, byt den in till Avshop och få Sony HW20 för 15,500. Otroligt bra pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk låne et eksemplar av 8602 og har testet den noen dager nå. Har hatt w20000 i noen år nå så mine inntrykk er i forhold til w20000.

8602 er stor og byggekvaliteten er bra. Den har både vertikal og horisontal lensshift. Projektroen skal plasseres utenfor lerretet (i høyden), som medfører at man kan ha prosjektoren hengene helt oppe i taket. Veldig bra!

På w20000 kan jeg først velge hvor mye jeg vil blende med IRIS og så skru på den dynamiske IRISen, mens på 8602 kan man kun velge fast IRIS eller dynamisk IRIS.

Jeg er ganske "regnbue" følsom, og på 8602 plages jeg med regnbuer når fargehjulet spinner på 4x. Stiller jeg opp til 6x så er det betydlig bedre. På w20000 ser jeg ingen regnbuer, uansett hastighet på fargehjulet.

Lydstøyen fra 8602 er vesentlig høyere på 8602 enn på w20000. Og når man i tillegg må kjøre fargehjulet på 6x så støyer denne maskinen relativt mye.

Men så til noe av det viktigste, bildekvaliteten;
    Detaljer i mørke scener er sinnsykt bra på 8602 og overgår så si alt jeg har sett. Det er mye mer kontrast og punch i bildene på 8602, enn det er på w20000. Lyse scener er en fryd og se på. Fargene er også bedre og mer naturlig (ut av boksen) på 8602. Jeg ser nå at w20000 sliter med mer støy enn hva som er tilfelle på 8602.

8602 er bedre enn w20000 på det meste, bortsett fra lydstøy, rgb regnbue og 8602 har dårlig respons på fjernkontrollen.

Kan du leve med dette så synes jeg 8602 er en meget god projektor, og personlig ville jeg valgt 8602 fremfor TW5500 og Sony HW20

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moby
    Fikk låne et eksemplar av 8602 og har testet den noen dager nå. Har hatt w20000 i noen år nå så mine inntrykk er i forhold til w20000.

8602 er stor og byggekvaliteten er bra. Den har både vertikal og horisontal lensshift. Projektroen skal plasseres utenfor lerretet (i høyden), som medfører at man kan ha prosjektoren hengene helt oppe i taket. Veldig bra!

På w20000 kan jeg først velge hvor mye jeg vil blende med IRIS og så skru på den dynamiske IRISen, mens på 8602 kan man kun velge fast IRIS eller dynamisk IRIS.

Jeg er ganske "regnbue" følsom, og på 8602 plages jeg med regnbuer når fargehjulet spinner på 4x. Stiller jeg opp til 6x så er det betydlig bedre. På w20000 ser jeg ingen regnbuer, uansett hastighet på fargehjulet.

Lydstøyen fra 8602 er vesentlig høyere på 8602 enn på w20000. Og når man i tillegg må kjøre fargehjulet på 6x så støyer denne maskinen relativt mye.

Men så til noe av det viktigste, bildekvaliteten;
    Detaljer i mørke scener er sinnsykt bra på 8602 og overgår så si alt jeg har sett. Det er mye mer kontrast og punch i bildene på 8602, enn det er på w20000. Lyse scener er en fryd og se på. Fargene er også bedre og mer naturlig (ut av boksen) på 8602. Jeg ser nå at w20000 sliter med mer støy enn hva som er tilfelle på 8602.

8602 er bedre enn w20000 på det meste, bortsett fra lydstøy, rgb regnbue og 8602 har dårlig respons på fjernkontrollen.

Kan du leve med dette så synes jeg 8602 er en meget god projektor, og personlig ville jeg valgt 8602 fremfor TW5500 og Sony HW20
    Høres meget bra ut og takk for info! .. Så var det bare åfinne denne projektoren til 10 000!

Newcomer PeGG sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hørtes ut som en spennende projektor, bare å begynne å spare da.
    tror nok proj blir mitt neste kjøp, heller vente litt med surround pre og resten av lydsiden

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 99.99% sikker på at jeg postet noe her, men kommentaren er borte? Ble den slettet ? :L (la link til min annonse, kanskje det ikke er lov og en moderator slette min kommentar?)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Linker til kjøp/salg har ikke noe i en teknisk tråd å gjøre, og blir fjernet fortløpende.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer. Linker til kjøp/salg har ikke noe i en teknisk tråd å gjøre, og blir fjernet fortløpende.
    Ok. Var derfor jeg sa det i steden for at jeg prøvde å kommentere det på nytt var helt sikker at jeg gjorde

Men det kan folk forsatt vite i tråden her at jeg er på utgikk etter Infocus SP8602 brukt

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo nettopp det som er poenget da! Her diskuteres tekniske aspekter rundt produktet. Hva og hvem som jakter på produktet, har ingen ting i en teknisk tråd å gjøre. Vennligst post den type informasjon i produkt- og prisjakt kategorien.

EDIT: Siden hele tråden bærer preg av pris/produktjakt, flytter jeg den til mer egnet hovedkategori
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitsubishi uåpnet til 9500 kroner kan vel ikke være sånn verst deal det heller ? :P

Mitsubishi HC4000 | Lyd & Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedsatt pris på avshop nå

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av moki
    Nedsatt pris på avshop nå
    Takk for info! Bestilte meg en rett på sekundet. Har ikke kreditkort eller "voksen" bank kort så jeg valgte å hente selv i Oslo. Håper noen kompiser vil kjøre meg til Oslo og tilbake for 200-300 kroner

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du høres ganske ung ut.....Jeg tror du vil ha mye mer glede av en projektor enn, tven selv om tven er stor8) I rommet ditt får du selvsagt ikke opptimale forhold,sortnivå blir neppe optimalt men projektor i vanlige rom er fremdeles skikkelig gøy. Selv sitter jeg ca 3,5 m fra ett 92" lerret og synes det fungerer helt greit. skaff deg en rullgardin som er lystett og gå for projector.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, ser svar fra meg ble litt malpassert. God ide å oppdatere siden før man gir et svar.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •