Er HC4000 et bedre kjøp enn HW20

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Wink Er HC4000 et bedre kjøp enn HW20

Hei!

Jeg skal kjøpe prosjektor for første gang. Den skal brukes mest til film fra boxee og ps3, også noe tv. Stua har hvite vegger og tak. Avstand mellom lerret og prosjektor vil være ca 4m. Har ikke kjøpt lerret, men det blir et rullelerret.

Jeg har googlet litt og kommet fram til at Sony VPL-HW20 og Epson TW5500 er de beste prosjektorene under 20k. Men leste en test på lydogbilde (Mitsubishi HC4000 | Lyd & Bilde, hvor Mitsubishi-HC4000 fikk veldig mye skryt. Denne prosjektoren koster under 7000,- på ebay inkl. frakt og 25% moms.

Spørsmålet mitt er da, er det verdt å bruke 12000 kr mer på HW20, eller vil jeg bli fornøyd med HC4000?
    Kan det være en ide å spare de 12000 og heller oppgradere prosjektor om et par år, utviklingen på prosjektorer er vel som på tv?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et nærmest umulig spørsmål å svare på. HW20 og TW5500 er veldig mye bedre (og mer fleksible) projektorer enn HC4000, men om de er verd 12K i mellom er det bare du som kan svare på. Det hele koker jo ned til hvor mye 12 tusen betyr for deg. For mange er det et betydelig beløp, for andre spiller det liten rolle.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer også hc4000 og eh-tw5500 opp mot hverandre. Jeg setter pris på å kunne forholde meg til norske butikker med tanke på garantier og sånt så for meg blir hc4000 da en del dyrere. Hvis jeg kjøper eh-tw5500 med proff kalibrering, vil jeg da oppleve den som en betraktelig bedre projektor?

Jeg har lyse vegger i stua. Vil det ha noe å si på valget eller vil det heller ha noe å si på hvilket lerret jeg skal velge?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Aleksjac
    Jeg vurderer også hc4000 og eh-tw5500 opp mot hverandre. Jeg setter pris på å kunne forholde meg til norske butikker med tanke på garantier og sånt så for meg blir hc4000 da en del dyrere. Hvis jeg kjøper eh-tw5500 med proff kalibrering, vil jeg da oppleve den som en betraktelig bedre projektor?

Jeg har lyse vegger i stua. Vil det ha noe å si på valget eller vil det heller ha noe å si på hvilket lerret jeg skal velge?
    Det korte svaret her er, "ja". TW5500 er en mye mer avansert projektor enn HC4000. Begge har sine styrker, men førstnevnte yter bedre på de aller flerste områder. Unntaket er opplevd skarphet. Dette er noe projektorer som baserer seg på DLP-teknologien, er gode på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyse vegger betyr at du bør velge et lerret med grå duk. Disse er litt mindre "følsomme" for refleksjonene fra rommet, og vil gi deg noe bedre opplevd sortnivå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hører på lommeboka og bestiller HC-4000, så kan jeg heller oppgradere etterhvert. Men hvilket takfeste bør jeg kjøpe? Er dette billige takfeste hos avshop greit å bruke: AVshop.no / B-TECH BT881 Universal takfeste til projektor HVIT
    eller bør jeg gå for noe dyrere?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har sett på projectorcentral (Mitsubishi HC4000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size), men forstår ikke helt va tallene betyr, hva som er optimalt. Prosjektoren jeg skal ha kan maks være 3,75 m fra lerret. Tenker å gå for et 92", men når jeg plotter inn dette i skjemaet kommer det: recommended image brightness for rooms with ambient light. Hva betyr det?
    Hvilken størrelse på lerretet vil være optimalt for meg?

Det lerretet jeg tenker å kjøpe er dette fra avshop (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx...2009;c:100554). Er dette godt nok?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det betyr ikke annet enn at de mener projektoren har litt for høyt lysutbytte for lerrets-størrelsen du plottet inn. Derfor anbefaler de noe ambient lys i rommet.

Dette er imidlertid ikke noe å bry seg om, for kalkulatoren beregner kun ut i fra maks spesifisert lysutbytte fra fabrikk. Dette tallet er i utgangspunktet bare fantasi (den leverer ikke engang i nærheten av dette i cinema-modus), og i tillegg kan du jo bare velge økonomi-drift på lampen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Gorm. Har du et takfeste å anbefale som ikke koster mer enn 1000 kr?
    Avshop har jo mange, men har ikke peiling. Hva med dette f.eks: AVshop.no / CHIEF MFG RPA mini Universaloppheng - hvit <font color="#ff0000">3,7cm (maks 11,3kg)</font>

Har det noe å si hvor høyt prosjektoren henger? Vil helst ha den så nært taket som mulig. Det er 2,45m opp til taket.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henger du prosjektoren høyt kommer også bildet høyt, det er av betydning: du ønsker ikke nakkeproblemer etter en seanse. Hc4000 er heller ikke like fleksibel, så viktigheten av høyde er av større betydning her.

Ang takfeste så går det meste bra så lenge det får henge i ro. Forskjellen ligger mye i enkelheten av montering, hurtigkoblingrt, med eller uten lås etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det være bedre å henge den på veggen da?
    Hva med å sette den på en hylle på veggen, vil det funke bra? Sparer mye penger da...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hylle på veggen er sjeldent egnet, i så fall en stor hylle med gode knekter under. Men vi snakker om noen kg her, samtidig lider også pæren litt om den står på hyllen og vibber når bassen brumler.

Om du setter den i taket eller på bakveggen er av betydning for om det er mulig med tanke på ønsket lærretstørrelse og lydnivå. Kjører du den langt nok bak med max zoom må du oftest også kjøre den på max lampespenning og da blir det fort litt støy fra prosjektoren også.

Jeg ville satt prosjektoren der hvor den er mest egnet, i taket i dette tilfellet kanskje.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvor på ebay?

Hei.
    hvor finner du hc4000 til under 7K inkl mva og frakt?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hibtone
    Hei.
    hvor finner du hc4000 til under 7K inkl mva og frakt?
    Mitsubishi HC4000 DLP Home Theater Projector 1080p HDMI | eBay

Er en igjen til denne prisen. Selger setter vedien ned til 400USD, dvs 500,- i mva. Blir rundt 7000,- totalt.
    Denne prosjektoren er "Manufacturer refurbished", men om du vil ha en som er helt ny i forpakning så koster den 1000 kr mer fra samme selger.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •