Bestille projector i USA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bestille projector i USA

Hei.

Har noen erfaring med bestilling av projector i utlandet? Jeg tenker på hvordan du fraktet den, greide du unngå tollerne, vil det bli problem i forhold til strømnettet etc...? Min søster bor i USA i sommer, så jeg planlegger å sende produktet til henne. Verdien på projector m/tilbehør er 7800NOK

MVH
    Thomas

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stuttboksa
    Hei.

Har noen erfaring med bestilling av projector i utlandet? Jeg tenker på hvordan du fraktet den, greide du unngå tollerne, vil det bli problem i forhold til strømnettet etc...? Min søster bor i USA i sommer, så jeg planlegger å sende produktet til henne. Verdien på projector m/tilbehør er 7800NOK

MVH
    Thomas
    Tipper de aller fleste projektorer kan gå på alle strømnett, men sjekk i manualen at den fikser strømnettet i Norge. Du skal ikke betale toll, men MVA. Hvis din søster spesifiserer en svært lav verdi, og kanskje markerer "gift", samt skriver at det er noe annet enn en projektor, kan du unngå mva. Men det er kjedelig om de åpner den for å sjekke innholdet. Det beste er å ta den med i kofferten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Tipper de aller fleste projektorer kan gå på alle strømnett, men sjekk i manualen at den fikser strømnettet i Norge. Du skal ikke betale toll, men MVA. Hvis din søster spesifiserer en svært lav verdi, og kanskje markerer "gift", samt skriver at det er noe annet enn en projektor, kan du unngå mva. Men det er kjedelig om de åpner den for å sjekke innholdet. Det beste er å ta den med i kofferten.
    Takk for svar! Må min søster gjøre noe spesielt hvis hun tar den med i kofferten. Bør hun ta den utav originalpakken?

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stuttboksa
    Takk for svar! Må min søster gjøre noe spesielt hvis hun tar den med i kofferten. Bør hun ta den utav originalpakken?
    Grensen er vel på 7.000,- for hva man kan ta med - litt usikker.

Tips til lovbrudd bør ikke diskuteres her.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditt første innlegg er nesten helt umulig å forstå. Skal du sende herfra dit, hun sende hit, hun kommer hit?

Altså, om hun som er bosatt i USA skal komme hit på ferie(eller tilbake permanent) kan hun fint ta den med i bagasjen sin. Helt lovlig. Så lenge originalemballasjen er sterk, bør den ligge i den for beskyttelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Ditt første innlegg er nesten helt umulig å forstå. Skal du sende herfra dit, hun sende hit, hun kommer hit?

Altså, om hun som er bosatt i USA skal komme hit på ferie(eller tilbake permanent) kan hun fint ta den med i bagasjen sin. Helt lovlig. Så lenge originalemballasjen er sterk, bør den ligge i den for beskyttelse.
    Beklager dårlig formulering. SKal prøve en gang til...

Jeg skal bestille varer fra Amazon.com. De skal sendes til søstera mi som bor i USA i sommer. Hun reiste bort i mai og kommer hjem i slutten av august. Tanken er at hun skal ta produktene med tilbake når hun kommer hjem. Hun er bosatt i Norge, og skal være i Norge.

Etter at jeg sendte den første meldingen var jeg i kontakt med tollvesenet. Der ble jeg fortalt så lenge jeg har flere kvitteringen på produktene så er det bare summen over 6000kr som må betales 25% moms på. Dvs at når jeg plusser sammen kvitteringene så blir totalen ca. 7800kr. Da betaler jeg moms på 1800kr. Det utgjør 450kr. Det lever jeg fint med :-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk også på at en projektor er svært dyr sende på verksted, om noe skulle gå galt. Har du kjøpt den i USA, må du betale alt fra egen lomme. Du kan eventuelt sende den til USA, men her har du ikke 5 års reklamasjonsrett, slik vi har i Norge. Forsendelsen vil jo også bli såpass dyr at det neppe lønner seg å reparere. Å kjøpe i USA kan med andre ord fort bli den minst lønnsomme "besparelsen" du noen gang har gjort.
    Projektoren vil jo også være nærmest verdiløs på bruktmarkedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill!

Situasjonen er som følger: Projector er bestillt og ankommet min søster i USA. Jeg jobber med å finne en måte å sende denne fra USA til Norge. Pakkens verdi er på under 6000kr så det vil ikke koste noe å ta den med i bagasjen hennes. Dette fordi momsgrensen ved over 24t utenlandsopphold er på 6000kr Utfordringen er at hun helst vil slippe dette da det tar mye av plassen i bagasjen hennes. Jeg har foreslått for henne at hun kan sende mye klær med transport, men hun sier at hun ikke har nok klær til at hun kan sende mye klær med transport. Reglene i Norge er jo slik at hvis jeg sender projectoren men fedex eller usps så må jeg betale 25% moms. Det frister veldig lite! Er det noe jeg kan gjøre i denne situasjonen, eller må jeg forsøke å overtale min søster til å ta den med i bagasjen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor du nært svenskegrensa så kan du eventuelt sende den til Svensk postkontor og hente den der, da slipper du mva.
    Da kan du også fortolle den om du vil :-)

Tror du bare kan glemme det tollvesenet sa om fortolling, 6000 er grensa for fri innførsel men man må nok fortolle hele beløpet ved innførsel av verdier over dette
    VG Nett | Dine Penger : Dette kan du ta med fra utlandet

Husk at viss du sender den, så må du betale mva. av verdien + frakt.
    Verdien og innhold må merkes tydelig utenpå pakken, her er det viktig å ikkje bli for grådig... man kan skrive av litt, men husk det skal ikkje mye hjerne til for å google prisen i USA.
    Er pakken tilstrekkelig merket, sendes den bare til deg. Er den ikke merket bra nok, må du sende inn kvitteringer ol.

Husk også at alle kjøp og transaksjoner fra norsk bank til utlandet blir innmeldt til tollvesenet.

Min erfaring med projektor kjøp fra utlandet, blei avbrutt da de 10.000 eg skulle spare (sharpen koster 20 i USA og 30.000 i Norge) forsvant i mva. og frakt, alt i alt så hadde den blitt like dyr som å kjøpe den her heime.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Bor du nært svenskegrensa så kan du eventuelt sende den til Svensk postkontor og hente den der, da slipper du mva.
    Da kan du også fortolle den om du vil :-)

Tror du bare kan glemme det tollvesenet sa om fortolling, 6000 er grensa for fri innførsel men man må nok fortolle hele beløpet ved innførsel av verdier over dette
    VG Nett | Dine Penger : Dette kan du ta med fra utlandet

Husk at viss du sender den, så må du betale mva. av verdien + frakt.
    Verdien og innhold må merkes tydelig utenpå pakken, her er det viktig å ikkje bli for grådig... man kan skrive av litt, men husk det skal ikkje mye hjerne til for å google prisen i USA.
    Er pakken tilstrekkelig merket, sendes den bare til deg. Er den ikke merket bra nok, må du sende inn kvitteringer ol.

Husk også at alle kjøp og transaksjoner fra norsk bank til utlandet blir innmeldt til tollvesenet.

Min erfaring med projektor kjøp fra utlandet, blei avbrutt da de 10.000 eg skulle spare (sharpen koster 20 i USA og 30.000 i Norge) forsvant i mva. og frakt, alt i alt så hadde den blitt like dyr som å kjøpe den her heime.
    Jeg spurte flere ganger angående om det bare er totalsummen over 6000kr. Jeg fikk bekreftet at det er slik jeg har forklart i forrige innlegg. Jeg har funnet en løsning på utfordringen. Jeg betaler for én ekstra kolli for min søster. Det koster ca. 400kr. Jeg sender henne nok penger til å kjøpe en ny koffert og bobleplast til å pakke inn projekoren i. Da blir totalprisen godt under 50% av norsk pris! Takk for hjelpen!!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det slik at hun kan ta med varer til eget bruk, og det du her beskriver er vel ikke annet enn moms svindel?

Det finnes kun en måte å gjøre dette på, så lenge du selv ikke har vært "over there" og kjøpt den, og det er å betale momsen her hjemme.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den skulle blitt sendt fra USA til Sverige, så må det betales toll/mva som vanlig. USA er ikke med i EU, hadde avsenderlandet vært medlem hadde saken vært annerledes.

Blir som en vanlig innførsel, bare med svensk mva som er ca. lik norsk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Hvis den skulle blitt sendt fra USA til Sverige, så må det betales toll/mva som vanlig. USA er ikke med i EU, hadde avsenderlandet vært medlem hadde saken vært annerledes.

Blir som en vanlig innførsel, bare med svensk mva som er ca. lik norsk.
    Hehe, glemte den delen...

jaja, da er det bare å glemme det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •