Kommende prisras på billigprosjektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kommende prisras på billigprosjektor?

Jeg er ny til både prosjektorer og avforum.no, men vil bare
    si at her er det utrolig mye ekspertise og interessante diskusjoner!

Til spørsmålet.
    Jeg er på nippet til å kjøpe en prosjektor i "billigklassen", dvs. 9-7000,-.
    Ser nå at en del steder annonseres det med tilbud, bla for en LG prosjektor.
    Er det noen som sitter på informasjon eller vet noe om vi snart vil se
    et prisras på prosjektorene i denne prisklassen? F.eks at LG'en vil selges for nærmere 5000,- allerede til jul. I så fall vil jo produsentene kunne treffe et
    helt nytt marked. Dvs. dem som ikke gidder å investere så mye. Eller er det urealistisk at produsentene vil være interessert i å produsere noe så billig med det første?

Setter pris på tilbakemeldinger fra noen som kjenner bransjen litt.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen i forumet, djed!

Jeg vil nok tro at prisene faller litt gradvis. Prisene gjenspeiler litt hvor store produksjonsvolumer det er på enhetene. Foreløpig er nok ikke projektorene opp i det volumet som skal til for å forsvare en nypris slik du indikerer. Men ting skjer. Den nye Panasonic PT-AE700 introduseres nå til en pris på 15999,- her på avforum. For mindre enn et år siden ble AE-500 lansert og da til en intropris på rundt 19000, hvis jeg ikke husker feil. Det er altså klart at ting faller i pris, og at man får stadig mer for pengene.

MEN, du skal huske at projektorpærer alene fortsatt koster rundt 2000-4000 kroner. Det er da helt urealistisk med nypris ned mot 5000 (med mindre det er null kvalitetskontroll på nevnte produkt.) Under 10000 kroner er det mye rart. Hvis du har modellbetegnelsen på LG-projektoren du snakker om, så vil du raskt kunne få en vurdering her på forumet om projektoren egner seg for hjemmekino (eller om det egentlig dreier seg om en presentasjonsmodell for møtebruk), samt om projektoren er verdt prisen.

Utviklingen går fort, og større kjeder som Elkjøp, Expert etc som kjøper inn store lager av ting sitter f.eks. gjerne på utgåtte modeller som de markedsfører som "det beste for din hjemmekino".

Mitt råd til nybegynnere i gamet er å spørre om konkrete modeller her på forumet før du kjøper. Å følge med på kategorien Digitale projektorer opp til 30.000 (link) er også ganske lurt.

Lykke til med projektorjakten!

PS. Det er mange som ikke er så kresne som oss som følger intenst med og sikler på toppmodeller hele tiden. Det finnes utgåtte modeller som helt sikkert oppfyller kravene som "vanlige folk" stiller til projektor. Men det er fortsatt viktig å finne "riktig pris" på dette, slik at man ikke blir lurt. Fjorårets "best i test" gir ingen indikasjon om hvordan projektoren yter etter dagens standard. Hvis du ikke har for tøffe krav til bildekvaliteten finnes det sikkert en projektor der ute som passer din lommebok og som gir helt akseptabelt bilde.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Den nye Panasonic PT-AE700 introduseres nå til en pris på 15999,- her på avforum. For mindre enn et år siden ble AE-500 lansert og da til en intropris på rundt 19000, hvis jeg ikke husker feil.
    AE300 ble lansert rundt 17-18.000. AE500 ble lansert for 15.000 kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et godt svar! Tror du treffer bra med at det er snakk om en prisglidning foreløpig. Jeg kan ta kontakt med de store kjedene og høre om de har noe volumkjøp på gang.

Ellers vurderer jeg
    LG RD-JT51 (6900,-)
    Benq PB6100 (6900,-)
    Hitachi PJ-LC5 (6500,-)

Siden dette er prisdelen av forumet blir oppfølgingsspørsmålet hvilken gir mest for pengene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Den nye Panasonic PT-AE700 introduseres nå til en pris på 15999,- her på avforum. For mindre enn et år siden ble AE-500 lansert og da til en intropris på rundt 19000, hvis jeg ikke husker feil.
    AE300 ble lansert rundt 19.000. AE500 ble lansert for 15.000 kr.
    OK, da husker jeg feil, og det var vel Sanyo PLV-Z2 som ble introdusert til rundt 19000 (omtrent samtidig med AE500). Fortsatt er introduksjonsprisen på 15999 bra i forhold til ytelsen som tilbys.

Poenget mitt er ihvertfall at nye modeller i klassen under 20000 nå gjerne lanseres nærmere 15000 enn 20000 som var tilfellet for et år siden.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av djed
    Takk for et godt svar! Tror du treffer bra med at det er snakk om en prisglidning foreløpig. Jeg kan ta kontakt med de store kjedene og høre om de har noe volumkjøp på gang.

Ellers vurderer jeg
    LG RD-JT51 (6900,-)
    Benq PB6100 (6900,-)
    Hitachi PJ-LC5 (6500,-)

Siden dette er prisdelen av forumet blir oppfølgingsspørsmålet hvilken gir mest for pengene?
    Jeg tror nok at mange her vil svare BenQ PB6100, og jeg er enig. Til den prisen er det et godt kjøp. Den har bedre kontrast enn LG-projektoren. Ulempen med Både benQ og LG i ovennevnte liste er den høye lysstyrken (de er egentlig laget for presentasjon i opplyste rom). LG-projektoren vet jeg mindre om enn 6100, som i ECO-modus kan kjøre med drøyt 700 ANSI lumen. Det er fortsatt i overkant.
    Skal du kjøre med mørkt rom vil du slite litt med for sterkt lys i bildet. Men for all del: Du kan jo bare ha på litt lys, og da vil 6100 gjøre jobben uten at du blendes. Alternativt kan du kjøpe et grått lysdempingsfilter (husker ikke hva disse heter) som du monterer foran linsen. Litt grått lerret er nok å anbefale hvis du skal kjøre uten filter.

Hitachi-projectoren du nevner kjenner jeg ikke, og den finnes heller ikke hos http://projectorcentral.com/

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om denne LG projektoren kan kjøres i Low Power modus?

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers vurderer jeg
    LG RD-JT51 (6900,-)
    Benq PB6100 (6900,-)
    Hitachi PJ-LC5 (6500,-)
    Til de prisene (hvor da?) bør valget være klart: 6100, vel er jeg farget av at jeg eier en 6100, men læll' da :lol:

Bidda
    (LG er vurdert i en tidligere tråd, søk på navnet så får du den opp.)

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers vurderer jeg
    Benq PB6100 (6900,-)
    Hvor finner du PB6100 til kr.6900,-? Beste pris jeg finner er kr.8100 på Mamoz, og det er en b-vare. :?:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ6100 skal finnes til den prisen her: http://www.projektor.no/
    Mulig de bare selger til bedrifter el.l, jeg har ikke studert sidene så nøye må sies.

Takk til deg Roffe for grundig tilbakemelding på de aktuelle prosjektorene (jeg har grått lerret da heldigvis)

Skal søke etter tråden om LG-prosjektoren.

edit: så nå at det var ex. moms.. Da går jeg nok heller for en brukt Infocus X1 tenker jeg. Alternativt en brukt 6100 om jeg finner

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Kommende prisras på billigprosjektor?

Jeg er på nippet til å kjøpe en prosjektor i "billigklassen", dvs. 9-7000,-
    En av de beste "tommelfingerreglene" er å kjøpe samme projektor som det er solgt mest av i dette prissegmentet. Husk at "markedet tar aldri feil".

Med "prissegment" mener jeg projektorer som NÅ koster 7-9K.

Har Infocus X1 selv. X1 har vunnet mange tester. BenQ6100 har jeg ikke sett har vunnet en eneste test. LG typen har jeg ikke hørt om. Mao. så bør man kjøpe en vinner slik at man vet hva man får. :wink:

PS: det er alltid fristende å finne sin egen "markedsvinner", men i dette prissegmentet bør man lytte til hva markedet allerede har gitt uttrykk for...

Active
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    362
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor finner du PB6100 til kr.6900,-?
    Ser ut som du må plusse på mva.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En av de beste "tommelfingerreglene" er å kjøpe samme projektor som det er solgt mest av i dette prissegmentet. Husk at "markedet tar aldri feil".

Har Infocus X1 selv. X1 har vunnet mange tester. BenQ6100 har jeg ikke sett har vunnet en eneste test. LG typen har jeg ikke hørt om. Mao. så bør man kjøpe en vinner slik at man vet hva man får. :wink:
    Det er sikkert riktig det du sier, men det er to ting som er verdt å merke seg om BenQ: Merket er relativt nytt i det norske markedet, og PB6100, som fortsatt er i salg som ny, kom etter X1 og var dermed ikke med i de samme testene. Når PB6100 ble lansert i Norge, hadde X1 etablert seg som en nærmest revolusjonerende projektor.

Videre har BenQ mye de samme dataene som X1. BenQ 6100 har raskere fargehjul, noe som minimerer regnbuer litt. Infocus har alltid hatt bra fargegjengivelse, så der henger muligens 6100 etter. BenQ har aldri vært testvinner fordi den kom for sent med disse spesifikasjonene. Det som er viktig å huske på er altså prisen.... X1 er jo en utgått modell og har vel aldri vært solgt ny med en så fordelaktig pris som BenQ presterer i disse dager. Jeg synes det er feil å rakke ned på en projektor bare fordi den ikke har vunnet tester som ble gjennomført før den ble lansert....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

... X1 er jo en utgått modell og har vel aldri vært solgt ny med en så fordelaktig pris som BenQ presterer i disse dager. Jeg synes det er feil å rakke ned på en projektor bare fordi den ikke har vunnet tester som ble gjennomført før den ble lansert....
    Som jeg skulle ha sagt det sjøl :wink:

Brukt 6200 herhttp://my.qxl.no/accdb/viewItem.asp?...amp;Catg=11992

Bidda

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning på den nye benq'en med 480p (pe 5120 ????). Denne kan sprenge nye grenser for budsjett hjemmekino pj'er når det gjelder priser..

Mvh

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skulle havne på rundt 10 tusen i følge EET.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...X1 har vunnet mange tester. BenQ6100 har jeg ikke sett har vunnet en eneste test. LG typen har jeg ikke hørt om. Mao. så bør man kjøpe en vinner slik at man vet hva man får...
    ...Det er sikkert riktig det du sier...
    Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    ...Som jeg skulle ha sagt det sjøl...
    Er jo litt humor at en foreldet og utgått projektor som X1 allikevel kan konkurrere med andre "ikke-utgåtte" projektorer når det gjelder bildekvalitet. :wink:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så rart egentlig siden X1 en den eneste(?) billige presentasjonsprojektoren som er laget med tanke på hjemmekino. Jeg kjenner i hvert fall ikke til noen andre projektorer som er laget for begge markedene slik SP4800/X1 er.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er jo litt humor at en foreldet og utgått projektor som X1 allikevel kan konkurrere med andre "ikke-utgåtte" projektorer når det gjelder bildekvalitet. :wink:
    Riktig det, men det er først som utgått at den kan konkurere på pris :wink:

Bidda

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Bidda
    Riktig det, men det er først som utgått at den kan konkurere på pris
    Touché Riktig det, Bidda.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •