Trenger litt prosjektor hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt prosjektor hjelp

Heisann

Det er nå påtide å oppgradere hjemmekinoet mitt. Tidligere har jeg bare hatt en 40" sony lcd tv. Men jeg har lenge hatt lyst til å prøve prosjektor. Jeg er en film og spill entusiast, men når det kommer til prosjektorer har jeg lite peiling. Jeg har lest på mange forskjellige prosjektorer, jeg har også hvert innom soundgarden og fått sett mitsubishi sin HC7000 spille av en blue-ray film. Og jeg må si at jeg ble riktig imponert av prosjektoren. Nå var riktig nok rommet helt mørklagt, men alikevel ble det en anderledes filmopplevelse enn hva jeg er vant til.

Rommet prosjektoren skal brukes i har hvite vegger og ett stort vindu. Så det blir ganske lyst, men rommet kan mørklegges så og si helt med gardinen som er der! Rommet er 4.4 meter langt, dvs det er mulig å ha prosjektoren 4.4 meter fra lerretet. Rommet er 3.8 meter bredt, hvor 2 - 2,5 meter kan brukes til bredde på lerretet. Fra tak til gulv er det ca 2.5 meters høyde.

Budsjettet på en prosjektor, er i alle fall ikke mer enn 20 000,-. Men finnes det en bra billigere løsning så er også det greit.

Jeg har som sagt sett HC7000 i aksjon, jeg har også lest masse om Epson sin TW5500. HC7000 er jo ett par år gammel, mens TW5500 er ganske så ny. Så i denne er det vel 2 år med bedre teknologi?

Jeg lurer også på om det er nødvendig å kjøpe HDMI kabel til tusenvis av kroner, eller om det holder med en vanlig HDMI kabel til å koble til forsterkeren?

på forhånd takk for hjelpen

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er knall tilbud på EH-TW4400, kr 12.999,-

AVshop.no / EPSON EH-TW4400 LCD-projektor Full-HD <b><font color="#ff0000">-PRISKRAKK!-</font></b><br>

Forskjellen fra TW5500 er hovedsakelig at du kan bruke amaforisk linse på TW5500. Avstander etc sjekker du selv på projectorcentral.com

Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en 10 meter HDMI kabel til ca kr 1.000 for projector. Holder i massevis for meg.

Newcomer Stereo Light sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    260
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte HDMI kabel 1.4 på 10 meter fra Elkjøp, merke Hama.
    Fungerer som en drøm. Kostet 700 kroner på Slependen mener jeg.

Vil tro at TW5500 er en kjempe prosjektor da jeg har lillebroren og er godt fornøyd med den. Eller så er det mange som snakker om en Sony HW20 et eller annet, den lå litt utenfor mitt budsjett så har ikke sett på den.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hw-20 er jo en kjempeprojector, har selv HW-15 og er kjempefornøyd selv om den har fått kritikk for å ha litt vanskelige innstillinger. Jeg merker ikke noe.
    Hw-20 koster kr 6.000 mer enn TW4400. Det er nok mere smell i bildene på TW4400 da den har høyere lystyrke så den passer kansje bedre for deg med hvite vegger.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for respons.

Etter å ha lest at forskjellen på TW5500 og TW4400 er såpass liten, så tror jeg at jeg kommer til å gå for 4400.

En ting jeg glemte å spør om er ett lerret, hvilket fargeforhold bør ett skikkelig lerret ha i ett hvit rom, som kan mørklegges så og si helt.

Lissau CS75 rullelerret, hvit duk - 203 cm,hvit duk
    Lissau CS75 rullelerret, hvit duk - 173 cm,hvit duk

Kan TW4400 gi bra bilde på en 203 cm langt lerret?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville gått for et grått lerret, har det selv og TW4400 er så lyssterk at den vil gi et knall bilde på et relativ stor lerret. Hvordan det er med avstand og størrelse på lerret sjekker du som sagt på projector central.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Det er nok mere smell i bildene på TW4400 da den har høyere lystyrke så den passer kansje bedre for deg med hvite vegger.
    Regner med du mener Sony HW20?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TW4400 har 1600 lumens så det er den jeg tenker på når jeg sier høy lysstyrke eller så har jeg refert til Sony HW-20 tidligre i tråden hvis det er det du mener.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    TW4400 har 1600 lumens så det er den jeg tenker på når jeg sier høy lysstyrke eller så har jeg refert til Sony HW-20 tidligre i tråden hvis det er det du mener.
    Neida. Bare jeg som mente hw20 var mer lyssterk etter kalibrering. Mulig jeg tar feil.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HW20 ligger rundt 1000 lumens etter kalibrering, mens TW4400/5500 ligger et sted mellom 800 og 900 lumens.

Det høres lite ut, men det er bare fordi alle tror på tallene som oppgis fra produsent. Det er jo med ANSI-lumens, som det er med bilstereo-watt. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    HW20 ligger rundt 1000 lumens etter kalibrering, mens TW4400/5500 ligger et sted mellom 800 og 900 lumens.

Det høres lite ut, men det er bare fordi alle tror på tallene som oppgis fra produsent. Det er jo med ANSI-lumens, som det er med bilstereo-watt. ;-)
    Er dette med normal eller lav spenning på pæra?

Jeg skal bruke min HW20 med et Grandview grått lerret på 92", gain 0.8. Vil du anbefale normal eller lav spenning?
    Jeg kan stenge sollyset fullstendig ute, veggene er mørkegrå, taket en lysere gråbrun-farge.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er med full spenning på lampen

Tror nok muligens du vil foretrekke eco-modus på 92 tommer, men er litt usikker. Selv er jeg etter hvert blitt tilhenger av litt "trøkk" i bildet, og prioriterer dette høyere enn absolutt sort. Bedre å ha full realisme i ett område, enn at alt ser "uvirkelig ut" ;-)
    Du må nesten bare prøve begge deler, og se hva du liker best. En ting er i alle fall helt sikker, og det er at fargegjengivelsen og dynamikken i dagslys-scener er mye mer realistisk med full spenning på lampen. Om det rett og slett blir too much på 92" duken, kan jeg ikke svare på uten å ha testet det.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar, Gorm!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann igjen

er i siste betalingsfase. Skal kjøpe en 4400 med full pro kalibrering. Nå er det kun lerret som gjenstår egentlig. I følge prosjektor central calc kan jeg få opptill 98" ved å sitte 4 meter fra lerretet. Men hvilket lerret burde jeg gå for? Rommet har hvite vegger, så da burde jeg bruke

AVshop.no / ADEO Greyvision 16:9 Plano Delux 220cm

er denne en bra løsning?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe dårlig valg. De fleste lerret i den kategorien (grå duk, 0,8 til 1 gain) bør fungere greit
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •