Kjøp av prosjektor og lerret for første gang! Trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av prosjektor og lerret for første gang! Trenger hjelp

Hei.

Har pratet med damen lenge nå og hintet fram til at jeg og hun burde ha skaffet oss en prosjektor og lerret, da vi pr idag sitter på en sony 40" full hd tv og har lyst på noe større til og se film på

Vi har ett budskjett imellom 6000-7000kr og som dere sikkert skjønner da så blir det ikke noe heftigt hjemmekino oppsett, men ett til og starte med.

Har nvidia skjermkort på maskinen og blu ray, og 3D vision settet, så har klargjort alt der til og se på 3D blu ray om dette skulle bli aktuelt da de fleste prosjektorer i dag støtter 3D.

Vil helst ha en dlp prosjektor da jeg har hørt mye skryt om de, men som jeg kan si med en gang, har ikke noe peiling på dette emnet.

Har sett på Hifiklubben,avshop,soundgarden men ingen lykke der.
    Men var innpå komplett, og der hadde de noen lerret og prosjektorer.

Men hva kan jeg få mest for, når man tenker på penger?

Vil ha noe imellom 90-120" lerret, vil helst ha 16:9 format på både prosjektor og lerret.

Så de 2 aktuelle prosjektorene er:

Benq w600+ Komplett.no - BenQ Projector W600+
    Optoma HD67N Komplett.no - Optoma Projektor HD67N

og lerret er jeg ganske usikker på, men må ikke overstige 2000kr og bør helst være i svart utførelse, ser de har aview og elite screens.

Komplett.no - Elite Screens 16:9 lerret 266x149cm
    Komplett.no - Elite Screens 16:9 lerret 221x125cm
    Komplett.no - AView Lerret

Takker for svar på forhånd, og håper at jeg kan lære noe av dere!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.... er ikkje lett å få til eit oppsett med det busjettet der du...

Tror eg ville satset på å finne ein brukt projektor som ikkje har for mange timer på lampa 1000-1500 timer feks.
    Eller skrapt sammen 2-3000 kroner mer for faktisk å få råd til ny full HD projektor.

Da eg ikkje har sett den optima boksen i aksjon så skal eg ikkje uttale meg om hvordan 3D blir på den, men personlig tror eg at eg hadde droppet 3D i den prisklassen der.
    Begge projektorene du nevnte er bare 720p, eg ville absolutt ha satset på ein 1080p projektor (full HD) større bilde desto viktigere er jo det.

Det er bare 3 3D projektorer på markedet som viser full hd 3D, og de er nok litt utenfor din prisklasse :-)

Velg eit grått lerret viss du har lyse vegger og noe lys fra vindu ol. f.eks. AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 234cm/106"

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JustmeFW
    Hmm.... er ikkje lett å få til eit oppsett med det busjettet der du...

Tror eg ville satset på å finne ein brukt projektor som ikkje har for mange timer på lampa 1000-1500 timer feks.
    Eller skrapt sammen 2-3000 kroner mer for faktisk å få råd til ny full HD projektor.

Da eg ikkje har sett den optima boksen i aksjon så skal eg ikkje uttale meg om hvordan 3D blir på den, men personlig tror eg at eg hadde droppet 3D i den prisklassen der.
    Begge projektorene du nevnte er bare 720p, eg ville absolutt ha satset på ein 1080p projektor (full HD) større bilde desto viktigere er jo det.

Det er bare 3 3D projektorer på markedet som viser full hd 3D, og de er nok litt utenfor din prisklasse :-)

Velg eit grått lerret viss du har lyse vegger og noe lys fra vindu ol. f.eks. AVshop.no / DreamScreen V2 DynaGrey Black AutoManual 234cm/106"

Hei.

Jeg hadde netopp griseflaks, er på vei til Trondheim og gikk innom finn en tur for og se etter prosjektor, og når jeg gikk innpå så lå det ut en Optoma HD200X med 107" optoma 16:9 lerret til 6000kr, projektoren er gått 750 timer og jeg er på vei ut døra nå for og hente den!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Billig lerret

Om du vil ha et billig lerret kan du stikke innom ikea mens du er i Trondheim og kjøpe en Tupplur (eller noe lignende) rullgardin... Har testet den med en kamerat med meget gode resultat

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    Hei.

Jeg hadde netopp griseflaks, er på vei til Trondheim og gikk innom finn en tur for og se etter prosjektor, og når jeg gikk innpå så lå det ut en Optoma HD200X med 107" optoma 16:9 lerret til 6000kr, projektoren er gått 750 timer og jeg er på vei ut døra nå for og hente den!
    Du bör ha minst 4,5 meter mellan objektiv och lerret för att fylla 107", glöm inte det. Dessutom är det 20cm offset med hd200. Det skall alltså vara 20 cm högre i mitten av objektivet ned till toppen av bilden.

Den stöttar inte 3d.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Du bör ha minst 4,5 meter mellan objektiv och lerret för att fylla 107", glöm inte det. Dessutom är det 20cm offset med hd200. Det skall alltså vara 20 cm högre i mitten av objektivet ned till toppen av bilden.

Den stöttar inte 3d.

Hei.

hehe, fant ut det i går at jeg måtte ha 4.2 meter ifra lerretet for og ikke bruke zoom på projektoren for og få perfekt bilde

Kjøpte billig takfeste på clas ohlson som fungerer utmerket, orker ikke og svi av flere tusen kr på det da den er solid som bare det.

nei, vet at den ikke støtter 3D, men det blir vel neste oppgradering om 2 år tenker jeg, så filmen tron i går på blu ray og var imponert over kvaliteten

plages litt med signalforstyrrelser ennda, ikke når jeg ser film ifra ac ryan, men når den står i menyen og samme med ps3 går bra når jeg spiller men ikke når jeg står på menyen for og velge spill "en del prikker som kommer og går" kjøpte 10 meter med HDMI kabel hos hifiklubben merke ARGON 5102H, men håper at problemet ligger i en manual hdmi switch som jeg kjører mellom projektor og receiver onkyo 707 ,skal fjerne den idag og kjøre signal direkte opp mot projektor og håpe at det hjelper med tanke på at det er en hdmi switch som ikke har netadapter for forsterkning av signal og at det går en billig hdmi kabel ifra receiver inn til hdmi switch'en , hvis ikke så blir det og oppgradere til ennda bedre kabel!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

er du fremdeles fornøyd?

Hvordan gjikk det med prikkene i bildet?

Glemte helt å følge med denne tråden...

Hilsen meg

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

er du fremdeles fornøyd?

Hvordan gjikk det med prikkene i bildet?

Glemte helt å følge med denne tråden...

Hilsen meg

Hei!

Problemet lå nokk i hdmi kabelen som var for billigt og hadde for mye signaltap/støy når kabelen lå på 10 meter.
    Så jeg dro til hifiklubben og kjøpte en argon hdmi kabel på 10 meter til 1100kr + en hdmi splitter 1 inn 2 ut med innebygd forsteker på komplett til 600kr og da fungerte allt utmerket,bilde på PJ og TV samtideligt uten forstyrrelser/støy

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra det ordna seg, kjekt med stort bilde :-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi kabel til 1100 spenn? gir samme bilde uansett om du kjøper en til 20 dollar eller en til 1100 kr ass... penger rett i dass, selv om hifi forhandlerne sier at de til 2000-3000 kr er mye bedre så er dette bare piss preik. De testet hdmi kabler på nrk FBI programmet....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    hdmi kabel til 1100 spenn? gir samme bilde uansett om du kjøper en til 20 dollar eller en til 1100 kr ass... penger rett i dass, selv om hifi forhandlerne sier at de til 2000-3000 kr er mye bedre så er dette bare piss preik. De testet hdmi kabler på nrk FBI programmet....

No skal ikkje eg starte ein kabel diskusjon/evigvarende krangel her....

men NRK testet kabler på 1-3m lengde, her er det snakk om 10m. noe som er helt på grensa til hva ein rimelig kabel kan takle.
    Ved slike lengder sparer man seg mye irritasjon og plager med å kjøpe ein bra kabel med ein gang.
    Dessuten så er det ikkje litt forskjell i bildekvaliteten man ser det på, det er som regel ikkje bilde i det hele tatt, eller VELDIG synlige feil det her er snakk om.

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No skal ikkje eg starte ein kabel diskusjon/evigvarende krangel her....

men NRK testet kabler på 1-3m lengde, her er det snakk om 10m. noe som er helt på grensa til hva ein rimelig kabel kan takle.
    Ved slike lengder sparer man seg mye irritasjon og plager med å kjøpe ein bra kabel med ein gang.
    Dessuten så er det ikkje litt forskjell i bildekvaliteten man ser det på, det er som regel ikkje bilde i det hele tatt, eller VELDIG synlige feil det her er snakk om.
    For og si det slikt, når jeg kjørte 720p ifra receiver og til projektor med den udugelige hdmi kabelen til biltema på 10 meter til 350kr så fikk jeg fult av prikker på bildet på projektoren uansett kilde signalet kom ifra, og ved 1080p så fikk jeg kun grønt bilde, den reagerte ikke på noen av kildene/signalet pga dårlig kvalitet og dårlig kabel, 10 meter regnes så bristepunkt/smertegrense på hdmi kabel, og jeg fikk levert den inn igjenn.

Dro så på hifiklubben og de lo av meg når jeg sa at jeg hadde kjøpt hdmi kabel på biltema
    kjøpte da argon 5103h eller hva den nå heter på 10 meter til 1100kr og fikk bilde umiddelbart på 720 og 1080p uten forstyrrelser, men for sikkerheta så ble det kjøpt ekstern hdmi splitter - forsterker!

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoEx
    For og si det slikt, når jeg kjørte 720p ifra receiver og til projektor med den udugelige hdmi kabelen til biltema på 10 meter til 350kr så fikk jeg fult av prikker på bildet på projektoren uansett kilde signalet kom ifra, og ved 1080p så fikk jeg kun grønt bilde, den reagerte ikke på noen av kildene/signalet pga dårlig kvalitet og dårlig kabel, 10 meter regnes så bristepunkt/smertegrense på hdmi kabel, og jeg fikk levert den inn igjenn.

Dro så på hifiklubben og de lo av meg når jeg sa at jeg hadde kjøpt hdmi kabel på biltema
    kjøpte da argon 5103h eller hva den nå heter på 10 meter til 1100kr og fikk bilde umiddelbart på 720 og 1080p uten forstyrrelser, men for sikkerheta så ble det kjøpt ekstern hdmi splitter - forsterker!

Er jo selvfølgelig kjipt når man ikke får bilde.. kjøpte min på clas ohlson til 500-600 kr 10 meter. Funker suverent det

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonny85
    Er jo selvfølgelig kjipt når man ikke får bilde.. kjøpte min på clas ohlson til 500-600 kr 10 meter. Funker suverent det
    hehe, sant så sant....
    men endte opp med en argon hdmi og er fornøyd

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •