Min første flatskjerm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Min første flatskjerm

Hei,

I 2003 kjøpte jeg min elskede prosjektør X1. Selv om den ikke har tatt kvelden enda, så har tiden gått fra den og jeg skal bytte den ut med en flatskjerm i tv-stua. Jeg har et greyline rammelerret på 77", så tv'en kan ikke være mindre enn 46" tror jeg.

Spørsmålet er hva jeg skal velge. LCD, Led, Plasma...

Her er forutsetningene:

Rom med brukbar, men ikke total lyskontroll(funker greit til prosjektør).

Avstand til sitteplasser: 4 meter

Skal brukes til bd, Xbox og HD-tv(fra Get). Ikke databruk.

Pris ca 6-8000.

Er ikke veldig kresen på bilde, men hater ujevnt lys, pikselfeil o.l.

Håper noen kan hjelpe litt. På forhånd takk for svar.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I prisklassen du nevner er jeg overbevist om at en plasmaskjerm vil gi deg mest bilde for pengene, men kan du vente så ville jeg ventet til 2011-modellene begynner å rulle ut i litt større grad.

Ujevnt lys er et ikke-tema på plasma det jeg har sett, og er vel en av fordelene med den teknologien. Pixelfeil kan forekomme på både LCD og plasma, men er relativt sjelden på nye skjermer.

Eneste motforestillingen jeg ser mot plasma her er egentlig det at du planlegger å bruke den til xbox. Min erfaring med plasma som førstegangseier av en sånn er at spill stort sett inneholder noen statiske elementer som kan føre til at bildet henger igjen litt. Jeg sliter allerede litt med svake skygger av TV-logoer i min Panasonic, men det ser ut til å slites ned over tid. Det skal dog sies at jeg ser veldig lite på TV, så at det i det hele tatt er skygger av logoer i TV-en gjør meg litt skeptisk.

Hvis du er veldig var på kontrastnivå som skifter avhengig av innhold på skjermen bør du muligens også vurdere noe annet enn Panasonic om du skal ha plasma. Disse har ofte synlige hopp i kontrasten i mørke scener, og en test av Panasonic GT30 utført av hdtvtest.co.uk (en av 2011-modellene) avdekker at dette fremdeles skjer. Jeg har imidlertid til en viss grad klart å slå meg til ro med at det skjer på min, så dette handler mye om tilvenning.

Utover det så er det ikke så mye annet å gjøre enn å lese tester, gjerne hdtvtest.co.uk sine, for de plukker på en del ting få av de andre gjør, og ikke minst se på utstilte tv-er. Dette gir rett nok ikke noe 100% korrekt inntrykk siden TV-er i butikk ofte har helt ødelagte innstillinger og litt for mye lys i lokalene. Ser du en plasmaskjerm side om side vil du nok også bli lurt til å tro at LCD er bedre, fordi bildet vil fremstå som skarpere. Når du får en plasmaskjerm inn i din egen stue med litt mer kontrollert belysning vil historien være en ganske annen. Jeg må si at min gir veldig naturlige og gode farger uten altfor mye styr med innstillingene men den har ikke helt samme "trøkket" i lyse farger som en LCD har.

Det beste alternativet til plasma etter min mening er LCD med lokaldimmet LED-baklys, men du vil uansett oppleve at uansett hva du velger vil teknologien på et eller flere områder være dårligere enn alternativene Men min anbefaling i prisklassen du nevner vil i hvert fall være plasma. Mye skjerm for pengene i de fleste tilfeller.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Hei,

I 2003 kjøpte jeg min elskede prosjektør X1. Selv om den ikke har tatt kvelden enda, så har tiden gått fra den og jeg skal bytte den ut med en flatskjerm i tv-stua. Jeg har et greyline rammelerret på 77", så tv'en kan ikke være mindre enn 46" tror jeg.

Spørsmålet er hva jeg skal velge. LCD, Led, Plasma...

Her er forutsetningene:

Rom med brukbar, men ikke total lyskontroll(funker greit til prosjektør).

Avstand til sitteplasser: 4 meter

Skal brukes til bd, Xbox og HD-tv(fra Get). Ikke databruk.

Pris ca 6-8000.

Er ikke veldig kresen på bilde, men hater ujevnt lys, pikselfeil o.l.

Håper noen kan hjelpe litt. På forhånd takk for svar.
    Utfra det du sier er det liten tvil om at du skal ha plasma. Ujevnt baklys (såkalt clouding) er et problem på LCD-tver, og plasma har også jevnt over lavere input-lag, som gjør den god til konsollspilling. IR (midlertidig inbrenning) forekommer noe på plasma, men er et lite problem da det forsvinner fort. Innkjøring er dog å anbefale.

Siden du er vant med stor bildeflate, kommer du til å bli skuffet over å gå mye ned i størrelse, så kjøp størst mulig.

Vil du ha 3D så har komplett et godt tilbud på en 50" i din prisklasse nå:

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C685

Er ikke 3D interessant er Panasonic G20 et solid apparat:

Panasonic TX-P50G20ES THX-Godkjent Plasma-TV med Full HD

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Liddell
    Utfra det du sier er det liten tvil om at du skal ha plasma. Ujevnt baklys (såkalt clouding) er et problem på LCD-tver, og plasma har også jevnt over lavere input-lag, som gjør den god til konsollspilling. IR (midlertidig inbrenning) forekommer noe på plasma, men er et lite problem da det forsvinner fort. Innkjøring er dog å anbefale.

Siden du er vant med stor bildeflate, kommer du til å bli skuffet over å gå mye ned i størrelse, så kjøp størst mulig.

Vil du ha 3D så har komplett et godt tilbud på en 50" i din prisklasse nå:

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C685

Er ikke 3D interessant er Panasonic G20 et solid apparat:

Panasonic TX-P50G20ES THX-Godkjent Plasma-TV med Full HD
    Takk for raske svar begge to!

Jeg heller vel mer og mer mot plasma. Den panasonicen du linker til, hva er forskjellen på den og Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50S20E TX-P50S20E?

Dette med innbrenning er en frykt som sitter i, uten at jeg egentlig har vært borti det. Ungene i huset ser jo mye på tv, og det er en del statiske logoer og slikt på de kanalene.

Det som taler mest til plasmaens del er at jeg ser svært mye på fotball og jeg forstår at plasma er overlegen på det området.

Vanskelige greier.

3D? Er det noen som bruker det? Må man sitte med de tåpelige brillene inne da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar begge to!

Jeg heller vel mer og mer mot plasma. Den panasonicen du linker til, hva er forskjellen på den og Komplett.no - Panasonic 50" Plasma-TV TX-P50S20E TX-P50S20E?

Dette med innbrenning er en frykt som sitter i, uten at jeg egentlig har vært borti det. Ungene i huset ser jo mye på tv, og det er en del statiske logoer og slikt på de kanalene.

Det som taler mest til plasmaens del er at jeg ser svært mye på fotball og jeg forstår at plasma er overlegen på det området.

Vanskelige greier.

3D? Er det noen som bruker det? Må man sitte med de tåpelige brillene inne da?
    2010-modellene til Panasonic har en del issues med innbrenning, men jeg vet ikke om dette varierer fra tv til tv eller om det er modellspesifikt. Det er en del som har opplevd det med både S20 og G20. Forskjellen på S20 og G20 er en del innstillingsmuligheter samt filteret som sitter foran skjermen. G20-en vil ha et mye bedre sortnivå enn S20, men S20 er på ingen måte dårlig. Har en S20 selv og er stort sett fornøyd om man ser bort fra dette med image retention og det nevnte kontrastnivået som hopper litt (dette skjer på begge to).

Når det er sagt, så virker det som om S20-en min har blitt noe bedre på dette med IR etterhvert som den har passert noen timer. Har rundet 200 timer på min nå, og det virker ikke å være like ille som i starten.

Vær også obs på at sortnivået på både S20-en og G20-en vil forverres noe over tid. Jeg aner ikke hvor mye det er snakk om selv, men var vel vitende om dette når jeg kjøpte og håper på det beste Det er snakk om en økning som gir en målbar forskjell på 3x etter den siste økningen, men forskjellen mellom f.eks. 0.02 cd^2 og 0.06 cd^2 aner jeg ingenting om i praksis. Stiller du ikke kjempestore krav til bilde vil nok S20 være et helt greit valg i forhold til en G20.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten korrigering der, clouding er et problem på edge LED TVer

Bak led og lcd har ikke dette problemet

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ikke hatt noe innbrenninger på min tv, veldig fornøyd med den

men neste gang blir det større

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    har ikke hatt noe innbrenninger på min tv, veldig fornøyd med den

men neste gang blir det større
    Er det Panasonic G20 du har? Jeg har fått tilbud om den demobrukt/erstatningsleveranse for 8,5k. Hva tenker du om det?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar. Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor denne tråden ble flyttet .I prisjakttråden er det lite hjelp å få om de forskjellige teknologiene.

Jeg har valgt å droppe TV i denne omgang, som flere sier. Det blir uansett en nedtur å gå fra 77" ned til 50. Jeg skal heller kjøpe en nyere prosjektør.

Newcomer davebowmanlegend sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner forøvrig ikke hvorfor denne tråden ble flyttet .I prisjakttråden er det lite hjelp å få om de forskjellige teknologiene.

Jeg har valgt å droppe TV i denne omgang, som flere sier. Det blir uansett en nedtur å gå fra 77" ned til 50. Jeg skal heller kjøpe en nyere prosjektør.
    Det første jeg tenkte på at denne måtte være feilplassert siden dette er en prisjakt. Jaja.. moderator har vel sin grunn :?

Siden du er bundet til såpass lav pris er det ikke så lett å velge TV, men Sony kommer jo med 65" LCD i løpet av året. Kanskje verdt å vente på? (spare opp litt cash)

Plasmatilhengerne snakker fremdeles om fordelen med sortnivå på plasma, men dette er jo noe som er blitt mye bedre siste år på LCD. Tror ikke det er så store forskjeller som plasmafolket vil ha det til for folk flest hvis man ikke har avansert måleutstyr å sammenligne med. Lykke til med det du måtte ende opp med!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •