Hva må man ta hensyn til ved kjøp av projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva må man ta hensyn til ved kjøp av projektor?

Jeg ser at HW20 går til god pris hos Avshop denne uken, og det klør i bestillingsfingeren!

Jeg vet imidlertid ikke hva jeg må ta hensyn til ved montering av projektor..

1.Hvor høyt bør/må HW20 plasseres i forhold til høyden på lerretet?
    2.Hvilke typer takfeste er anbefalt? (Jeg oppfatter at "alle" på forumet har og anbefaler Chief Elite som avshop selger, er de virkelig så overlegne alt annet?)
    3. Er det andre ting jeg må tenke på før jeg bestiller projektor?

Info om rommet: PJ skal monteres i rommet i byggetråden min, skråtak med 210cm takhøyde på max, rommet blir malt i matte, mørke farger (taket også) jeg skal ha 92" lerret, øverkant av bildeflaten blir 25-30cm under tak. Avstand linse-lerret blir ca. 330cm.

Håper noen tar seg tid til å svare nå da..

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at tilbudet går ut i dag hadde jeg satt stor pris på innspill!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    94" är väl 115cm högt. Lägg till 10 cm maskering och du har 125cm.
    HW20 ser inte ut att ha någon offset så om du har PJ 210 cm från golv hamnar översta kanten på BILDE 210 cm från golv. 210-125=75-95cm över golv beroende på maskering. Om du inte skall ha rack framför lerret hade jag sänkt höjden till 30-40cm över golv.
    Sätt PJ upp och ned under en hobbyhylla monterad med knektar, funkar fjell hos mig. Takfesten har aldrig fungerat för mig.

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å reklamere for eget oppsett, men da jeg har HW10 kan du se på lerretsplasseringen for å se hvordan jeg har gjort det: HW10. Det er ganske høyt under taket, rundt 3 meter om jeg ikke tar feil. Jeg kunne med fordel plassert lerretet lavere, men det fungerer greit sånn det er. Du kan flytte på bildet ganske mye med HW10, antar det er det samme på 20'ern. Husk: Du kan flytte langt i vertikal ELLER i horisontal retning, men hvis du beveger bildet skrått, kan du ikke flytte det særlig langt. Pass derfor på sentrering av pj'n hvis du henger den opp, slik at du bare flytter bildet i høyden.

Jeg bruker Chief Elite som oppheng, og det funker veldig fint. Du kan låse det, og du kan ta ned pj'en uten å miste posisjonen den hang i. Du kan også snu og vippe på den mens den henger der.

Ting å tenke på: HW10 er ingen dag-projektor, du vil helst ha det mørkt i rommet (HW20 har flere lumen, og fungerer kanskje bedre i lyse rom). Den er nært lydløs, så hvis du har til dømes Canal Digital PVR eller PS3, vil de overdøve HW10/15/20 selv om du har den rett over hodet, og de er 3m unna. Vurdér grått mot hvitt lerret, det er fordeler og ulemper ved begge. Det du ser på mitt oppsett er et grått lerret med gain 1.3.

Til slutt, avstanden fra pj til lerret er rundt 4m, og størrelsen er 100". Det går helt fint, jeg kan gjøre bildet både vesentlig større og mindre.

Edit: Glemte å si, hvis jeg skulle bestilt i dag hadde jeg bestilt HW20. HW10 har fungert såpass bra at HW20 umulig kunne blitt et feilskjær.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nivve
    Ikke for å reklamere for eget oppsett, men da jeg har HW10 kan du se på lerretsplasseringen for å se hvordan jeg har gjort det: HW10. Det er ganske høyt under taket, rundt 3 meter om jeg ikke tar feil. Jeg kunne med fordel plassert lerretet lavere, men det fungerer greit sånn det er. Du kan flytte på bildet ganske mye med HW10, antar det er det samme på 20'ern. Husk: Du kan flytte langt i vertikal ELLER i horisontal retning, men hvis du beveger bildet skrått, kan du ikke flytte det særlig langt. Pass derfor på sentrering av pj'n hvis du henger den opp, slik at du bare flytter bildet i høyden.

Jeg bruker Chief Elite som oppheng, og det funker veldig fint. Du kan låse det, og du kan ta ned pj'en uten å miste posisjonen den hang i. Du kan også snu og vippe på den mens den henger der.

Ting å tenke på: HW10 er ingen dag-projektor, du vil helst ha det mørkt i rommet (HW20 har flere lumen, og fungerer kanskje bedre i lyse rom). Den er nært lydløs, så hvis du har til dømes Canal Digital PVR eller PS3, vil de overdøve HW10/15/20 selv om du har den rett over hodet, og de er 3m unna. Vurdér grått mot hvitt lerret, det er fordeler og ulemper ved begge. Det du ser på mitt oppsett er et grått lerret med gain 1.3.

Til slutt, avstanden fra pj til lerret er rundt 4m, og størrelsen er 100". Det går helt fint, jeg kan gjøre bildet både vesentlig større og mindre.

Edit: Glemte å si, hvis jeg skulle bestilt i dag hadde jeg bestilt HW20. HW10 har fungert såpass bra at HW20 umulig kunne blitt et feilskjær.
    Takk for meget godt svar! Pga skråtak i rommet har jeg ingen mulighet til å henge lerretet like høyt som PJ, da er det godt å høre at HW10/20 har god lensshift. Både PJ og lerret blir montert midt i rommet, så jeg trenger kun å justere vertikalt.

Da er det vel bare å bestille...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og DER var det gjort! Projektor på vei i posten, masse penger på vei ut fra kontoen. :-D :???:

Newcomer Nivve sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Og DER var det gjort! Projektor på vei i posten, masse penger på vei ut fra kontoen. :-D :???:
    Grats! Du blir nok fornøyd

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forklaring, takk!

Kan den som har flyttet tråden hit fra kategorien "digitale projektorer" vennligst forklare hvorfor??

Jeg har jo ikke spurt om pris, kun plassering og andre ting man må tenke på ved anskaffelse av PJ...... :???:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir for dumt.. Hvorfor ikke gi meg en kjapp forklaring, istedet for å drive å slette innleggene mine?
    :roll:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Dette blir for dumt.. Hvorfor ikke gi meg en kjapp forklaring, istedet for å drive å slette innleggene mine?
    :roll:
    Jeg kjenner ikke til hvem som har flyttet tråden din, men slik jeg ser det så ligger den "midt mellom" de nevnte kategorier. Med tanke på at innholdet i tråden ikke er direkte teknisk, så har den blitt flyttet.
    Ved flytting av tråder så er det ikke alltid vi informerer, men vi legger gjerne igjen en link i den opprinnelige kategorien slik at det er lett å se at tråden har blitt flyttet. Ved sletting av innlegg så er normal praksis å informere brukeren, enten via en synlig kommentar under det slettede innlegget, eller ved PM til brukeren.

Jeg håper dette var litt oppklarende.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg kjenner ikke til hvem som har flyttet tråden din, men slik jeg ser det så ligger den "midt mellom" de nevnte kategorier. Med tanke på at innholdet i tråden ikke er direkte teknisk, så har den blitt flyttet.
    Ved flytting av tråder så er det ikke alltid vi informerer, men vi legger gjerne igjen en link i den opprinnelige kategorien slik at det er lett å se at tråden har blitt flyttet. Ved sletting av innlegg så er normal praksis å informere brukeren, enten via en synlig kommentar under det slettede innlegget, eller ved PM til brukeren.

Jeg håper dette var litt oppklarende.
    Takk, takk!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •