Tipps til TV maks. 10k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tipps til TV maks. 10k

Som tittelen sier så er jeg på utkikk etter en god TV for en god pris. Bruksområdet er spilling på ps3, tv-titting og filmtitting (bluray via pc). Har et 5.1 suroundanlegg så har ikke behov for tv med høytalere, men dette selges det vel lite av. Den første utfordringen min er om jeg skal gå for plasma eller LCD/led. Lenge siden jeg har sett på tver og mye har skjedd siden den gang. Whats hot and whats NOT?

All hjelp tas imot med stor takk!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du enn går for, kjøp et sted med 30 dagers returrett. Plasma gir vel generelt mer flate pr. krone uten at kvaliteten er helt på tur, men jeg vil i all bitterhet få advare mot å kjøpe 20-serien til Panasonic om du skal ha plasma. (Dvs. alle 2010-modellene til Panasonic utgår, så skal du ha plasma bør du se om du finner noe brukelig blant Samsung eller LG)

Om du ikke har dårlig tid ville det kanskje være lurt å vente en liten stund til 2011-modellene blir pushet, og se om det kan være forbedringer i hvert fall på plasma-modellene.

Skal du spille mye så ville jeg vært nøye med å prøve å finne ut hva slags input latency tv-en har. Jeg merket veldig stor forskjell fra min gamle LG LCD til Panasonic S20-en jeg har nå. Sistnevnte har en input latency på 16ms, og for min del er ikke dette merkbart overhodet. Jeg tipper LG-en lå på ca. 50ms og jeg hadde seriøst problemer med visse spill. Det virker som om det er en trend at plasma har lavere input latency enn LCD men det finnes LCD-er med lav latency også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadde holdt meg unna samsung også, etter å ha hørt summelyden fra de :-P

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slc
    Hva du enn går for, kjøp et sted med 30 dagers returrett. Plasma gir vel generelt mer flate pr. krone uten at kvaliteten er helt på tur, men jeg vil i all bitterhet få advare mot å kjøpe 20-serien til Panasonic om du skal ha plasma. (Dvs. alle 2010-modellene til Panasonic utgår, så skal du ha plasma bør du se om du finner noe brukelig blant Samsung eller LG)
    Hvilke erfaringer har du med 20-serien?
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal jeg begynne? :P

Vel, 20-serien har primært tre problemer jeg vet om og hvor alvorlige de er kommer litt an på øyet som ser. Men det er følgende tre ting:

- Floating blacks... dette er utrolig irriterende. Ja, det er et reellt problem, jeg har litt vanskelig for å forstå at det finnes mennesker som ikke reagerer på/ser dette. Det skjer på samtlige av 2010-modellene til Panasonic. (Kort fortalt: kontrasten i bildet justerer seg avhengig av innhold på skjermen. I mørke scener kan skjermen nærmest flimre sort/grått, og ser man film i 2.35:1-format så ser man det enda tydeligere pga letterboxen som flimrer i takt med bildet ellers).

- Image retention... dette er en 2010-modell, og det er temmelig uakseptabelt at tv-logoer setter seg igjen etter bare en times tid. Etter litt googling fant jeg fort ut at jeg ikke er alene om dette problemet, så jeg antar derfor at dette er en svakhet i skjermene. Foreløpig ikke noe permanent, men jeg har sittet med svake skygger av logoer i en ukes tid etter en times tv-titting (googlingen avdekket også at dette skjer med G20 såvel som S20 som jeg selv har, og siden alle tv-ene har samme panel skjer det sikkert på resten av gjengen også)

- Også en som ikke har rammet meg enda men som jeg vet kommer... sortnivået VIL bli dårligere med tida, det foreligger bare ikke noe eksakt tid for det men det tyder på at målt lys fra en sort skjerm vil være tredoblet innen de første 5000 timene (dette var mye verre på 2009-modellene når det plutselig skjedde etter 1500-ish)

Det er egentlig litt trist at de tingene her skjer, for bildet ellers er knall så lenge man kjører på med 720p eller 1080p (SD-skaleringen er litt tafatt på S20, vet ikke hvordan den er på dyrere modeller.. men ikke noe jeg ikke kan leve med). Denne tv-en havner nok som nevnt i en annen post på soverommet etterhvert og ny vil bli kjøpt.. 30-serien skal ha løst både floating blacks og rising blacks, så er litt spent å se på hvordan den blir på IR. Kanskje gir jeg disse slynglene en ny sjanse, men det blir i tilfelle fra et sted med 30 dagers full returrett...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville snust på LG 42LE8500 (42LE850N) hvis jeg var deg. Full LED Tv med gode kritikker.

Gikk selv for en LG 50PK760, da jeg ville ha en litt større TV til noenlunde samme prisen. Den er i posten nuh, så skal se om jeg får lagt ut noen meninger her etterhvert.

Forresten: Hva str ser du etter?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung 58" Denne er på tilbud til 9995 her i byen iallefall. Kanskje hos deg også? Veldig mye TV for kronene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Samsung 58" Denne er på tilbud til 9995 her i byen iallefall. Kanskje hos deg også? Veldig mye TV for kronene.
    Får du den 58" til under 10 lapper det det et røverkjøp!

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    478
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Tror jeg ville snust på LG 42LE8500 (42LE850N) hvis jeg var deg. Full LED Tv med gode kritikker.
    Jeg hadde 55 tommer utgaven en stund men sendte den tilbake. Nesten alt av lys i rommet blir reflektert i den TV'n. Den er blank som et speil. Men ellers er bildekvaliteten toppers.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    cnet har en nyere datert artikkel enn den hvor de kunne konstatere at den har tapt seg, samtidig som de også har fått bekreftet fra Panasonic at det skjer. I den artikkelen jeg tenker på så ble det antatt at den siste justeringen ville skje på omtrent 4500 timer i bruk... mens jeg skrev denne posten fant jeg ut at jeg liksågodt kunne finne artikkelen Here goes...

2010 Panasonic plasma TVs: still lose black levels, but should remain 'blacker' than competition | Crave - CNET

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag, likte den 58" til samsung, men blir litt vel stor for meg. Tenker meg noe mellom 46" og 50". Hvordan er det med 3d tver? fordeler/ulemper?

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C685

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C7705

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cnet har en nyere datert artikkel enn den hvor de kunne konstatere at den har tapt seg, samtidig som de også har fått bekreftet fra Panasonic at det skjer. I den artikkelen jeg tenker på så ble det antatt at den siste justeringen ville skje på omtrent 4500 timer i bruk... mens jeg skrev denne posten fant jeg ut at jeg liksågodt kunne finne artikkelen Here goes...

2010 Panasonic plasma TVs: still lose black levels, but should remain 'blacker' than competition | Crave - CNET
    Så skrikingen har gått ut på at black levels blir littepittelittegranne lysere enn fra dag 1, men fortsatt en million ganger bedre enn konkurransen?

hjelpe meg...noen ganger kan vi nerder virkelig bomme fælt.

(når det gjelder IR og floating blacks er det jo ingen tvil da.. )

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Så skrikingen har gått ut på at black levels blir littepittelittegranne lysere enn fra dag 1, men fortsatt en million ganger bedre enn konkurransen?

hjelpe meg...noen ganger kan vi nerder virkelig bomme fælt.

(når det gjelder IR og floating blacks er det jo ingen tvil da.. )
    Det det er ikke snakk om "littepittegranne". Dette har gitt et synlig hopp hos de med 2009-modellene. Det som før så sort ut har sett gråere ut og mer utvaskede farger i det store og hele. Jeg har sett flere forumposter hvor eierne sier at de kjøpte en tv med gode sortnivåer, men har endt med en som hadde dårligere sortnivå enn sin forrige LCD... så den bagatelliseringen der er jeg ikke helt med på

Opptil flere av modellene til konkurrentene ligger på lavere nivåer eller er tilsvarende noen av de nivåene som er oppgitt for Panasonic-er etter at de har økt. Jeg har sett flere side by side-sammenligninger av LCD-er og 20-serier hvor de har stilt begge på 0 på brightness og vist et sort bilde hvor LCD-en har vært klart mørkere. Det har vært alt annet enn oppløftende.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovunden
    Mange gode forslag, likte den 58" til samsung, men blir litt vel stor for meg. Tenker meg noe mellom 46" og 50". Hvordan er det med 3d tver? fordeler/ulemper?

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C685

Komplett.no - Samsung 50" 3D Plasma-TV PS50C7705

3DTVer har ingen ulemper, kun fordeler. Du kan bruke TV-en helt som normalt. De som støtter 3D koster heller ikke noe mer enn de uten og tidligere modeller da de var nye. I tillegg kan du jo da se TV/Film eller spille i 3D om/når du ønsker. Den nederste av de to er jo best, så da får vel lommeboka avgjøre i den sammenheng

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor lett er det at ting brenner seg fast i disse plasma skjermene?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovunden
    Hvor lett er det at ting brenner seg fast i disse plasma skjermene?
    Det varierer nok veldig fra modell til modell. Jeg mistenker også at det kan være forskjeller på batcher innen samme modell. Jeg er som sagt plaget med det på min S20, men det har ikke vært noe permanent enda.. det tar bare veldig lang tid å få vekk og altfor kort tid å få :P

Her vil jeg tro at 3DTV-ene har en TEORETISK høyere mulighet for retention, siden de er avhengig av sterkere lys for å virke (og derfor raskere nedsliting av fosforet). Når man snakker om innbrenning på plasma, så er det i de fleste tilfeller snakk om fosfor som slites ujevnt og derfor gir en skyggeeffekt fordi noen pixler lyser svakere enn andre fordi fosforet som driver dem er litt svakere. Er du fornuftig (lar være å bruke TV-en som PC-skjerm over lengre tid, ikke lar tv-en stå med mye stillbilder etc.) skal det normalt sett ikke være noe problem. At noe henger igjen av og til er ikke helt uvanlig, men en time eller to med "snø" pleier å viske vekk alt.

Utover det får du nesten gjøre konkrete sjekker på nett etter evt. problemer med de modellene du vurderer, det er nok det beste

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det varierer nok veldig fra modell til modell. Jeg mistenker også at det kan være forskjeller på batcher innen samme modell. Jeg er som sagt plaget med det på min S20, men det har ikke vært noe permanent enda.. det tar bare veldig lang tid å få vekk og altfor kort tid å få :P

Her vil jeg tro at 3DTV-ene har en TEORETISK høyere mulighet for retention, siden de er avhengig av sterkere lys for å virke (og derfor raskere nedsliting av fosforet). Når man snakker om innbrenning på plasma, så er det i de fleste tilfeller snakk om fosfor som slites ujevnt og derfor gir en skyggeeffekt fordi noen pixler lyser svakere enn andre fordi fosforet som driver dem er litt svakere. Er du fornuftig (lar være å bruke TV-en som PC-skjerm over lengre tid, ikke lar tv-en stå med mye stillbilder etc.) skal det normalt sett ikke være noe problem. At noe henger igjen av og til er ikke helt uvanlig, men en time eller to med "snø" pleier å viske vekk alt.

Utover det får du nesten gjøre konkrete sjekker på nett etter evt. problemer med de modellene du vurderer, det er nok det beste
    Hei,
    Du er nok inne på noe her ja.. 3d krever mye mer lys, som igjen fører til at man får lettere innbrenning.

Det jeg vil si er ulempe med 3d-tver:
    1) Dagens teknologi (aktive shutter glasses) krever myyyye mer lys
    2) Aktive briller er dyre
    3) Tvene koster en del mer
    4) Dagens 3d-tver sliter som regel litt med panoreringer

Jeg personlig hadde holdt meg unna plasma, av de årsakene her:
    1) Image retention (permanent eller midlertidig, det irriterer meg)
    2) Fargeproblemer ved overganger/gradienter
    3) Ev. floating blacks som nevnes her oppe
    4) Blanke paneler = NO GO hos meg (synes selv min matte led-lcd tv er for blank, he he).

Når det er sagt, så vil plasma som regel ha høyere lysstyrke og man får somregel større panel for samme pris som LCD eller LED LCD.

Man kan også velge å gå for en et par år gammel highend LCD-tv og få gode sortnivåer og fine farger. Da slipper man å være nervøs for innbrenning.

jeg vil si noe av det verste med plasma, er å hele tiden tenke på image retention. Man skal jo også kjøre inn plasmaene i 200 timer med kontrast under 50%, for å minke fare for innbrenning.

Det er spesielt i de første 200 timene man har størst fare for permanent innbrenning.

Jeg foretrakk plasma for ca 5 år siden, når LCD var veldig blass og hadde veldig dårlig innsynsvinkel. På den tiden var også LCD veldig dyrt.

Nå kan man få gode LCD og LED LCD til ikke så veldig mye mer enn gode plasmaer.. Og da mener jeg at det skal mye til, før jeg vil anbefale noen å kjøpe plasma.

jeg ville aldri valgt plasma til en "brukstv", der man gjerne har på samme kanalen i en lengre periode, kanskje man kobler på en pc, konsoll, etc.

Til ren filmbruk, kan det tenkes plasma er best.. i et dedikert filmrom, hvor man har full lyskontroll. (da mener jeg også mørke vegger!)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,

Jeg personlig hadde holdt meg unna plasma, av de årsakene her:
    1) Image retention (permanent eller midlertidig, det irriterer meg)
    2) Fargeproblemer ved overganger/gradienter
    3) Ev. floating blacks som nevnes her oppe
    4) Blanke paneler = NO GO hos meg (synes selv min matte led-lcd tv er for blank, he he).
    Dette med gradienter hadde jeg inntrykk av at stort sett var et Panasonic-problem? Har du andre erfaringer ville jeg gjerne hørt om dem, for jeg kommer trolig til å kjøpe ny tv til høsten igjen og vil nok fremdeles vurdere plasma. Det som slo meg når jeg begynte å sjekke ut plasma tv-er er hvor mye mer likt bildet er det man så på CRT, og det passer meg absolutt mye bedre. Så er vel litt smakssak. Floating blacks er vel også primært et Panasonic-problem?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med gradienter hadde jeg inntrykk av at stort sett var et Panasonic-problem? Har du andre erfaringer ville jeg gjerne hørt om dem, for jeg kommer trolig til å kjøpe ny tv til høsten igjen og vil nok fremdeles vurdere plasma. Det som slo meg når jeg begynte å sjekke ut plasma tv-er er hvor mye mer likt bildet er det man så på CRT, og det passer meg absolutt mye bedre. Så er vel litt smakssak. Floating blacks er vel også primært et Panasonic-problem?

Floating blacks har vel kun vært på senere Panasonicmodeller. Ikke sett noe til dette på Samsung eller LG sine nyeste.

LED-LCD-modellene er langt mer reflektive i overflaten enn plasma. Har ikke sett noe særlig ikke-glosset LCD siste tiden i det hele tatt. Kun glossy og de er helt fæle mtp refleksjoner i rommet.

Den ekstra slitasjen ved mer lys under 3D titting vil neppe være så brutalt de første årene da man nok ser 90 % vanlig 2D og 10 % 3D materiale.

Plasma er så absolutt mest likt CRT av de to.

Min mening er at den potensielle IR er langt mindre av irritasjon enn bildet i seg selv på LED-LCD, spesielt de med edge-led som er værst.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •