Hvilken DLP projektor burde jeg velge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvilken DLP projektor burde jeg velge?

Jeg har sjekket litt rundt nå og funnet ut at jeg ikke trenger SXRD / LCoS siden dette er både dyrt og har dårligere levetid enn DLP.

Dessuten skal visstnok nye DLP projektorer ha ett raskere fargehjul, som gjør at jeg ikke vil merke regnbue-effekten så mye likevel.

Jeg har kommet frem til at kanskje Benq W6500 er ett godt valg nå om dagen? (også med tanke på at den er satt ned 5000kr på avshop.no)

Link til AVshop.no -> AVshop.no / BENQ W6500 DLP-projektor Full-HD

Jeg tenkte jeg skulle gå for ett dreamscreen lerret, som betyr at den gir tilbake fargene sterkere.

Vil denne projektoren da kanskje bli litt i lyseste laget når det er helt mørkt i rommet? Noen som har erfaring med denne eller en lignende projektor med dreamscreen lerret?

Er det kanskje noe jeg har oversett med denne projektoren som gjør at jeg burde velge en annen projektor? Er det noen andre alternativer til denne projektoren i denne prisklassen?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til helt mørklagt rom/dedikert kino anbefales W5000 (som du må finne på brukten) fremfor W6500 pga lysstyrken.
    W6500 er mer egnet til lyse stuer/konferanserom.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    japp, men betyr det at jeg da kan kjøpe ett grått lerret og at det da vil være greit også når det er mørkt?

kan man justere ned lysstyrken eller?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patchie
    japp, men betyr det at jeg da kan kjøpe ett grått lerret og at det da vil være greit også når det er mørkt?

kan man justere ned lysstyrken eller?
    Det spørs helt hva du mener med mørkt rom? Er det mørke vegger som ikke reflekterer lys eller er det et lyst rom som du kan få helt mørkt?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er egentlig ett helt normalt lyst rom, når jeg sier mørkt så mener jeg når det er kveld/natt vinterstid...

på dagtid sommerstid vil det jo være forholdsvis lyst...men jeg vil trekke for gardinene så det ikke blir direkte sollys..mulig jeg blir nødt til å skaffe en rullegardin, men denne vil jo ikke dekke 100% for lyset..

For å oppsummere spørsmålene mine:
    1. Er denne projectoren for lys? eller er den ok til mitt bruk?
    2. Burde jeg kjøpe grått lerret, eller dreamscreen? kanskje jeg må kjøpe begge?

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av patchie
    Vel, det er egentlig ett helt normalt lyst rom, når jeg sier mørkt så mener jeg når det er kveld/natt vinterstid...

på dagtid sommerstid vil det jo være forholdsvis lyst...men jeg vil trekke for gardinene så det ikke blir direkte sollys..mulig jeg blir nødt til å skaffe en rullegardin, men denne vil jo ikke dekke 100% for lyset..

For å oppsummere spørsmålene mine:
    1. Er denne projectoren for lys? eller er den ok til mitt bruk?
    2. Burde jeg kjøpe grått lerret, eller dreamscreen? kanskje jeg må kjøpe begge?
    I et lyst rom ville jeg gått for et grått lerret og du får grå Dreamscreen lerret. Projektoren kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett den selv,men etter det jeg har hørt egner den seg godt til rom med lyse vegger.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    I et lyst rom ville jeg gått for et grått lerret og du får grå Dreamscreen lerret. Projektoren kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har sett den selv,men etter det jeg har hørt egner den seg godt til rom med lyse vegger.
    Mener du med dette at den også da egner seg godt selv om det er natta og helt mørkt i rommet med lyse vegger?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg grått lerret for å få bedre sortnivå. Hjernen har lettere for å oppfatte lyst som hvitt, enn mørkt som sort. Har selv grått 106" lerret og W5000 i kjellerstue med meget bra lyskontroll.
    Projektor må du velge etter dine egne kriterier. Skal den brukes mye når det er lys i rommet trenger du en mer lyssterk projektor enn om den skal brukes mest når du det mørkt.
    Lerretstørrelse spiller også inn. Større bilde krever mer lyssterk pj enn et lite bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av omv
    Velg grått lerret for å få bedre sortnivå. Hjernen har lettere for å oppfatte lyst som hvitt, enn mørkt som sort. Har selv grått 106" lerret og W5000 i kjellerstue med meget bra lyskontroll.
    Projektor må du velge etter dine egne kriterier. Skal den brukes mye når det er lys i rommet trenger du en mer lyssterk projektor enn om den skal brukes mest når du det mørkt.
    Lerretstørrelse spiller også inn. Større bilde krever mer lyssterk pj enn et lite bilde.
    Nå har jeg lest litt rundt og er veldig skeptisk til w6500 fordi den er mere lys-sterk, men kanskje jeg trenger det?

Dette er en stue med hvite vegger og ikke mere lys-kontroll enn gardiner(kun ett vindu).

I hovedsak skal jeg se film på kveldstid, men vil jo kanskje ha muligheten til å se film på dagtid på sommeren også...

Jeg tenker på ett lerret på ca 120" stort. Det vil si 4 meter fra projektoren hvis jeg velger w6500.

Hvis jeg kjøper denne projektoren sammen med ett dreamscreen gray lerret, vil jeg da bli skuffet på kveld/nattestid når jeg ser film? blir det for lyst?

(Bare for å forklare en annen ting. W5000 er en hjemmekino projektor, mens w6500 er en mer lyssterk projektor for å fungere bedre på dagtid. Med andre ord kan visst ikke disse sammenlignes på lys-styrke/bruksområde)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •