Kjøpe ny tv +- 40k

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe ny tv +- 40k

Hei,

Jeg og fruen vurderer å legge ned kinorommet av andre hensyn. På dette rommet er det en Epson TW-1000, et 120" DreamScreen grått lerret, Dali Concept 6 surround anlegg med en Denon AVR 1911 forsterker. Heldigvis skal surroundanlegget inngå i stuen nede og der har vi en puslete LG 42" TV som ikke har hjemmekino-preg over seg idetheletatt.
    Siden vi begge er svært glad i å se film og har investert 15k i surround ønsker vi en TV som er "fet" og skal henge i stuen. Vi har vært vant til et stort lerrett så vi ønsker å ha en stor TV. Jeg tenker 65"-ish men er redd for at størrelsen kverker kvaliteten (dette er noe jeg har fått for meg som gjerne kan avkreftes fra noen som faktisk har et faglig grunnlag og ikke synser slik jeg gjør om emnet). Vi vil ha kompromissløs kvalitet og design er ikke like viktig for oss, og vi har satt et tak på 40 000kr men kan sikkert strekke oss litt lenger om det er nødvendig. Billigere enn 40 000kr er ikke å forakte, men TV'en er viktigere. Siden vi ikke har noe peiling på dette ønsker vi å høre med dere som virkelig kan dette.

Forslag mottas med enorm takk

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epsønn
    Hei,

Jeg og fruen vurderer å legge ned kinorommet av andre hensyn. På dette rommet er det en Epson TW-1000, et 120" DreamScreen grått lerret, Dali Concept 6 surround anlegg med en Denon AVR 1911 forsterker. Heldigvis skal surroundanlegget inngå i stuen nede og der har vi en puslete LG 42" TV som ikke har hjemmekino-preg over seg idetheletatt.
    Siden vi begge er svært glad i å se film og har investert 15k i surround ønsker vi en TV som er "fet" og skal henge i stuen. Vi har vært vant til et stort lerrett så vi ønsker å ha en stor TV. Jeg tenker 65"-ish men er redd for at størrelsen kverker kvaliteten (dette er noe jeg har fått for meg som gjerne kan avkreftes fra noen som faktisk har et faglig grunnlag og ikke synser slik jeg gjør om emnet). Vi vil ha kompromissløs kvalitet og design er ikke like viktig for oss, og vi har satt et tak på 40 000kr men kan sikkert strekke oss litt lenger om det er nødvendig. Billigere enn 40 000kr er ikke å forakte, men TV'en er viktigere. Siden vi ikke har noe peiling på dette ønsker vi å høre med dere som virkelig kan dette.

Forslag mottas med enorm takk
    Største fra Panasonic på 65" er det beste jeg har sett. Alternativt 63" fra Samsung til halve prisen.

Eller så kan man vente litt, for det er nok noen nye modeller på trappene. Men det kan jo også gi gode tilbud på de to jeg nevnte.

Geir Arne

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ute etter kompromissløs kvalitet så er det vel egentlig bare panasonic sin TX-P65VT30 som kan dekke behovet av tver som for øyeblikket er lansert. Denne ser ut til å komme i mai.

Panasonic TX-P65VT30 Plasma HDTV

Alternativt kan være samsung sin UE65D8005, men jeg tviler rett og slett på om denne vil tilfredstille kravet dere har til bildekvalitet.

Samsungs danske 2011 fladskærme - FlatpanelsDK

Hva slags blurayspiller har dere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Ok, så plasmaen er ikke død enda? Trodde LED var det store om dagen?

Blu ray skal innkjøpes også da vi bare har en PS3, usikker på hvor god den er ift hva det kan bli.

Kanskje vi bør vente til å se hvordan Samsungen vil bli, forstår det slik at den har noen minus idet at kant-LED teknologien ikke tilfredsstiller i lik grad som bak-LED som Philips går for?

Igjen: Plasma? Er tiden hvor bildet brant seg fast over?

Og takk for ytterligere svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Blu ray skal innkjøpes også da vi bare har en PS3, usikker på hvor god den er ift hva det kan bli.

Kanskje vi bør vente til å se hvordan Samsungen vil bli, forstår det slik at den har noen minus idet at kant-LED teknologien ikke tilfredsstiller i lik grad som bak-LED som Philips går for?

jeg ville ventet til sommeren... 40k vil jo gi highend i opp til ca 55-60" tror jeg.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nye modeller er jo på vei, da snakker vi om sikkert tv'er til opptil 70-75 tommer.

Får du jo enda større for sikkert samme pris

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Plasma går så det suser!!

I denne størrelsen er det per idag og som nevnt kun 2 alternativer, Panasonic 65VT20 og Samsung PS63C7705, begge er konge tv´er og fått utmerkelsen beste (Panasonic) og nest beste(Samsung) Plasma i 2010.

Fordelen med Samsungen er at dere sparer nesten 20 lapper og aldri i verden om VT20 forsvarer denne prisforskjellen for er ganske jevnt mellom disse skjermene. Les test på Product reviews and prices, software downloads, and tech news - CNET og lyd og bilde.

Det sies også at 63" er litt bedre enn 50" pga den føles mer detaljert pga større størrelse og at sortnivået skal være litt bedre, men dette kan jeg ikke bekrefte selv.

Hvis dere ikke kan vente så kjør på en av disse modellene, men om dere ikke MÅ ha tv nå, så anbefaler jeg absolutt og vente til sommer/høsten og til 65VT30 og PS64D8000 kommer, de virker meget spennende.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men begge disse to er EOL nå, og blir erstattet av nye modeller - som trådstarter absolutt bør vente på nå som han først skal investere såpass mye.

Plasma er veien å gå for filmentusiaster som dere iallefall .

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Men begge disse to er EOL nå, og blir erstattet av nye modeller - som trådstarter absolutt bør vente på nå som han først skal investere såpass mye.

Plasma er veien å gå for filmentusiaster som dere iallefall .
    Enig, og har man såpass mye som 40K og man kan avse på en skjerm ville jeg klint til med 65VT30, tror det skal godt gjøres og få bedre skjermer enn den i 2011:-)

Den gir også muligheten til proffkalibrering så den blir uhyre spennende.

Alternativ 1: Kjøp 65V30 Få trolig den beste tv´n i 2011
    Alternativ 2: Kjøp 64D8000 Få en av de beste tv´ne 2011 + en sydentur på 4/5 stjerners hotel.

Det koster og være kar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alexgalaxy
    Enig, og har man såpass mye som 40K og man kan avse på en skjerm ville jeg klint til med 65VT30, tror det skal godt gjøres og få bedre skjermer enn den i 2011:-)

Den gir også muligheten til proffkalibrering så den blir uhyre spennende.

Alternativ 1: Kjøp 65V30 Få trolig den beste tv´n i 2011
    Alternativ 2: Kjøp 64D8000 Få en av de beste tv´ne 2011 + en sydentur på 4/5 stjerners hotel.

Det koster og være kar
    Alternativ 3:
    Vent til nye modellene er lansert og testet :-P
    Enten kjøper man da de nye modellene, eller kanskje man får sterk reduksjon på nåværende modeller :-P

(resten kan man bruke på øl!)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det flere gode svar - takk for dét!

Da tror jeg kanskje at vi venter til de nye modellene gjør sitt inntog og testes. Er det slik at plasma er bedre for filmtitting enn lcd/led? Jeg var av den oppfatning av at LCD med LED ga et sortnivå som plasma ikke kunne matche?

Hadde ikke gjort noe å brukt 20k på TV istedetfor 40k men som skrevet er det viktigst med et bilde som gjør at vi ikke begynner å sikle på andre TV'er fordi det fins bedre. Men dette er vel kanskje noe som alltid vil være et problem på felter med rask utvikling.

Når dere skriver D8000 - er det en plasma variant eller LED varianten?

Fremdeles ganske overrasket over at plasma er å anbefale, jeg må ha sovet i timen. Men intet er bedre enn gode innspill, så igjen takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm ang plasma: hvor lenge må et bilde ha stått stille for at det skal brenne seg fast i skjermen? Snakker vi 2-3 timer eller 2-3 døgn?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spm ang plasma: hvor lenge må et bilde ha stått stille for at det skal brenne seg fast i skjermen? Snakker vi 2-3 timer eller 2-3 døgn?
    D8000, da snakker vi om plasma varienten som kommer i 64".

Jeg gikk over fra lcd til plasma ifjor selv og var "livredd" for innbrenning, ettersom alle de såkalte ekspertene av venner jeg hadde sa at "plasma måtte jeg ikke kjøpe ettersom led var så mye bedre og det var fare for innbrenning."

Jeg har nå fått de fleste til og snu og sannelig så vurderes ikke plasma av han ene "eksperten" av en kompiss jeg har

Jeg har ofte på f.eks: spotify statisk en hel kveld og merker ikke noe innbrenning, får litt imidlertidig når jeg kjører blandt annet osv GT5 med høy kontraks på PS3, men dette merker jeg ikke når jeg setter over til vanlig tv, film eller et annet spill.

Men er ikke noe vits og l fremprovosere innbrenning og la den stå i 24 timer statisk så klart.

Kjør litt lav kontrast de første 100-200 timene så du får kjørt inn skjermen er mitt tips.

For og få tilsvarende kvalitet som disse 2 (4) tv´ne på du her snakker om må du opp i Toppmodellen til sony og Philips mtp led. Det er da direkte led vi snakker om da.

Man får altså mer for pengene for plasma enn lcd/led+større skjerm.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på merke, panasoinc er gode på dette, har ikke fått noe innbrenning på min, selvom den stod på samme pc bilde i 4 timer. Men kommer ann på hvor høyt man har kontrast etc

Får man innbrenning bare sett på hvis snø bilde i en time eller noe så blir det borte.

Jeg syns plasma er mye mer behagelig se på enn LED. Blir litt sliten i øynene av å se lenge på LED.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt plasma i 3 år uten å merke innbrenning en gang, når jeg nå kjøpte meg ny tv var det derfor ikke aktuelt å tenke på det en gang - gikk derfor for plasma igjen jeg gitt

Men hørte fra en som var på CES i januar at Samsung sine 2011 modeller har en ramme på 5mm(!!!!), både på kortsider og langsider. Bildemessig tror jeg ikke det er så mye som skiller panasonic og samsung i 2011 og en må da bare gå for den TV'n en personlig liker best. Har lest masse bra om forskjellige TV'er, og etter å ha prøvd dem blir jeg bare skuffet!

Har erfart en stund nå at når du klarer å koke det ned til to eller tre kandidater så går du bare etter magefølelsen din! Eller i ditt tilfellet blir det vel kanskje det kona sier som blir det endelige resultat (?)

Teknologien er kommet til et punkt hvor produsentene nå satser på apps og design!

Mitt råd er også som andres, vent til årets modeller slippes!!

Og gå etter magefølelsen når du er usikker.

Hvis du lurer på noe om TV'ene som ingen her inne kan svare på; gå til en seriøst HIFI selger på dagtid (eks. soundgarden) å spør om råd/sammenligning.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

Gjelder 5mm rammen på plasma også?

Jeg har planer om å benytte tv'en til litt konsollspill også, vil det ha noe å si på valget av plasma istedetfor LED/LCD?

Klart design vil være et pluss, men igjen; ikke på bekostning av bildekvaliteten.

Så at Samsung har gått fra infrarød overføring mellom tv og 3D briller til bluetooth, ergo er ikke de forskjellige generasjonene kompatible med hverandre. Håper ikke noe slikt skjer med den vi kjøper. Men det er vel i utgangspunktet ikke 3D som er det som er avgjørende for oss. Men fint om vi har mulighet til å se 3D filmer

Angående applikasjoner som jeg ser at Samsung har tenkt endel på, vil ikke dette være noe som taler imot plasma? Fordi det er snakk om statiske bilder mener jeg.

Leser forøvrig flere steder at plasma er tingen for filmtitting! Hvis dette er tilfelle så gleder jeg meg stort.

Nok et spm: Når jeg går inn på Elkjøp eller Expert og ser på TV'ene de har hengt opp på veggen er det noen som har et helt forferdelig bilde iforhold til sidemannen som bare koster et par tusen over. Jeg får en følelse av at de ikke har kalibrert de forskjellige TV apparatene til å vise seg fra sin beste side. Er det noe i dette?
    Hvis ja; er Hifi-klubben mer ærlig på dette og viser TV'ene fra sitt beste?

På forhånd takk for svar

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kalibreringene er nok i en hvis(sikkert stor ) grad tatt etter inntjening pr tv..... og tv'ene vil nok garantert vise en animasjonsfilm av et slag?
    der tror jeg uansett at de fleste butikker vil være noenlunde like i sin presentasjon...

prøv med fjernkontrollen å sjekk innstillingene selv når du er der..
    det vil uansett gi et helt annet inntrykk av bildet når du står i et butikklokale med sterkt lys etc...
    edit:
    men det du bør tenke på, hvis det var så at dette tv'et skulle stå i en stue? er at med så stor skjerm vil virke som et stort speil rett og slett, vil du måtte tenke på vinduer,lys etc og alle de refleksjoner det vil innebære...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen

Vil det si at plasma ikke har matt overflate slik som LCD/LED?

Det bør jo ha litt å si, men jeg tror ikke det vil bli noe problem hos oss. Iallefall ikke hvis plasma er bedre til film enn LED/LCD.

Det skrives rundtom på nettet at LED/LCD har "sylskarpe" bilder, vil det si at plasma ikke har "sylskarpe" bilder?

Ser frem til svar

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar igjen

Vil det si at plasma ikke har matt overflate slik som LCD/LED?

Det bør jo ha litt å si, men jeg tror ikke det vil bli noe problem hos oss. Iallefall ikke hvis plasma er bedre til film enn LED/LCD.

Det skrives rundtom på nettet at LED/LCD har "sylskarpe" bilder, vil det si at plasma ikke har "sylskarpe" bilder?

Ser frem til svar
    Hei,
    Jeg holder meg personlig unna plasma, selv om jeg vet de har bedre sortnivå og "mer" farger.

Den ene årsaken er fare for innbrenning.
    Jeg har hatt plasma før og fikk aldri en permanent innbrenning, men jeg var alltid redd for å få det. Videre, fikk jeg "image retention" (vet ikke hva det heter på norsk), dvs. en slags midlertidig innbrenning.

Den forsvant jo av seg selv, men du så det gjerne i mørke scener. Det så lysere ut der du f.eks. hadde hatt logoen eller en dialogboks i windows.

Det ødela jo ikke skjermen, men det ødela min opplevelse.

Den andre årsaken til at jeg holder meg unna, er blankt panel.
    Blankt panel gir deg illusjon av bedre sortnivå, derfor ser man også dette på noen LCD og LED-LCD for tiden.

Illusjon av bedre sortnivå er jo en fin ting, men problemet er at skjermen samtidig fungerer som et speil. Noen tver har noe antirefleksbelegg, men det blir fremdeles reflekser.

LCD/Led-LCD med blank skjerm har en ekstra ulempe i forhold til plasma:
    LCD og LED-LCD kan "dra nytte" av strølys, noe plasma ikke kan. Har man da blankt panel, vil man ikke få denne fordelen.

Dvs. Om du har en LCD/Led-LCD og du har den i et veldig lyst rom, vil et matt panel kunne dra nytte av dette lyset. Det blanke panelet vil derimot reflektere lyset mot deg.

Det jeg ser som fordeler med plasma er:
    * Billigere for samme skjermstr. (potensielt)
    * Mer for pengene
    * Bedre sortnivå

Jeg personlig ville aldri brukt 40.000 på tv, he he.. Men det er nå meg.
    Men OM jeg skulle brukt 40k, så hadde jeg ikke kjøpt plasma.
    Jeg ville kjøpt en av de nye LCD-LED som kommer med lokaldimming. (jeg vet det eksisterer allerede, men jeg ville jo ikke kjøpt en utgående modell for 40k! greit nok å kjøpe utgående modell for 10-20k, men 40k er mye peng).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Hei,
    Jeg holder meg personlig unna plasma, selv om jeg vet de har bedre sortnivå og "mer" farger.

Den ene årsaken er fare for innbrenning.
    Jeg har hatt plasma før og fikk aldri en permanent innbrenning, men jeg var alltid redd for å få det. Videre, fikk jeg "image retention" (vet ikke hva det heter på norsk), dvs. en slags midlertidig innbrenning.

Den forsvant jo av seg selv, men du så det gjerne i mørke scener. Det så lysere ut der du f.eks. hadde hatt logoen eller en dialogboks i windows.

Det ødela jo ikke skjermen, men det ødela min opplevelse.

Den andre årsaken til at jeg holder meg unna, er blankt panel.
    Blankt panel gir deg illusjon av bedre sortnivå, derfor ser man også dette på noen LCD og LED-LCD for tiden.

Illusjon av bedre sortnivå er jo en fin ting, men problemet er at skjermen samtidig fungerer som et speil. Noen tver har noe antirefleksbelegg, men det blir fremdeles reflekser.

LCD/Led-LCD med blank skjerm har en ekstra ulempe i forhold til plasma:
    LCD og LED-LCD kan "dra nytte" av strølys, noe plasma ikke kan. Har man da blankt panel, vil man ikke få denne fordelen.

Dvs. Om du har en LCD/Led-LCD og du har den i et veldig lyst rom, vil et matt panel kunne dra nytte av dette lyset. Det blanke panelet vil derimot reflektere lyset mot deg.

Det jeg ser som fordeler med plasma er:
    * Billigere for samme skjermstr. (potensielt)
    * Mer for pengene
    * Bedre sortnivå

Jeg personlig ville aldri brukt 40.000 på tv, he he.. Men det er nå meg.
    Men OM jeg skulle brukt 40k, så hadde jeg ikke kjøpt plasma.
    Jeg ville kjøpt en av de nye LCD-LED som kommer med lokaldimming. (jeg vet det eksisterer allerede, men jeg ville jo ikke kjøpt en utgående modell for 40k! greit nok å kjøpe utgående modell for 10-20k, men 40k er mye peng).

Smak og behag, men kom ikke her og si at led skjermene ikke fungerer som et "speil", jeg hadde en Sony52W5500 med matt skjerm tidligere og var ikke akkurat så mye bedre den.. Må da være grenser for hvor negativ man skal være til plasma!!!
    Dog så virker det for meg som at trådstarter kvier seg for og gå for plasma, uansett hvor mye anbefalninger han får.

Hvis man ikke har noe annet og gjøre enn og lete etter feil så finner man feil på alt til slutt.
    Burn inn er iallefall ikke noe problem, men det er bare min mening.

Skal jeg kjøpe tv til 40K så skjønner jeg forsåvidt at man vil være 100% sikker.

Jeg vil uansett si at jeg er nesten helt sikker på at du ikke vil finne en bedre tv enn 65V30 i 2011 så velger du noe annet så får du sikkert en meget bra tv men trolig ikke den aller beste.

Jeg har hatt en del tv´er og noen av mine venner er også tv freaks men ingen har slått min plasma på bildekvalitet enda iallefall.

Mitt råd igjen er og kjøre på med toppmodellen til Panasonic eller Samsung plasme, kjøp på Elkjøp da vettu så kan du bytte hvis du ikke blir fornøyd.

Alernativet er og gå for en toppmodell sony, philips eller lg med local led dimming, men tror kansje du ikke får det da i "større" enn 60" isåfall !?!?!?

Med disse alternativene tror jeg du fortsatt vil få en sinnsyk konge skjerm8)

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •