Valg av Projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Projektor

Heisann

Nå har tiden kommet til at jeg ville hatt en projektor på rommet mitt.

Rommet er ikke noe spesielt stort.

Men Så kommer spørsmålet mitt. Hvilken projektor anbefaler dere?
    Jeg vil ha en _BILLIG_ projektor, siden jeg ikke er noe hjemmekino guru.

Jeg har satt meg ut disse. Kommer i prioritert rekke følge.

1. http://produkt.hardware.no/vis_produ...oduct_id=18918 Denne er den jeg har tenkt å kjøpe. PGA. 16:9 format, fin kontrast forhold.. ANSI'n kunne ha vert bedre. Og prisen er heilt grei

2. http://produkt.hardware.no/vis_produ...roduct_id=4266
    Denne her kjenner jeg en som har(lignet ihvertfal) og denne må jeg si var ganske fornøyd med. Men kommer som #2 pga prisen, og ikke minst den populære regnbue fargene. Men den har også 16:9 format, litt bedre kontrast forhold en den andre.

3. http://produkt.hardware.no/vis_produ...oduct_id=18643 Og denne tok jeg med pga OK kontrast forhold. Og ikke minst flotte prisen. 1500 ANSI. Og ikke minst dem gode effaringer å lese om. Men litt dumt med dyr pære.

Så nå folks, hva er den beste her? den vil bli brukt til Se filmer fra PC. Både noen med gode og dårlig kvalitet. Har planer om å koble parabolen til og. Å ikke for å glemme DVD plater.

Lerret:

Har også tenkt å invistere meg i lerret. Men er litt "Ufaren" på projektorer og lerret. Og ikke minst størrelsen på lerret. Så hva synst dere om dette lerret her, og hvordan vil disse fungere med noen av projektorene ovenfor?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301155&cks=PRL

Dere må gjerne komme med innspill, og ikke minst kommentarer. På Forhånd, takk

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, og velkommen til forumet. nr1 der ser ut til å være ett godt kjøp. Ligner veldig på optoma h30 så det er nok muligens en klone av den. lerretet er det vel intet å utsette på med den prisen.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok ta med Benq 6100 i betraktningen også hvis du er ute etter en billig PJ til bruk i hjemmekino sammenheng. Mange her på forumet som har denne og de fleste er godt fornøyd, også jeg

http://produkt.hardware.no/vis_produ...oduct_id=18865

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    hei, og velkommen til forumet. nr1 der ser ut til å være ett godt kjøp. Ligner veldig på optoma h30 så det er nok muligens en klone av den. lerretet er det vel intet å utsette på med den prisen.
    Ser at trådstarter klager over lav ANSI lumen. Det er vel heller tvert imot. Over 1000 Ansi lumen i hjemmekinoen blir gjerne litt for mye. Går man for denne (1300 Ansi lumen), så ville jeg nok satset på grått lerret.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke den første også 4:3 da? Betyr ikke avkrysningen bare at den er 16:9 kompatibel?

Uansett som de andre sier, rundt 700 ansilumen er best til hjemmekino. Jeg tror også de andre projektorene har like mye regnbuer som X1, dersom du synes dette er plagsomt. Hvis du virkelig sliter med regnbuer må du velge deg LCD (som i mine øyne er nedtur). Alternativet BenQ pb 6100 er nesten identisk med x1, men har raskere fargehjul, og dermed "litt" mindre regnbuer. Fargegjengivelse og skalering er dog bedre på X1.

Av de tre du har linket til ville jeg valgt x1. Da den har gode farger, skarphet og bra skalering, noe jeg ikke kan garantere på de andre. Dessuten har den riktig lysstyrke for hjemmekino, i film-modus.

Dersom jeg skulle kjøpt ny projektor nå, hadde jeg nok lagt litt mer penger i kassen og kjøpt en Infocus SP4805, eller om jeg hadde råd, en BenQ 7800. Begge er flotte projektorer.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har råd ville jeg kjøpt et "greyline" lerret, altså et lerret som er litt grått i fargen. Dette forbedrer svartnivået dramatisk. Ser det er mange her på forumet som bruker tupplur rullegardin fra ikea, dette funker greit til du har spart opp til skikkelig lerret.

edit: I tillegg til å øke svartnivået, synes jeg faktisk detaljer i skyggene trer bedre frem, og bildet blir mer behagelig å se på, en slags økt dybdefølelse med greyline. Dette er sikkert bare jedi mind tricks, men funker slik for meg. Som du sikkert skjønner er jeg blitt ganske glad i lerrettet mitt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at alle projektorene er 4:3, og ingen av dem er frie for regnbuer.
    Hvis Acer PD112 er en ren Optoma H30 kloning er den helt klart det beste valget, deretter X1. Begge disse har fargekalibreringsmuligheter for tilnærmet perfekt fargebalanse. LG'n har jeg ikke prøvd, men egner seg i følge LG Electronics ikke til hjemmekino. BenQ 6100 kommer heller ikke opp på nivå med X1 og "H30".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå lest litt av hva dere har skrivet. Og jeg ble ganske intresert i den
    Benq 6100, men forsatt ganske usikker.

Hvordan er det med kobling av PC, Parabol, DVD og slikt da? noen tips der og?

Og dette med kontrastforhold. Jeg må si at jeg likte den Benq 6100 sin kontrast forhold. I forhold til di andre.

Kom gjerne med flere tips i samme prisklasse, og effaringer er alltid kjekt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BenQ 6100 har samme kontrastforhold som X1.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    BenQ 6100 har samme kontrastforhold som X1.
    Masse tråder her på forumet om disse 2. Prøv å få en visning slik at du selv kan bedømme hvem som passer best. Uansett 6100 best på støy og garanti (unntak er LG's 3 års bytte til ny garanti og 100% pikselgaranti), X1 er best på bilde.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Takk etter mangen effaringer og kommentarer. Men må bare rette litt på meg selv. Det var ikke 16:9 jeg _måtte_ ha. Men det er 4:3 for ekte kino opplevelse.

Lang levetid på lampen er en god ting og ha.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ^Gimli^
    Det var ikke 16:9 jeg _måtte_ ha. Men det er 4:3 for ekte kino opplevelse..
    Blander litt størrelser nå :wink:

16:9 brukes til film og tv der dette er sendingsstørrelsen
    4:3 brukses mest til data og de leste TV sendinger.

Spill kan som regel velges til visning i 16:9 (widescreen)

Pj'er som i utgangspunktet er 4:3 leverer også 16:9 bilde men da med maskert ned med stripe over og under. 16:9 pj'er viser 4:3 materiale med maskering på sidene.

mvh
    Bidda

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm hm.. Jepp. Da faller valget på benQ projektorern. Kjøper så fort jeg får cash nok og sansynligvis Ikea greylerret. Eller hva det heter.

Gleder meg allerede til Doom3, CS, Half-life på storskjerm

Edit: Og jeg har tenkt til å koble til parabolen nede i 1etg. Skal jeg bare bruke en lang s-video kabel da? :|

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ^Gimli^
    Og jeg har tenkt til å koble til parabolen nede i 1etg. Skal jeg bare bruke en lang s-video kabel da? :|
    Du kan få problemer der.... har selv denne løsningen og min tuner Nokia gir ikke signaler ut på scart som kan omformes til s-video direkte. Jeg bruker derfor foreløpig en kompositt kabel (coax med RCA kontakter) se bilder i linken under til venstre.

Bidda

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •