Ny tv rundt 50" til ca 10 000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny tv rundt 50" til ca 10 000,-

God jul folkens!

Nok en skal-ha-ny-tv-tråd men har lest meg blind i dette og andre forum.
    Vurderer endelig å bytte ut min forsåvidt glimrende CRT til en tv som takler HD-materiale.
    En PS3 står også på ønskelista (ønskeliste selv om julaften er passert) og da er vel ikke en CRT å anbefale.

Kriterier:
    -intet/svært lite etterslep (flere fotballer f.eks utgår)
    -godt svartnivå
    -skarpe bilde (sett mange LCD blir uskarpe ved bevegelser, også i ansiktet til nyhetanker i dagsrevyen)

-3D er ikke noe must
    -helst ikke så mye refleksjoner som enkelte LG jeg har sett

Bruksområde, ikke prioritert rekkefølge:
    -tv-titting
    -sport, mye sport deriblant en del fotball
    -PS3, Blu-ray og spill
    -filmer m.m. fra mediaspiller

Kilder:
    -Altibox
    -PS3
    -mediaspiller m/HD-støtte

Vurderer en Panasonic 50G20, men blitt usikker på om det er et godt valg.
    Har dere noen tips til valg av tv?

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp har noen til ca 6500, du kan jo se litt på de

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PANASONIC TX-P50G20E Plasma TV | Hi-Fi Klubben

For meg høres det absolutt ut som om du bør gå for Panasonic 50G20 ja. At den kan handles på HFK ser jeg på som en kjempebonus...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Oppfølgingsspørsmål:
    Var i dag innom både Expert og Elkjøp for å se litt på div tv.
    Fikk da beskjed om at siden jeg skulle spille på tven så skulle jeg absolutt ikke ha plasma. Grunn var at "verdens beste" tv-produsent absolutt ikke anbefalte spilling på siden plasmaskjermer. Selger hintet her til Pioneer.

Er det noe hold i det eller ikke?
    Mener da å ha lest både i tester og i forum at plasma er glimrende til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma og spill har vært en uheldig kombinasjon, og er til dels det fremdeles.
    Jeg tror at dette ikke er et problem lenger på Panasonic sine plasma-skjermer.
    Hva Pioneer sa for 3 - 4 år siden er ikke relevant idag. Siden den gang har ikke Pioneer lagd tv.
    Men hør med HiFiKlubben, som selger dem. Å spørre på expert / elkjøp osv. er ren bingo.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt nerd når det kommer til gaming, hvertfall det kjærringa sier å jeg har en 50" LG plasma å jeg har ikke noe problemer med det...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mao så er det rimelig trygt med plasma og PS3...
    Ble noe usikker når selger var så bastant i sine uttalelser. Kjedelig å finne ut når man får montert stasj at en kan glemme spilling på plasma.

Newcomer Hades sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at G20 er en glimrende skjerm. Har hatt den i ca 2 mnd og kan ikke si annet enn at jeg er kjempefornøyd. Om den er ok til spilling kan jeg ikke si noe om.

Det er dog kanskje en ting som kan være vært å nevne. Tv'n lager litt lyd noen ganger etter den er skrudd på. Mulig jeg ikke hadde lagt merke til dette dersom jeg ikke hadde lest om det på forhånd på dette forumet. Det irriterte meg litt i starten, men nå legger jeg knapt nok merke til det lenger.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    G20 er en glimrende tv. Greia er at skal du ha 50", så finnes denne størrelsen kun i plasmavarianter.

Så da må du endten gå for 52", som blir vesentlig dyrere om du skal ha bedre bilde enn G20, eller 46" som blir samme pris, men 4" mindre.

Er meget lite risiko for innbrenning på en G20 pga ny plasma-teknologi.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt mange timer med PS3 på min LG plasma skjerm. Har enda ikke sett noe problemer. Kjører med maks strøm sparing og litt nedjustert kontrast som eneste ekstra. Orbiter står på hele tiden(panasonic har ikke dette valget i meny).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t_v_
    Oppfølgingsspørsmål:
    Var i dag innom både Expert og Elkjøp for å se litt på div tv.
    Fikk da beskjed om at siden jeg skulle spille på tven så skulle jeg absolutt ikke ha plasma. Grunn var at "verdens beste" tv-produsent absolutt ikke anbefalte spilling på siden plasmaskjermer. Selger hintet her til Pioneer.

Er det noe hold i det eller ikke?
    Mener da å ha lest både i tester og i forum at plasma er glimrende til dette.
    Typisk tullprat fra selgere som vil selge deg en annen TV som de har bedre fortjeneste på. Det er mange år siden dette kanskje hadde litt hold.

Plasma er som regel bedre spill-skjermer enn LCD pga. bedre respons.
    Merk at selve bildebehandlingen også har en del å si, og billigere apparater har ofte billigere elektronikk for dette, uansett plasma eller LCD.

Innbrenning er heller ikke noe problem lenger. Jeg har en 2 år gammel Panasonic PZ85 plasma som jeg har rimelig lange spilløkter på, og har ikke sett antydning til innbrenning eller image retention.
    Men jeg har to LCD-skjermer til PC der du kan se omrisset av Start-knappen og andre Windows-ting når man ikke skal det. Dette har skjedd selv med religiøs skjermsparer-bruk.

Det virker som G20 er bra til spill også:
    Panasonic TX-P42G20/TX-P42G20B/TXP42G20 Review: Freeview HD TV

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Typisk tullprat fra selgere som vil selge deg en annen TV som de har bedre fortjeneste på. Det er mange år siden dette kanskje hadde litt hold."

Det er jeg rimelig sikker på ikke kan stemme, da expert kjører hardt på panasonic og har gjort det i flere år .

Tenker mer det er selgere som ikke ønsker misfornøyd kunde med innbrenning, som kommer og reklamerer etter 2 år. Lett å være føre var på slike ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    "Typisk tullprat fra selgere som vil selge deg en annen TV som de har bedre fortjeneste på. Det er mange år siden dette kanskje hadde litt hold."

Det er jeg rimelig sikker på ikke kan stemme, da expert kjører hardt på panasonic og har gjort det i flere år .

Tenker mer det er selgere som ikke ønsker misfornøyd kunde med innbrenning, som kommer og reklamerer etter 2 år. Lett å være føre var på slike ting.
    Jepp, spesielt Elkjøp tenker jo veldig på kundens beste, det har vi sett i media i det siste. :-)

Jeg har overhørt nok TV-salgsprat til å vite at selgerne ofte direkte misinformerer kunder. Det gjelder forsåvidt ikke bare Elkjøp og Expert, i rettferdighetens navn.

Det er mange fordeler og ulemper med både plasma og LCD, men at man absolutt ikke skal kjøpe plasma hvis man vil spille, det er direkte tullprat.

At Expert har Panasonic i butikkene er veldig bra, men det betyr vel ikke at de ikke har større fortjeneste på f.eks. Samsung og LG, og heller vil selge det til kundene?

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flens
    At Expert har Panasonic i butikkene er veldig bra, men det betyr vel ikke at de ikke har større fortjeneste på f.eks. Samsung og LG, og heller vil selge det til kundene?
    Jeg vet ikke åssen dette er når det kommer til TV osv. Men jeg vet at det gåes inn avtaler som f.eks. går på antal solgte maskiner gir en viss rabatt å det vil da bli økt fortjeneste. Vet endel stereosjapper som markedsfører et spess. merke hardt og har stort lager av merket grunnet pris osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler meg litt tryggere nå, på at G20 tåler PS3-spilling. Kan heller ikke finne noen tester som fraråder..

Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Så da må du endten gå for 52", som blir vesentlig dyrere om du skal ha bedre bilde enn G20, eller 46" som blir samme pris, men 4" mindre.
    Ble litt nysgjerrig på hva dere mener er alternativ med likt eller bedre bilde?

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG 50PK950N kan jo være et alternativ. De har testet 60' i Lyd og Bilde.

Ellers skal Sony KDL-55EX500 være en grei TV. Men jeg har ikke funnet noen tester på denne skjermen. Jeg ser noen på forumet her skriver pent om den. Dette er en vanlig LCD skjerm.

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, spesielt Elkjøp tenker jo veldig på kundens beste, det har vi sett i media i det siste. :-)

Jeg har overhørt nok TV-salgsprat til å vite at selgerne ofte direkte misinformerer kunder. Det gjelder forsåvidt ikke bare Elkjøp og Expert, i rettferdighetens navn.

Det er mange fordeler og ulemper med både plasma og LCD, men at man absolutt ikke skal kjøpe plasma hvis man vil spille, det er direkte tullprat.

Det kommer til slutt an på hvor mye man spiller. Spiller man hele tiden får du garantert innbrenning. Har en kollega som har en VT20 som han fikk noe heftig innbrenning da tv-en var ny, men det meste er nesten helt vekke nå.
    Det ser ut som om du kommer til å ha et nokså variert bruk og da er plasma ingen problem. G20 er en topp tv!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Det kommer til slutt an på hvor mye man spiller. Spiller man hele tiden får du garantert innbrenning. Har en kollega som har en VT20 som han fikk noe heftig innbrenning da tv-en var ny, men det meste er nesten helt vekke nå.
    Da er det strengt tatt ikke innbrenning, for det er permanent.
    Det sies at man skal "kjøre inn" en plasma-TV de første 200 timene. Altså bruke litt lav kontrast og lysstyrke.
    Jeg gjorde det selv, og har ikke hatt antydning til noen gufne skygger i ettertid.

Det skal forsåvidt sies at jeg ikke har spilt kontinuerlig lengre enn 5-6 timer, men synes det er lenge nok. :-)
    TV'en kan godt stå på kontinuerlig fra kl.08:00 til over midnatt i helgene, og har heller ikke sett skygger av noen f.eks. kanal-logoer heller.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av t_v_
    Ble litt nysgjerrig på hva dere mener er alternativ med likt eller bedre bilde?
    Det kommer an på hva slags bilde du liker. 2 gode tver er Sony 46EX710 og Samsung sin LE46C755, evt EX500 og C655 om du vil litt lengre ned i pris. Dette er to gode LCD-tver (ene med LED-lys) som er meget meget gode, men litt annerledes enn plasma-tv i farger og lys.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt nyttår!

Takker for svar. Er på ingen måte bestemt på at det må være plasma og akkurat 50 tommer.
    Det jeg liker med plasma er eksempelvis ved tv-sendinger (sport) med masse bevegelser, så er det mange lcd både med og uten led som sliter med hakkete bevegelser. Sett dette problemet på en del lcd/led skjermer som også er dyrere.

Det skal forsåvidt sies at jeg ikke har spilt kontinuerlig lengre enn 5-6 timer, men synes det er lenge nok. :-)
    For egen del tviler jeg på at fruen tillater så lange økter ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •