Finansiering (ala kjøp nå, betal om 6 mnder osv...)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Finansiering (ala kjøp nå, betal om 6 mnder osv...)

Hei!

Er det noen av de seriøse aktørerne(og billige) som har slike finansieringer nå? Tenkte å kjøpe projektor men har ikke nok
    før om 3-4 måneder(Har nettopp flyttet og måtte ut med depositum og andre førstegangs utgifter).
    Tenkte på projektor i prisklasse 12000-15000 kr.

Er klar over kredittlån/utsettelse er dyrt men jeg KAN betale det ut innen tiden så det er ikke noe problem. Så jeg gidder ikke å diskutere det

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør det ofte på samme måte selv, man får jo produktet 4, 6 eller 9 mnd før Så lenge man casher ned alt da ser jeg ingen problem.

På nettet tror jeg ikke det er så mange andre enn www.mamoz.no og www.multicom.no som tilbyr av de seriøse, men har ikke sjekka så mye.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vi se.. det er ganske mange av dem. Men husk at kreditt kan være veldig dyrt.

Herognå handlekto

Så er det mastercard, cresco osv osv osv. Husker ikke alle jeg.

Pass på gebyrer og rente. Effektiv rente blir fort 18-20%.

Mvh

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med finansiering hos selve butikken? Jeg vet iallefall Elkjip og Hifi-Klubba har et sånt opplegg, men har ikke satt meg inn i prisene.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man kjøpe noe for 15000 på kreditt så sparer man fort 3-4000 kr ved og vente de 3-6 månedene.
    Litt surt og tenke på i etterkant :?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi Klubben har ikke egen betalingsutsettelse. De har avtale med Cresco, som gir deg kreditt om du er "verdig" det. Dessuten kan man få utsettelse på betalingen i opptil 9 mnd. Da betaler man ikke noen renter e.l. så lenge man betaler innen utsettelsesfrisen går ut. Bare et lite gebyr i starten på 2-300kr..

Cresco håper sikkert på at man ikke klarer å betale innen tidsfrist, da kommer jo rentene og de tjener pengene.

M.a.o. så taper man ikke mer enn et par, tre hundre kroner på å utsette det i opptil 9 mnd.

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Hva med finansiering hos selve butikken? Jeg vet iallefall Elkjip og Hifi-Klubba har et sånt opplegg, men har ikke satt meg inn i prisene.
    Jeg skjønte det som at det var dette som var spørsmålet.

Evolved: Koster fra 200 til 475,- å utsette betaling alt etter hvor lenge du gjør det med cresco, her & nå osv. Betaler man innen fastsatt tid koster det ikke mer.

Edit: som også kenti sa

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den som trenger et slikt forbrukslån har ikke råd. idet du tar opp ett forbrukslån har du ikke penger. med andre ord, du bruker penger du ikke har.

jeg skal låne penger to ganger i livet:

1. studielån

2. huslån

resen skal finansieres med egen inntekt. (muligens bil, men absolutt ingen selvfølge)

rent personlig synes jeg forbrukslån er noe dritt. det kan kanskje ha noe med å gjøre at jeg har sett utrolig mange gått nedenom og hjem pga. kjøp på kreditt.

tallene blir svært store hvis "uhellet" skulle være ut, og vaskemaskin eller binen ryker slik at du må ut med de 10,000 kr du skulle leve for den ene måneden.
    da er det ikke så greit å ha et månedlig bidrag på 2000 kr å betjene i tillegg!

gjeldsofferalliansen blir større og større for hver dag som går. catch my drift? :roll:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har faktisk brukt 9 mnd utsettelse flere ganger fordi det er lønnsomt. Hvis man handler for 20k og må betale et gebyr på 450 kr. Setter pengene i banken og får rente for det så vil man få mer enn 450 kr i rente. (akkurat nå så sliter man litt med det)

Newcomer looser sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper jeg aldri mer roter meg borti slike kreditkort.
    Ikke de at jeg ikke har klart å betale tilbake, men faen man betaler og betaler og alt som skjer på kontoen er null og ingenting(neida, men det føles sånn).
    Var nødt til å ta på meg et "her og nå" kort da jeg flytta for meg selv og trengte kjøleskap, vaskemaskin og komfyr.(jo også måtte jeg ha dvd spiller og minidisc, men det er jo også livsnødvendig hehe).

Har betalt på det i 2-3 år nå, og det har gått ned med 3-4000 .. sjukt..
    Men så ble jeg student nå, lånte 20k ekstra fra lånekassa og betalte ut den kontoen, de var ikke så "service vennlige" når jeg ville slette gjelda hos CG kaptial hehe.. Men heller liten rente hos lånekassa, enn stor rente hos de!!
    Noen lærer på den harde måten

.rolf.

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv forbrukskån, og skal betale absolutt alt som jeg har på kreditt snart. Jeg om min samboer har kjøpt oss leilighet, og skal låne mye over kjøpesummen for å pusse opp, betale ut gjeld osv. Anbefaler absolutt INGEN å ta opp forbrukslån. Ta heller en prat med banken din, refinansier huslånet eller noe annet. Jeg betaler selv 1172 kr i måneden og betaler ned ca 600 kr på lånet. Resten går til forsikring, renter, månedsgebyr, fakturagebyr. Heldigvis skal ALT betales ut via boliglånet med en rente på rundt 3%! Har du ikke råd til projektor, la være å kjøpe en. Eller spar. Tålmodighet er en dyd!
    Vi skal nå spare 1000 kr i måneden siden vi betaler ut kreditten. Rådgiveren i Postbanken ville at vi skulle ha en "buffer" til bruk til uforutsette utgifter. Slik at vi ikke gikk i samme fella igjen. Sparer man da 1000 kr i 10 måneded har man fort en brukbar buffer. Det anbefales at man har minst 1 til 2 månedslønner på en sparekonto. Plutselig ryker vaskemaskinen, eller bilen trenger rep. Da er det surt å ta opp forbrukslån på sånt.

Jeg synes dessuten at det skulle vært mye strengere krav for å få forbrukslån. Jobbet selv i fotobutikk en gang og det var en fyr som var uføretrygdet som fikk lån! Tror kravet var at man hadde minst 60 000 kr i året. Samme om man var i jobb eller hade trygd. Sykt spør du meg.
    Hvis regjeringa vil ha ned antall gjeldsofre, ville jeg satt som et krav at personen som skulle ha lånet var minst 20 år, inntekt på minst brutto 200 000 kr og ikke forbrukslån fra før av. Nå i dag er det ikke noe problem å ha 7-8 forskjellige kort fra f.eks Her & Nå, Cresco, Citybank osv. De sjekker kun om du har betalingsanmerkning, din inntekt samt hvor lenge du har jobbet/bodd i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kom debatten jeg ikke ville ha, Har jobbet i inkasso bransjen i snart 10 år og vet at kreditt ikke er lurt for alle. Men jeg tenkte på en slik utsettelse(opptil 6 måneder) til jeg vet at jeg kan betale ALT. Ikke avdrag over flere år(den fellen gikk jeg selv i for 8-9 år siden). Da ser jeg ikke de store ulempene, unntatt gebyret da.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ruva
    Her kom debatten jeg ikke ville ha, Har jobbet i inkasso bransjen i snart 10 år og vet at kreditt ikke er lurt for alle. Men jeg tenkte på en slik utsettelse(opptil 6 måneder) til jeg vet at jeg kan betale ALT. Ikke avdrag over flere år(den fellen gikk jeg selv i for 8-9 år siden). Da ser jeg ikke de store ulempene, unntatt gebyret da.
    Ruva: Klart, hvis du klarer å stålsette deg til å betale alt da. Det klarte ikke jeg ... :roll:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare snakk om å ha orden på økonomien sin. Har du lyst på noe og vet at du får penger til å betale det om noen mnd. så skal du være et økonomisk surrehue for å ikke klare å betale ned betalingsutsettelsen. Er bare snakk om litt planlegging.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cresco er mastercard. Standard betalingsutsettelse er sånn ca:
    3 mnd: 300 - 500,-
    6 mnd: 400 - 600,-
    Både posten (mastercard) og gebyrfri.no (visa) tilbyr gratis kredittkort. Få deg ett slikt kort, kjøp pj til 20k, få 40 dager gratis, og betal renter på summen i x antall mnd før "lånet" innfris.
    Lån på 20k og en rente på 20% gir deg en utgift på ca 330,- pr mnd. Av dette får du trukket fra 28% på skatten som gir ca 93,- pr mnd. Dermed en utgift på 240,- pr mnd.
    6 mnd minus (ca) 1 mnd = 5 mnd x 240,- er ca 1200,-

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Gebyrfri VISA får du kun opptil 50 dager rentefritak på det som betales ved første forfall. Det som ikke betales ved første forfall får man renter på helt tilbake til kjøpsdato. Er skråsikker på at det funker på samme måte med Postens Mastercard.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt sikkert rett. Har 4 stk kort med kreditt på tilsammen 200k, bruker de i jobb, og har aldri slurvet med innbetalingene :wink:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har betalt ut alle kredittkort nå jeg i forbindelse med huskjøp! Digg følelse og betale ut all dritten...Har bare et Mastercard nå som er på 5000.- maks i kreditt! (Ringte og ba de sette NED grensa!) Skal kun brukes i nødfall!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis hadde et mastercard som han aldri brukte. Kredittgrense 5000,- Etter ett år fikk han ett brev med beskjed om at "siden han var så god kunde, kunne de dobble kredittgrensa hans" :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Betalingsutsettelse = relativt dyr rente

Tenkte at jeg skulle illustrere at betalingsutsettelse også kan representere en relativt dyr rente.

Eksempel 1: Gebyr 300 kroner
    Handle for 10.000, 3 mnd utsettelse = 12% årlig rente
    Handle for 20.000, 3 mnd utsettelse = 6% årlig rente
    Handle for 10.000, 6 mnd utsettelse = 6% årlig rente
    Handle for 20.000, 6 mnd utsettelse = 3% årlig rente

Eksempel 2: Gebyr 500 kroner
    Handle for 10.000, 3 mnd utsettelse = 20% årlig rente
    Handle for 20.000, 3 mnd utsettelse = 10% årlig rente
    Handle for 10.000, 6 mnd utsettelse = 10% årlig rente
    Handle for 20.000, 6 mnd utsettelse = 5% årlig rente

Utsettelse bør mao ikke tolkes som en kjempedeal før man gjør en grovregning

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •