teknsike info ang prosjektorer.. tråd\linker?ell forklaring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

teknsike info ang prosjektorer.. tråd\linker?ell forklaring

hallo.. har lyst på en prosjektor og kikke rundt på brukt og nytt..

men er jo man tekniske navn og tall enn ikke blir så veldig klok på , hehe

-
    er det laget en samletråd om dette eller en guide får nybegynnere etc?

kan noen forklarer meg hva de forskjellige tingene er ? og hvor mye, av de forskjellige tingene det må være... får å finne ut av åssen prosjektorer jeg skal se etter og andre jeg skal styre unna

prosjektoren skal bli mest brukt til spilling\film... tenker på xbox360,wii osv

lure litt på disse ordene og hvilken tall de forskjellige ordene må være innenfor...

-Ansi Lumen? hva er best? høyest mulig eller..er for eksempel 1800~2000bra`?

-Contrast ratio ? høyest mulig her og? evt hva er minimum

-Colors? f.eks tatt fra linken? 1.67 million

-Resolution? hva er vanlig størrelse..?

-Aspect Ratio?

tatt i utgangspunkt i denne: (men den er vel bare noe dritt?)

1080P Home Theater HDMI LCD Projector HD TV WII PS3 DVD V02

Projection System RGB LCD Projection System
    Projection Schemes Front/Suspension
    LCD Panel 5" TFT LCD Panel
    Signal Supported 1080P/1080I/720P/576P/480P/576I
    Resolution 800 × 600 (supports 640 × 480 to 1024 × 768)
    Brightness(PeakValue) 1800~2000 Ansi Lumen
    Contrast ratio 800:1
    Lamp 150W
    Colors 1.67 million
    Aspect Ratio 4:3 or 16:9 adjustable
    Optical Lens Manual focus
    Projection Distance 2.45 - 5.15 meters
    Image Size 50" - 100" (in Diagonal)
    Interface Video, Y/PB/PR, VGA, TV, HDMI x 2, Audio in, Audio out
    Video System PAL /NTSC
    Audio Output 2 built-in speakers, RCA × 2
    TV Signal Input 75 ohm Radio Frequency Signal Input (RF Input)
    TV Signal System PAL /NTSC /SECAM
    Mechanical Dimension(excluding lens and feet) 320mm(L) × 249mm(W) × 95mm(H)
    Weight 5.5 kg
    Projector Color black
    Operating Temperature 0 ~70 ℃ (32~158 ℉)
    Power Supply AC: 110V ± 10% at 50HZ or AC: 220V ± 10% at 60HZ
    Power Consumption 220W

1080P Home Theater HDMI LCD Projector HD TV WII PS3 DVD V02

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen som kan hjelpe meg med disse ordene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger hjelp her.. ikke lett og lete etter en god\grei prosjektor når man ikke vet forskjell på bra og dårlig

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finn deg en Hitatchi pj-tx100/200 eller 300, de er nok noen hundre mil foran den so du har funnet der i specs og kvalitet! har sett flere slike hitatchier til meget fordelaktige priser!
    den du harlinket til har jo dårlig lysutbytte, liten oppløsning og lignende!
    har selv en tx-300 og har vært strålende fornøyd med den, stillegående og meget bra bilde til prisen!
    kan nok finne en av de 100/200/300 til en pris ifra 3000-5500,- vil jeg tro!

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare å se hvilke projektorer det diskuteres mest rundt da, så får du en grei indikasjon på hva folk kjøper.

Når det gjelder spec du lurte på:

ANSI lumen - 800 til 1200 burde fungere greit i et mørkt rom
    Kontrast - jo høyere, jo bedre.
    Farger - mimimum 8 bit, helt 10 bit
    Resolution - oppløsningen bør være 1920x1080, da dette tilsvarer HDTV-standarden
    Aspect - Format. Skal være 16/9, da dette er standard TV-format, og standard gaming format

Hadde du søkt litt på forumet, så hadde du sett at projektoren du refererer til bare er svindel. Den er ikke verd 100 kroner engang. Har 800x600 oppløsning, som ikke bare er latterlig lavt, men også feil format (4:3 format). 800:1 kontrast er alt for lavt, du bør minst tidoble dette. Det verste er at projektoren du refererer til ikke klarer 100:1 engang. Det er rett og slett hjemme-mekket søppel, som kun er satt sammen for å lure penger ut av uerfarne projektor-kjøpere
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye får svar runarmoe og Gorm

det var bare et eksempel, regnet i grunn med at det bare var noe søppel siden den var så billig...

er på utkikk etter en rimelig, men god prosjektor eller hvertfall så god som jeg kan få fra 0 til 4\5 tusen.. brukt eller ny

noen andre lcd prosjektorer dere med litt peil kan annbefale?

når du snakker om farge fra 8 bit til 10 bit.. er 1 bitt en million farger eller?

åssen fungere lumen... hvis den er over 1200 er det dårligere eller bedre da?
    ikke at jeg helt får står hva lumen\ gjør er?

takker for svar.. er ikke inni dette i det hele tatt, hehe
    eneste jeg har forstått er vel at jeg bør ha en lcd prosjektor da jeg skal spille en del? men selvfølgelig se film endel også

har egentlig hd ready og full hd så mye og si hvis man ikke skal se på tv eller? :S

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 eller 12 bit fargeprosessering er "vanlig" i dag. Dette sier noe om antall grånyanser du kan forvente, og derfor også antall fargenyanser. Kildematerialet er likevel ikke filmet og produsert med like høy "bit oppløsning", så dette er altså snakk om "oppskalering" via intern prosessering. Ikke heng deg opp i dette, spesielt ikke i prisklassen du refererer til.

Antall lumen du trenger er helt avhengig av rommet, og størrelsen på lerretet. I en maskert hjemmekino, med 100 tommer hvitt lerret, vil 800 lumen være mer enn nok. I en lys stue, kanskje med grått lerret, vil behovet for lysstyrke være vesentlig større. Det hele kommer som nevnt an på hvor mørkt du kan gjøre rommet, og hvor stort lerret du skal bruke. Husk også at de fleste produsentene oppgir langt høyere lysstyrke enn det man faktisk måler fra projektoren. Langt de fleste oppgir også maks lysstyrke fra dynamisk modus, der fargegjengivelsen er "helt på trynet". Reel lysstyrke i kalibrert modus er ofte nærmere halvparten av det produsenten oppgir. Lumen og kontrast er spesifikasjoner det er gått inflasjon i, ala "bilstereo effekt". Jo billigere projektorer, jo mer fantasifullt virker de å være spesifisert fra produsenten. Ergo, det finnes ingen fasit. Søk på projektorer i passende prisklasse, og prøv å finne tester av dem. I den rimelige prisklassen er det imidlertid noe du skal være klar over. Ikke les det eierne beskriver som faktaopplysninger, for det er ofte skrevet uten at vedkommende har noen annen referanse, og er stort sett alltid "skryt".
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på og leter litt på bruktmarkede etter en Hitatchi pj-tx/200 eller 300

men hva mener du om den Gorm og andre?

vil denne fungere greit og spille på også?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse gamle LCD-projektorene er ikke akkurat noe å trakte etter. Kan du definere en øvre prisgrense, lit info om rom/lerret, samt hva den skal brukes til, så er det kanskje lettere å gi deg en anbefaling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Disse gamle LCD-projektorene er ikke akkurat noe å trakte etter. Kan du definere en øvre prisgrense, lit info om rom/lerret, samt hva den skal brukes til, så er det kanskje lettere å gi deg en anbefaling.
    pris maks 5 tusen ... brukt eller nytt..

har ikke lerret enda.. det kommer utennom de 5 tusen..

rommet er cirka rett rundt 4 m... men blir cirka 3,5 meter fra evt linse på prosjektor til lerret som blir hengende i taket..

er en nokså lys stue med lyse vegger så må vel ha grå lerret... men god mulighet får å få det mørkt med persiener

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en BenQ 8720 på AVtorget. Kan du strekke budsjettet litt (50%) så ligger det også en W5000 for salg der.
    Siden denne tråden har utviklet seg til produkt/prisjakt, så flyttes den til rett kategori.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trodde ikke DPL prosjektor... var noe får spilling og data osv?

og korte av stander til lerret? (3,5m)

åssen er det men den regnbue effekten på disse da? måtte evt vært den BenQ 8720 kan ikke strekke meg lengre enn det

offer mener du ikke at hitachi tx200 eller tx300 er noe bra ?
    bare lurer har ikke pelling bare lyst på mest mulig innen får 4-5 tusen brukt eller nytt

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skulle ikke DLP-projektorer egne seg til spilling og data? Det finnes jo ikke noen teknologi som egner seg bedre til dette formålet enn nettopp DLP.

Avstand til lerretet? Det kommer vel helt an på størrelsen på lerretet det da. ;-)

Har forøvrig slettet to meningsløse innlegg, som kun inneholdt spørsmålstegn. Man må gjerne poste når man har noe å formidle, men slike meningsløse "mase-innlegg" er unødvendige
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Hvorfor skulle ikke DLP-projektorer egne seg til spilling og data? Det finnes jo ikke noen teknologi som egner seg bedre til dette formålet enn nettopp DLP.

Avstand til lerretet? Det kommer vel helt an på størrelsen på lerretet det da. ;-)

Har forøvrig slettet to meningsløse innlegg, som kun inneholdt spørsmålstegn. Man må gjerne poste når man har noe å formidle, men slike meningsløse "mase-innlegg" er unødvendige

ok, er bare vandt til et forum med litt mer respons ( men det er jo litt endel tusen mer bruker og et alt annet forum) beklager det...

men tilbake til topic.. har prøvd meg litt i den kalkulatoren.. men ikke så lett, når man ikke helt skjønner hvis man stiller på den zoomen.. på pj vil de ødelegge bilde i real life?.
    men kan jeg få 90" lerret med avstand fra linse til lerret på 3,5m?

mest lyst på 100" lerret men vet ikke om det er mulig med den projektoren på så kort avstand?
    har du verdt borti den PJ'n selv? gorm.
    åssen er det med regnbue effekten?
    har aldri sett effekten selv, men derfor jeg er litt redd får DPL PJ..

men du mener det er et godt kjøp? benq pe8720?

God jul Gorm og takk for hjelpen til nå... samt god jul til alle andre

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100 tommer er dessverre ikke mulig på den avstanden. Maks bildestørrelse med 3,5 meter kasteavstand ligger rundt 88 tommer.

Det ligger også en Mitsubishi HC3800 til salgs på AVtorget, da kan jo prøve å gi et bud på den. HC3800 klarer vel helt opp mot 110 tommer på 3.5 meter kasteavstand. Den har imidlertid ikke lens-shift, og må henge et godt stykke over øvre kant på lerretet.

Grunnen til at jeg hittil bare har nevnt DLP-projektorer, er at LCD-projektorer i prisklassen du har skissert, ikke akkurat er noe å trakte etter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var faktisk innom Soundgarden i Kristiandsand idag... får å se om jeg reagerte på rgb flimmer..

så tilfeldighvis på den du snakker om... (test rom) hc3800... ble ikke så veldig impontert av den egentlig...

åssen er benq w5000 i forhold til hc3800 ?... vuderer sterkt w5000

de hadde også et annet testrom med hc6800 lcd PJ.. og de var jo noe helt annet en hc3800... mye klarer og lyser..
    men den får man vel ikke brukt i min pris klasse.. 6-7 tusen..

hc3800 1300 lumens men w5000 har 1200... jeg har jo et nokså lystrom, men muligheter får å få det ganske mørk(svarte persiener)

er det ikke lumene som spiller inn hvis det er litt lyst i rommet? er jo en stue ikke rein kinosal..
    eller er det kontrastene?

men 88 toms eller 90 toms med evt benq w500 er vel kanskje tror nok med sitte avstand på cirka 3,5?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lloydsb
    var faktisk innom Soundgarden i Kristiandsand idag... får å se om jeg reagerte på rgb flimmer..

så tilfeldighvis på den du snakker om... (test rom) hc3800... ble ikke så veldig impontert av den egentlig...

åssen er benq w5000 i forhold til hc3800 ?... vuderer sterkt w5000
    Mye det samme egentlig, og det er ikke veldig store forskjeller. Den største forskjellen er nok at W5000 kan kalibreres 100%, noe som ikke er tilfelle med HC3800.

de hadde også et annet testrom med hc6800 lcd PJ.. og de var jo noe helt annet en hc3800... mye klarer og lyser..
    men den får man vel ikke brukt i min pris klasse.. 6-7 tusen..
    Det har du nok rett i, men det er jo bare å følge med på "brukten".

hc3800 1300 lumens men w5000 har 1200... jeg har jo et nokså lystrom, men muligheter får å få det ganske mørk(svarte persiener)

er det ikke lumene som spiller inn hvis det er litt lyst i rommet? er jo en stue ikke rein kinosal..
    eller er det kontrastene?
    Både kontrast og lysstyrke (lumens) er viktig for å produsere et bra bilde. I en lys stue kan man gjerne si at lysstyrken er viktigs, men det vil alltid være en sannhet med modifikasjoner siden kontrasten også betyr mye, selv i en lys stue.

men 88 toms eller 90 toms med evt benq w500 er vel kanskje tror nok med sitte avstand på cirka 3,5?
    Det burde fungere fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker får svar

så du tror ikke w5000 er noe dårlig alternativ hvis jeg ender på den?

1200 lumen er vel egentlig ikke mye? men den har jo fått mye skryt.. så ?

er som sagt stue med hvite vegger.. skulle ønske jeg hadde mulighet til å se på bilde til en w5000.. likte bilde til mitsubhisi hc6800.. helt klart og gikk ann og se på i testrommet selv med lysene på..

men så er jo det en helt anne pj en benq w5000 og hcen langt over budsjettet mitt så den kan jeg jo bare glemme..

vet ikke om du har sett på w5000 eller vet mye om den?

7-8 er helt maks av hva budsjette kan strekkes..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det noen prosjektor som kan toppe\ er bedre en benq w5000 i den prisklassen?

7-8 tusen maks budsjett

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •