Erfaring med uoriginale batterier?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med uoriginale batterier?

Jeg har kjøpt meg et Panasonic videokamera, og vil kjøpe meg et ekstra batteri til dette.
    Jeg har funnet et originalt batteri på Amazon.co.uk, men det koster ca. 500,- kroner. I en annen engelsk butikk selger de et tilsvarende, men uoriginalt, batteri til ca. 200,-. Denne siste butikken gir også 1 års garanti på sine batterier, og de leverer batterier til alt fra iPhone, kameraer og laptoper.

Er det noen her på forumet som har erfaring med å bruke uoriginale lithium oppladbare batterier?

Kameraet mitt er et helt nytt HD-kamera, og batterimodellen heter Panasonic VW-VBK180.

Jeg vil selvfølgelig ikke gjøre noe som kan skade meg selv eller utstyret, men jeg synes at det er blodpris på originale batterier.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nyere Panasonic kameraer kan det være en firmware som sjekker om batteriet er originalt. Er det ikke det, får du ikke brukt kameraet.
    Uorginale batterier er ofte billigere bl.a. fordi de mangler sikring mot overoppheting, kortslutning og overopplading. Det kan derfor være lurt å hoste opp de ekstra grunkene og kjøpe originalt.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samtidig med at jeg kjøpte et FujiFilm FinePix F30 digitalkamera, kjøpte jeg et originalbatteri til flere hundre kroner (husker ikke eksakt sum). Etter en tid svulmet batteriet opp og sluttet å virke.

Søkte eBay etter billligere erstatningsbatteri og kjøpte inn to, hvorav jeg enda bare har brukt det ene. Erstatningsbatteriet kjøpt å eBay synes å funke akkurat likt originalbatteriet og jeg har ikke erfart noe negativt etter et års bruk. Det skal sies at jeg ikke kjøpte den aller billigste erstatningen men kom likevel unna med å betale svært lav pris.

Så jeg har gode erfaringer med kjøp av uoriginale billigbatteri.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en eldre FS Loox PocketPC som jeg bruker til navigering (Tomtom).

Brukes nå og da slik at den ligger i skuffen i lengre og kortere tid melleom hver gang. Originalbatteriet begynte å bli dårlig slik at den ladet seg ut fortere. Kjøte et uoriginalt batteri på Batteributikken.no - billig, men dårlig. Det lader seg like fort ut som originalbatteriet som var 4-5 år gammelt :-? .
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med originale batterier vet man hva man får. Kvaliteten vil som regel være den beste, og er noe galt er det relativt enkelt å klage.

Med kopier vet man ikke hva man får. Det kan være identiske batterier produsert på samme fabrikk, B-sortering, eller ren dritt.

Med en prisforskjell på bare 300 kroner ville jeg ikke vært i tvil.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok sjansen på å prøve et uoriginalt batteri som jeg bestilte fra Singapore.
    Etter litt testing så ser det lovende ut. Kopibatteriet holder til ca. 1,5 times filming, mens det originale gir seg etter ca. 1 time.
    Den eneste ulempen jeg kan se, er at batterimåleren ikke vises i displayet på kameraet, men det uoriginale batteriet har lysdioder som indikerer i prosent hvor mye strøm som er igjen. Dermed får jeg den informasjonen jeg trenger likevel.

Så får jeg se hvordan holdbarheten er på det nye batteriet over tid.
    Jeg slapp uansett unna med 1/3 av prisen i forhold til et originalt batteri.

Intermediate IsakAlexander sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har byttet ut gamle LIB902 i Aiwa minidisc spillere med billige LIS1259 made in China batterier. Fungerer utmerket og varer svært lenge.
    Off topic, men er altså et Li-ion batteri.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •