ny stereo til ca. 60 000 pluss minus

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ny stereo til ca. 60 000 pluss minus

hei..

noen som har forslag til ett bra stereoanlegg til rundt 60000?

anlegget skal stå i en relativt stor stue (35kvm). og skal primært spille rock og metall høyt og med skikkelig trøkk, men klart!

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å ta med deg noen plater av musikken du liker og kjenner og tråle diverse butikker for å finne anlegg som du liker lyden på. Hjemlån er også lurt. Hvis du bor kronglete til så er det kanskje noen her på forumet som vil gi en hjemme-hos-demo.

Med mindre du har en idé om hva slags høyttalere du liker så er de eneste anbefalingene man kan komme med basert på hva en selv liker...

Kanskje en Hegel h200 og Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand er noe å teste?

Strøken Hegel H200 selges kr.9.900
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1

Men hva med Klipsch RF7 mkII og en passe stor forsterker?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aktuelt å kjøpe brukt? Tror dette er veldig mye for pengene:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71081&cat=12

Kan du strekke budsjettet litt, så har du aktive Adam Gamma som er meget dynamiske (men kanskje litt for avslørende til metal o.l.):
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=71032&cat=12

Av nye høyttalere vil jeg ha kikket på JBL, PSB, Vienna og de nye XTZ Divine.
    XTZ | Sound in balance

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du skal ha helt nytt anlegg er jo mulighetene nesten uendelige men jeg ville kanskje kikket i retning av HK990 forsterker og større gulvstående fra f.eks PSB eller Patos. Dersom det skulle dukke opp en brukt LC Audio The End Millenium effektforsterker på brukten ville jeg ikke nølt med å kjøpe den.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm... har allerede investert i Electrocompaniet ECI 5 Integrert forsterker og Electrocompaniet EMC 1UP CD-spiller. og etter hva jeg har hørt er ikke vel ikke det som *trøkker* mest har jeg skjønt... er vel heller mer dybde og klart og fint lydbilde som det så fint heter. meeeeen er vel strengt tatt noe jeg kan leve med eneste jeg mangler er jo noen høyttalere. kikka litt på klipsch sine rf-83 og rf-7II. vil forsterkeren klare å dra disse? andre forslag til høyttalere mottas med takk

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av inked1982
    hmm... har allerede investert i Electrocompaniet ECI 5 Integrert forsterker og Electrocompaniet EMC 1UP CD-spiller. og etter hva jeg har hørt er ikke vel ikke det som *trøkker* mest har jeg skjønt... er vel heller mer dybde og klart og fint lydbilde som det så fint heter. meeeeen er vel strengt tatt noe jeg kan leve med eneste jeg mangler er jo noen høyttalere. kikka litt på klipsch sine rf-83 og rf-7II. vil forsterkeren klare å dra disse? andre forslag til høyttalere mottas med takk
    Kanskje litt lite kraft om du skal utnytte potensialet i rf-7 og rf-83? rf-63 er også kanskje et bedre alternativ for musikk utifra flere medlemmers erfaring.

Alternativt har jo Emotiva noen gode og rimelige effektforsterkere som kan kombineres med Klipsch. Hva med 2xXpa1, om du vil ha en av de nevnte høyttalerne?

Om du tenker å kjøpe nye rf-7, så ligger vel de på rundt 30.000,-. Hva med å snuse litt rundt etter et par brukte Palladium P-37F? Er du heldig så finner du sikkert et par til 40.000,- +-, disse kunne du kombinert med Parasound sin Halo serie feks, men dette går vel litt over budsjett.

Utifra det du skriver i første innlegg tror jeg ksp-400 også hadde passet deg. Ut ifra egne erfaringer er disse meget gode på rock og metall. De krever heller ikke all verdens til forsterker, da det er en sidemontert aktiv subwoofer som tar seg av de nedre frekvensene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GS-AAS
    Kanskje litt lite kraft om du skal utnytte potensialet i rf-7 og rf-83? rf-63 er også kanskje et bedre alternativ for musikk utifra flere medlemmers erfaring.

Alternativt har jo Emotiva noen gode og rimelige effektforsterkere som kan kombineres med Klipsch. Hva med 2xXpa1, om du vil ha en av de nevnte høyttalerne?

Om du tenker å kjøpe nye rf-7, så ligger vel de på rundt 30.000,-. Hva med å snuse litt rundt etter et par brukte Palladium P-37F? Er du heldig så finner du sikkert et par til 40.000,- +-, disse kunne du kombinert med Parasound sin Halo serie feks, men dette går vel litt over budsjett.

Utifra det du skriver i første innlegg tror jeg ksp-400 også hadde passet deg. Ut ifra egne erfaringer er disse meget gode på rock og metall. De krever heller ikke all verdens til forsterker, da det er en sidemontert aktiv subwoofer som tar seg av de nedre frekvensene.
    så det du i bunn og grunn sier er at, vil jeg ha rf 7 II så er jeg nødt å kjøpe en effektforsterker? men vil de *fungere* uten effektforsterker... sånn at jeg heller kan ha *dårlig* lyd (for å sette det på spissen) til jeg får spart opp til oppgradering? er helt blank på detta her as...

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EC forsterkeren er en integerert som holder høy kvalitet, og vil derfor ta deg langt på vei selv på en såpass stor høyttaler som RF7. Et godt effekttrinn vil selvfølgelig løfte lyden enda noen hakk, men det kan du jo teste ut og vurdere etterhvert.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så det du i bunn og grunn sier er at, vil jeg ha rf 7 II så er jeg nødt å kjøpe en effektforsterker? men vil de *fungere* uten effektforsterker... sånn at jeg heller kan ha *dårlig* lyd (for å sette det på spissen) til jeg får spart opp til oppgradering? er helt blank på detta her as...
    denne forsterkeren du allerede har er jo ikke akkurat dårlig den heller, og tror nok du godt lever på den i første omgang.

Det at Klipsch trenger så mye krefter er en sannhet med visse modifikasjoner.
    Min erfaring er at de spiller bedre med en stor forsterker enn en liten, men Klipschene trenger ikke nødvendigvis mye krefter for å spille fantastisk bra.

Min beste opplevelse med Klipsch kom med forsterker på ca 50watt, det spilte fletta av f.eks Halo A21 jeg hadde.
    Eneste er at med så mye krefter som A21 hadde så kunne jeg spille noen db høyere, men det er sjelden jeg hører musikk i "ødelegge hørselen" volum likevel..

forsterker av god kvalitet og er viktigere enn masse watt.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til rock og metall på høyt volum har du vel i utgangspunktet valgt litt feil med EC. Men, en System Audio Explorer(evt Master) vil gi deg mye av det du leter etter. Konstruktøren til SA er også trommis, noe som høres.

Geir Arne

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med devilej, EC'n vil vise deg godt hva slags egenskaper du får rent lydmessig. Ikke alle er ute etter "mye lyd" heller, pers. så er det ikke ofte jeg kryper over 100db. Så med EC'n så kan du høre hva slags lyd du er ute etter. Hvis du vil ha mer - så kjøp en god effektforsterker, men en nøytral effektforsterker er heller ikke gratis.

Vil bare si lykke til, du har mange gode og frustrerende timer foran deg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Til rock og metall på høyt volum har du vel i utgangspunktet valgt litt feil med EC. Men, en System Audio Explorer(evt Master) vil gi deg mye av det du leter etter. Konstruktøren til SA er også trommis, noe som høres.

Geir Arne

Eh... ! :-?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Helt enig med devilej, EC'n vil vise deg godt hva slags egenskaper du får rent lydmessig. Ikke alle er ute etter "mye lyd" heller, pers. så er det ikke ofte jeg kryper over 100db. Så med EC'n så kan du høre hva slags lyd du er ute etter. Hvis du vil ha mer - så kjøp en god effektforsterker, men en nøytral effektforsterker er heller ikke gratis.

Vil bare si lykke til, du har mange gode og frustrerende timer foran deg..
    Må jo bare påpeke hva trådstarter er ute etter.
    skal primært spille rock og metall høyt og med skikkelig trøkk, men klart!

Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Eh... ! :-?
    Til hva? Det var mest kraften jeg tenkte på med ECI5. Den imponerte ikke på det punktet når jeg spillte høyt i allefall. Testet den hjemme på AP Scorpio II(som er en litt vanskelig høyttaler) og da fikk den problemer på høyt volum. Samme gjorde 120w stereoblokken (husker ikke hva den heter). At ECI5 er dårlig skal jeg IKKE påstå, men til det trådstarter er ute etter føler i allefall jeg at den er litt "feil". Men match med Dali og SA har vist seg veldig bra med EC så alt er mulig. Formulerte meg muligens litt feil ved å ikke utdype hva jeg siktet til.

Var det til SA Explorer du sa "Eh", må jeg si Eh? tilbake.

Geir Arne

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: JBL LS80 kan også gi mye morro til de nevnte sjangre. Lett å teste mot ECI5 hos Soundgarden. At den er på tilbud til 17k er jo heller ikke feil.

Andre alternativer er PSB Syncrony One (tror jeg den heter) til 30k har vist seg å være bra, men har ikke testet den selv. Mine AP Scorpio II (45k) er jeg heller ikke redd for å anbefale, men som sagt var det ikke noe match made in heaven for meg i allefall med EC. Men høyt kan de i allefall spille, med kraftig nok forsterker. Og Burmester B25 (65k) MÅ anbefales. Har ikke testet sistnevnte hjemme, men på demo rocket den skikkelig. Og rent og klart hele veien. Den spiller sinnsykt høyt, det kan jeg love, så den burde du sjekke ut.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså! Hvis Klipsch rf7 er en høyttaler du kunne tenke deg så vil det ikke være noe problem å drive de med Eci-5. Du vil få masse trøkk og god lyd selv om det kanskje ligger enda mer potensiale i selve høyttaleren.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du behøver ikke å tenke på om forsterkeren klarer "å dra" høyttalerne du kjøper deg. Moderne forsterkere har ingen problemer med det overhodet, og ihvertfall ikke EC!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da trur jeg nesten det blir rf7II. og jeg er jo klar over at jeg har jo en bra forsterker mellom henda, så om jeg ikke får det trøkket så trur jeg faktisk ikke det gjør noe som helst etter hva jeg har lest meg opp på om resten av ferdighetene til eci5. og hvis attte dersom atte jeg synes det blir for kleint så får jeg heller oppgradere etter hvert. trur ikke EC er er det mest vansklige å omsette brukt heller

men har funnet rf7II på save-on-audio.com til 1100 dollar per stk. med toll og frakt så blir det rundt 17000 paret. noen som har erfaring med sav-on-audio?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe erfaring med de, men det var grisebillig.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror jeg villle satset på dali mentor 6, spiller rock og heavy bra, samt følger utstyret du har på lyd kvalitet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •