Projektor og lerret for 20-30k, forslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Projektor og lerret for 20-30k, forslag?

Hei alle!

Jeg er newbie når det gjelder dette, så jeg tar sjansen på at noen av dere "guru'er" der ute tar dere bryderiet med å gi meg noen kløktige tips.
    Jeg er snart ferdig med et dedikert hifi/kino rom med målene 4,5m x 3,5m. Takhøyden er noe begrenset, 2,1m (kjellerrom)

Hifi delen er på plass, men jeg har tenkt å også kunne bruke dette rommet til hjemmekino. Projektoren har jeg tenkt å henge i taket, ca 3,5m fra vegg. Sitteavstand vil være ca 3m.

Så til mine spørsmål:

Projektor og lerret til rundt 20-30k som kunne passe i dette rommet/plassering? (lerret skal plasseres på kortveggen 3,5m)

Type lerret, og kan evt rammelerret henges på vegg?

Gjerne link til hvor kan dette kjøpes, og kalibreres?

Som sagt, jeg er helt fersk, og kan ingen ting om dette, så jeg takker på forhånd for alle svar!

Mvh
    Lars

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rammelerret henger du bare rett på vegg. Du bør også ta stilling til hvit eller grå duk, altså hvit duk om rommet er fullstendig sortmaskert, eller grå duk om deler av rommet har lyse eller reflekterende flater.

Angående projektor, så bør du velge en med optisk linseforskyvning (lens-shift), da dette gjør projektoren fleksibel i forhold til plassering. Jeg ville nok tittet på Epson TW4400/TW5500 eller Sony HW20 om jeg var deg. Dette er svært gode projektorer, som også er fleksible i forhold til både kasteavstand og lysforhold i rommet
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar Gorm!

Kjellerrommet har to vinduer, men de kan jeg alltids blende av med et par gardiner (av den mørke typen), ellers kan rommet mørklegges fullstendig.

Jeg har lest litt her på forumet om denne Epson TW5500, og den virker veldig fristende.
    Anbefaling på hvor jeg kan få kjøpt denne, rammelerret, takfeste, kabler, få den ferdig kalibrert, og hvor det i tillegg er god service hvis noe skulle vise seg å ikke virke? (som sagt tidligere, har null peil på dette)
    (Har handlet en del hos disse store elgigantene, og servicen der er ikke akkurat noe å skryte opp i skyene av)
    De har vel ikke noe særlig utvalg av dette heller?

Og gjerne en anbefaling på lerret størrelse. ( så stort som mulig, men ikke større enn at det er godt å se på)

Har veldig lyst til å handle, og kunne veldig gjerne tenkt meg å ha 1 forhandler å forholde meg til.

mvh
    Lars

(PS: Jeg er 50 år, og ikke akkurat en nerd på dette emnet, så alt bør virke for meg med en gang:-D. Kommer antageligvis ikke til å tørre å trykke på annet enn av/på Knappen:-D )

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lerrets størrelse er egentlig litt smak og behag. Gitt størrelsen på rommet, bør du kanskje vurdere 100 eller 106 tommer (220cm eller 235cm bredde)

Det finnes etter hva jeg vet bare to aktører som tilbyr ferdig-kalibrerte projektorer, og det er dinhjemmekino.no (Stavanger) og AVshop.no (Oslo)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg har vanskelig for og tro etter det jeg har lest om tw5500 vs tw4400 at det er verd å bruke 5000,- ekstra på en tw5500. en proffkalibrert tw4400 er nok helt nydelig.

Gorm: har du sett HW20? hvordan måler den seg mot epson sine 2?

en Sony er nok endel stillere, og jeg ser for meg at du blir sittende under projektoren og ganske nært? jeg synest tw5500 lager litt for mye lyd

Newcomer mrcradock sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett at mange velger TW4400 fremfor TW5500 pga prisen. Forskjellene sånn grovt sett er at TW4400 er hvit, støtter ikke anaformisk linse og er ikke like bra kalibrert fra fabrikk. Mener at å ha lest at med kalibrering blir de "like gode".

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg nevnte i HW20 tråden, så er den overraskende bra fra fabrikk, og jeg vil påstå at de to eksemplarene jeg har sett så langt, har være eksepsjonelt bra rett ut av esken. Får bare håpe Sony klarer å opprettholde den gode fabrikk kalibreringen når produksjonen øker.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg leste i Sony HW20 tråden, så forstår jeg at du foretrekker denne over Epson'en Gorm?
    Jeg må jo også inrømme at den ser litt "kulere" ut også. Den var også overraskende bra kalibrert rett ut av esken, men er den optimalt kalibrert, eller lønner det seg for meg å få den proffkalibrert?

Og et spørsmål om AVshop, har de et showroom, og eller butikk, eller er dette kun et nettbasert firma? Jeg bor i nærheten av Alnabru, og ser på nettsiden deres at de har besøksadresse der.

mange spørsmål her, men det er enste måten å få svar på det man lurer på :-D

På forhånd takk for svar!

mvh
    Lars

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AVshop har en demokino. Sist jeg var der så var det Sony HW15 som hang i kinoen. Kan gi deg en liten pekepin hvis du er interessert i HW20

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    AVshop har en demokino. Sist jeg var der så var det Sony HW15 som hang i kinoen. Kan gi deg en liten pekepin hvis du er interessert i HW20
    Ja takk, jeg er veldig interessert i det.
    Jeg er interessert i den beste løsningen for meg, som komplett amatør når det kommer til dette med hjemmekinobygging.
    En drømmesituasjon hadde vært å hatt kompetanse på alle områder, men desverre så er dette ikke en av de jeg besitter og jeg er litt misunnelig på de som kan mye om dette Teknikk og elektronikk er desverre ikke min greie, så jeg må nok ha det inn med teskje. (eller i hvert fall stole på andre og gå for deres løsninger)

Har også tenkt å ha et PC basert system når det kommer til lagring og avspilling av filmer, og her er jeg også ganske grønn , og da er dette forumet godt å ha regner jeg med. Har stort sett alltid bare dyttet inn en film i spilleren og sett den på tv. Blir liksom aldri den helt store opplevelsen gitt:???:

Men først må jeg få bildedelen på plass, så får jeg konsentrere meg om lyddelen senere. Jeg har brukbar HiFi, med en forforsterker som har prossessor loop, og HiFi er liksom min greie ( i 30 år) så jeg tente jeg skulle finne en løsning som jeg kan integrere anlegget mitt i.
    Men det får vi ta i en annen tråd regner jeg med?

mvh
    Lars

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg kanskje skrev litt feil i forrige post. Det skulle stå "Det kan gi deg en liten pekepin...". Det jeg mente var at du burde ta deg en tur opp til AVShop og få deg en liten titt i kinoen dems. Nå leste jeg et annet sted her at de har fått inn nye projektorer (bl.a. JVC-X9) så det kan hende at HW15 har blitt tatt ned.

Jeg tror du kommer til å bli veldig fornøyd uansett hvilken du velger av HW15/HW20/TW4400/TW5500 (hvis det er disse det står mellom). Gorm er guruen her inne, så jeg ville fulgt nøye med på hans anbefalinger!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrcradock
    Ser jeg kanskje skrev litt feil i forrige post. Det skulle stå "Det kan gi deg en liten pekepin...". Det jeg mente var at du burde ta deg en tur opp til AVShop og få deg en liten titt i kinoen dems.
    !
    Hehe, jeg var faktisk innom der i ettermiddag :-D

Jeg fikk en liten demo på HW20, og det var slettes ikke dårlig. Jeg syntes det var litt ute av fokus, men tenkte det var best å holde kjeft. Har jo rundet 50, og synet er sikkert ikke helt topp tenkte jeg. Når demo'en var slutt sier den ansatte der: Hmm, den var litt ute av fokus.
    Så jeg så visst ikke feil allikevel. Og godt er det.

Skummelt å gå til sånne steder. Nå tror jeg jaggu det blir stoler på meg også :-D

mvh
    Lars

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det baller fort på seg med utstyr når man er ute og titter. De sorte stolene i front eller de rød?

Godt å høre at det ikke var noe galt med øyne selv etter 50

Lykke til med handlingen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •