HiFi klubben udugelig på projektor ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HiFi klubben udugelig på projektor ?

Sitter og leser i den nye 100års katalogen til hifiklubben, og under overskriften 'Verdt å vite om projektorer' kommer de med følgende utsagn:
    (Side 60 i katalogen Hi-Fi Klubben )

Sitat Opprinnelig postet av HiFi-Klubben
    Er det ikke noe med DLP- og LCD-projektorer?

Jo, du kan velge mellom to typer projektorer: DLP og LCD. Det finnes også andre typer, men til hjemmebruk er det disse to som gjelder.
    (Brukte bare siterings funksjonen for å utheve sitatet)

Greit nok, de fører ikke JVC eller Sony, men det får da være måte på...
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke andre typer er det som finnes, og som er "verdt noe" da?

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Hvilke andre typer er det som finnes, og som er "verdt noe" da?
    Eh, JVC's LcOS/D-ILA og Sonys SXRD ? kremen..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nok en "rakke" på en hifi kjedebutikk tråd, kreativt.. Hifiklubben har stort sett bare budsjettmodeller for "folk flest" i sortementet, da er det LCD eller DLP som gjelder.
    Ikke så veldig mye å rope høyt for..

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,240
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har mer enn nok top- og high-end utstyr til at man bør kunne forvente at de presenterer alle fakta slik som disse reportasjene er skrevet. Blir like usaklig som å si at plasma er en slags lcd-tv bare dårligere på lysstyrke..

her er hele katalogen for å feire 100 år og stappet med avisutklipp om hvordan hifi-klubben brakte ekte hifi til et rack dominert marked, men lyver mer enn elkjøp flygeblad.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med Shallow_ her altså.
    Det blir for enkelt å hevde at det kun finnes to teknologier for hjemmebruk, og det er selvsagt de to typene HFK fører. Og såvidt meg bekjent er de nevnte teknologiene (SXRD og D-ILA) begge for hjemmebruk og i toppsjiktet innen projektorer.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten trykkfeil i overskriften, "på projektorer" er overflødig.

Altså, du får Sony SXRD til omtrent 20k, noe som er det toppmodellen HFK har inne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HiFi-klubben er perfekt for folk som ikke kan/vil tenke (evt. planlegge for å si det penere) selv og da må det simplifiseres slik at folk som ikke har det som primær hobby kan forstå det. Er det frekt? Ja. Vil kjedene fortsette med slik markedsføring? Definitivt.

La nå folk som vil handle der handle der i fred. De tror de kjøper kremen av kremen og blir nok lurt trill rundt av selgeren. Så lenge jeg er fornøyd med mitt anlegg blåser jeg i om vanlige nordmenn blir prakket på Denon, B&W og de andre monopolproduktene deres som er latterlig overpriset i Norge. Er jo blitt standarden å prakke på CW på fjortiser og Denon+B&W når de blir 20-25. At folk ikke ser lenger enn til disse merkene og denne kjeden får bli deres eget problem.

Må riktignok si at jeg "sold out" og brukte 20 lapper på Sonos-utstyr på HiFi-klubben Göteborg, men da sparte jeg også 6000 mot Hif-Klubben i Oslo.
    Mye av det de selger er bra, men kunnskapsnivå, markedsføringsstil og priser er ikke imponerende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Lyd og Bilde så er jo JVC sine projektorer DLP

JVC DLA-HD750 - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    ...her er hele katalogen for å feire 100 år....
    100 år? Dæven døtte, det er lenge!

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og så fins det grommeste av det gromme da, CRT..

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Eh, JVC's LcOS/D-ILA og Sonys SXRD ? kremen..
    Og ifølge Lyd og Bilde, så er JVC D-ILA en DLP. Jeg spurte jeg, for jeg vet ikke. Jeg kan nada om projektorer. Men lærer ikke uten å spørre.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R
    Og ifølge Lyd og Bilde, så er JVC D-ILA en DLP. Jeg spurte jeg, for jeg vet ikke. Jeg kan nada om projektorer. Men lærer ikke uten å spørre.
    Det var bare for å illustrere at de som skal være "eksperter" på området ikke helt er med og gir ut feil informasjon til folk. Jvc D-ILA er ivertfall ikke DLP. Jvc og Sony bruker en teknologi som er ganske lik (LCOS) Flytende Krystaller På Silikon. Denne teknologien har en viss likhet med DLP, begge teknologier bruker en reflekterende teknologi. DLP bruker speil (DMD-Digital Micromirror Device) mens LCoS bruker flytende krystaller. For mer info besøk din nærmeste wikipedia side

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Og så fins det grommeste av det gromme da, CRT..
    CRT også ja. Men det er for virkelige entusiaster. For å sette opp en slik krever enormt med kunnskap (og tålmodighet).

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    CRT også ja. Men det er for virkelige entusiaster. For å sette opp en slik krever enormt med kunnskap (og tålmodighet).
    Ja, for ikke å snakke om at man ikke bare kunne holde projektoren i en hånd og skru inn boltene i takfestet med den andre..... Må si at det var litt merkelig første gang jeg installerte en JVC HD1 og kunne gjøre nettop det...

DLP betyr vel i grunnen "Digital Light Processing" , og det gjør vel de fleste digitale projektorer i dag, enten det benyttes LCD, LCOS osv. "Problemet" med å bruke DLP som et felles navn for digitale projektorer er vel at det er Texas Instruments som eier og har rettighetene dette navnet. Dermed er DLP også blitt synonymt med projektorer som benytter en "Digital Micromirror Device" DMD i en chip med fargehjul eller i 3x chip løsninger.

Synes vel wikipedia har en fin oversikt over de forskjellige teknologiene her.

DLP
    LCD
    LCoS (som JVC kaller D-ILA og Sony kaller SXRD med litt forskjellig bruk.)

For de som vil vite litt mer om CRT projektorer kan lese litt her :-D

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å komme tilbake til trådstarter mtp Hi-Fi klubben katalogen så syntes jeg det er ok at de bare snakker om LCD og DLP. Det er teknologier folk flest vil komme i kontakt med.
    CRT projektorer er dead-and-gone for mange år siden.
    Dette blir for veldig spesielt interesserte. Så ikke relevant.

Så har du LED projektor, som er en variant av DLP når det engang blir relevant. SXRD og D-ILA er propritære teknologier fra et par niche produsenter. LCD og DLP er fortsatt det som er mest vanlig !

Så snakkes det om at du har VPL-HW 15/20 i samme prisklasse som dyrere DLP i deres sortement. Men så er det eneste alternativet du har under 40k. Så det er også ganske urelevant.

Klart de vet hvilke projektorteknologier som finnes der ute, de nevner de som er mest relevante for folk flest..

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaller du Sony og JVC for nicheprodusenter? Hehe, Sony har tapt seg litt på 20 år, men nicheprodusent er det vel ikke.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innen projektor selvfølgelig

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har vel produsert projetorer og bakrojeksjons TVer i manger år, og har vel vært store innenfor CRT med sine G50, G70 og G90 modeller og har vært "innom" 1xChip og 3xChip DLP, og veldig sterkt inne i LCD projetor osv også. JVC er også ganske kjennt utenlands for High-End projektorer, selv om de vel ikke var spesiellt mye innefor CRT og DLP modeller, synes derfor at begrepet nicheprodusenter for projektorer også blir ganske feil.

At ikke Hifi Klubben har satset så veldig mye innen Projektorer og ikke har et så veldig stort utvalg eller har satset på Sony og JVC sine High-End Projektorer, det er det vel ikke så mye tvil om. Hvor udugelige de er, ut fra det de skriver om deg selv og projektorer i hifiklubben-aviser vet jeg ikke, men synes det ofte er mer oppegående og dyktige selgere i HIFI Klubben enn mange av konkurrentene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det kun vært snakk om projektor i denne sammenhengen, og der er det ingen tvil om iforhold til LCD og DLP teknologi at Sony og JVC er nicheprodusenter. ( Foreløbig ) Ikke spesielt relevant for folk på dette forumet, men folk flest. Det er det jeg tror de har tenkt i forhold til det som står i katalogen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •