Nedtrekkbart 2.35:1 lerret til 5000kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nedtrekkbart 2.35:1 lerret til 5000kr?

Jeg skal snart kjøpe meg et lerret. Det frister mer og mer å kjøpe et 2.35:1 lerret, men jeg har ikke mulighet til å bruke rammelerret. Er dette det eneste nedtyrekkbare 2.35:1 lerretet som selges til ca 5000 kr? Jeg skulle helst hatt et som er 20 cm bredere, og har ikke råd til å doble prisen. Hvis det ikke finnes noen andre så har jeg følgende valg:
    Jeg ser 90% film på Blu-Ray, og resten tv-titting og spilling.

Mitt dilemma blir bredden på lerretet. Siden jeg ikke får noe bredere bilde om jeg velger 2.35:1, så er det kanskje like greit å velge et 16:9 lerret? Da får jeg jo mye større bilde på de filmene som har 16:9 format.

Hvordan er forresten kvaliteten på de ulike lerretene jeg har nevnt? Jeg trodde Tab V3 var bedre enn V2, men hvorfor har de da samme pris? Og hvordan er Euroscreen vs DreamScreen?
    Hvis jeg skal velge V2, så er det kanskje like greit å velge manuell nedtrekk til under halve prisen?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen innspill?

Active
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt litt på det med 2.35:1 lerret selv, det er jo et dilemma som blir opp til hver enkelt. Slik jeg ser det så vil jeg ikke ha for stort lerret i forhold til sitteavstanden (foretrekker å ikke ha for stort lerret pga jeg føler at jeg blir desorientert og satt ut av handlingen). Men i ultrawide format så blir jo bildet litt for lite igjen, og en kunne taklet mye bredere lerret enn det som er maks for 16:9 her.

Så med et større 2.35:1 lerret så vil en, slik jeg tenker, kunne leve med et mindre 16:9-bilde på lerretet (bruke zoom på linsa). Har ikke prøvd det selv så jeg lurer veldig på hvor irriterende det vil bli å ha åpne felt på hver side av bildet, evt om en får maskert det. Hvis en ser 90% i 2.35:1 så er en vel en god kandidat for et slikt lerret, men hvis det bare blir halvparten så tror jeg ikke jeg ville blitt tilfreds egentlig..

Vet du hvor stort bilde som passer for deg? Her ville jeg prøvd meg fram først, fremfor å finne et stort fett lerret som fyller veggen for wow-faktoren. Jeg gjorde ikke akkurat det, men jeg kjøpte et rammelerret som ble for stort på filmer med for mye action, rask klipping, panoreringer osv.

Hvor lang sitteavstand har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for tab-tensioned, men jeg er langt over middels bekymret for bølger på lerretet.
    Har hatt 3 rammelerret til nå (170, 265, 200) og nå som jeg må kjøpe nedtrekkslerret (heter kanskje ikke det med motor?) ser jeg på elektrisk + tab-tensioned for å unngå bølger.

Sliter forøvrig med samme som deg.
    Euroscreen sin 2.35:1 i 290cm bredde koster vel 16000 om jeg husker korrekt med tab-tension + motor. Noe tilsvarende finnes ikke fra f.eks. Dreamscreen til 10.000. Så vurderer Dreamscreen 16:9 i 300cm bredde. Utrolig at de ikke har modellen ute med 2.35:1

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har målt og testet, og funnet ut at et 265 cm bredt 16:9 bilde blir akkurat passe stort i forhold til avstanden jeg skal sitte. Tror derfor jeg kommer til å gå for 16:9. Selv om det vel er flere filmer med 2.35:1 format, så tror jeg at jeg vil angre hver gang jeg ser en 16:9-film hvis jeg velger 2.35:1 lerret. F.eks. så var den siste filmen jeg så Mulholland Drive, og den hadde ikke 2.35:1 bilde.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •