Etter 1 uke: høyfrekvent piping fra NY Epson projektor

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Etter 1 uke: høyfrekvent piping fra NY Epson projektor

Min nye Epson EH-TW4400 har nå laget en irriterende pipelyd i flere dager. Den har gått under 50 timer, og var helt stille i begynnelsen (de første 20 timene).

Noen som har erfart det samme på samme/endre Epson modeller og som kan bekrefte at dette om forbigående (og normalt) eller er jeg mest sannsynlig "stuck" med dette?

Pipelyden er sentrert fra lampen (lampe-deksel). Den står rett over sofa & dette er plagsomt. Lyden kommer frem etter ca 10-20 minutters bruk & endres ikke (under flere timers konstant bruk). Lampen kjøres i ECO modus.

Noen erfaringer?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rapporter til Epson, og send på service.

Tror nok dette er relativt unikt? Jeg har ikke tall på hvor mange TW4400 jeg har full-kalibrert (dvs etter 50 timer drift på lampen), og jeg har aldri hørt pipelyd noen Epson projektor.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grei avklaring

Blir enten det eller oppgradering. Må bestemme meg innen mandag da 14 dagers angrefristen ryker på tirsdag. Ikke gøy å sende helt nytt innkjøp på service akkurat. Ingen garanti for at Epson syntes pipingen er ille nok for utbedring av pære + sikkert et par uker på service.

Vurderer nytt fra JVC eller Epson. Lager egen tråd på dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om du har noen rett til angrefrist hvis du har brukt den så mye som 20timer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også en høyfrekvent pipelyd på min TW1000. Den kom når jeg bytta pæra på den. Satt i den gamle pære så ble det borte. Fant til slutt ut at lyden forsvinner i de modus hvor lampa går i sparemodus. Det var egentlig greit for meg da jeg bruker PJ i sparemodus så jeg bryr meg ikke noe om det. Men med en gang jeg setter den til feks Normal modus så er pipelyden der.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mrtj
    Spørs om du har noen rett til angrefrist hvis du har brukt den så mye som 20timer.
    Tja, står vel 14 dager. Ingen ting om timebruk. Den er jeg ikke bekymret for. Er vel på 50 timer snart. Kan ikke ha impact på angrerett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Tja, står vel 14 dager. Ingen ting om timebruk. Den er jeg ikke bekymret for. Er vel på 50 timer snart. Kan ikke ha impact på angrerett.
    stemmer..

Det kan være raskere å benytte angrefrist, da slipper han å vente på service.
    Dog., om service tar mer enn en uke, kan han også kreve å få en lånegjenstand med tilsvarende spesifikasjoner.

De har lov å bruke ca 1-4 uker på service for normale hyllevarer, men de har lov å vente litt på deler. De kan dog., ikke skylde på en underleverandør av tjenester (om de feks. bortsetter service).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst at dette skal gå over av seg selv via "innkjøring" men det er en sjanse å ta. Rommet demper ikke pipingen akkurat. Kan f.eks knipse under projektor & merke at lyden tar mange runder før den forsvinner. Hadde sikkert hjulpet med litt gardiner/molton på veggen bak lerret

Med tanke på angrerett; hvem er det som sitter igjen med den "brukte" projektoren egentlig. Er det butikken som solgte varen eller f.eks Epson som senere må kvitte seg med denne til redusert pris. Er jo kjipt å tenke på at f.eks Avshop skulle "tape" fortjeneste på dette men det er vel slik det er?

Jeg er av den typen som merker slik "støy" enkelt. Kan f.eks irritere meg over en vanlig bordlampe/strømforsyning som lager lyd, mens de fleste andre ikke fatter hva problemet er Er ikke rart jeg bruker mye tid på bygging av HTPC da. f.eks re-design av kjøling på skjermkort og cpu/kabinett-viftene ikke er tilfeldig valgt for å si det slik.

Dette er med andre ord et problem som Epson Norge fort kan "blåse bort" betydningen av... (denne støyer da ikke noe særlig, kunden må være "gal")

(Bootet projektor og lyden kommer umiddelbart (1-2 min). Samme i Normal & ECO... men viften "overdøver" piping i normal modus. TW4400 er ikke akkurat stillegående i normalmodus )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst at dette skal gå over av seg selv via "innkjøring" men det er en sjanse å ta. Rommet demper ikke pipingen akkurat. Kan f.eks knipse under projektor & merke at lyden tar mange runder før den forsvinner. Hadde sikkert hjulpet med litt gardiner/molton på veggen bak lerret

Med tanke på angrerett; hvem er det som sitter igjen med den "brukte" projektoren egentlig. Er det butikken som solgte varen eller f.eks Epson som senere må kvitte seg med denne til redusert pris. Er jo kjipt å tenke på at f.eks Avshop skulle "tape" fortjeneste på dette men det er vel slik det er?

Jeg er av den typen som merker slik "støy" enkelt. Kan f.eks irritere meg over en vanlig bordlampe/strømforsyning som lager lyd, mens de fleste andre ikke fatter hva problemet er Er ikke rart jeg bruker mye tid på bygging av HTPC da. f.eks re-design av kjøling på skjermkort og cpu/kabinett-viftene ikke er tilfeldig valgt for å si det slik.

Dette er med andre ord et problem som Epson Norge fort kan "blåse bort" betydningen av... (denne støyer da ikke noe særlig, kunden må være "gal")

(Bootet projektor og lyden kommer umiddelbart (1-2 min). Samme i Normal & ECO... men viften "overdøver" piping i normal modus. TW4400 er ikke akkurat stillegående i normalmodus )

Hei, det er alltid en sjanse for at støyen ikke er en "defekt".
    Ev. kan det være en defekt, men vanskelig å påvise.

Jeg har et konkret eksempel.
    På jobben, har vi en bokskanner (vi har egentlig to, men vi startet med denne). Maskinen kostet 370.000 Kr og rett etter den var satt opp (mens montør/leverandør fremdeles var der!), påpekte jeg at den utgav en høyfrekvent pipelyd.

Jeg er også en av de som alltid har hørt lyder fra billige CRT-tv'er, m.m.
    Påpekter også ofte viftelyder fra defekte lagre, før eiere av pcer hører det selv.

Problemet var at de andre i rommet ikke hørte lyden!
    Derfor skjedde det ingen ting, pga. de visste jo ikke hvilken lyd jeg mente (dette inkluderte da hun som på den tiden var sjefen min, samt noen andre kollegaer).

Det gikk noen år og det kom flere unge folk på jobben.
    Det viste seg at de også hørte lyden og den er utrolig utslitende.

Men, nå sier jo selvsagt leverandøren at for å fikse lyden, må de bytte noen deler som koster et par titalls tusen kroner.

Nå hadde vi jo aldri som firma kunne benyttet oss av angrefrist, men garantien er utløpt. Du har alltids en risiko for at prosjektoren alltid vil lage den lyden og at du bare har rett og slett bedre ører for høye frekvenser.

Jeg personlig blir helt gal i hodet av den lyden som den maskinen lager, men folk som er 40-50+ hører den ikke i det hele tatt.

Heldigvis er jeg en utvikler og ikke en av de som bruker maskinen :-)
    Jeg hadde ikke taklet mange timer foran maskinen, før jeg hadde blitt innlagt på et galehus :-P

--
    Ps. for de som ikke har øre for slike lyder, kan jeg si at det er litt som øresus. Dog., er frekvensen en god del høyere og lyden er veldig "skarp" og ganske høy db.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk har selvfølgelig påvirkning på angrefristen! 50 timers bruk kan jeg aldri tenke meg blir akseptert. Du bør lære deg hva angrefristen går ut på, så du ikke sitter med skjegget i postkassen ved senere anledninger.

Når det er sagt, angreretten påvirker jo ingen ting her. Om det er noe galt med projektoren har du selvfølgelig krav på å få den reparert. Produktet har sikkert garanti, og 5 års reklamasjonsrett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Bruk har selvfølgelig påvirkning på angrefristen! 50 timers bruk kan jeg aldri tenke meg blir akseptert. Du bør lære deg hva angrefristen går ut på, så du ikke sitter med skjegget i postkassen ved senere anledninger.

Når det er sagt, angreretten påvirker jo ingen ting her. Om det er noe galt med projektoren har du selvfølgelig krav på å få den reparert. Produktet har sikkert garanti, og 5 års reklamasjonsrett.
    ser nå jeg skumleste det han skrev.
    50 timer var jo en del bruk, jeg tenkte 20 timer opp mot 2000-3000 timer varighet = marginal bruk.

50 timer, da tviler jeg egentlig på at man kan bruke angreretten
    Du kan heller ikke benytte angreretten dersom varen er forringet eller skadet så den ikke kan leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”, og dette skyldes manglende omsorg eller uaktsomhet fra din side. Dette betyr at du kun har lov til å teste varen, men ikke har lov til å bruke varen som din egen.
    Dog., har du krav på gratis lånegjenstand med tilsvarende spesifikasjoner, om reperasjon tar over en uke.

se her:
    Angrerett - Forbrukerportalen

og her:
    LOV 2002-06-21 nr 34: Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven).

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg brukte den unødig mye i begynnelsen da det er "påkrevd" at timeteller er minst 50 timer før kalibrering kan skje. Prisen på 17K var med kalibrering, men når jeg hentet den så var den ukalibrert. Ble derfor enig med Avshop at jeg skulle kjøre de første timene selv & deretter returnere for kalibrering. I mellomtiden har dette pipefenomenet dukket opp.

Jeg har kjørt den 6 timer i strekk i dag og lyden er uendret. Jeg er såpass lei av skifte (har eid 3 projektorer på de siste 7 ukene) at jeg roer ned alt sammen & beholder EH-TW4400 tross dette.

I og med at noe så enkelt som knipsing i kjellerstuen lager såpass med "etterklang" tror jeg at gardin/molton bak lerret vil redusere pipingen vesentlig. Det er lov å håpe

Takk for alle som kom med tips & meninger. Jeg setter min tillit til Epson og eventuell utbedring av problemet. Går det dårlig skal jeg oppdatere her

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd du skrev så mange detaljer her, du burde bare nullstilt telleren og brukt angreretten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare lampetiden som nullstilles i så tilfelle, total driftstid ligger der fremdeles. De fleste projektorer registrerer også hvor mange ganger lampen er resatt (i service-menyen)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare opplyse av erfaring at Epson bruker 4-6 uker på service hvis den skal til Sverrige sitt verksted.
    (Noe jeg regner med den skal til).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Fjas!
    Med mindre varen er ødelagt på noen sett og vis fra forbruker, så har man ikke rett på angrefristen, noe det i dette tilfelllet ikke er.

Som det blir sagt litt over her, så tar det ca. 50t og kjøre den inn. Hvorfor skulle det da ikke bli akseptert og benytte seg av angreretten? Denne går til deg også DaButcher.

Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Dette betyr at du kun har lov til å teste varen, men ikke har lov til å bruke varen som din egen.
    Hvor fikk du denne ifra, det står ikke nevnt noe om dette på lovdata? Eller?

Angreretten er der som en beskyttelse, pga at du ved og handle på internett på sett og vis handler "blindt" fra selger. Du kan ikke vite hvordan produktet til vedkommende fungerer og opperer, slik du kan i din lokale butikk.

Tilbake til trådstarter;
    Hvorvidt du vil benytte deg av angreretten eller ei, er det samme, men du har iallefall krav på den, det er helt sikkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Fjas!
    Med mindre varen er ødelagt på noen sett og vis fra forbruker, så har man ikke rett på angrefristen, noe det i dette tilfelllet ikke er.

Som det blir sagt litt over her, så tar det ca. 50t og kjøre den inn. Hvorfor skulle det da ikke bli akseptert og benytte seg av angreretten? Denne går til deg også DaButcher.

Hvor fikk du denne ifra, det står ikke nevnt noe om dette på lovdata? Eller?

Angreretten er der som en beskyttelse, pga at du ved og handle på internett på sett og vis handler "blindt" fra selger. Du kan ikke vite hvordan produktet til vedkommende fungerer og opperer, slik du kan i din lokale butikk.

Tilbake til trådstarter;
    Hvorvidt du vil benytte deg av angreretten eller ei, er det samme, men du har iallefall krav på den, det er helt sikkert!
    hvor det står?
    Det står på lenken jeg oppgav:
    Angrerett - Forbrukerportalen

Man kan vel diskutere hva som kan defineres som "testing", men ~~50 timer er vel noe mer enn testing :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Man kan vel diskutere hva som kan defineres som "testing", men ~~50 timer er vel noe mer enn testing :-)
    Gjerne :-P
    Det er vel ikke noe mere en testing det? Når det faktisk er 50timer som da skal til før produktet er som det skal?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Synd du skrev så mange detaljer her, du burde bare nullstilt telleren og brukt angreretten.
    He he, ja jeg gjorde det faktisk da telleren stod på 0 timer veeeldig lenge. Jeg fattet ikke hvorfor telleren ikke begynte & derfor forsøkte jeg en reset av timeteller... Etter litt prat her på forumet fikk jeg opplyst at timeteller først begynner etter 8 timers bruk.

@Gorm; ja, det stemmer at alt sammen registreres i service-menyen. Sjekket etter firmware-versjonen. Ser ut som jeg har V1.0... Tipper det finnes forbedringer, men det blir sikkert et slit å finne ut av. Syntes FI lager noen unødige "hopp" av og til...

Den registrerer også hvor mange korrekte nedkjølinger som har blitt utført, og dermed også hvor mange ganger strømbrudd/power off som ikke er bra for lampen i lengden.

Så det står at jeg nå har "byttet lampe en gang" selv om dette selvfølgelig ikke stemmer ...men ser ikke bort fra at Epson lager støy rundt dette hvis jeg skulle benytte meg av lampegarantien en gang.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Kan bare opplyse av erfaring at Epson bruker 4-6 uker på service hvis den skal til Sverrige sitt verksted.
    (Noe jeg regner med den skal til).
    Det er jo fullstendig elendig. Hva med lånemaskin; må man "tigge seg til" en slik eller tilbys det automatisk? ...eller er det blankt NEI fra Epson her?

Litt kontrast:
    Kjøpte en Panasonic projector i utlandet som fikk et lite problem. Fikk den reparert kostnadsfritt i Norge og det tok under 2 uker. Dette inkluderte henting & levering på min egen dør hjemme i Norge. Fantastisk service & utrolig raskt levert!!! (den ble reparert i England).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •