Etter 1 uke: høyfrekvent piping fra NY Epson projektor - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Samme service fra Epson også.
    Jeg kjøpte projektor på Ebay i tyskland, fra privatperson.
    Kontaktet Epson Service.
    De hentet og leverte på adresse gratis.

Med låneprojektor skal du kanskje ta kontakt med selger. Ikke vet jeg.
    Da min Sony HW15 var til service for 2. gang ba jeg om en låneprojektor hos Elgiganten, hvor jeg hadde kjøpt den. De henviste meg til å kontakte Sony Support.
    (Noe jeg ikke giddet, fordi jeg vet svaret ville blitt nei).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Fjas!
    Med mindre varen er ødelagt på noen sett og vis fra forbruker, så har man ikke rett på angrefristen, noe det i dette tilfelllet ikke er.

Som det blir sagt litt over her, så tar det ca. 50t og kjøre den inn. Hvorfor skulle det da ikke bli akseptert og benytte seg av angreretten? Denne går til deg også DaButcher.

Hvor fikk du denne ifra, det står ikke nevnt noe om dette på lovdata? Eller?

Angreretten er der som en beskyttelse, pga at du ved og handle på internett på sett og vis handler "blindt" fra selger. Du kan ikke vite hvordan produktet til vedkommende fungerer og opperer, slik du kan i din lokale butikk.

Tilbake til trådstarter;
    Hvorvidt du vil benytte deg av angreretten eller ei, er det samme, men du har iallefall krav på den, det er helt sikkert!
    Jeg er ikke helt enig med deg.
    For varen skal kunne "selges som ny".
    Varen skal leveres tilbake i "vesentlig samme stand"
    Lampen er den slitedelen på en projektor som forringer verdien raskest.
    At den er kjørt 50 timer synes jeg er rimelig lang tid i forhold til "vesentlig samme stand".
    At det nå i tilleg står ting som lampeskift i servicemenyen gjør at en fremtidig kunde av denne projektor vil kunne få problemer ovenfor Epson ved en eventuell lampegaranti.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Samme service fra Epson også.
    Jeg kjøpte projektor på Ebay i tyskland, fra privatperson.
    Kontaktet Epson Service.
    De hentet og leverte på adresse gratis.

Med låneprojektor skal du kanskje ta kontakt med selger. Ikke vet jeg.
    Da min Sony HW15 var til service for 2. gang ba jeg om en låneprojektor hos Elgiganten, hvor jeg hadde kjøpt den. De henviste meg til å kontakte Sony Support.
    (Noe jeg ikke giddet, fordi jeg vet svaret ville blitt nei).
    Selger kan oppfordre kjøper til å kontakte serviceorganisasjon, men kjøper kan si han/hun ikke er interessert i dette. Det er butikken som skal ev. stille med låneproduktet - i utgangspunktet. Dog., er noen forhandlere veldig hyggelige, selv om det ikke kreves av de. (det er jo tross alt en slags reklame det også, å være litt rund i kantene).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stian-
    Fjas!
    Med mindre varen er ødelagt på noen sett og vis fra forbruker, så har man ikke rett på angrefristen, noe det i dette tilfelllet ikke er.
    Jeg er litt usikker på om jeg forstår den setningen, men jeg tolker den dithen at du påstår at en vare må være ødelagt for at angreretten skal bortfalle.

Nå skal jeg formulere meg så pent jeg kan, for jeg blir lett provosert av mennesker som kommer med bastante innlegg som er så til de grader feilaktige.
    Du bør avstå fra å kommentere saker du ikke kan noe om. Det at du føler at du kan jus betyr dessverre ikke at du forstår jus. Slike innlegg kan potensielt koste andre forumdeltakere mye penger, og når du poster bør du i det minste understreke at det er ditt syn/mening/påstand. Ikke fremsett noe slikt som fakta! Og å kalle andre innlegg for fjas (hersketeknikk) gjør ikke din påstand noe mer verdifull......

Et enkelt kurs på BI innen markedsrett (som bl.a. omfatter angrerettloven, kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven) vil gi deg OK kunnskaper om emnet. I tillegg bør du sette deg inn i saker som har satt presedens.

Når du er ferdig med det er du velkommen til å poste ytterligere rundt angrerettloven. Inntil videre anbefaler jeg at du avstår.

Henviser til min første post angående angrerett. Evt Angrerettloven

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Selger kan oppfordre kjøper til å kontakte serviceorganisasjon, men kjøper kan si han/hun ikke er interessert i dette. Det er butikken som skal ev. stille med låneproduktet - i utgangspunktet. Dog., er noen forhandlere veldig hyggelige, selv om det ikke kreves av de. (det er jo tross alt en slags reklame det også, å være litt rund i kantene).
    Jeg trodde man hadde krav på et låneprodukt om reparasjonen tok mer enn en uke. Noen som vet mer om dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Låneprodukt er bare noe en har krav på etter lov om det er til stor ulempe blablabal for forbruker, noe det åpenbart ikke er. Så lenge reperasjonen utføres innenfor rimelige tid og overstående er gjeldende har en ikke krav på noe som helst.

om feks ps3en eller xboxen din ryker kan du se langt etter låneprodukt om ikke butikken av en eller annen grunn vil gi deg eksepsjonelt god service.

Det er hvertfall det jeg synest å huske fra jusstimene mine

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av øyvind.h
    Et enkelt kurs på BI innen markedsrett (som bl.a. omfatter angrerettloven, kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven) vil gi deg OK kunnskaper om emnet. I tillegg bør du sette deg inn i saker som har satt presedens.
    Det blir for drøyt å gå BI for å skjønne seg på (og få uttale seg om) en så vesentlig og "forbrukervennlig" lov som angrerettsloven (meningen er tross alt at loven skal beskytte vanlige forbrukere som -ikke- er utdannede jurister el...) Det er allerede noen som har linket til forbrukerportalen. Ellers er det utgitt en del hefter om dette, og i svært mange rettslærebøker for VGS er det også skrevet en del om angrerett. Dersom man fortsatt er i tvil kan man spørre forbrukerrådet.

Med det sagt er jeg enig i at det er dumt å utbasunere påstander uten at man har snøring innen emnet.

(Jeg er ikke en jurist, forresten, men jeg vil fortsatt uttale meg. Dette kan også være "feil".)

Hva gjelder saken er jeg litt usikker på hva jeg vil konkludere med, 50t er "en del". Forarbeidene til loven var til særs lite hjelp, da de i stor grad legger opp til tolkning i enkelttilfeller. De nevner at "Vurdering av hvor mye forbrukeren kan prøve og undersøke varen uten å miste angreretten, må fastlegges nærmere i praksis, bl.a gjennom avgjørelser i Forbrukertvistutvalget." Dermed blir det som du sier prejudikat som blir den rettskilden vi må se til for å finne ut hvorvidt det kan foreligge en angrerett her.

Det er så vidt jeg kan se kun Forbrukertvistutvalget som har behandlet dette spørsmålet. De legger til grunn i FTU-2008-664 at
    "Innklagde har, som selger av varer ved fjernsalg slik at forbrukeren har angrerett etter loven, ikke et ubetinget krav på å kunne selge returnerte varer om igjen som ny vare. Det følger av den lovbestemte angrerettens natur at varen ved retur kan ha preg av at den ikke lenger er helt ny."
    Det er vanskelig å konkludere ut i fra dette. I FTU-2007-637 kom de til en liknende konklusjon, men anførte at
    "Formålet med angreretten tilsier at forbrukeren kan prøve varen med sikte på å vurdere om han vil beholde den eller returnere den etter loven. På den annen side må det antas at angreretten kan gå tapt ved at forbrukeren tar varen i ordinær bruk. Dette fremgår imidlertid ikke av noen uttrykkelig regel i loven, og det skal mer til enn visse forberedende skritt til egen bruk for at angreretten skal gå tapt på dette grunnlaget. Skifte av operativsystem innebærer ikke egentlig at PCen er tatt i bruk. Når skiftet lar seg reversere, kan dette ikke være til hinder for utøvelse av angrerett etter loven.."
    Dette kan tolkes antitetisk og vris til at det ikke kan utøves angrerett dersom "skiftet ikke lar seg reversere". Også her føler jeg at det er relativt ullent og vanskelig å konkludere noe særlig.

Noe artig er det at FTU har behandlet et spørsmål om prosjektor i FTU-2007-409. Der var den brukt i 9 timer, og kjøper fikk medhold. I FTU-2007-242 er det dissens om konklusjonen om en mobil som var blitt brukt til å sende 12 meldinger og ringe i ca 3 minutter kunne bli returnert. Kunde fikk medhold. I FTU-2007-378 er det sendt 600 meldinger og der ble konklusjonen "ikke medhold" Alt i alt føler jeg at FTU er litt kjipe og vinglete i sine konklusjoner, og at det er vanskelig å konkludere verken med det ene eller det andre. 50t er en del mer enn 9t, men det må også anføres at en projektor må kjøres en stund før man kan se den "egentlige" bildekvaliteten.

Alt i alt er vi i grenseland for hva som er akseptabelt, vil jeg tro. Jeg tror det er noe usannsynlig at 50t bruk vil kunne føre til medhold, men jeg tror også at man ikke behøver lete lenge før en finner en jurist eller dommer som er uenig.

Som allerede nevnt er det ikke avgjørende i dette tilfellet om angrerett er gjeldende, men man må bruke forbrukerkjøpsloven. Denne gidder jeg ikke argumentere rundt, men jeg vil si at det mest sannsynlig foreligger en mangel etter § 16 og at man kan kreve retting eller omlevering etter §§ 29 og 30. Dersom noen er uenige så er jeg villig til å diskutere

Beklager det litt lange innlegget. Rett fyrer meg litt opp. :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiala
    Alt i alt er vi i grenseland for hva som er akseptabelt, vil jeg tro. Jeg tror det er noe usannsynlig at 50t bruk vil kunne føre til medhold, men jeg tror også at man ikke behøver lete lenge før en finner en jurist eller dommer som er uenig.

Som allerede nevnt er det ikke avgjørende i dette tilfellet om angrerett er gjeldende, men man må bruke forbrukerkjøpsloven. Denne gidder jeg ikke argumentere rundt, men jeg vil si at det mest sannsynlig foreligger en mangel etter § 16 og at man kan kreve retting eller omlevering etter §§ 29 og 30. Dersom noen er uenige så er jeg villig til å diskutere

Beklager det litt lange innlegget. Rett fyrer meg litt opp. :wink:
    Hei,

Jeg tror dette taler i mot medhold: 50 timer / 7 dager = 7,14 timer per dag.

Nå vet jeg ikke hvor mye ordinære folk bruker projektorene sine hver dag, men vil anta det er langt under halvparten av 7,14 timer.

Av formildende omstendigheter (mtp. timetall), kan tenke meg at han kjøpte den med kalibreringstjeneste, som krevde 50 timer. Kalibreringstjenesten er jo en del av produktet han kjøpte og han kan vel derfor argumentere med at han ikke kunne teste denne skikkelig - uten å kjøre den 50 timer og få den kalibrert først.

Sirkelargumentasjon kommer man seg neppe unna, men det beste er nå uansett å ta en kontakt med selger.
    Om man vil heve, fortell gjerne hvorfor (selv om du ikke er pliktig til å opplyse dette).

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En gladmelding tilslutt er at pipingen har avtatt og jeg har ikke merket noe på 3-4 dager.

Snakket med Avshop som likevel rådet meg til å melde saken til Epson slik at de hadde logg på mine startproblemer.

En annen sak anng dette med muligheten for resetting av lampeteller på egenhånd; dette hadde ingen negativ konsekvens i forbindelse med lampegarantien da et eget telleverk holder orden på de totalt timene projektor har gått, uavhengig av hvor mange ganger man resetter timetelleren.

EDIT ; pipingen er tilbake. Mer irriterende enn noensinne. Jeg kontakter Epson for service i morgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    @mariusm69: Har det vært noen utvikling i pipelyd-problematikken siden i oktober?
    Er svært interssert, da det pt. ser ut som at det blir TW4400 på meg i noenlunde nær fremtid. Sikkert et sjeldent problem (pipingen), men er meget "itchy" på irriterende lyder og visuelle detaljer...

Interessant å kartlegge de ulike produsentenes service/ kundevennlighet også. Er jo faktisk ikke BARE selve produktet man kjøper; man bør se på en "totalpakke" innenfor produktets levetid. -Men det er jo meg da.

Skyter inn at jeg er ny på forumet, og planlegger å bygge en dedikert kino på 4,1x4,5meter i sokkelen til våren. Har hentet mye bra inspirasjon på forumet, så dette kan jo bli bra. Benytter vintermånedene til å gjøre research, tegne og planlegge... sweet
    -Men det blir en helt annen tråd

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •