EPSON EH-TW4400 vs SONY VPL-HW15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

EPSON EH-TW4400 vs SONY VPL-HW15

Ok, skulle til og bestille SONY VPL-HW15 for en tid tilbake men så ble det en utenlands tur med jobben på meg så jeg bestemte meg for og vente til jeg kom hjem. Nå når jeg skal til og bestille denne ser jeg at Epson 4400 er redusert i pris. Så da var det det vanlige dillema hvilken bør jeg gå for nå . Skal benytte prosjektoren i et kjellerrom på 3,5 x 8 m med persienner foran vinduer. På et 106" grått lerret.
    Takker for evt svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slenger meg på. Sitter med nøyaktig samme dillemma.

Kastelengde 5m
    Svart gulv, Lyse tak og vegger
    106" Gray lerret

Vurderte ført W5000 men bestemte meg for å ta et skritt opp. Vurderer derfor nå HW15 og TW-4400. Hvilken av disse 2 bør vi gå for? (er AE4000 et alternativ?)

På forhånd takk
    M

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt alle sammen gjennom det siste året. Det står en TW4400 i taket nå men kunne like gjerne stått en AE4000 eller HW15 også. Alle er gode! -Men ingen er perfekte

Slik jeg ser det får AE4000 masse kjeft (bla. her på forumet) for dårlige kalibreringsmuligheter & feil som guruer er opptatt av. "Den vanlige mannen" som ikke er hysterisk på dette vil bli meget fornøyd med bildet likevel.

AE4000
    +God interpolering. Litt bedre enn TW4400 der. Praktisk til fotballkampen. Nivå 1 fungerer flott til 24Hz materiale (typisk BluRay).
    +Motorisert zoom & fokus, men dette betyr ingen ting for min del. Jeg setter fokus & størrelse EN gang & that's it...
    +Støysvak
    -Norsk pris for stiv i forhold til de andre

HW15
    +Meget støysvak. Merkbart bedre enn begge de andre.
    +God pris i Norge i forhold til f.eks AE4000
    +"Sealed lightpath" som utelukker bekymringer rundt støv som setter seg fast i panelene.
    +Bildet oppleves som det mest behagelige av samtlige, hvis man ser bort fra raske bevegelser i 24Hz eller f.eks sportssendinger.
    -Mangler interpolering. Panoreringer blir uskarpe (og hakkete ved 24Hz kilder)

TW4400
    +God interpolering. Praktisk til fotballkampen.
    +Støysvak
    -Trege menyer og mange nivåer før man finner de funksjonene som stadig justeres (kan til en viss grad fikses ved bruk av memory).
    -Irriterende knitring fra IRIS, så denne skrur jeg av (gir litt dårligere sortnivå)

Jeg bruker et Adeo grått lerret på 100" og har 4 meter avstand.

Hadde HW15 kommet med interpolering så hadde valget vært enkelt. I forhold til Norsk pris ville jeg enten gått for HW15 eller TW4400. Skal dere se masse fotballkamper eller syntes 24Hz hakking er plagsomt går dere for TW4400. Hvis ikke er HW15 et godt valg. PT-AE4000 må ned i pris før den kan yppe med de andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mariusm69: jeg skal handle, men gikk bort fra HW15 pga av min dårlige lyskontroll, og kikker nå på TW4400 og HD82, regner ikke med du har kjennskap til sistnevnte?

Uansett; tror du TW4400 er godt valg i lyst rom? (selvsagt svart på kvelden når jeg ser film, men fotballkamper osv er jo i lysere omgivelser)..

- Er det stor forskjell i sortnivå på TW4400 og HW15?
    - Jeg må bruke MYE zoom for å få TW4400 til å passe på 106" lerret på 3,65meter.. vet du om dette svekker bildet på den prosjektoren nevneverdig?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fenixen
    mariusm69: jeg skal handle, men gikk bort fra HW15 pga av min dårlige lyskontroll, og kikker nå på TW4400 og HD82, regner ikke med du har kjennskap til sistnevnte?

Uansett; tror du TW4400 er godt valg i lyst rom? (selvsagt svart på kvelden når jeg ser film, men fotballkamper osv er jo i lysere omgivelser)..

- Er det stor forskjell i sortnivå på TW4400 og HW15?
    - Jeg må bruke MYE zoom for å få TW4400 til å passe på 106" lerret på 3,65meter.. vet du om dette svekker bildet på den prosjektoren nevneverdig?
    Jeg kjører dette i en kjellerstue med lyskontroll men ser mesteparten med lys på faktisk. Sortnivå er bra på begge. Opplevde ingen store forskjeller.

TW4400 er plasseringsvennlig. Sjekk ut kalkulatoren på ProjectorCentral. Det at du setter din TW4400 (eller HW15) såpass nærme lerret er bare positivt.

Jeg ble overrasket over hvor mye lys HW15 hadde. HW20 er ikke langt unna og den stiller vel med 30% mer lysutbytte(?). Prisen på HW20 tipper jeg vil ligge rundt 23K ved intro dessverre så da kan man like gjerne kjøpe en Epson R2000 til 30K etter min mening.

PS, har fått med meg at HD82 har "ubrukelig" interpolering så den funksjonen kan du glemme som et mulig pluss. Vurderte HD82 selv, men droppet av denne grunnen.

TW4400 sin knitrende IRIS kan trygt settes PÅ når man ser en film med litt volum. Da merker man ikke dette & kan nyte forbedret sortnivå.

TW4400 har en del lys hvis du drar på lampen i normal modus (ikke eco), men støy øker da også.

Selv med 3 svake lamper i kjellerstuen kjører jeg TW4400 i eco-modus og er fornøyd med bilde.

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zoom skal ikke svekke bildet i noen spesiell grad. sitter her med en TW5500 på max zoom, PJ oppunder taket å lerret ved gulvet. og fremdeles er det et enormt bra bilde. dette er bra sammenlignbart med TW4400.

Får du den profkalibrert så kan det slik jeg har skjønnt gjøres utifra de forholdene du skal bruke PJ i.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Om de følgende 3 er min mening:

AE4000. Ikke særlig anbefalt.
    At den får pepper fra guruene betyr ikke at mannen i gaten skal si seg tilfreds med denne. Er man på dette forumet eller tilsvarende er det ofte et tegn på at man har allerede tatt et lite skritt videre enn mannen i gaten.

Da står det mellom HW15 og TW4400.
    Da vil min anbefaling gå på TW4400.
    Rett og slett fordi ved HW15 løper du en relativ risiko på å få en projektor med dårlig utgangspunkt i fargene.
    TW4400 er mye mere plasseringsvennlig, og lyden fra iris opplever man individuelt.
    Irislyden fra TW3500 plaget aldri meg.
    (Jeg har nå HW15 fordi sortnivået i min hvite stue ble elendig med TW3500. HW15 gjør en fantastisk mye bedre jobb, og jeg tror TW4400 vil gjøre en enda bedre jobb).

Så gå for TW4400 er min anbefaling.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller kjøp både TW4400 & HW15 samtidig & send tilbake den som ikke innfrir. Hvis demo av begge er umulig så er dette en perfekt mulighet i din egen stue. Litt porto, men pytt!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Om de følgende 3 er min mening:

AE4000. Ikke særlig anbefalt.
    At den får pepper fra guruene betyr ikke at mannen i gaten skal si seg tilfreds med denne. Er man på dette forumet eller tilsvarende er det ofte et tegn på at man har allerede tatt et lite skritt videre enn mannen i gaten.

Da står det mellom HW15 og TW4400.
    Da vil min anbefaling gå på TW4400.
    Rett og slett fordi ved HW15 løper du en relativ risiko på å få en projektor med dårlig utgangspunkt i fargene.
    TW4400 er mye mere plasseringsvennlig, og lyden fra iris opplever man individuelt.
    Irislyden fra TW3500 plaget aldri meg.
    (Jeg har nå HW15 fordi sortnivået i min hvite stue ble elendig med TW3500. HW15 gjør en fantastisk mye bedre jobb, og jeg tror TW4400 vil gjøre en enda bedre jobb).

Så gå for TW4400 er min anbefaling.
    Takker for svar ifra alle i tråden og glad andre også kunne dra nytte av tråden. Så da blir det nok Epson ja, med full proff kalibrering.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for flotte svar. Har riktignok noen avklarende spm

Mitt oppsett:
    - Kommer til å bli brukt til noe sport: fotball, tennis, ishocky men mest til film fra HTPC med 1080p materiale (HDMI-overføring) pluss litt Xbox 360 (HDMI-overføring)
    - Kjellerstue med middels lyskontroll. Når jeg skal se fotballkamper på dagen er jeg ikke keen på å trekke for gardiner for å sitte i mørket, altså (middels lyst). Riktignok inget direkte sollys. Film foregår som oftes på kveldstid\natt og da vil rommet være bekmørkt. FYI: vil bli mest brukt om kvelden (mørkt)
    - Svart steingulv, lyse vegger og tak
    - 5m kastelengde
    - Grått 109' dreamscreen lerret

-> Uavhengig av hvilken projektor jeg går for kommer jeg til å bestille FULL profesjonell kalibrering hos avshop

Alternativene mine har vært W5000, HW15, TW4400, TW5500 og AE4000

I utgangspunktet er ikke penger en issue i denne omgang (pristak 25-30), ønsker kun å få klarhet i hvilken prosjektor som vil prestere best utifra mitt oppsett.

Tar jeg feil hvis jeg sier at det står mellom HW15 og TW5500? Hva anbefaler dere? Er det evt noen konkurrenter til TW5500 (som har et høyere prisnivå)?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xTyson
    Er det evt noen konkurrenter til TW5500 (som har et høyere prisnivå)?
    Hvis du kan vente til slutten av November så ville jeg klart vurdert Epson R2000. Kommer nok noen avklarende reviews før det.

Selv sitter jeg og venter. Innfrir Epson R2000 selger jeg TW4400 en gang utpå nyåret. Utifra hva Gorm har kommentert om de nye modellene fra Epson tror jeg dette blir meget bra.

Den nye fra JVC (X3) kommer om ikke så lenge. Koster deg i skrivende stund 36K men dette er inklusive FULL kalibrering. Denne har også 3D støtte uten at jeg vet så mye mer om det. Briller er ekstrautstyr uansett.

Skal ikke være enkelt

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Hvis du ser bort fra alternativene konkurrenter og fokuserer på enhetene jeg har plukket hva vil dere anbefale for mitt oppsett (se over)? Har desverre ikke mulighet til å vente flere mnd'er med kjøp ved mindre dere mener det er direkte dumt å kjøpe en PJ i skrivende stund...

Jeg er btw førstegangskjøper av projektor men er selvfølgelig ikke av den grunn mindre kresen...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I og med at du skal ha enheten kalibrert bør du lese gjennom følgende review:
    http://www.dinhjemmekino.no/skin/fro...est-TW4400.pdf

Basert på din beskrivelse av rom/bruksmønster samt review ville jeg gått for en TW4400

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt oppsett:
    - Kommer til å bli brukt til noe sport: fotball, tennis, ishocky men mest til film fra HTPC med 1080p materiale (HDMI-overføring) pluss litt Xbox 360 (HDMI-overføring)
    - Kjellerstue med middels lyskontroll. Når jeg skal se fotballkamper på dagen er jeg ikke keen på å trekke for gardiner for å sitte i mørket, altså (middels lyst). Riktignok inget direkte sollys. Film foregår som oftes på kveldstid\natt og da vil rommet være bekmørkt. FYI: vil bli mest brukt om kvelden (mørkt)
    - Svart steingulv, lyse vegger og tak
    - 5m kastelengde
    - Grått 109' dreamscreen lerret

-> Uavhengig av hvilken projektor jeg går for kommer jeg til å bestille FULL profesjonell kalibrering hos avshop

Alternativene mine har vært W5000, HW15, TW4400, TW5500 og AE4000

I utgangspunktet er ikke penger en issue i denne omgang (pristak 25-30), ønsker kun å få klarhet i hvilken prosjektor som vil prestere best utifra mitt oppsett.

Tar jeg feil hvis jeg sier at det står mellom HW15 og TW5500?

Takk for svar. Ønsker gjerne flere innspill. Hvorfor TW4400 over TW5500? får du lite for pengene ved en slik upgrade?

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel TW5500 er vel fortsatt kongen. Men ja. Etter at TW4400 kom, så viser det seg at den har det aller meste fra TW5500 sin verden.
    Selvfølgelig, hvis penger ikke spiller noen rolle, så kjøper du TW5500.
    Men det er jo fint å kunne spare en del tusenlapper og kjøpe TW4400 og likevel få med det aller meste fra TW5500.
    Det er 5.000,- som skiller TW4400 fra TW5500 hos AVShop.
    Og begge fikk terningkast 6 i Hjemmekino.
    For de 5.000,- i forskjell får du mye annet snacks, som lerret, demping, god blu-rayspiller, 2 reservepærer eller hva nå det skulle være.

(ikke kjøp reservepærer før du trenger det. Mange ender opp med å skifte projektor, før det er behov for pæreskift. Og ingen vits å ha pærer til 2-3000 liggende og bli gamle på hyllen).

I Hjemmekino-testen av TW4400 skriver de at den har 97% av det TW5500 byr på. Så de lurer på hvorfor spandere på seg de ekstra tusenlappene.
    Forskjellene de fremhever er at TW5500 er litt bedre kalibrert fra farbrikk, men det elementet faller jo bort siden den blir proffkalibrert av AVShop.
    Neste forskjell er om du skal ha en anamorf linse montert på. Det støtter TW5500, men ikke TW4400.
    Jeg tror ikke du trenger å vurdere anamorflinse på dette stadiet. Det er relativt dyrt å litt komplisert til å få skikkelig til. Så det er litt forbeholdt de entusiastene som har en renspikka hjemmekino med 110% fokus på filmopplevelsen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er grunnen til at TW4400 anbefales før HW15? Sitter selv med en stue med full lyskontroll, men med hvite vegger og lurer på hva en skal handle...

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,638
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo fordi:
    1. Den har bedre sortnivå
    2. Den fra interpolering som gir mye glatere bevegelser i bildet
    3. Den er mye mere plasseringsvennlig

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, veldig gode argumenter det ja! Mener jeg engang leste at HW15 var anbefalt i stuer med lyse vegger, men TW4400 er kanskje like bra?

Sukk, lider av beslutningsvegring, kanskje det kommer noe bedre i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir en TW5500.

Jeg har lyst på projektor nå, men vurderer R2000 istedfor TW5500
    Trolig store forskjeller?

Ser nå at TW5500 ikke er på lager heller hos avshop.no. hrmf

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir en TW5500.

Jeg har lyst på projektor nå, men vurderer R2000 istedfor TW5500
    Trolig store forskjeller?

Ser nå at TW5500 ikke er på lager heller hos avshop.no. hrmf
    Det er nok store forskjeller på R2000 og TW5500, da R2000 baserer seg på LCos teknologi og TW5500 er LCD. Så hadde jeg vært deg hadde jeg ventet på R2000.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine