EPSON EH-TW4400 vs SONY VPL-HW15 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etter å ha lest anmeldelsen av TW4400 gleder jeg meg som en unge til å få den i hus!
    Ser det er Gorm som har skrevet anmeldelsen, også ser jeg at han nevner her på forumet at han har kalibrert utallige TW4400, er det han som fullkalibrerer AVshop sine prosjektorer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bestilte du fra avshop.no? Hva sa de om ventetid ifm at de ikke ahr varen på lager?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja bestillte fra avshop, Daniel på salg sa at han forventet den i midten av denne uken, men det spørs vel.. krysser fingrer og tær

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Det er nok store forskjeller på R2000 og TW5500, da R2000 baserer seg på LCos teknologi og TW5500 er LCD. Så hadde jeg vært deg hadde jeg ventet på R2000.
    R2000 blir "forsinket" dessverre. Vi får se om forskjellene på Epson R2000 & Panasonic PT-AE5000 blir store nok. Jeg tror Panasonic kommer til å levere 3D som standard på sin første LCos modell, bundlet med Avatar 3D.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med HW20 mot Epson TW4400?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hendelsesloysa
    Hva med HW20 mot Epson TW4400?
    Med tanke på at TW4400 ikke er så veldig forskjellig fra sin storebror (TW5500), så er det nok ikke veldig store forskjeller. Likevel kan nok siste tids info tyde på at HW20 muligens kan være det beste valget. Dog, jeg har ikke personlig sett HW20 enda, så min mening er inntil videre kun basert på info fra andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spesifikasjonsmessig virker Epson tw4400 bedre, men det er umulig å sammenligne visse spesifikasjon som kontrast etc mellom merkene. Sonyen har vel heller ikke kalibreringsmulighetene som Epson har.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo relativt stor forskjell i pris mellom HW20 og TW4400 da - da bør det også være tydelige forskjeller i kvaliteten om en skal gå for HW20.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    HW20 er uten tvil betydelig bedre enn TW4400, både fordi fargerommet er svært presist, men også grunnet høy ANSI-kontrast, tilsvarende eller bedre sortnivå og langt mer sømløs bildegjengivelse grunnet høyere fillfaktor på pikslene. Det sistnevnte er viktigst om du sitter spesielt nærme lerretet, typisk med en faktor på 1,5x lerretets bredde eller mindre, ellers vil du stort sett ikke plages av screendoor fra TW4400 heller. Hvorvidt HW20 er verdt mellomlegget er imidlertid en subjektiv sak...

Vs. HW15, som jo er mer naturlig å sammenligne TW4400 mot, er det imidlertid ikke like "hands down". HW15 har ikke like presist fargerom / fargegjengivelse fra fabrikk, og uten mulighet for korrigering av dette vil en kalibrert TW4400 ofte overgå HW15 i form av fargepresisjon. Sortnivået er nok om lag på samme nivå på TW4400 og HW15, mens ANSI-kontrast er noe bedre på HW15. Sømløsheten, som som nevnt er et poeng hvis du sitter spesielt nærme lerretet, er også bedre på Sonyen.

Sonyene er også mer stillegående enn Epsonene, og kan brukes i høy lampemodus uten nevneverdig støy. I praksis har de derfor også en hel del mer lysutbytte enn Epson, som støyer når lampen kjøres i high og dermed ikke er en option for de fleste.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er fillfactoren på hw20 og tw4400? (hvor stor forskjell er det)

Har også leita etter bruksanvisning til hw20 men finner bare tyske, italienske etc. ikke engelske. Noen som vet hvor jeg kan lete? Liker alltid å lese bruksanvisningen før jeg kjøper :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste meg opp på "dybdetest av hw15" og fikk svar på mye, inkl fillrate, takk AK. Fant også engelsk bruksanvisning :-)

Når også HW20 har i tillegg bedre fillrate enn HW15 (for å bl.a. oppnå de 30% høyere lysstyrken) så blir dette enda bedre. Jeg hang meg opp i dette da jeg sitter nokså tett opp til lerretet. Lerretet er rett over 2 meter bredt, og jeg sitter ca. 3,3 meter fra lerretet - altså et forhold på x1,65.

Det negative jeg da satt igjen med var:
    - manglende FI
    - mindre lensshift og zoom enn TW4400 (lite konevennlig, kan ikke henge like oppunder taket)
    - sort farge (lite konevennlig)

Har vært veldig i tvil med FI og ikke FI, men stoler litt på egne erfaringer tidligere fra TV verdenen, hvor jeg alltid slår av dette for å få film opplevelsen. Slår man dette på får man jo inntrykk av at man ser på Big Brother eller noe direktesendt TV program. Samtidig så kan det jo være at man likevel hadde sett en fordel med det i LOW modus på TW4400 hvis man hadde satt begge prosjektorene opp mot hverandre. Det skjer jo aldri i mitt hjem, så jeg lar FI være FI og takker nei til det. Ser mye motstridende meninger om FI rundt om på ymse forum, noen diskuterer det ALDRI som noe tema, mens andre bytter prosjektor nettopp for å få FI. Blir aldri klok, krysser bare fingrene på at jeg har valgt riktig, ellers kommer det straks en HW20 på bruktmarkedet snart :-)

Lensshift og zoom må jeg løse med å bytte takfestet med et veggfeste (ble best interiørmessig og slipper å tenke på manglende stendere i taket) og senke prosjektoren noe. Vil gjerne ha lerretet midt på synsvinkelen, dvs. lerretet må nokså lavt ned mot gulvet. Måtte gå på kompromi med interiøravdelingen i huset her, men tar man prosjektoren, veggfestet + en kort kabelgate opp til taket så ser det nokså tett opp under taket likevel.

Sort farge når resten av rommet er hvitt? Ja, vi snakker kombinert soverom, lekerom, kino, datarom, kjellerstue etc.etc. så det å male alt sort er uaktuelt. Igjen, interiøravdelingen gikk på nok et nederlag, men, men.

Jeg satser på at jeg blir fornøyd, at 24p ser greit ut og at prosjektoren ikke blir alt for stygg på veggen. Hvis noen har lyst å skrive noen betryggende ord til meg her er det flott. Andre, som mener jeg har tatt feil valg kan helst skrive det andre steder :-)

Herved leser jeg ikke flere forum, det ødelegger opplevelsen mer enn den gleder, ikke sant? (spørs om jeg klarer å holde meg unna, er enda rundt å leter etter sterke og svake sider med ymse prosjektorer - en sykdom det hele). Det første jeg kommer til å gjøre når prosjektoren er i hus er å se etter 24p hakking i bildet og det i hver film de neste månedene.

Hmmm ... Ønsk meg lykke til.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •