reklamasjon. hva karakteriseres som feil eller mangel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

reklamasjon. hva karakteriseres som feil eller mangel?

har dere noen synspunkter på dette?

nå snakker jeg utelukkende om feil som har oppstått etter at tv er tatt i bruk, ikke om feil som skyldes slitasje eller at man selv er skyld i skaden.

hva skal til for å reklamere? er det kun mangler på panel som forringer tittekvalitet? eller kan skjønnhetsfeil som oppstår gjennom fabrikkasjonsfeil eller dårlig kvalitet reklameres på?

vil dere være enige i at så lenge en feil ikke synes ved et førsteinntrykk men synes når man titter på området så er det ikke en reklamasjonssak?

synspunkter mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Har du en konkret feil som vi kan ta stilling til?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener. Har du en konkret feil som vi kan ta stilling til?
    ok la oss si at rammen inn mot panelet begynner å forringes muligens fordi panelet er for varmt. det oppstår noe som kan minne om luftbobbler? eller noe som kan minne om at rammen i området inn til panelet går opp i limingen?

egentlig vill jeg ikke gå så konkret inn på dette, derfor stillte jeg spørsmålet om hva man kan og ikke kan reklamere på?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5års regelen gjelder ting som skal minst vare i 5 år. bevegelige deler o.l. må ansess som slitasjedeler. Ingen kan påvise at du f.eks har tatt ut og inn en cdspiller skuff 24 timer i døgnet etc .

Vifter o.l. kommer helt ann på bruken, og da blir det en vurderingssak. fjernsyn o.l. har vel innebyggede timere mener jeg å huske.. sånn ca.

vifte i f.eks en reciver mener jeg har 2års garanti (ifra fabrikk for det meste), så får andre slitasjer som f.eks defekte kondensatorer pga uttørking etc gå på 5års saken .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PAPERMAN
    ok la oss si at rammen inn mot panelet begynner å forringes muligens fordi panelet er for varmt. det oppstår noe som kan minne om luftbobbler? eller noe som kan minne om at rammen i området inn til panelet går opp i limingen?

egentlig vill jeg ikke gå så konkret inn på dette, derfor stillte jeg spørsmålet om hva man kan og ikke kan reklamere på?
    Hvis det du sier skulle skje om TVen står i et miljø som er i henhold til
    manualen så burde det være en reklamasjon. Hvis dette oppstår under normal bruk så burde jo TVen tåle såpass.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Hvis det du sier skulle skje om TVen står i et miljø som er i henhold til
    manualen så burde det være en reklamasjon. Hvis dette oppstår under normal bruk så burde jo TVen tåle såpass.
    ja det var det jeg og trodde men er blitt nektet reklamasjon fordi det ikke går ut over tven sin primære funksjon som er å vise bilde. finner dette noe merkelig. tv står hjemme i stuen min.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det var det jeg og trodde men er blitt nektet reklamasjon fordi det ikke går ut over tven sin primære funksjon som er å vise bilde. finner dette noe merkelig. tv står hjemme i stuen min.
    Dette syntes jeg du ikke burde godta med det første. Veldig mange idag kjøper også en TV som et møbel. Men det kommer vel også litt an på hvor ille det er. Er det mikroskopiske bobler som du knapt kan se så er det vel sikker kjipt for leverandøren å få fikset dette. Men er det godt synlig så er det en annen sak. Men du kunne kanskje ha lagt ut et bilde over hvordan dette ser ut.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har visse rettigheter - jfr. forbrukerkjøpsloven:

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til
    b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper
    c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering
    d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell
    e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen
    f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning
    g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

Punktene a, b, c og d er vel de som saken dreier seg om i dette tilfellet.

Hvis produktet blir unormalt stygt unormalt fort ved vanlig bruk - forhold til hva man kunne ha forventet eller i forhold til hvor fort tilsvarende produkter blir stygge, har man grunn til å reklamere. Hvis bruken har vært uvanlig - i forhold til hva selger kan forvente eller hva som fremgår av f.eks. brukermanualen - kan reklamasjonen avvises. Det siste kan være om du har hatt med TVen i badstuen og sittet der i 100 graders varme - slik at den har blitt unormalt varm. Eller du har latt den stå utendors - utsatt for vær og vind - noe som TVer normalt ikke skal utsettes for. Eller du har brukt et skadelig rensemiddel som brukermanualen advarer mot å bruke. Da ligger du tynt an. Men ellers.... Produktet skal tåle normal bruk.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei dette er noe man godt kan se når man står 1m fra tv. verkstedet som butikken bruker eksternt var på vei til å skifte ramme men kunne ikke bestille siden det ikke var å oppdrive, så de sendte tv tilbake til butikken.

etter dette fant butikkens egne teknikere ut at dette ikke var en reklamasjonssak og nekter meg å reklamere,de fakturerte meg sågar for arbeidet de hadde gjort. selv om vi var enige at dette var en skjønnhetsfeil. etter noe diskusjon frafalt de fakturaen men nekter fortsatt at dette kan reklameres på.

edit, og hvem kan man kontakte for et eksternt synspunkt uten at det koster det hvite ut av øye

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, laste opp noen bilder (nært og fra 1m) her, og så kan vi sikkert henvise til forbrukerrådet etterpå

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Tja, laste opp noen bilder (nært og fra 1m) her, og så kan vi sikkert henvise til forbrukerrådet etterpå
    skal prøve å laste opp noen bilder men det var noe vanskelig uten å få med en del gjennskinn fra panelet og lakken på ramma

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Vel, for å si det slik.
    Hadde noen av oss her inne godtatt bobler i lakken på en bil som er kjøpt ny og innenfor reklamasjonsperioden? Bilen virker jo og kjører fint, så lakken har intet med bruksformålet å gjøre.

Vel svaret er, rungende nei. Det hadde vi ikke godtatt.
    Jeg hadde heller ikke godtatt hvis lakken begynte å skalle av på høyttalerene mine etter bare å ha stått i stuen i vanlig stuemiljø.

Så denne tv-saken er en definitiv reklamasjon.
    Tv-en skal se godt ut, slukket som tent. Dermed basta.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg prøvde meg på et par slike eksempler men de mente at siden de ikke kunne skaffe ramme ble kostnaden dems for stor i forhold til skaden. samtidig ment de at siden skaden ikke forringet hovedfunksjonen falt reklamasjonen vekk..

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Nei, pokker.
    Hovedfunksjonen til en sofa er å sitte i den.
    Men hvis våres sorte skinnsofa får et et falmet grått look i ene siden, så vil jeg reklamere på det.
    Så gir jeg pokker i om det koster en formue å trekke sofaen om, eller de vil gi meg en ny en. Den er sikkert like god å sitte i, men den er ikke slik jeg kjøpte den, og heller ikke slik man kan forvente at den skal se ut etter noen år.
    = reklamasjon.

Du har tydeligvis en sak for forbrukerrådet.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja jeg prøvde meg på et par slike eksempler men de mente at siden de ikke kunne skaffe ramme ble kostnaden dems for stor i forhold til skaden. samtidig ment de at siden skaden ikke forringet hovedfunksjonen falt reklamasjonen vekk..
    Det er i og for seg riktig: Kjøpsloven har en sikkerhetsventil for selger. Hvis det blir urimelig dyrt å rette feilen eller omlevere, kan han slippe.

Det betyr ikke at saken dermed er over. Hvis mangelen ikke rettes, kan kjøper fortsatt kreve prisavslag - og hvis mangelen er å anse som vesentlig, kan kjøper velge å heve kjøpet og få tilbake pengene sine.

Reklamasjonen faller ikke vekk - her er det bare selger som prøver seg.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som jeg finner noe vanskelig å forstå er at det eksterne verkstedet de bruker ville bytte ramme. da må det jo være slik at de mente at denne skaden er en reklamasjonssak. det er da vanskelig å forstå at butikken setter seg på bakbena å mener noe annet og sier at det eksterne verkstedet er noe ukritisk i forhold til hva de bytter.

samtidig er dette en eskalerende feil. dvs at den blir verre. det de svarte da er at jeg må vente til den vokser mer. finner også dette noe rart. hvor stygg må en skade bli før man kan reklamere?

videre vedgår de at dette er en skjønnhetsfeil men de finner ikke årsaken. jeg mener at det er panelet som har skyld i dette. selv har de ikk prøvd å finne ut hvorfor dette skjer.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - her snakker forretningen mot bedre vitende. At en feil er en eskalerende feil, er jo i seg selv en mangel som man kan reklamere på. Det går jo ikke an å si at "dette holder på å falle fra hverandre, og vil helt sikkert falle fra hverandre, men det har ikke falt fra hverandre ennå - så derfor er alt i sin skjønneste orden."

At butikken - eller produsenten for den saks skyld - ikke finner årsaken, er faktisk ikke ditt problem. Det er deg helt uvedkommende - det eneste selger trenger å gjøre, er å levere deg et produkt som holder den standarden du har krav på. Du trenger ikke å bruke tid på å prøve å "hjelpe" dem med å forstå årsakssamenhengene her, eller komme med teorier om hva som kan være galt. Du skal bare ha et produkt som ikke har slike mangler som du reklamerer på - og så får de finne ut av resten selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Hehe - her snakker forretningen mot bedre vitende. At en feil er en eskalerende feil, er jo i seg selv en mangel som man kan reklamere på. Det går jo ikke an å si at "dette holder på å falle fra hverandre, og vil helt sikkert falle fra hverandre, men det har ikke falt fra hverandre ennå - så derfor er alt i sin skjønneste orden."

At butikken - eller produsenten for den saks skyld - ikke finner årsaken, er faktisk ikke ditt problem. Det er deg helt uvedkommende - det eneste selger trenger å gjøre, er å levere deg et produkt som holder den standarden du har krav på. Du trenger ikke å bruke tid på å prøve å "hjelpe" dem med å forstå årsakssamenhengene her, eller komme med teorier om hva som kan være galt. Du skal bare ha et produkt som ikke har slike mangler som du reklamerer på - og så får de finne ut av resten selv.
    Sånn skal det låte :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

ja dette er fortalt på en god måte til butikken, men motargumentet blir da at dette ikke er en vesentlig skade. da de mener at dette ikke er vesentlig skade faller reklamasjonen vekk.

samtidig ang. prisavslag så nevnte de at i lignende saker (uten at de tilbydde meg det) så var det vanlig med at avslag på ca 1000-1500 kr. jeg betalte 15000 for min tv, hadde jeg takket ja til et slikt tilbud vil det si at jeg likevel hadde betalt 13500 for en tv som ikke ser ut om noen år.

jeg vet ikke helt hvordan jeg skal vende meg i saken. var å hentet tv i går etter tre uker uten at det er blitt gjort noe. har tenkt tanken på å ringe samsung for å få hjem en tekniker som kan se på dette. slik at jeg får en annen mening for så å ringe forbrukerådet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0