Sony VPL-VW50 "Pearl" hva bør den koste brukt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony VPL-VW50 "Pearl" hva bør den koste brukt?

Heisann, har søkt i gjennom annonsene på avtorget, og innpå forumet her for å finne noe som kan kaste lys på dette uten hell, så jeg spør her jeg.

Saken er at jeg har en VW50 som jeg kjøpte ny fra Sony Center etter at VW40 kom på markedet, til samme prisen som som VW40 gikk for da de ble faset ut (ikke at nypris har noe som helst å si på bruktprisen da), som har surret og gått i et par år nå, og selv om pæren lyser fint ennå, er den nok klar for utbytte etter et par tusen timer.

Men etter å ha bygget om kjellerstua fra hjemmekino til hjemmekontor med kino/tv-krok, så vurderer jeg litt om hva som er mest hensiktsmessig av å kjøpe ny pære og nytt lerret, eller å selge prosjektoren og å legge de pengene i potten med de som skulle gått til pære og lerret, og bruke alt på en tv på 50-60" heller.

Så dette blir vel mer en "price check" enn prisjakt, men tror det er her det passer best å legge tråden.

Er det noen som har en pekepinn på hva denne bør ligge på i verdi, tatt i betraktning at pæreskifte bør gjøres i overskuelig fremtid? Noen som har kjøpt/solgt en VW50 eller 40 i det siste som kan kaste lys på dette?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å sette en eksakt sum på dette, men jeg vil anta at du kan få et sted mellom 9 og 11.000,- for et pent eksemplar med god levetid igjen på pæra?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksemplaret er topp strøkent, den har hengt på samme plass i taket siden dagen jeg fikk den, men pæren har nok gjort sitt og bør regnes som oppbrukt. Så kanskje en 2-3000 billigere da? Fremdeles ikke uinteressant å bytte den ut i en tv..

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på at vi allerede har flere generasjoner med projektorerr fra Sony etter at VW50 ble lansert, så er nok 9-11K ganske optimistisk. Jeg vil vel si at 7-8K er en bra pris for en pen VW50.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Med tanke på at vi allerede har flere generasjoner med projektorerr fra Sony etter at VW50 ble lansert, så er nok 9-11K ganske optimistisk. Jeg vil vel si at 7-8K er en bra pris for en pen VW50.
    Etter min mening en anelse pessimistisk, men det hele avhenger vel nok her av pærens timeteller. En strøken VW50 med 300 timer på pæra bør en nok klare å få min prisantydning for, med over 1200 timer på pæra så er jeg enig i en salgspris på rundt 7-8k.

Men; dette er jo ingen eksakt vitenskap. Markedet betaler uansett det det selv mener det er verdt... ;-)

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en tur i boden idag for å hente noe, og der sto det jammen meg en prosjektor i esken sin til overs Etter et halvt år med 63" plasma så var denne gått i glemmeboken. Kan nevnes at pæren tok kveld en liten stund før tv'en kom i hus også..

Original pære fra Sony koster veil 4500, kan få den for 3000 der jeg kjøpte prosjektoren fra (Sony Center).

Så er spørsmålet, hva lønner det seg å gjøre før et salg, kjøpe ny pære og annonsere prosjektoren med spill ny pære for la oss si 8000kr, eller å legge den til salgs for 5000 uten pære, å la kjøper bestemme om han vil kjøpe original Sony eller en uoriginal men billigere pære?

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp denne tråden igjen da denne PJ vurderes til min nye hjemmekino.

Hva er fair pris for en brukt VPL-VW50 med høy/middels bruk av pæren?
    (Ny pære koster ca 2000kr ser jeg på AVshop.)

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Hva er fair pris for en brukt VPL-VW50 med høy/middels bruk av pæren?
    (Ny pære koster ca 2000kr ser jeg på AVshop.)
    Det kommer vel mye an på hvordan denne projektoren står seg mot det som finnes på markedet i dag. Dersom man får en ny splitter ny 3D-klar 1080p projektor til 6500.-, så er det vel begrenset hva en såpass gammel projektor er verdt...

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Blir "veldig fingern i været" så ser den - og det er ikke til å stikke under en stol at nytteverdien til brukt AV-utstyr ofte er større en kroneverdien :cry:

Litt bakgrunnsinfo (PJ noob):
    Vurderer ikke 3D og har ikke lyskontroll i rommet (stue i sokkel på 4,5x7,5m med vinduer på den ene langsiden/solsiden, ikke får jeg malt dette rommet svart ) Lerret er Projekta 235x110cm hvitt og vil brukes primært til film.

Dermed vurderer jeg det slik at en god 2D PJ er tingen, takmontering må kunne brukes (= Lens shift). Ser for meg uønskede kompromisser med en "enkel" ny 3D/1080p PJ til samme pris ifht mitt behov derav tanke om bruktkjøp av en større modell.

Så da blir vel spørsmålet - hva går en VPL-VW50 for i disse dager?

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Halair
    Så da blir vel spørsmålet - hva går en VPL-VW50 for i disse dager?
    Ligger to stykker på Finn. En til 6000.- og en til 8000.-
    Den til 8000,- må ha ny pære, den til 6000.- ser fin ut:
    Sony HD projektor - FINN Torget

Har selv en VW40 som er tilnærmet lik, og syns absolutt billedkvaliteten fortsatt er verdt både 6 og 8 tusen.

Hva slags rom skal du ha den i? Og hvor stort lerret?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte den prosjektoren i første innlegg for 8000kr i fjor, med ny pære som kostet rundt en tusenlapp.

Det ble vel sagt av Gorm og flere andre som har mer eller mindre full oversikt over hva som finnes (nytt og gammelt) og hvordan det presterer, at 8k for en vw50 i fjor var et bedre kjøp/bilde enn en helt ny prosjektor til 8k kr, og at vw50 var spesielt god selv med noen år på baken. Dette ble vel diskutert i den store vw50 tråden om jeg ikke husker feil. EDIT: jeg husket feil, dette er tråden: http://avforum.no/forum/produkt-pris...-passer-3.html

Så om de finnes i området 6-7k nå, så hadde jeg sikkert slått til Jeg kjøpte en original Sony pære gjennom amazon.com. Vet ikke om den er noe bedre enn uoriginale, men følte det var et tryggest valg siden den skulle selges.

Active
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for input - har registrert de to annonsene på Finn.no og ønsket en "kvalitetssjekk" på prisantydningen før jeg evt går videre

Rommet som skal brukes er beskrevet/avbildet i denne linken:
    http://avforum.no/forum/showthread.p...04#post1896004

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •