Elnor på Majorstuen konkurs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Elnor på Majorstuen konkurs?

Hei
    Jeg kjøpte en Samsung LED på Elnor i fjor. Plutselig her igår ble deler av skjermen tydelig mørkere enn resten. Det ser ut som endel av lyset bak cellene falt ut. Dette dekker nesten 1/4 dvs hele høyre hjørnet av skjermen.
    Da jeg prøver å få kontakt med Elnor ser jeg at lokalet er tomt og ingen svarer på telefon. Er det noen som vet om de har lagt ned eller om de har flyttet? Finner ikke noen informasjon noensted :-(
    Ringte også Samsung for å se om de tar den inn via merkegaranti. Da viser det seg at det er en parallellimportert tv som de ikke vil ta inn på garantien. Dette ble jeg aldri informert om av selger. Noen som har noen gode forslag på hva jeg bør gjøre ?

Med Vennlig Hilsen
    Ronny

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elnor - Norges største spesialforretning i lyd og bilde - så ikke ut som den var veldig oppdatert...

Brreg ga heller ingen treff ved søk på elnor... Merkelig...

Newcomer Xqisit sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er desverre konkurs.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok bittelitt tid med detektivvirksomhet, men svaret er konkurs.

http://w2.brreg.no/enhet/sok/detalj.jsp?orgnr=930803812

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt http:InfoCare
    //www.samsung.com/no/support/ServiceLocationsMain.html
    eller kanskje Velkommen til ELESCO Norge BA

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det ikke garanti på importerte produkter? Er vel det samme hvor man har kjøpt tv'en ny. Samsung har jo garanti på produktene sine i hele verden og det er jo produsenten som må punge ut for deler og arbeidstimer uansett???

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller bedre, burde det være lov å selge paralellimporterte varer uten å informere om det?
    Slik som i trådstarter sitt tilfelle her, så kan man enkelt sitte med sjegget i postkassa og regninga selv hvis noe skjer med produktet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde også Samsung hadde service på produktene uansett hvor de var importert fra. Svaret jeg fikk når jeg ringte Samsung Norge var at de ikke garanterte for at produkter produsert til f.eks det tyske markedet ville ha like lang levetid om det ble brukt i Norge. Trodde nesten ikke det jeg hørte, men det var omtrent ordrett det han sa. Han sa også at selger plikter å opplyse om dette, men det har jeg aldri hørt, samtidig som det blir ord mot ord. Og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke hadde kjøpt et produkt til 12000 som jeg visste jeg risikerte å ha en ugyldig garantiordning på. Aldri!
    Jeg ble til og med anbefalt å ta kontakt med de som styrte konkursboet......:-P Det er servicedesken sin i samsung.no det.

Tusen takk for tilbakemeldinger her :-) Alle gode forslag mottas med takk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kamikaze
    Jeg trodde også Samsung hadde service på produktene uansett hvor de var importert fra. Svaret jeg fikk når jeg ringte Samsung Norge var at de ikke garanterte for at produkter produsert til f.eks det tyske markedet ville ha like lang levetid om det ble brukt i Norge. Trodde nesten ikke det jeg hørte, men det var omtrent ordrett det han sa. Han sa også at selger plikter å opplyse om dette, men det har jeg aldri hørt, samtidig som det blir ord mot ord. Og jeg kan med hånda på hjerte si at jeg ikke hadde kjøpt et produkt til 12000 som jeg visste jeg risikerte å ha en ugyldig garantiordning på. Aldri!
    Jeg ble til og med anbefalt å ta kontakt med de som styrte konkursboet......:-P Det er servicedesken sin i samsung.no det.

Tusen takk for tilbakemeldinger her :-) Alle gode forslag mottas med takk.
    Dummeste unnskyldningen jeg har hørt. De lager ikke produkter med lavere kvalitet til forskjelligge land. Eneste er at de gjerne har ett annet modell nummer/navn. Mitt 966 heter 956 i utlandet, men det er samme tv.

Men det er typisk service norge. Altså = dritt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har samme "garantien" som alle andre, men ikke den 5-årige reklamasjonsretten som TV'er kjøpt gjennom offisiell importør har. Det er en særnorsk regel og det er Samsung Norge og ikke moderselskapet som må dekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var butiken du köpte tv av norsk så har du 2 eller 5 års reklamation. På TV är det 5 år är jag säker på, förutsatt att du köpt den som privatperson seff.
    Har butiken konkat skall du ta det i nästa led, som antingen blir importör eller produsent.

Samsung norge har hämting/levering på sina tv under hela GARANTI perioden (har samsung 2 år?), men jag är osäker på om de håller det genom hela reklamationstiden.

Hur som havers, är det samsung som är nästa led har du krav på reklamation till dom, men det kan hända du måste levera tv själv på Infocare. Jag fick min hem i dag (gråimporterat) från verkstad.

Ring Infocare och hör hur du skall göra. De fakturerar oavsett nästa led för kostnader.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    det er typisk service norge. Altså = dritt.
    Som det burde gå fram av andre innlegg her, har norske forhandlere og importører større serviceforpliktelser enn forhandlere og importører i andre land -- takket være den norske forbrukerkjøpsloven.

Nettopp derfor er norske forhandlere og importører lite lystne på å overta serviceforpliktelser på produkter de ikke har tjent penger på.

Folk driver butikk for å tjene penger; ikke for å være snille mot andre.

Skal man være sikker på å få service, må man kjøpe fra de importørene og forhandlerne som produsenten har godkjent. Da blir eventuelle reparasjonsutgifter fordelt på dem som faktisk har tjent penger på produktet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Som det burde gå fram av andre innlegg her, har norske forhandlere og importører større serviceforpliktelser enn forhandlere og importører i andre land -- takket være den norske forbrukerkjøpsloven.

Nettopp derfor er norske forhandlere og importører lite lystne på å overta serviceforpliktelser på produkter de ikke har tjent penger på.

Folk driver butikk for å tjene penger; ikke for å være snille mot andre.

Skal man være sikker på å få service, må man kjøpe fra de importørene og forhandlerne som produsenten har godkjent. Da blir eventuelle reparasjonsutgifter fordelt på dem som faktisk har tjent penger på produktet.
    Produsenten har garanti på produktet uansett hvor det er i verden. Min forrige bil var bruktimportert fra tyskland, men hvis noe gikk galt på den som gikk under garantien på bilen så kunne jeg fikse den i norge uten at det kostet meg en krone.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Produsenten har garanti på produktet uansett hvor det er i verden. Min forrige bil var bruktimportert fra tyskland, men hvis noe gikk galt på den som gikk under garantien på bilen så kunne jeg fikse den i norge uten at det kostet meg en krone.
    Det er helt opp til produsenten og dennes norske representant, og de avtalene disse har seg imellom.

Garanti er noe produsent og/eller forhandler gir, og det er opp til dem å bestemme vilkårene.

Helt ulikt reklamasjonsretten vi har i Norge, som er bestemt av lovverket.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva slags tiltro har man til ett produkt hvis man blir fortalt at produktet som blir produsert til andre land har lavere kvalitet enn her hjemme. Så hvis man flytter til utlandet så bør man styre unna Samsung fordi det er av laber kvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva slags tiltro har man til ett produkt hvis man blir fortalt at produktet som blir produsert til andre land har lavere kvalitet enn her hjemme. Så hvis man flytter til utlandet så bør man styre unna Samsung fordi det er av laber kvalitet.
    Det er ikke det det dreier seg om.

Ulike land kan ha ulike standarder; produkter som er importert gjennom "offisielle" kanaler er tilpasset standardene i hvert land. Det er f.eks. ulike standarder for digital-TV og DAB-radio.

Det behøver ikke å være forskjeller -- men man kan ikke være sikker.

Men det er ikke dette saken først og fremst gjelder. Det som er viktig, er at norske importører ikke er interessert i å hjelpe kunder som ikke har kjøpt produktet gjennom dem. De har utgifter til norsk tilpasning og godkjenning, og ønsker naturligvis ikke å ta ansvar for kundene til forhandlere som "sniker seg unna" slike forpliktelser.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har brukt kredittkort kan du gå på kortselskapet.

Ole

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det er ikke det det dreier seg om.

Ulike land kan ha ulike standarder; produkter som er importert gjennom "offisielle" kanaler er tilpasset standardene i hvert land. Det er f.eks. ulike standarder for digital-TV og DAB-radio.

Det behøver ikke å være forskjeller -- men man kan ikke være sikker.

Men det er ikke dette saken først og fremst gjelder. Det som er viktig, er at norske importører ikke er interessert i å hjelpe kunder som ikke har kjøpt produktet gjennom dem. De har utgifter til norsk tilpasning og godkjenning, og ønsker naturligvis ikke å ta ansvar for kundene til forhandlere som "sniker seg unna" slike forpliktelser.
    Jo, det er nettopp det.

" Svaret jeg fikk når jeg ringte Samsung Norge var at de ikke garanterte for at produkter produsert til f.eks det tyske markedet ville ha like lang levetid om det ble brukt i Norge"

Da kunne de vel heller svart med "Så lenge produktet ikke er kjøpt via forhandler som får produktene fra oss så vil vi ikke stå ansvarlig for å reparere tv'en"
    Så det er bedre å si "Våre produkter som selges i andre land er bare noe dritt"?? Hadde vært populært hos samsung sitt hovedkvarter for elektronikk å fått hørt noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en mail til Samsung sitt HQ om saken så får vi se hva de svarer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendte en mail til Samsung sitt HQ om saken så får vi se hva de svarer.
    Det blir spennende å høre på det svaret :-) Takk for alle tilbakemeldingene. jeg har forøvrig kontaktet et verksted som var Samsung godkjent (Ref. Samsung.no) de var villige til å ta inn tv'n og sa ikke noe om at den ikke gikk på garantien. Er bare litt usikker på om det da til slutt likevel detter ned en regning for reperasjonen i postkassen min.
    Jeg har ikke levert skjermen enda, men kommer vel til å gjøre det til uken. Jeg tenkte også å kontakte forbrukerrådet i forkant for å forhøre meg litt rundt saken. Veldig skuffet over Samsung hvis de står på avgjørelsen om ikke å ta den på garantien. En annen ting er jo hvis dette til slutt viser seg å være en produksjonsfeil og jeg burde få meg ny skjerm. Hva gjør jeg da.....uten å ha en forhandler å gå til eller at Samsung vil ta den i mot.
    Min neste TV blir nok muligens av et annet merke ;-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •