PJ anbefaling. Max 28.000,- inkl. lerret.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PJ anbefaling. Max 28.000,- inkl. lerret.

Jeg har kjøpt meg nytt hus, og der er det et rom som jeg tenkte å bruke til hjemmekino. Har vekslet litt frem og tilbake om jeg skal ha TV eller PJ, men tror nå jeg har havnet på at det blir en PJ.
    (Skulle det blitt TV, så blir det en Samsung PS63C7705).

Jeg ønsker nå noen anbefalinger på PJ som jeg kan bruke, og samlet pris for PJ og lerret bør ikke overstige prisen på nevnte TV. Altså under 28.000,-

Rommet som utstyret skal brukes i er ca. 320cm bredt, og 712cm langt. Takhøyden er ca. 210cm.
    Rommet er helt uten vinduer, så lyset er fullt kontrollerbart.

Er det noen PJ som stikker seg fram her (samt lerret)?
    Har sett litt på Sony VPL-HW15. Men til budsjettet mitt, er det da noen som er bedre?

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VW15 er helt konge. Nå har ikke jeg sett 5500 men det strides vel om det er veldig stor forskjell på disse bortsett fra prisen. Jeg har en eldre TW1000 og jeg irriterer meg grønn over den automatiske irisen. den tikker ivei som en harddisk som aldri står stille

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    TW5500 er nok en del hakk foran HW15 ja.
    (Regner med det er HW15 og ikke VW15 Plasmaboy mener. Jeg har ikke hørt om VW15).

Men en TW5500 inklusive proffkalibrering er vel noe av det råeste man får til under 30.000,-

Og helt enig med vurderingen. Skal man har et hjemmekinorom, så projektor foran en 63" plasma.
    Får mye mere kinofølelse når bildet strekker seg ut og gjerne forbi 2m i bredde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfordringen jeg har nå er at takhøyden er ca. 210cm, så takmontering av projektor blir muligens litt for lavt. Har ikke lyst til å skalle i den hele tiden. Og kasteavstand fra bakveggen er 7 meter. (712 cm for å være nøyaktig).
    Et passe lerret vil være 92".
    Er dette mulig å få til? Og hvilken projektorer vil være passende?

Newcomer McBain sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    282
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OPTOMA HD86 Videoprojektor | Hi-Fi Klubben

Hva med Optoma HD86? Syntes prisen er ganske fin.

Selv kjøpte jeg BenQ W6000. Fabelaktige bilder - dog lite minus på mørke filmer at sortnivået blør ut. Syntes dette er litt rart ettersom den er kalibrert slik at sort er sort, og mørkegrått skal være mørkegrått.

Fordelen med BenQ W6000 er den høye lysstyrken. Ser man på film i mørkt rom, og det plutselig kommer en whiteout i en film, så blir man blendet

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan denne "kaste" så langt, da?
    Noen som har innspill på spørsmålene mine ovenfor?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Optoma HD82 kan gi deg:
    130" bilde fra 6.5m avstand
    Da kan du ha 12 lux.
    brightness 34 nits på min zoom

130" er 1.6m høyt bilde (du må også ha ramme rundt).
    (dette er det minste bildet du vil klare fra den avstanden).

HD86 kan leveres med tre forskjellige linser, så den vet jeg ikke.

Sony HW15:
    142" bilde fra 6.5 meter, 1x zoom.
    21 nits brightness på min zoom (obs jeg måtte jukse kalkulatoren for å regne ut hw15 på den avstanden)
    kan ha opp til 7 lux

BenQ W5000 virker å kunne gå ned til 135".
    37 nits britghtness
    kan ha opp til 13 lux

Du kan teste flere modeller her om du vil:
    Projection Calculator Pro - Projector to Screen Distance

Jeg vet ikke specs på alle linsene du kan få med hd86, men det er visst tre linser. HD82 og HD86 kan også ha anamorfisk linse, men slikt koster peng :-P det er to triggers på hd82, regner med det er samme på hd86.

hd86 har visst noe bedre iris enn hd82, men ellers er de veldig like.
    selv optoma anbefalte meg hd82 fremfor hd86, pga. kost/nytte. (hd86 koster vel ca 22k om jeg ikke husker feil, hd82 ca 15790 elns.). Vet ikke helt hva de andre ligger på, de er vel noen tusen dyrere. (sonyen og benq).

Ps. hd82 og hd86 har lensshift, angivelig mindre lystap enn konkurrenter ved bruk av lensshift også.
    Jeg husker ikke hvor mange % de idèelt skulle henge over/under lerret, lurer på om det var 11%(?). Jeg lurer på om Sonyen kanskje er en "sentrert" projektor, dvs. at den skal henge ca midt i bildet?

Om du har et så langt rom, kan du forøvrig vurdere å montere en projector foran sittegruppe, om dette lar seg gjøre (praktisk sett), på gulvet altså, ev. oppå / inni et møbel.

Selv om du har 7.12 meter, husk at du må ha lengden av en pj + litt kabelplass bak. (du vil jo ikke belaste hdmi, etc. i projectoren, pga en kabel som presser mot bakvegg).

Trekk derfor fra ca. 50cm på de store pj'ene, gjerne 60cm. Jeg lar det være gjerne 10cm++ mellom bakside av PJ og bakvegg, så jeg er sikker på jeg har nok plass til kabling og slikt, uten at det blir stressbelastning.

obs. har ingen erfaring med noen av de pj'ene, utenom at jeg eier en hd82. Denne har jeg dog., bare brukt i ca 15 minutter hittil og sammenligningsgrunnlagene mine for den, var en eldre optoma hd800xlv. Ellers har jeg mest erfaringer med møteromspj'er i jobbsammenheng.

Du kan sikkert gå opp lengre enn 130", men det vil sikkert se litt rart ut om lerretet går i full høyde. Da vil du muligens også lett få ting som står i veien for bildet, om du t.d. har noe stående mellom sittegruppe og lerret.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg blitt så godt som ferdig med rommet mitt. Men har fortsatt ikke handlet noen PJ. Men har funnet ut hvordan jeg skal gjøre med PJ. Den blir hengende i taket ca. 4,5m fra lerretet (målt fra lerret til linse). Lerretet er 92" Dreamscreen med grå duk.

Vil det da fungere med Sony VPL-HW20? Eller vil det passe bedre med Epson EH-TW4400/5500?
    Har kikket på projectorcentral, men blir ikke helt enig med meg selv... Frister med Sonyen pga. støynivået og sortnivået. Men om det ikke passer med plassering, så må jeg bestille noe annet.
    Hva mener dere?
    Håper på raskt svar, siden jeg har lyst til å bestille i dag.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en HW20 uten tvil. Den koster enten 23K eller 20K (spørs om kampanjen til avshop er over, sjekk med gavekortkode: FB20101214-2)

Dette basert på egne erfaringer med HW15 og TW4400 samt hva jeg har lest om HW20 her på forumet så langt.

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tonern
    Da har jeg blitt så godt som ferdig med rommet mitt. Men har fortsatt ikke handlet noen PJ. Men har funnet ut hvordan jeg skal gjøre med PJ. Den blir hengende i taket ca. 4,5m fra lerretet (målt fra lerret til linse).

Vil det da fungere med Sony VPL-HW20? Eller vil det passe bedre med Epson EH-TW4400/5500?
    Har kikket på projectorcentral, men blir ikke helt enig med meg selv... Frister med Sonyen pga. støynivået og sortnivået. Men om det ikke passer med plassering, så må jeg bestille noe annet.
    Hva mener dere?
    Håper på raskt svar, siden jeg har lyst til å bestille i dag.
    Jeg har bare sett HW15 og TW5000. Begge synes jeg var veldig bra.

Tror du blir knallfornøyd uansett hva du velger av 5500 eller HW20.

Er jo et kjempepluss at du har fullt lysskontrollerbart rom. Er veggene mørke?

Gorm er vel den rette til å svare angående HW20 versus 5500.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Jeg ville gått for en HW20 uten tvil. Den koster enten 23K eller 20K (spørs om kampanjen til avshop er over, sjekk med gavekortkode: FB20101214-2)

Dette basert på egne erfaringer med HW15 og TW4400 samt hva jeg har lest om HW20 her på forumet så langt.
    Er det mulig å få denne PJ til å passe med et bilde på 92" fra en avstand på 4,5 meter?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få denne PJ til å passe med et bilde på 92" fra en avstand på 4,5 meter?
    Det kan du sjekke her:

Sony VPL-HW20 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Ut ifra hva jeg kan lese der, så er svaret nei. Stemmer det?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra hva jeg kan lese der, så er svaret nei. Stemmer det?
    Kan se sånn ut ja. Men ser at du har et rom på over 7 meters lengde.

Har du ikke mulighet å plassere den annerledes enn akkurat på 4,5 meter?

Siterer forøvrig Gorm ifht HW20 kontra TW5500:

HW20 vs TW5500? Tja, jeg er litt usikker. Dynamikken i lyse scener er helt overlegen fra HW20, og det er nok kanskje utslagsgivende for mitt vedkommende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Dessverre er det ikke mulit å plassere PJ annerledes. Jeg har vurdert dette lenge nå, og kommet frem til at PJ må henge der. Blir rett over sofaen. Om jeg plasserer den lenger frem eller lenger bak, så blir den veldig i veien grunnet lav takhøyde. Så eneste plassering som er praktisk og sikker (mtp. skalling) er over sofaen dessverre.

Men denne avstanden er greit å få til med Epson 4400/5500? Altså 4,5 meter...

Har en Panasonic PT-AE700 nå. Og med den er det ikke noe problem med plasseringen. Den kunne jo med fordel vært mer lyssterk og full HD. Men det funker med plasseringen. Men siden jeg nå har BD og slikt, så må jeg jo ha en som er full HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mer og mer forvirra jo mer jeg ser på projectorcentral.com. Skjønner ikke hvilken PJ som passer mitt bruk. Så alle gode tips mottas med takk.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir mer og mer forvirra jo mer jeg ser på projectorcentral.com. Skjønner ikke hvilken PJ som passer mitt bruk. Så alle gode tips mottas med takk.
    Både TW5500 og HW20 er svært gode projektorer, så du gjør uansett ikke et dårlig valg samme hvilken du velger. De er på sett og vi ganske like ytelsesmessig, så hvilken du skal velge kommer veldig an på hva som er viktigst for deg. Eksemepelvis så er HW20 vesentlig stillere enn TW5500, dersom det betyr noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister mest med en stille PJ, ja. Men... Skjønner ikke hvem av dem som kan sitte 4,5m fra lerretet og få et 92" bilde. Avstanden er satt, og lerretet er satt. De fleste PJ har vel større "minste" bilde på denne avstanden, og jeg har forstått det rett...?

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket her: Sony VPL-HW20 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size

Nei, med 4.5 meter fra linse til vegg klarer den 97" til 145"

Skal du ha 92" må den stå mellom 2.81 til 4.26 meter fra lettet til linse.

Du må enten flytte den til 4.26 eller kjøpe deg større lerret

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •