LCD-40/42-Under 10.000 Generell bruk. MÅ være lyssterk pga sollys

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

LCD-40/42-Under 10.000 Generell bruk. MÅ være lyssterk pga sollys

Gammel TV ryker snart. Lite peiling selv, så trenger kjøpsråd.

Følgende krav er spikret/ufravikelig:

LCD eller LED-LCD (ikke plasma)
    40" eller 42"
    Kurant merke
    Takle sollys/refleks greit

Sitter 4-4,5 m fra TV, ettermiddags-/kveldssol skaper litt trøbbel.

Som sagt, har ikke peiling. Men den bør vel ha:

Full HD
    100 hz?
    Minst 3xHdmi og andre tilkoblingsmuligheter?

Pris: Helst godt under 10.000,-(gjerne 5-6000,-)
    Bruk: Allround, spill, pc, hjemmekino

Har idag kabel-tv fra Canal Digital, men kommer sannsynligvis til å bytte til Riks-TV. Ta høyde for begge muligheter, med tanke på hva som er innebygd/godkjent.

Vil svært gjerne ha USB-inngang (film, musikk, bilder)
    Brukervennlighet, menyer og Tekst-TV er av betydning

Vet ikke om det har noe å si, men den blir mest sannsynlig å henge på veggen.

På min gamle bilderørs-tv jeg har idag, er det en kjekk funksjon som er mye brukt hos oss. Kan dele skjermen i to, og se to tv-kanaler samtidig eller evt. en tv-kanal på ene siden og en annen av-kilde på andre siden. Får man dette på flatskjermene idag? Hadde vært greit.

Ser at der finnes mange tv-skjermer til rundt 5-6000,-. Kjempebra, men hva i all verden skiller dem? Blir jo også litt skeptisk til det med kvalitet når prisen er så lav. Er virkelig bildekvaliteten akseptabel i prisklassen? Jeg liker prisen, men hvis der er gode grunner til å gå nærmere 10.000,- så kanskje jeg gjør det. Er det Samsung, Sony og Phillips som er merkene å konsentrere seg om? Ikke lett når bare Samsung alene har en million alternativer under 10.000,-.

Ble mye dette, og vet ikke helt hva som er realistisk å forvente med tanke på mine ønsker, og prisklassen.

Håper uansett at noen, helst flere, er villig til å hjelpe litt til her. Tror det er mange som er ute etter lignende tv, og som kanskje får glede av tråden.

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LE40C635 er etter min mening den perfekte tven. Samme tv som populære LE40C655, men med matt panel så lite gjennskinn .

Samsungs beste bildebehandling gjør at 100Hzen føles ekstremt skarp og lite kunstig. Fint design, god brukervennlighet, helt fin lyd. 4 hdmi, 2 usb, nettverksinngang for streaming.

Burde kunne fåes vel innenfor budsjettet ditt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar. Så faktisk dette i en annen tråd her nettopp. Har ikke studert den nøye, men skal se litt nærmere på den. Men hvor kan den kjøpes? Hvem har den på lager? Som nevnt i den andre tråden, hvis ikke jeg husker feil, så fant vedkommede den kun på Elkjøp. Men ikke på lager. Skal prøve å lete litt. Har vel neppe såpass flaks at den lokale Elkjøpbutikken har den inne.

Setter pris på det dersom andre har innspill om denne Samsungen eller andre kandidater. Hadde vært ok med en reell utfordrer i 42".

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder denne Samsung 40" LE40C635XXE
    Elkjøp - Samsung 40" LCD-TV

og dens matte skjerm, så lurer jeg på om det følger noen ulemper med matt skjerm.

Hadde den kostet 6000,- hadde jeg kjøpt den nå. Men ender kanskje opp med den uansett.

Vil svært gjerne ha reelle alternativer til denne i størrelsen 40", men da et par tusenlapper rimeligere.

Vil også svært gjerne ha alternativer i 42", også da rimeligere.

Hvem, om noen, kan skilte med noe ala Samsungen til lavere pris
    (40"-42") ??

Mulig jeg må kompromisse med noe, men fortsatt må skjermen være høvelig grei i sollys, og vil absolutt ha USB.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen blir lavere om du går ned til 5-serien, men da mister du 100 Hz om det er viktig. C635 og C655 er i praksis samme skjerm, så jeg vet ikke hvorfor de ikke koster like mye. Av den grunn bør det også gå an å diskutere prisen om du finner en C635 på lager i nærheten.

Like viktig som lysstyrke er det at skjermen ikke fungerer som et speil, i og med at du har et lyst rom. Enkleste måten å finne matte skjermer på er vel å ta en kikk hos en forhandler som har mange modeller utstilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja skjermene er nesten identiske. Det som skiller er at 655 ikke er matt, har internett-tv, annen farge og mulig det var en liten detalj til.

Det med å se i butikk er dessverre ikke lett når man bor i liten by nordpå. Utvalget er minimalt, men skal ta en titt likevel.

Ikke meninga å bli for negativ her, men tror heller ikke det er lett å diskutere pris hverken med webshoper eller lokale butikker. Men kanskje verdt forsøket.

5-serien kan kanskje være aktuell dersom de har en skjerm uten "speil-effekt" som takler sollys. Men lurer jo på hvilken i 5-serien som gjør det. Og hva jeg ellers må forsake ut over det at jeg får 50hz istedet for 100hz.

Hva betyr egentlig forskjellen mellom 50hz og 100hz på Samsung-skjermene i praksis? Har svært lite lyst til å gå ned til 50hz, men det er kanskje bare fordi jeg ikke aner hvor mye det har å si.

Er også åpen for andre merker enn Samsung.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da har jeg selv funnet et alternativ i 5-serien. Slik jeg ser det, er denne eneste reelle alternativet, og koster 6000,- =2000 kr spart:

Komplett.no - Samsung 40" LCD-TV LE40C575

Kan noen med litt peiling hjelpe meg litt her ang. detaljer og evt. større ting som skiller disse to? Og som spurt, hva har det i praksis å si at denne bare har 50hz? Når det gjelder de teknologiske finessene har jeg null peiling. Derfor hjelper det ikke så mye når jeg sammenligner disse side ved side på Samsung sine hjemmesider.

Intermediate cyr sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    544
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror 100 Hz som regel beskriver en teknologi for å få glattere bevegelser i bildet, og det er ikke bare fordeler med "100 Hz". En film er som regel 24 bilder i sekunder, så for å få til 100 oppdateringer i sekundet må TVen regne seg fram til hvordan bildene i mellom sannsynligvis bør se ut. Dette fungerer ikke helt problemfritt, og ikke alle produsenter har like god teknologi.

Jeg har prøvd G20 og C635, og Samsung sin bildeglatting (100 Hz) er mye bedre i og med at man kan velge virkningen av den i små trinn og finne en innstilling som man kan like. På Panasonic G20 har jeg den helt enkelt avslått. Med overdreven "glatte-effekt" syns jeg bevegelser (biler, personer osv...) flytter seg svært unaturlig på skjermen, pluss at bildet kan få større eller mindre plagsomme feil. Dette får du neppe høre av en selger, men du kan lese i en del TV-omtaler at teknologien ikke nødvendigvis er helt perfekt. Dette er bare min subjektive oppfatning av "100 Hz" så langt, og på ingen måte noen fasit

Beklager Samsungpratet, det finnes også andre merker som jeg ikke har prøvd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Er veldig glad for alt som måtte komme av innspill. Spesielt forskjellen på disse 2 modellene fra Samsung, som begge er aktuelle.

Går jeg for 40" blir det sannsynligvis en av disse, hvis ingen har andre greie alternativer.

Har ikke rukket å se så mye på 42". Men tar gjerne imot forslag.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik i år at forskjellen på Samsung 5-serie og samsung 6-serie er enorm når det gjelder bildekvaliteten, pga 100Hz men også bedre panel og bildebehandling generelt.

Du burde forsøke å se de to tvene oppmot hverandre i butikk, 6-serien vinner rett og slett overlegent..

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan faktisk anbefale denne tven
    MPX.no - LG 42" LCD-TV 42LH4000

Janome anbefaler LG Tiden leger alle sår...Denne tven har flotte bilder, og har en fornuftig pris, jeg er sikker på du vil bli fornøyd med denne.

Les brukeranmeldelsene nederst på linken her Komplett.no - LG 42" LCD-TV 42LH4000

Bestiller du den på nett har du også 14 dagers angrefrist

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alastor
    Det er slik i år at forskjellen på Samsung 5-serie og samsung 6-serie er enorm når det gjelder bildekvaliteten, pga 100Hz men også bedre panel og bildebehandling generelt.

Du burde forsøke å se de to tvene oppmot hverandre i butikk, 6-serien vinner rett og slett overlegent..
    Takk! Greit å vite at forskjellen er stor, selv om jeg hadde håpet på det motsatte. Får 7 rette i lotto to helger på rad lenge før jeg kan se disse opp mot hverandre i butikk Synd, for jeg skulle gjerne visst om C575 er til å leve med.

Tusen takk Janome også! LG42LH4000 ser grei ut. Hvordan er den med tanke på refleksjoner (speil/sollys)? Fungerer denne automatiske lysinnstillingsgreia bra nok? Mon tro hvordan den står seg mot de to Samsungene på alle områder? Er jo større enn begge, billigere enn den ene og 50hz mer enn den andre. Absolutt interessant.

Dette tipset ledet meg til denne, som kun Netshop har:

LG 42LH7000 42" LCD-TV Full HD 100Hz. - LG - LCD-TV 40-49" - LG 42LH7000 42" LCD-TV Full HD 100Hz. - Netshop.no - pc data foto minne digital

Denne LH7000 har nesten samme pris som LH4000. Men den må vel være hakket over. Tenker modellnr. Men pussig at den ikke finnes på LG sine sider. Heller ikke blant utgåtte modeller, som LH4000 gjør.

Tar jeg feil, eller kan LH4000 bare formidle musikk og bilder via USB, og ikke film? Mens LH7000 kan vise film også? Hva skiller disse med tanke på funksjoner, muligheter og innebygde støtter/godkjenninger? Også disse to sett opp mot de to fra Samsung.

Tør jeg tippe at begge LG ligger ca. midt imellom de to Samsungene mht bildekvalitet?

Blir ikke enkelt dette, kommer nok til å bruke litt tid på dette. Og tid har man jo alltid for lite av. Med familie så er det jo ikke bra å sitte foran pc hele tida

Redigert/lagt til: Glemte å spørre om det funker greit å henge skjermene på veggen. De har jo mange tilkoblinger bak, noen også usb-inngang.

Og Janome, når det gjelder angreretten så er det selvsagt viktig å være klar over den. Men jaggu kjedelig å måtte benytte seg av den. Pakke ned igjen, ordne forsendelse, betale hundrelapper i returfrakt.......

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var innom Elkjøp. De hadde en LG42LH3000. Så litt mørk ut, men kan være lysforhold i butikken eller innstillinger. LH4000 bør vel uansett være ett godt hakk bedre. Så ellers en Samsung i 5-serien. Sluttet på 535. Hadde ikke tid til å studere noen av dem, men begge så grei ut. Det var det nærmeste jeg kom de aktuelle modellene.

LG42LH4000: Denne er høyaktuell. Kan noen bekrefte/avkrefte hvorvidt denne takler refleksjoner/sollys/speilrefleks (he,he, nei ikke kamera). Kan denne automatiske lysreguleringa slås av/overstyres? Er skjermen matt. Og kan den avspille video også i tillegg til musikk/bilder via USB-inngangen?

Og kan noen si noe om forskjell i bildekvalitet mellom denne og Samsung LE40C635 og LE40C575. Er LG bedre enn begge disse, eller midt imellom? Eller kanskje til og med dårligere enn begge Samsung?

Newcomer Janome sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke sammenligne LH3000 med LH4000 det er 2 vidt forskjellige. Hadde selv en LH3000 på lån fra Elkjøp ifjor....var på nippet til å kjøpe LH4000, men Plasmafeberen vant...
    Er matt skjerm på LH4000 mener jeg...og da er jo ikke reflekser det store problemet

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LH4000 og LH7000 er halvannet år gamle modeller, de gikk ut i mars i våres. Ville ikke kjøpt fjorårsmodeller, bildekvaliteten på både LG og Samsung av årets modeller er milevis foran LHxxxx fra i fjor.

Om dte står mellom den og LE40C635/575 så kan jeg si at LH4000 har bedre bevegelsesskarphet enn 575, mens 575 har bedre sortnivå og fargegjengivelse. C635 gruser begge ned i støvlene.

Jeg kommer til å stille ut C575 der jeg jobber i løpet av fredag eller lørdag. Da vil jeg ha C535, C575 og C635 utstillt ved sidenav hverandre. Trondheimsområdet..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk begge to!

Blir som sagt ikke lett.

Denne må være fra i år iallfall: Komplett.no - LG 42" LCD-TV 42LD550
    Samme fra LG siden: 42LD550N TV TV/Audio/Video
    Eller er det samme? På LG sine sider har den N i betegnelsen.

Er denne så mye bedre enn LH4000? Mener jeg så en med lignende modellnavn, noe med LD og 42" da jeg var innom Elkjøp. Og den var vel blant de mørkeste skjermene jeg så der.

Blir kanskje litt for usikkert med LG. Aner ikke hva man får. Aner ikke hvordan de fungerer. Hvis jeg risikerer å sitte å se på en tilnærmet svart skjerm, så kan jeg likså godt se på min gamle TV...etter at den har røket.

Edit/lagt til: LD550N takler ikke film via usb slik som annonsert: http://avforum.no/forum/tv-apparater...hlight=42ld550

Jeg kommer til å stille ut C575 der jeg jobber i løpet av fredag eller lørdag. Da vil jeg ha C535, C575 og C635 utstillt ved sidenav hverandre. Trondheimsområdet..
    Alastor, send meg en C635 til kr 6000,-:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No chance . Den tven er så populær at jeg nesten burde satt prisen opp fra 7995,-.

42LD550 er sprituell oppfølger til LH3000, men har fått 100Hz. Meget likt specca som 42LH4000, oppgradert bilde littegranne, men C635 er fortsatt langt langt bedre.

Den spiller ikke film over usb nei, LD650 og LD750 gjør dette. Om det må være 42" så vet jeg at du klarer å få tak i 42LD750 i din prisklasse. Det er da ikke nordisk modell, så du får ikke rikstvgodkjenning eller canal digitalgodkjenning. Ei heller garanti mot pikselfeil.

NB: Heter ikke tven N på slutten, er den ikke nordisk og ikke godkjent for noe som helst av IDTV.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alastor, du skrev tidligere at årets modeller fra både LG og Samsung er milevis foran modellene fra 1,5 år siden. Da må de jo uansett være ganske bra. Dette, og i tillegg at C635 er mye bedre enn disse igjen, finner jeg litt merkelig. Slapp av jeg tror deg, det er ikke det. Men forskjellen kan da ikke være så inni h....e stor? Utviklinga går jo ikke så fort i tv-bransjen at du klarer å se så enorm forskjell fra år til år.

NB: Heter ikke tven N på slutten, er den ikke nordisk og ikke godkjent for noe som helst av IDTV.
    Gjelder dette bare LG sine modeller? Gjør jo ikke ting enklere. Og i såfall er det jo umulig å få tak i LD550N. Ifølge prisguiden er jo ingen nordiske modeller å oppdrive. De som fører den er jo utsolgt:

LG 42LD550 - TV - Finn beste pris hos Prisguide.no

For en jævla jungel! Data, datautstyr, mobil, bredbånd osv er jo bare barnemat å sette seg inn i, og handle. Men alt som har med TV, dekodere, kabel, parabol m.m. er noe forbanna dritt!

Jeg er jo **** meg mer usikker nå, enn da jeg startet tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, her er det STORE spørsmålet:

Finnes det en skjerm som er/har

1. -40"/42" lcd eller led-lcd
    2. -Matt overflate evt. annet som gjør at den takler refleksjoner
    3. -Kurant merke/kvalitet
    4. -100 hz
    5. -Full HD
    6. -Greit med tilkoblingsmuligheter, min 3xHDMI, nettverksinng. m.m........
    7. -.......og USB-inngang (Bilder, musikk OG film)
    8. -Nordisk utg. godkjent for Riks-TV (minimum)
    9. -Grei mht brukervennlighet, menyer og Tekst-TV
    10. -Pris 6.000,- (årets eller fjorårets - ingen betydning)

Tipper det blir litt for tøft å imøtekomme alle 10 punkter. Hvem kommer nærmest?

Hva med andre merker? Er jo ikke bare Samsung og LG der ute. Har ikke sett på Sony, Phillips m.fl.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, du lister opp spesifikasjoner som sier "jeg vil ha god bildekvalitet", og så sier du at fjorårets er greit?

De to er nemlig ikke kompatible . Årets modeller er bedre.

Beste kjøpet ditt er sony KDL40EX500. 6800,-, billigere får du ikke nå.

Sony Bravia KDL-40EX500 - Finn laveste pris, omtaler og informasjon omLCD TV

Plan B: Vent. (Kjedelig).

Plan C: Kjøp gråimport. Disse virker med rikstv i dag, men rikstv skal gjøre endringer utover høsten, og da vil det nok slutte å virke.

Hva med å legge mer penger i det? Du har store krav, du blir mer fornøyd om du legger 7-8 på bordet .

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •