Proffkalibrering, plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Proffkalibrering, plasma

Noen som vet hvilke firmaer i Osloområdet som tilbyr proffkalibrering av plasma tv-er (Panasonic VT20)? Aller helst med referanser og skikkelig måleutstyr.

Denne TV-en har veldig gode innstillinger originalt, så skal det være noe poeng med kalibrering må det gjøres skikkelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imaging Science Research Labs

Follestad AV blir iallefall brukt som fast tester hos Aftenposten og har meget bra utstyr!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor ikke Gorm i nærheten av oslo ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor ikke Gorm i nærheten av oslo ?
    Med all respekt for Follestad og Hegelstad; Gorm har nå overtatt kalibrerings-tronen! Ring han (om han har tid - han kalibrerer også noe for avshop.no...). Kanskje du kan sende ham en PM, OM han fremdeles er innom forumet her?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm bor på Gardermoen og er fortsatt med på forumet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Med all respekt for Follestad og Hegelstad; Gorm har nå overtatt kalibrerings-tronen!
    Kunne du begrunne dette? Jeg kjenner ingen av disse som er nevnt her og setter pris på anbefalinger. Hva slags kalibreringsutstyr benytter de som er nevnt her?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gorm og Hegelstad benytter Progressive labs Microspec med programvare fra samme produsent, mens jeg tror Lars Follestad benytter en Sencore CP5 probe, som er tilsvarende X-Rite Chroma5 (C5), sammen med ColorPro programvare fra Sencore.

Microspec: Progressive Labs - Product Specifications
    ColorPro: Sencore | CP5 Tri-stimulus Contact Colorimeter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du begrunne dette? Jeg kjenner ingen av disse som er nevnt her og setter pris på anbefalinger. Hva slags kalibreringsutstyr benytter de som er nevnt her?
    Kan slutte meg til det som AK skriver (han kunne sikkert også vært anbefalt om du hadde bodd i Rogaland ). Men praktisk erfaring betyr faktisk også en del. Måleinstrumentene er jo til syvende og sist bare objektive hjelperedskaper for de vurderinger som gjøres av den som kalibrerer. Det skjer ofte at en skjerm ikke blir eller kan bli "perfekt" på alle parametre, og da må en vurdere der og da hvilke kompromisser som er mest formålstjenelige for den enkelte. Da er erfaring godt å ha.

Alle de fire navnene som er nevnt her vil trolig være gode valg for deg. Du får se litt nærmere på pris, tilgjengelighet, behov osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange utrolig gode svar! Nå skal først en ny BluRay-spiller på plass og ikke minst en sommerferie, så det blir nok ikke noe kalibrering før til sensommeren/høsten. Men gleder meg virkelig til å få sett hele potensialet til denne TV-en!

Bare et siste spørsmål: Hva tenker dere om kalibrering av 3D-delen? Vente til det kommer skikkelige rutiner rundt "3D-kalibrering", kjøre igjennom med det en har allerede nå eller bare droppe hele greia og konsentrere seg om 2D?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...skal en kalibrere for 3D-delen må i så fall måleutstyret "vite" hva en ser gjennom brillene, og med mindre det lar seg gjøre å faktisk fysisk plassere brillene i front av måleproben (tvilsomt) vil en eventuell kalibrering her måtte bli på "gefyhlen", og det tror jeg selv ikke de mest garva kalibratørene ønsker å begi seg utpå...

Et veldig interessant aspekt er det uansett, for dagens 3D er jo ikke videre imponerende på nettopp korrekt fargegjengivelse og har følgelig et stort behov for korrigering...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt nysgjerrig på dette, da jeg snart skal kjøpe meg en ny tv uansett. Heller noe mot VT20.

Hvor mye koster det vanligvis for å få gjort noe slikt, og hvor mye bedre vil det tradisjonelt bli?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...skal en kalibrere for 3D-delen må i så fall måleutstyret "vite" hva en ser gjennom brillene, og med mindre det lar seg gjøre å faktisk fysisk plassere brillene i front av måleproben (tvilsomt) vil en eventuell kalibrering her måtte bli på "gefyhlen", og det tror jeg selv ikke de mest garva kalibratørene ønsker å begi seg utpå...

Et veldig interessant aspekt er det uansett, for dagens 3D er jo ikke videre imponerende på nettopp korrekt fargegjengivelse og har følgelig et stort behov for korrigering...
    Tror faktisk ikke dagens modeller kan kalibreres for 3D. De kalibreres i 2D, og det eneste skjermene skal gjøre hvis de gjør det riktig, er å kompensere for tapt lysstyrke Er ikke skjermene linjære på fargene når lysutbyttet økes så får man ikke bort dette. Det er uansett ikke dødsens viktig med 100% korrekte farger på 3D i samme grad som det er det på 2D. Ikke med det kildematerialet som er tigjengelig i dag. DVS dataanimert film.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et siste spørsmål: Hva tenker dere om kalibrering av 3D-delen? Vente til det kommer skikkelige rutiner rundt "3D-kalibrering", kjøre igjennom med det en har allerede nå eller bare droppe hele greia og konsentrere seg om 2D?
    hdtvtest.co.uk har testet og målt VT20 i både 2D og 3D. Å kalibrere for 3D er ingen lett sak. Dessuten er det nok (som allerede nevnt) heller ikke så viktig fordi filmene til nå har vært dataanimerte.

Panasonic TX-P50VT20/ TX-P50VT20B/ 50VT20 3D TV Review

Men det er vel OK å minne om at både G20 og VT20 faktisk har et veldig godt utgangspunkt FØR kalibrering, og det er vel ikke sikkert at det er nødvendig?

Du må som sagt vurdere gevinsten ved kalibrering opp mot prisen. Jeg tror du må regne med 2000-3000 kroner for en kalibrering av et par innganger.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg har fått med meg angående kalibrering av 3D-biten, er at det er nesten umulig å kalibrere når denne modien er aktivert. Det betyr at man må kalibrere med skjermen i "2D modi", og dermed godta litt avvik når man bytter over til "3D modi", hvor rapportene sier at skjermene måler noe mer ulineært.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...er enig i at "dagens" materiale ikke er like kritisk hva angår kalibrering, men det er uten tvil et problem at en skal måtte godta feilaktig fargegjengivelse i "bytte" for 3D på vanlige filmer og TV-sendinger slik jeg ser det.

...vi får derfor håpe det lar seg gjøre å finne en metode for å måle via brillene, men de aktive shutterne tipper jeg at kan skape problemer / ustabilitet for måleproben. Det blir vel bare noe en må teste seg frem på fremover...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Men det er vel OK å minne om at både G20 og VT20 faktisk har et veldig godt utgangspunkt FØR kalibrering, og det er vel ikke sikkert at det er nødvendig?
    Er noe galt med gammainnstillingene på skjermen min, mulig det kanskje er på kilden da. Synes det forsvinner mye detaljer i det sorte. Booster jeg opp brightness blir det bedre, men da blir resten av bildet utvasket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalapenos
    Er noe galt med gammainnstillingene på skjermen min, mulig det kanskje er på kilden da. Synes det forsvinner mye detaljer i det sorte. Booster jeg opp brightness blir det bedre, men da blir resten av bildet utvasket.
    Det høres ut som det er vesentlige forbedringer å hente ved å optimalisere gamma.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange TV-apparater kommer standard med black-crush. Sikker for å fremheve sortnivå i demo/butikk sammenheng? De (Panasonic) pleier derimot å være utstyrt med fargemodus der alt er korrekt satt opp? Har du testet alle fargemodus? Jørn (jfinneru) kan sikkert guide deg i riktig retning, da han har kalibrert på alle TV modeller i dagens marked.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er egentlig litt rart. Da de første G20`ene så dagens lys, målte de i snitt 1.9-2.0 i THX-modusen. Derfor var det vanlig blant entusiastene å gå ut av THX, og heller sette skjermen i prof mode 1, og ta i bruk gamma 2.4 (som reelt målte rundt 2.2 +/-).

Det er mulig at dette er rettet opp med software-oppgradering på de siste skjermene, deriblant også VT20. Men Panasonic har erfaringsmessig ikke for vane å "crushe" sort. Helt siden PX80-serien har Panasonic ligget på en gammaverdi på 2.1 (i snitt, vel og merke).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •