Nytt filmrom - hva skal jeg kjøpe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt filmrom - hva skal jeg kjøpe?

Har nettopp pusset opp et kjellerrom, hvor filmtitting og spill skal foregå. Avstanden fra sofa til vegg er ca 6 meter, og høyden på taket er litt over 2 meter.

- Valget står mellom Samsung 55" LED og full-hd projektor. Ved tanke på avstanden vil vel en projektor passe bedre? Kjøper jeg projektor får jeg i tillegg evt. råd til et litt vassere surround-anlegg, enn om jeg kjøper LED-tv'n hvor jeg ender opp med noe billig skveep.

- Det jeg trenger hjelp til nå er å sette sammen en handleliste som inkluderer projektor og lerret(hvis ikke TV), mediespiller(blu-ray), lyd og tilbehør. Noen som kan hjelpe meg? =)

tenkte jeg skulle bruke rundt 15.000 - 20.000

Håper dere entusiaster kan hjelpe meg!

- Setran

bildet i midten er veggen lerretet/TV'n skal være på

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har desverre ikke dedikert kinorom enda, men definitivt projektor og mediatank ala popcorn houre a200 eller c200 er et must.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du totalt skal bruke nærmere 20.000 vil jeg anbefale at du ser på noen av pakkene som selges på surround.no (receiver/høytaller/sub).

f.eks denne :Onkyo TX-SR607 m/Dynavoice F-6 EX 5.0 og XTZ 99 W10.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Takker for svar :-)

Noen idé om hvilken projektor isåfall?

-Setran

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget av projektor har falt på BenQ W5000

Tror jeg ender på denne surround-pakken til 6990,- Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Takoppheng klarer jeg å finne selv.

Ser at prisen nå kommer til å overskride 20.000,- litt, men det får heller være

Men er helt grønn når det kommer til lerret og kabler. Hvilket lerret burde jeg kjøpe? Og hvilke kabler trenger jeg for at alt skal fungere? (lyd, xbox360 og blu-ray)

- Setran

Intermediate Alastor sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakken ser bra ut, men receiveren er akkurat i disse dager erstattet av RXV467. Ikke mye som er endret, men HDMI 1.4-støtte er lagt på, dvs støtte for 3D!

Derfor prisen er kutta såpass mye tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Takker for svar.

Men må jeg ikke også ha en slags 3D-projektor da?

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik som eg forstod Alastor så er grunnen til at den pakka er så billig fordi Forsterkeren skal byttes ut.. så du trenger ikkje 3d Prosjektor siden den du får ikkje har støtte for 3d :P

Brusveen Aka Oladonk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja! Det skjønte jeg. Men hva skal jeg med en 3D-forsterker, hvis jeg ikke har en 3D-projektor(dersom dette er nødvendig da)? For hvis jeg ikke kan se 3D med W5000 trenger jeg jo ikke noe mer fancy enn den som er i pakka..(?)

Som sagt; jeg er helt ny i gamet :wink:

- Setran

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lerret?
    Avstanden er jo 6 meter fra vegg til vegg. Jeg vet at rammelerret gir det beste bildet. Men som dere kanskje ser så ligger det et feit vannrør øverst på veggen.

Spørs om det ikke bare blir et manuelt et. Er jo billigere.

Noen forslag til lerret? slik at avstand og bilde matcher?

- Setran

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ein god guide for og beregne hvilke størrelsen du skal ha på lærettet:
    Viewing Distance Calculator - Metric

også står det ein del tips og triks her:
    Hjemmekino.no - Guide - Projektorer - Lerret

Brusveen aka OlaDonk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble litt klokere på det!

Ender nok med denne: AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite White AutoManual 265cm/120"

Rommet har kun 3 små vinduer, som jeg kommer til å tette igjen når jeg skal se film eller spille. Dessuten er rommet mørkt mørkt blått og aket er hvitt. Blir bekkmørkt når jeg skrur av lyset.

Siden w5000 har et bra sortnivå, bør det vel holde med hvit? Eller burde jeg gå for grå?

- Setran

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Setran
    Ble litt klokere på det!

Ender nok med denne: AVshop.no / DreamScreen V2 BrightWhite White AutoManual 265cm/120"

Rommet har kun 3 små vinduer, som jeg kommer til å tette igjen når jeg skal se film eller spille. Dessuten er rommet mørkt mørkt blått og aket er hvitt. Blir bekkmørkt når jeg skrur av lyset.

Siden w5000 har et bra sortnivå, bør det vel holde med hvit? Eller burde jeg gå for grå?

- Setran
    Hvis du har god lyskontroll i rommet ville jeg valgt hvitt ja. Enkelt og greit.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Takk skal du ha for hurtig svar.

Da er projektor, anlegg, reciever, takfeste og lerret i boks. Det som står igjen nå er kabler

Og her er jeg nesten helt grønn. Forstår forskjellen på høytalerkabel og hdmi liksom. Men aaaaaner ikke hva jeg jeg trenger for å få alt til å fungere.

Hadde satt utrolig pris på en oversiktig liste på hva jeg må kjøpe. Tenker at recieveren, blu-ray, xbox osv. skal sitte på en rack under projektoren. Men er det slik at jeg må dra flere kabler fra projektoren til recieveren, eller slipper jeg billig unna med én felleskabel eller to?

Dette er den biten jeg trenger mest hjelp til!

- Setran

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei! Takk skal du ha for hurtig svar.

Da er projektor, anlegg, reciever, takfeste og lerret i boks. Det som står igjen nå er kabler

Og her er jeg nesten helt grønn. Forstår forskjellen på høytalerkabel og hdmi liksom. Men aaaaaner ikke hva jeg jeg trenger for å få alt til å fungere.

Hadde satt utrolig pris på en oversiktig liste på hva jeg må kjøpe. Tenker at recieveren, blu-ray, xbox osv. skal sitte på en rack under projektoren. Men er det slik at jeg må dra flere kabler fra projektoren til recieveren, eller slipper jeg billig unna med én felleskabel eller to?

Dette er den biten jeg trenger mest hjelp til!

- Setran
    Kan lage en liste ila. morgendagen for orker ikke nå
    Men vil bare begynne å si at du bør handle alle kablene fra clas ohlson. Merke på kabel har ingenting å si, så ikke brenn av unødvendig cash på noe dyre kabler!

Kjøp ht-kabler med passe tykkelse i de meterne du trenger, men husk å kjøp lenger enn du beregner for man trenger ofte flere meter enn man først anntok.
    Ellers så kan du begynne med å kjøpe 10 m hdmi-kabelen fra clas ohlson. Denne er billigst og funker! Og er mest sannsynlig lang nok.. Denne hdmi kabelen er det eneste du trenger fra reciever til projektor! Denne vil gå fra hdmi UTGANGEN bak reciever og opp i hdmi inngang på projektoren. Da er det bare å koble kildene som blu-ray spiller, ps3 etc. i de andre hdmi INNGANGENE bak reciever og bare switche som du vil.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk!:-D

Hadde nesten gitt opp... haha!

Ja. Clas Ohlson høres bra ut. Er jo ikke en dedikert kino jeg skal mekke, så for min del er det fest bare det kommer pent bilde på lerretet og ren lyd ut fra høytalerne. http://www.eltema.no har billige kabler. Vet ikke om de utkonkurerer Clas Ohlson sine. - men du kan jo at en titt(?)

Ser fram til lista!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk!:-D

Hadde nesten gitt opp... haha!

Ja. Clas Ohlson høres bra ut. Er jo ikke en dedikert kino jeg skal mekke, så for min del er det fest bare det kommer pent bilde på lerretet og ren lyd ut fra høytalerne. http://www.eltema.no har billige kabler. Vet ikke om de utkonkurerer Clas Ohlson sine. - men du kan jo at en titt(?)

Ser fram til lista!
    Oi, billig! Og kablene ligner veldig på de man får fra biltema/clas ohlson.
    De duger nok bra nok i massevis. Fint bilde, og ren lyd får du garantert!
    Dyre kabler er noe man desverre (nesten) bare kjøper pga utseende. Vet noen er litt uenige, men dette er konstatert. Forskjellen er i såfall ubetydelig liten.. Kvaliteten og finishen er selvsagt bedre på dyre, men om du ikke tar inn og ut hdmikabelen hele tiden så holder #kobberet"/metallet seg bra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker holdningen!
    Finnes også mye billig på dtv24.no-Nettbutikk med tilbehør. 2,5mm høytalerkabel for 9,- metern.

- Setran

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God ide å sette utstyrs racket bak ved projektor.
    Kanskje du kan klare deg med en 5m HDMI kabel. Kortere HDMI er bedre.

Du trenger bare en HDMI kabel fra Receiver til projektor + strøm til projektor.
    Alt annet utstyr kobles til Receiver m/HDMI.

Kjøp en hel trommel med høyttalerkabel i stedet for å prøve å beregne hvor mange meter du trenger. Da blir det lettere å strekke kabel pent.
    Du trenger også en lang signal kabel fra Receiver til SUB under lerretet. Med 6m rom = 10-15 meter.

Viktigst!!

Ikke bestill/kjøp lerret før du har hengt opp Projektor og koblet opp anlegget. Heng noe laken på veggen og test hvor stort bildet blir, og er komfortabelt. Kjøp gjerne litt større lerret enn det som førsteinntrykket gir. Lett å ønske seg større etter en tid når man har blitt vant med bilde størrelsen.

Vurder Lerret i 2:35:1 aspect ratio og bruk zoom metoden for å fylle lerretet uten sorte striper opp og nede.

Trenger du BD spiller uten å bruke masse penger anbefaler jeg LG BD560 , suveren liten spiller til 1 289,-, nettop kjøpt en, overraskende bra. Gjør alt en BD spiller skal gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker Arty!

Har vurdert det selv. Men dette blir ganske vanskelig, ved tanke på rommet. So du sikkert ser på bildene øverst, så har ikke sofaen noen rygg. Er derfor avhengig av at det er vegg bak :-) Dessuten er ikke rommet mye høyere enn 2 meter. Og ønsker ikke at rommet skal bli lavere dersom jeg monterer reciever over sofaen ved projektor.

Okei! Takker for råd! har lite lyst til å gjøre et bomkjøp når det er såpass mye penger på spill. Kinoen er ikke akkurat førsteprioritet siden vi pusser opp stue, kjøkken og soverom på dette tidspunkt også. - har derfor litt stramt budsjett :wink:

Men da gjør jeg det. Tar lerretet helt til slutt!
    Lettelse å høre at jeg slipper unna med kun hdmi og strøm til projektoren

Vet du om kvaliteten på bildet blir merkbart mye dårligere med 120" enn 106"?
    Ser at zafir har BenQ w5000 og Dreamscreen 120" lerret, og han får veldig pene bilder.

- Setran

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •