Sitat Opprinnelig postet av Setran
Takker og bukker Arty!

Har vurdert det selv. Men dette blir ganske vanskelig, ved tanke på rommet. So du sikkert ser på bildene øverst, så har ikke sofaen noen rygg. Er derfor avhengig av at det er vegg bak :-) Dessuten er ikke rommet mye høyere enn 2 meter. Og ønsker ikke at rommet skal bli lavere dersom jeg monterer reciever over sofaen ved projektor.
Mente ikke nødvendigvis at du skulle sette utstyrs-racket rett under projektor. Veldig mange setter utstyret under lerretet, noe jeg mener er feil tankegang både når det gjelder utnyttelse av kabler, men mer viktig at du slipper at lyset fra panelene befinner seg i samme synsfelt som bildet på lerretet.

Du har jo mulighet til å sette racket ved enden av/bak sofaen på venstresiden i bilde #1,med mindre du har en dør der(?), eller på enden av sofaen på høyresiden.

Har du forresten vurdert å "snu hele kinoen" å ha lerretet der du har sofaen og sofaen under vinduene? Da slipper du å dekke vinduene + at der du har sofaen ser ut som om det kunne passe bra til et lerret, hvis det er bredt nok der(?).

Okei! Takker for råd! har lite lyst til å gjøre et bomkjøp når det er såpass mye penger på spill. Kinoen er ikke akkurat førsteprioritet siden vi pusser opp stue, kjøkken og soverom på dette tidspunkt også. - har derfor litt stramt budsjett :wink:

Men da gjør jeg det. Tar lerretet helt til slutt!
Lettelse å høre at jeg slipper unna med kun hdmi og strøm til projektoren

Vet du om kvaliteten på bildet blir merkbart mye dårligere med 120" enn 106"?
Ser at zafir har BenQ w5000 og Dreamscreen 120" lerret, og han får veldig pene bilder.

- Setran
Det vil du fort finne ut ved å zoome projektoren. Det er en av grunnene til ikke å kjøpe lerret før du har testet det noen dager/filmer på noen laken!

Kjenner ikke BenQ w5000, men kan ikke tenke meg at den ikke klarer 120" uten problemer.
Regner med du kjøper BenQ w5000 gjennom AV-Shop, spander på deg den fulle kalibrerings pakken som tilbys, da får du mye bedre utbytte av projektoren. Verdt hver krone!

Har selv ca.125" for 16:9 (ca.3m bredt) filmer og ca. 3.85m bredt for 2:35:1 filmer, fra en kasteavstand på 6m fra en eldre projectiondesign projektor.
Går faktisk med tanken om å utvide med 40-50cm.

Jeg har "hjemmesnekret" lerret av gipsplater. Så er du nevenyttig så kan du bygge deg lerret av stående gipsplater. Masse sparkling å pussing + maling, mange rulle strøk med ut-tynnet vannbasert hvit 03, så har du lerret. Når du har funnet størrelsen på bildet du ønsker maler du resten med matt sort.
Da kan du også se fordelen med "Constant Image Height" 2:35:1 lerret (de fleste filmene du ser er i 2:35:1) hvor 16:9 og 2:35:1 har samme høyde, men 2:35:1 er bredere. Slik det laget originalt fra filmskaperne.

Her er et bilde fra en PS3 spill demo test. En kamerat står i hjørnet for å vise størrelse/skala.

Jeg tror ingen noen gang har kjøpt for stort lerret så lenge de har plass til det.
Stort bilde ser mer ut som film enn bildet fra en TV, så med en gang kan det være litt uvant hvis dette er din første projektor!