Dedikert HTPC - Mini ITX og alternativer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert HTPC - Mini ITX og alternativer

Hei, skal ha en pc som (k)kun(/K) skal brukes til vising av filmer på DVD og fra HDD, avspilling av lyd både på HDD og fra CD'er.
    Da jeg skal legge inn samtlige DVD'er jeg har på HDD har jeg kommet frem til at en 160GB disk er det jeg trenger mht pris pr GB. Tenkte da på Seagate, men Samsung er kanskje et alternativ?

Kriterier:
    - Pris
    - Støysvak
    - Størrelse (valg av formfaktor)
    - Utseende (kabinett)

Jeg tenkte først på Mini-ITX, men dette er det vanskelig å få tak i kabinetter til. Hvor stort er et mATX i forhold? Andre alternativer? Poenget med Mini ITX er at det får plass under TV'en og så lenge den ser bra ut med surround anlegget så er det jo greit. (vil ikke ha en "cube" der.)

Til Mini-ITX tenkte jeg på følgende oppsett:
    - Nevnte HDD - 900kr
    - Slimline DVD (pga kabinett) - 500kr
    - Travla c158 - 1200kr
    - VIA EPIA M10000, m/Via C3 CPU 1GHz - 1500kr
    - 256MB PC2700RAM som sitter i PC'en jeg har nå (kjøpe ny til hovedPC) - 400kr/800kr
    - Trådløst nettverkskort (- 450kr)

Totalpris: 4950kr - Syns dette var litt mye! (for et møkkasystem )

Får jeg bra nok kvalitet med dette, eller må jeg ha dedikert skjermkort og lydkort?
    Skal koble opp mot surround (digitalt helst) og mot TV. (skal ha ny snart)
    Hadde vært kjekt med fjernkontroll til dette, hvordan er det mulig?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VIA EPIA er helt greit til avspilling av dvd uten filtre og resize av bildet (typisk mot en helt ordinær TV) og de fleste har vel digital lyd ut i form av S/PDIF såvidt jeg vet. (noen har vel optisk også)

Du har utelukket "shuttle" looken, og også "pc-desktop-atx" lignende ting som KANAM HT-serien (pga pris regner jeg med), så da er det de lave kabinettene for m-atx og itx som er aktuelle.

Det finnes veldig mye forskjellig på kabinettfronten her, uten at jeg har noen spesifikke eksempler. Det meste av det som finnes er vel mere eller mindre vanskelig tilgjengelig for oss norboere, men noe er det jo.

ang harddisk: samsung bråker minst (vel, oppfattes som mest støysvak). Det har litt med frekvenser og gjøre, ikke bare målt dB.

GUI: Det er flott med et "pent ytre". Jeg anbefaler meedio som brukergrensesnitt på boksen, og en http://www.vendur.no/catalog/product...ts_id=80]IRA-3 fra vendur som IR mottaker.

En hvilken som helst IR fjernkontroll med fem knapper (høyre, venstre, opp, ned, enter) kan nå brukes til dette oppsettet.

Det ser pent ut, er rimelig greit å konfigurere og fungerer fint. Har prøvd det selv på flere maskiner.

Dette blir en HTPC for TV, ikke noe annet. Dersom du tenker på fremtidig oppgradering av bildevisningsmedium, til f.eks lcd, plasma eller projektor med høyere oppløsning enn standard PAL, trenger du kraftigere cpu, mere minne og et dedikert skjermkort. Dette fordi du da mest sansynlig vil bruke flere typer filtre og resizing av bilde for å få best kvalitet.

Skal du ha noe slikt hardware må du ha ATX type kabinett, eller "shuttle" type formfaktor for å få nok kjøling og plass til utstyret.

Men, så er det jo utdateringsspørsmålet. PC utstyr i dag er ikke i nærheten av hva pc utstyr er om 2-3 år, hvis det er deromkring du evt måtte ha lyst på noe bedre enn vanlig PALformat TV. Bare for å sette hardwarekravene i perspektiv.

DrE

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Borkastede penger hvis du noen gang vil forbi en vanlig tv. Vil du holde deg til tv, bør du heller ta en DVD-spiller som har nettverkskobling og kan kjøre DiVX og XViD. Skal du har noe som er verd pengene, er det ingen vei utenom en P4 med Radeon- eller Nvidia 5900- skjermkort. Det kommer vel på rundt 6000 hvis du monterer selv, vil jeg tippe.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sjekket priser på diverse komponenter har jeg kommet frem til at å oppgradere hoved PC'en er et godt alternativ.

Da blir HTPC'en bestående av følgende:
    MSI KT3 Ultra 2 (så lenge lyden sendes digitalt holder dette til lyd, sant?)
    AMD Athlon XP 1800+ som kan klokkes til 2000+
    256MB Ram

- Skjermkort er imidlertid et problem. Tror jeg har et gammelt ATI Radeon 7000 liggende. Dette holder vel lenge inntil oppgradering av TV?
    Hva med et Geforce 3 Ti 200? (har en bra TV-ut har jeg hørt, TVtool gir den recommended) www.tvtool.info

Er dette kraftig nok? Trodde ikke en HTPC hadde behov for så mye futt?

TV kort må jeg vel ha for å få tatt opp normale TV programmer/pause og spol osv?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radeon-kortet er greit nok for vanlig tv-bruk, ja. Hvis du skal over på prosjektør, må du uansett bytte ut hele greia, da vil du bruke ffdshow og diverse annet snadder. Det er tuuuungt! Jeg har en ren HTPC, og den har en P4 3.0 klokket opp til 3.8. Der kan jeg kjøre det jeg vil kjøre av filtre, og den er jeg fornøyd med...foreløpig. Men om et år eller to blir det nok oppgradering igjen... TV-kort trengs til slikt, ja. Hvis du vil slå to fluer i en smekk, kjøper du f.eks. All-in-Wonder Radeon 9800 SE eller AIW 9600, da får du et godt hakk bedre skjemkort med et bra tv-kort.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prosjektør blir det ikke før om laaang tid. Det som kanskje er aktuelt er en Plasma/LCD eller bakprosjeksjons TV. Holder CPU til slikt bruk?
    AIW koster for mye i denne omgang. Da kjøper jeg heller et TV kort nå, og et bedre skjermkort senere. Så at AIW kortene koster ca 500kr mer enn normalkortene, og det koster jo et godt TV kort også

Hva er det egentlig som krever så vannvittig skjermkort kraft? Resizing av bildet? Hvilken tommestørrelse snakker vi om her?
    Hvor mange fps må CPU klare å generere for å enkode DivX realtime?
    Holder min prosessor?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xvani
    Hva er det egentlig som krever så vannvittig skjermkort kraft? Resizing av bildet? Hvilken tommestørrelse snakker vi om her?
    Har ikke noe med tommestørrele å si, men med oppløsning. F.eks oppskalering av bilde til projektorens native oppløsning. Resizing som dette, samt div andre filtre krever enormt med kraft.

DrE

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men disse kortene klarer jo uten problemer å sende signaler til en PC skjerm via VGA utgangen? og da snakker vi om oppløsninger opp og over 1600*1200.
    Det er kanskje anderledes via S-Video utgangen?
    Hva gjør filtrene?

Er det stor forskjell i kvaliteten på TV-kort? Hvilke vil dere anbefale? (helst med fjernkontroll )

Takk for kjempehjelp så langt!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •