Hva kan jeg regne med å få for en Projection Design Action! Model One MK III ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva kan jeg regne med å få for en Projection Design Action! Model One MK III ?

Etter å ikke ha hatt muligheten til å bruke projektor et par år er det nå duket for ny projektor med linsesats og ekte cinemascope bredformat

Jeg har da fra før en Projection Design Action! Model One MK III, og lurer på om denne lenger har noen form for salgsverdi? Hva kan jeg regne med å få for den?

Mener jeg fortsatt har sett denne i salg? Modellen var en av de første ute med DC3 chipset, men har naturligvis blitt litt utdadert iløpet av årene.

Av nye modeller vurderer jeg TW-5500 og HW-15, som begge virker som sikre vinnere, noen som har noen konkrete tips?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du vil kunne få 3-5K for nevnte projektor. Det er mer enn for tilsvarende projektorer fra andre produsenter, men PD har et solid rykte samtidig som projektoren yter gansker bra til tross for lav opppløsning og høyt støynivå.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for svar AK, den ligger i skrivende stund ute på avtorget til 4.000kr,- Så det var jo godt tippet :P

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle

Av nye modeller vurderer jeg TW-5500 og HW-15, som begge virker som sikre vinnere, noen som har noen konkrete tips?
    Jeg ville ha prøvet MKIII'n ved siden av en av de LCD/Lcos projektorene du har i tankene før jeg solgte MKIII'n. Muligens du får deg en overraskelse.

Kan hende du finner at det vil være bedre å bruke MKIII'n et halvt års tid for å se hva som slippes av projektorer om noen måneder.

Det har vært så stille på projektorfronten så lenge nå, at du kan regne med at det kan bli et relativt stort slipp av nye modeller til høsten.

Grunnen til at det har vært stille på projektorfronten; LED/Laser projektorer & 3D + DLP projektorer m/ 2:35:1 chip(2011).

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Må si jeg støtter ARTY her.
    Jeg solgte nylig min BenQ PE7700 for hele 4.400,- !
    Kjøpte TW3500 og tenkte når blir det full HD og oppgradering av bildet.
    Helt ærlig, så synes jeg ikke den "oppgraderingen" var noe å snakke om.
    På ingen måte har "det nye bildet" blåst meg av sofaen, og det føles nesten som en minimal forbedring.

Så en Action Model MkIII som jeg husker for noen år siden virkelig var KONGEN i taket. Det var jo referansemodell og gud vet hva.
    Vel, så vil jeg påstå at den fremdeles har mye godt bilde å bidra med. Og med sånn en konge ville jeg nok ventet på noe som DLP brikken i 2011 eller en skikkelig 3D-projektor.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan i hvertfall gå god for at HW15 banker W5000 på det meste når det gjelder bildekvalitet. Så du trenger neppe å være redd for at bildet skal bli noe dårligere ved å kjøpe en Lcos projektor. LCD projektorer under 15k er en annen sak..

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lenge siden sist ARTY har du fortsatt din PD eller?

Jeg må jo si at MKIII yter overaskende bra og henger fortsatt godt med i forhold til mange nyere modeller jeg har erfaring med, å vente til høsten er nok antageligvis til det beste, jeg må jo si det er litt bittert å selge denne til så og si ingenting.

Jeg får heller flytte denne inn på soverommet senere :P

Når du sier det kommer projektorer med 2:35:1 chip så bør jeg med andre ord avvente et eventuelt linsekjøp også?

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg selger min mk2 for 2500..så prisen har falt betraktelig siden den var ny..hehe..

Intermediate ARTY sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    814
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Lenge siden sist ARTY har du fortsatt din PD eller?
    Flott å se at du har fått deg et bosted hvor du kan sette opp en kino igjen.

Min PD MKIII har gått snart 5000 timer uten problemer så den kommer nok ikke til å bli pensjonert før det kommer noen reelle kvalitetsforbedringer på projektorfronten.
    (med mindre noen kan friste meg med en brukt PD Avielo Spectra/Radiance til en meget gunstig pris)

Jeg må jo si at MKIII yter overaskende bra og henger fortsatt godt med i forhold til mange nyere modeller jeg har erfaring med, å vente til høsten er nok antageligvis til det beste, jeg må jo si det er litt bittert å selge denne til så og si ingenting.

Jeg får heller flytte denne inn på soverommet senere :P
    Har du prøvet den "side ved side" med andre projektorer?
    Selvfølgelig har det skjedd forbedringer på projektorer, men er de forbedringene verdt 15-30K?

Projektoren din kostet 50K ny frem til 1080p DLP projektorene begynte å komme, først da "dumpet" de prisen på restlageret til 35K. Det er vel knappe to år siden?. Og du fikk jo din til en gunstig pris.

Den eneste grunnen til at man får så lite igjen for PD Action III er fordi den er en 720p projektor. Samme situasjon kan du ende opp i hvis du kjøper en ny "dyr (=kvalitet)" projektor i dag og vil selge den om 2-3 år. Hvis trenden er at ingen vil betale en anstendig bruktpris fordi den ikke har LED/Laser eller/og 3D.

Hva trenden blir og hvor fort dette utvikler seg er usikkert (er ikke akkurat raske på avtrekker'n i utviklingen disse produsentene) før vi ser hva projektor produsentene kommer med på slutten av året.

Når du sier det kommer projektorer med 2:35:1 chip så bør jeg med andre ord avvente et eventuelt linsekjøp også?
    Vanskelig å svare på; 21:9 (2:35) utviklings DLP DMD kommer til produsentene i år, så de første projektorene kommer til neste år.
    Men om dette først bare blir for Digital Cinema og High End produsenter som SIM2, projectiondesign og DPI, eller om "alle" hiver seg på 21:9 trenden er uvisst.
    Kan muligens bli vanskelig å få noe igjen for en Anamorfisk linse investering om 2-3 år.

Har vært flere tråder på AVS om dette, her er et par av de ferskeste;
    2.35 A-morp lenses soon to be obsolete... - AVS Forum
    Anamorphic Lens [2.35/2.4:1] systems soon to be obsolete? - AVS Forum

Det har vært så "minimal" utvikling innen projektor-segmentet siden 1080p kom, så noe må de jo finne på for å få folk til å oppgradere.

Om alt kommer på en gang (LED/Laser, 3D & 21:9) eller om det blir en bit av gangen er jo spørsmålet!

Her noen av trendene/mulighetene for fremtiden som jeg gjerne skulle hatt svar på før jeg investerer i en ny projektor;

3D blir et garantert satsing område. Spørsmålet er om Lcos (JVC/Sony) klarer å produsere full 1080p 3D med nåværende 1080p chip projektorer eller om de først klarer det når de kommer med 4K HT projektorer? (JVC 4K HT projektor koster ca $175.000)
    Hvor lang tid tar det før HT DLP/Lcos 1080p 3D faller til en "normal pris?

LED/Laser lyskilde;
    LED er en reell forbedring, ikke bare i besparelse av lampekostnader, men også i bedre farge gjengivelse (+ 1chip DLP uten fargehjul).
    Minuset er at de trenger mye kjøling som gjør projektorene "uhåndterlig" store. Løser de dette med å ha lyskilden LED/kjøling i en separat boks, noe ala det projektiondesign og Sony har lansert/annonsert?
    Eller blir LED droppet til fordel for Laser Dioder?

"Ekte"Laser har fremdeles problemer med "speckels", men noen påstår de har løst det.

Diode Laser (solid state laser) problemet har vært at de ikke har klart å produsere Grønt lys. Dette annonserte flere Laser Diode produsenter i fjor at de nå har løst (må ikke forveksles med måten Casio's LED/laser hybrid projektor produserer grønt)
    Hvor fort kommer dette på markedet og klarer Diode Laser seg med mindre kjøling enn LED??

(kunne være fett å gjøre billedbehandling i Photoshop/redigere video på projektor uten å bekymre seg for lampeutgifter?)

21:9
    Blir 21:9 projektorer en trend hos HT produsentene for å lokke flere til CIH film visning?

4K projektorer?
    Hvor fort kommer det 4K projektorer? Ryktene sier at Texas Instruments har planer om 0.95" 4K DLP DMD i 2012, som kan bety 4K HT projektorer i 2015.
    Sony kommer sikkert dem i forkjøpet med 4K HT projektorer.

Selvfølgelig så kan man ikke sitte på gjerde å vente på neste Trend uendelig, da får man seg aldri noe nytt utstyr.
    Men for dem som har 2-3 år gamle projektorer som den gangen var "det beste av det beste" så er det lite smart å oppgradere rett før det finner sted et trend skifte.
    Ihvertfall så burde man vurdere oppgraderingen basert på kunnskap om den fremtidige utviklingen, med mindre man er av typen som "alltid skal ha det siste og nyeste".

Ukontrollert "Upgradetitis" kan fort bli en kostbar sykdom! :shock: :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •