Hvor mye penger skal jeg bruke på en stor TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Hvor mye penger skal jeg bruke på en stor TV?

Hei!

Litt merkelig spørsmål dette;

Jeg vurderer å kjøpe en ny TV. Isåfall blir det en LED-LCD på min 52".

Jeg har nå falt på Sony Bravia KDL-700EX, da jeg syns dette virket som en god TV.

Valget er mellom KDL-52EX700 som jeg får for 13.000,- og KDL-60EX700 som jeg får for 20.000,-

Altså 7000,- for 8 tommer.

Jeg har for øyeblikket en 32", og avstanden er ca. 2,5-3m fra nesetipp til TV. (tipper det er noe sånt, kan måle senere).

Jeg tenker å selge min nåværende 32" for ca. 3000,- som er en god pris, da den har god kvalitet, og dermed vil jeg isåfall ende på 10.000,- netto for 52-tommeren.

Mitt spørsmål er dette: er det verdt å koste på hele 7.000,- for å gå opp 8 tommer? Det er snakk om 20CM diagonalt, mye bilde, men er det verdt det? For 7.000,- kan jeg jo få en ny HTPC med kraftig skjermkort, slik at jeg også kan spille, i tillegg til TV-tuner etc.

Jeg vil få mest mulig for pengene, men også en TV som vil virke stor når man ser på den, bra til bilspill og film.

Håper noen kan komme med seriøse svar her. Jeg flommer ikke i penger, men tar meg råd til en ny stor TV, da den brukes daglig.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja altså. Nå sitter jeg like langt unna som deg(ca), men syns min 42" er litt liten til bruk som skjerm på PC'n.

Hvilken kvalitet du trenger på TV'n er det bare du som vet. Det må du nesten se deg til selv. Både Sony og Phillips har noen hete nyheter på LED fronten nå, så tror da det skal være mulig å få en 50" til 20.000.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av demoniac
    Hei!

Litt merkelig spørsmål dette;

Jeg vurderer å kjøpe en ny TV. Isåfall blir det en LED-LCD på min 52".

Jeg har nå falt på Sony Bravia KDL-700EX, da jeg syns dette virket som en god TV.

Valget er mellom KDL-52EX700 som jeg får for 13.000,- og KDL-60EX700 som jeg får for 20.000,-

Altså 7000,- for 8 tommer.

Jeg har for øyeblikket en 32", og avstanden er ca. 2,5-3m fra nesetipp til TV. (tipper det er noe sånt, kan måle senere).

Jeg tenker å selge min nåværende 32" for ca. 3000,- som er en god pris, da den har god kvalitet, og dermed vil jeg isåfall ende på 10.000,- netto for 52-tommeren.

Mitt spørsmål er dette: er det verdt å koste på hele 7.000,- for å gå opp 8 tommer? Det er snakk om 20CM diagonalt, mye bilde, men er det verdt det? For 7.000,- kan jeg jo få en ny HTPC med kraftig skjermkort, slik at jeg også kan spille, i tillegg til TV-tuner etc.

Jeg vil få mest mulig for pengene, men også en TV som vil virke stor når man ser på den, bra til bilspill og film.

Håper noen kan komme med seriøse svar her. Jeg flommer ikke i penger, men tar meg råd til en ny stor TV, da den brukes daglig.
    gå for 60", det er verdt pengene absolutt, størrelsen har alt og si, 52" begynner å bli lite det nå, har selv 55" og den virker liten den å syntest jeg, etter en mnd ca så vil du angre på 52", men dette er jo min mening, hvordan 32" har du? alder?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Tja altså. Nå sitter jeg like langt unna som deg(ca), men syns min 42" er litt liten til bruk som skjerm på PC'n.

Hvilken kvalitet du trenger på TV'n er det bare du som vet. Det må du nesten se deg til selv. Både Sony og Phillips har noen hete nyheter på LED fronten nå, så tror da det skal være mulig å få en 50" til 20.000.
    Men jeg får jo en 52" til 13.000?

Spørsmålet er om det er verdt å bruke 7.000,- ekstra, som er mellomlegget fra 52" til 60". Syns det er drøyt med 900,- ekstra pr. tomme.

En 60" koster ca. 333,- pr tomme i gjennomsnitt.
    En 52" koster ca. 250,- pr tomme i gjennomsnitt.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg får jo en 52" til 13.000?

Spørsmålet er om det er verdt å bruke 7.000,- ekstra, som er mellomlegget fra 52" til 60". Syns det er drøyt med 900,- ekstra pr. tomme.

En 60" koster ca. 333,- pr tomme i gjennomsnitt.
    En 52" koster ca. 250,- pr tomme i gjennomsnitt.
    absolutt verdt det

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker litt det jeg også... Men er snakk om en kraftig HTPC eller 8 tommer her... Og blir ikke bildet dårligere når det er snakk om Full-HD på 60" i forhold til samme oppløsning på 52"?

Skulle vært 55" for 13.000,-. Da hadde valget vært enklere. 5 tommer gir jeg blaffen i, men 8 begynner å bli mye.

Er det noen som har erfaring med en 52"?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TageMathiassen
    hvordan 32" har du? alder?
    2 år gammel Philips. 7762.

Ufattelig bra bilde på den, kostet 12.000,- når jeg kjøpte den (jeg betalte riktignok 6.000,-). Har ikke angret et sekund på den TVen, men 32" begynner å bli litt lite.

Ønsker å kunne være litt på budsjett ved TV-kjøp... 7000,- er mye penger ekstra...

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 60" Kuro og kunne overhode ikke tenke meg å ha noe mindre. Kunne gjerne vært litt større også.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 år gammel Philips. 7762.

Ufattelig bra bilde på den, kostet 12.000,- når jeg kjøpte den (jeg betalte riktignok 6.000,-). Har ikke angret et sekund på den TVen, men 32" begynner å bli litt lite.

Ønsker å kunne være litt på budsjett ved TV-kjøp... 7000,- er mye penger ekstra...
    ja det er det, et gap fra 32 til 52 er det jo uansett, men er redd du vil angre etter 1 mnd, 60" er rått stort

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    god regel, kjøp så stor du kan klare å betale for, og bildet blir ikke uklart på en 60" full hd sålenge signalet som mates er skarpt og fint8)
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det folk glemmer å tenke på her, er avstanden til skjermen.

2,5 meter blir ganske så perfekt 50", så 52" er passelig. Noen vil synes det er litt for stort og andre synes det er ganske lite...

52" er i allefall ikke på noen måter for lite.

Så blir nå alt i alt en vurderingssak for deg. 7k er mye penger man kan legge i PC eller lyd.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ

2,5 meter blir ganske så perfekt 50", så 52" er passelig. Noen vil synes det er litt for stort og andre synes det er ganske lite...

Så blir nå alt i alt en vurderingssak for deg. 7k er mye penger man kan legge i PC eller lyd.
    hvorfor anbefaler folk ca 100" med prosjektor på 3m da? jeg sitter 3 m fra tv og 55 er nesten for lite

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje jeg skal måle fra snuten til TV, så er jeg 100% sikker på avstand.

Selvfølgelig har jeg knallyst på 60" i stedet for 52", sier jo seg selv. Men om 52" er nok, så sparer jeg heller de 7.000,- eller legger de i PC som du også er enig i. For å si det slik, målet er å kunne lese tekst på spill uten å myse... Det kan jeg ikke nå :P

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor anbefaler folk ca 100" med prosjektor på 3m da? jeg sitter 3 m fra tv og 55 er nesten for lite

Fordi det er forskjell på en tv og lerret.

Gang avstanden med 20, så har man ca perfekt størrelse på skjermen for avstanden.
    Går man for lerret, så vil man ha mer kino følelse, og da er det 30-35 man skal gange med for perfekt kino-bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå for 60".

uansett hvilken TV du velger, vil den virke STOR de første ukene, men når du venner deg til størrelsen, skulle du gjerne hatt litt større bilde

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er forskjell på en tv og lerret.

Gang avstanden med 20, så har man ca perfekt størrelse på skjermen for avstanden.
    Går man for lerret, så vil man ha mer kino følelse, og da er det 30-35 man skal gange med for perfekt kino-bilde.
    så du mener at har man en tv på 60" skal man gange det med 20 for å få perfekt sitteavstand? lit langt eller? hehe

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så du mener at har man en tv på 60" skal man gange det med 20 for å få perfekt sitteavstand? lit langt eller? hehe

Har du 60" tv, så deler du på 20 for å finne ut hvor mange meter unna man skal sitte for perfekt størrelse på bilde.
    Med andre ord 3 meter.

Uansett, er jo ingen direkte fasit på det, men det er en grei pekepinne på når man vil få *for stor* tv og *for liten*.

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du 60" tv, så deler du på 20 for å finne ut hvor mange meter unna man skal sitte for perfekt størrelse på bilde.
    Med andre ord 3 meter.

Uansett, er jo ingen direkte fasit på det, men det er en grei pekepinne på når man vil få *for stor* tv og *for liten*.
    oki, blir nok mere riktig detja, skjønte ikke helt hvorfor du ville gange

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg ville dette ha blitt et spørsmål om prioritert bruksområde.

Har selv 50" med ca 4m. avstand.
    Til TV-titting er dette mer enn stort nok.
    Til film og spill skulle jeg gjerne hatt større skjerm.

Har TV-titting prioritet for deg tror jeg 52" er OK.
    Hvis spill/film er viktigere - gå for 60". :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har målt litt nå.
    Ser ut til at det er ca. 3 meter når en lener seg tilbake.

Dvs. optimalt med 60" ifølge deres "x2".

Er stort sett film/spill her i gården, blir vel litt mer TV nå som det blir digital-kabel (30 nye kanaler).

Jeg har målt opp litt i forhold til vår TV også. Kan se for meg hvordan en 52" tommer blir, er ganske mye større bilde.

Sånn som det er nå, så er 32" akkurat litt for lite, er vanskelig å lese tekst på f.eks. Final Fantasy XIII etc. Det blir litt for lite.

Men samme hvor mye lyst jeg får til å gå for 60" istedet for 52", så er 7.000,- litt mye syns jeg. Og folk sier at ved kjøp av en 52", så virker den stor først, også blir man vant til det. Saken er vel egentlig den samme ved kjøp av en på 60" også?

Hadde det vært å gå fra 13.000,- til 15.000,- så hadde det kanskje latt seg gjøre. Er bare en mental sperre på å betale 900,- ekstra pr. tomme.

Det er så mye man kan få for de 7000,-:

- Alle dagens spillkonsoller
    - HTPC med TV-tuner og kraftig skjermkort
    - Godt digitalt speilreflekskamera

Lurer på om det er 52" til 13.000 som blir godtatt av min småfornuftige hjerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •