Kjøp av projektor - amatør trenger hjelp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Habitats sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av projektor - amatør trenger hjelp

Hei, prøvde å luke frem noen svar i en annen tråd, men ble heller laber respons der så da lager jeg like så godt en egen.

Har bestemt meg for å gå til anskaffelse av en projektor. Budsjettet ligger på maks 15.000,-, gjerne mindre.

Projektoren skal brukes til (rangert etter viktighet):
    - Film
    - Spilling
    - PC
    - TV

Rommet den skal være i er så og si nesten 100% lysisolert, og maks lengde fra lerret til bakveggen er 4.60m

Andre krav:
    - Full HD
    - Stillegående (helst)

Har sett litt på Benq w5000, men det som holder meg litt tilbake er at folk sier den lager en del lyd.

Og når det gjelder lerret. Kan få laget en rullegardin i ønsket farge for en billig penge. Vil dette være godt nok, eller bø jeg kjøpe et dedikert lerret? Eventuelt hvilken farge bør jeg gå for? Hvor stort lerret kan jeg ha?

Til slutt. Har en 40" full HD-tv akkurat nå. Hadde først tenkt til å oppgradere til en 55". Hvordan tror dere opplevelsen min blir med en projektor kontra en ny TV?

På forhånd takk :razz:
    //hab

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg syns min w5000 lage ingen lyd når man ser på film. jeg har min rett over hodet. hvis man skrur av lyden på anlegget da hører man den litt så klart. men den bråker ikke noe mere enn min stasjonære pc. men som sagt hvis du spiller eller ser på film så hører du absolutt ingenting.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også W5000 rett over hodet, på en hylle og hører den i stille sekvenser på film, men ikke så mye at jeg plages av det.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nok komme mange råd som sier følgende videre her nå: Kjøp en W5000 og bruk resten av budsjett på et ordentlig lerret. Skrinlegg rullegardinplanene... Jeg sier meg enig i det de kommer til å si.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Synes du skal gå for W5000 og ikke bekymre deg for støy.
    Og spander på deg et lerret. Det har altså en del å si å få et lerret i stedet for en rullegardin.

Med 15.000,- ligger du godt an til å få både så vel W5000 og et fint lerret.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, takker så mye for innspill.

Hvordan farge/størrelse syntes dere jeg burde gå for? Prøvde ut den kalkulatoren, men skjønte fint lite av den...

Har jeg nok avstand til å gå for et 106"?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det største du får til (kasteavstand ca 4,15m) blir 225cm bredt, tilsvarer 102".
    BenQ W5000 Projection Calculator - Throw Distance and Screen Size
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at man kan zoome inn på den kalkulatoren. Hvordan er dette i virkeligheten? Ødelegger det noe? Skal man helst la være?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne pakken hos AV-Shop. Tenkte det måtte være en grei deal.

Jeg satt opp følgende:
    - Benq W5000
    - DreamScreen UltraFlat HDMI 1,3 1080P hvit 12,5m
    - DreamScreen V2 DynaGrey White AutoManual 230 cm/106"
    - AVshop Proff Video Kalibrering BASIC
    - BENQ Universaloppheng for BenQ-projektorer

Alt dette kom på 16 699,- som er overkommelig.

MEN har noen spørsmål:
    1. Ettersom jeg har et bra lysisolert rom valgte jeg GRÅTT lerret. Dette er så vidt jeg vet det riktige?

2. Noen erfaringer med denne kalibreringen? Er den nødvendig? De lover gull og grønne skoger på siden, men jeg kan absolutt ingenting om dette. Antok det ver greit å ha?

3. Takfestet. Må jeg kjøpe ekstern feste? Eller kan jeg bare skru den opp i taket på kreativt vis? Vil dere heller anbefale et ordentlig feste? Hva følger med i pakken?

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det, så bør du gå for hvitt lerret om du har full lyskontroll i rommet... (?)

Når det gjelder takfeste, så er det noe du må kjøpe utenom. Følger neppe med i pakken. Er nok sikkert greit å vite at en slik dyr sak henger skikkelig og ikke faller ned i gulvet. Ser jo fort litt penere ut også med et dedikert feste.
    Holder det ikke med 10m kabel? Jeg syns bare det er irriterende med masse overskytende kabel som ligger og slenger Du har jo sikkert målt...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du et bra lysisolert rom, bør du gå for hvitt lerret. Har det samme opphenget og har skrudd det rett opp i (tre)taket og dette fungerer perfekt :wink:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah okei. Misforstått jeg da. Da blir det hivtt lerret

Har ikke gjort nøyaktige mål enda, men skal ha kabelen langs lista rundt hele rommet, så blir fort noen meter!

Hva med kalibreingen de tilbyr. Noen erfaringer ?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ble denne tråden flyttet fra digitale projektorer til prisjakt? Er da overhode ikke på noen prisjakt her?

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver meg inn på tåden sånn kjapt her angående kalibrering. Det sparer deg for mye tid og fikling med utstyret for å få et bilde du er fornøyd med. Kjipt å se film dersom alle er røde i fjeset osv... Gjør det selv dersom du har peiling, men for oss som syns det er greit at ting bare virker vil jeg anbefale deg å få det gjort ordentlig med en gang, så er ikke det noe tema seinere. En kompis av meg droppet kalibreringen, og endte med å sende det inn i etterkant for å få det gjort skikkelig... Siden du har et greit budsjett å forholde deg til, så ville jeg nesten heller gått litt ned og fått en kalibrert HD-ready prosjektor istedet, da et reint og riktig bilde betyr veldig mye når du først ser på film. Du kan alltids selge den brukt å oppgradere til en fetere prosjektor dersom det viser seg at interessen for hjemmekino tar ordentlig av. Lykke til!

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Habitats
    2. Noen erfaringer med denne kalibreringen? Er den nødvendig? De lover gull og grønne skoger på siden, men jeg kan absolutt ingenting om dette. Antok det ver greit å ha?

Du beskriver deg selv som amatør, og da vil jeg i høyeste grad anbefale proff kalibrering.
    Det garanterer deg det beste projektoren har å by på.
    Finnes mange personer ute i verden som ser og hører film på utstyr som kan prestere veldig godt, men blir brukt i et standardoppsett som gir middelmådig resultat.

Har du råd til å spandere på deg pakken du nevner, ligger du an til en særdeles god filmopplevelse i tusenvis av timer.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av procyon
    Har du et bra lysisolert rom, bør du gå for hvitt lerret. Har det samme opphenget og har skrudd det rett opp i (tre)taket og dette fungerer perfekt :wink:
    Jeg ville ikke gått for hvitt lerret. Jeg har et rom med 100% lyskontroll og med scenemolton på alle vegger og i tak. Har også Sony VW85 som har et sortnivå som overgår de fleste projektorer og jeg bruker grått lerret. Man får litt mer lys med et hvitt lerret, men du henter mye mer i de mørke scenene med et grått og det er mye lettere å lure hjernen til å tro at det lyse gråe er hvitt enn det er å lure den til å tro at det lyse gråe er svart...:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, tusen takk for fine svar alkar og tor. Ble litt klokere nå.

Interessen for hjemmekino er definitivt der. Har brukt rundt 25 lapper på resten av utstyret, så ser ingen grunn til å gå for noe halvbra når jeg først skal ha dette.

Jeg antar at basic pakken holder for meg som det er nå. Leste på siden deres at den tar for seg alt som har med farger å gjøre, og det er ofte denne biten jeg har slitt med på skjermene jeg har brukt opp i gjennom.

Da blir det nok storskjerm på denne karen om ikke lenge

@Andreas21

Nei nå gjorde du meg usikker gitt. Veggen der lerretet skal henge er hvit-ish. Resten av veggene i rommet er en mørkere grønnfarge. Taket et hvit, og gulvet er vanlig panel, altså ganske lyst. Men jeg har full isolering foran alle vinduer osv.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, tusen takk for fine svar alkar og tor. Ble litt klokere nå.

Interessen for hjemmekino er definitivt der. Har brukt rundt 25 lapper på resten av utstyret, så ser ingen grunn til å gå for noe halvbra når jeg først skal ha dette.

Jeg antar at basic pakken holder for meg som det er nå. Leste på siden deres at den tar for seg alt som har med farger å gjøre, og det er ofte denne biten jeg har slitt med på skjermene jeg har brukt opp i gjennom.

Da blir det nok storskjerm på denne karen om ikke lenge

@Andreas21

Nei nå gjorde du meg usikker gitt. Veggen der lerretet skal henge er hvit-ish. Resten av veggene i rommet er en mørkere grønnfarge. Taket et hvit, og gulvet er vanlig panel, altså ganske lyst. Men jeg har full isolering foran alle vinduer osv.
    Det er grått lerret du skal ha!:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da prøver jeg med et grått lerret i første omgang.

Blir det total krise går det sikkert ann å bytte til et hvit

Newcomer KaNi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort nøyaktige mål enda, men skal ha kabelen langs lista rundt hele rommet, så blir fort noen meter!
    Ja, da trenger du jo mer. Jeg har lagt min langs taket i en hvit kabelkanal og ned bak lerretet, så fikk mer enn nok med 10m

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •