Hvor i utlandet er det lurt å kjøpe projektor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer milan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor i utlandet er det lurt å kjøpe projektor?

Hei.
    Er på jakt etter en full hd-projektor. Har dere noen tips til butikker jeg kan sjekke ut på nett?
    God påske til alle!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er å kjøpe i Norge hvis uhellet skulle være ute er min mening på et såpass dyrt produkt.

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av milan
    Hei.
    Er på jakt etter en full hd-projektor. Har dere noen tips til butikker jeg kan sjekke ut på nett?
    God påske til alle!
    Hivizone.com
    Mvh bigtor

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Det beste er å kjøpe i Norge hvis uhellet skulle være ute er min mening på et såpass dyrt produkt.
    mulig ,men min tw5500 var 11000 billigere i usa , så den sjansen tar jeg glatt :-D

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kappel
    mulig ,men min tw5500 var 11000 billigere i usa , så den sjansen tar jeg glatt :-D
    Det skjønner jeg godt. 8)

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var det med frakt og mva?
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Danmark, kjøpte ny TW3500 i Tyskland. Den er nå til service i Sverrige.
    Fint med Europagarranti!

Betalte 9.600,- NOK for min TW3500.

Ser Tyskland har HW15 for 16.200,- så litt er det jo å spare hvis man er på reise.
    Men TW5500 kommer ikke Tyskland i nærheten av den gode norske prisen.
    Heller ikke W5000.

Norge er faktisk et relativt billig land på forbrukerelektronikk.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Var det med frakt og mva?
    Nei var over på ferie og tok den som håndbagasje

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å reise til Sverige, eller et annet europeisk land. For så å sette seg på en internett cafe og handle på en hjemme side i Norge. Handler du da i utlandet? Da er det jo veldig lett med service om det skulle skje noe med varen.

du sparer jo endel i frakt......rofl

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Norge er faktisk et relativt billig land på forbrukerelektronikk.
    Og tar man reklamasjonsretten med i regnestykket, skal det veldig mye til å tjene noe på utenlandskjøp.

Oftest vil allerede frakt og moms spise opp prisforskjellen. Om man trenger ny strømforsyning i tillegg, er forskjellen helt borte...

Unntaket kan være kjøp fra et momsfritt produksjonland, som USA eller China. Og det hjelper å kjøpe med seg noe når man likevel er på reise; da sparer man både frakt og norsk moms. Kjøper man med et amerikansk produkt i USA på denne måten, kan man komme ned mot det halve av norsk pris. Da kan det lønne seg, også andre steder enn på papiret.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det lønner seg å bestille fra utlandet eller ei kommer jo veldig an på hvilket produkt og hvor sterk den norske kronen er i forhold til den aktuelle valutaen på bestillingstidspunktet.

For et par år siden bestilte jeg min projektor (Sony VW60) hos pricejapan.com. Totalsummen levert på døren ble 20300.- inkl. flyfrakt med full forsikring og norsk mva.
    Billigste norske nettbutikk da hadde en pris på 34999.- + frakt.

Hadde en gunstig valutasituasjon for import kan man si.

Garantien er drawbacket: 1 års fabrikkgaranti, der jeg selv evt. måtte koste på tur/retur frakt (ca. 4000.- NOK).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte samme projektor i Japan (VW60), da jeg så meg rundt fant jeg den ikke under 40k i Norge og fikk den på døren for rundt 20k. Da er forskjellene så store at du kan kjøpe en ny og fortsatt ikke ha tapt noe... La oss si det går 3 år og min ryker (den er vel fort vekk 2 år nå??) da kan jeg kjøpe en like god/bedre til 20 k (time value of money holdt utenfor (20k om 3 år er ikke det samme som 20k i dag) i tillegg til cash flow). Mao, det var verdt risikoen.

/S

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hoffa
    Garantien er drawbacket: 1 års fabrikkgaranti, der jeg selv evt. måtte koste på tur/retur frakt (ca. 4000.- NOK).
    Ja det er et drawback at men ikke får elkjips trygghetsgaranti:wink: , men hvor ofte er det feil på nye produkter de første årene uansett ????
    Er rimelig sikker på at om man handler "alt" i utlandet uten garanti kommer man greit ut uansett om man skulle være uheldig en eller annen gang , det er ikke så dyrt å få reparert el produkter her heller , så lenge det er snakk om en modell som er levert her i landet uansett .

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et drawback at men ikke får elkjips trygghetsgaranti:wink: , men hvor ofte er det feil på nye produkter de første årene uansett ????
    Der er 5 års reklamasjonstid det dreier seg om -- i praksis ofte halvparten av produktets levetid.

Feil oppdages typisk etter at 1-årsgarantien er utløpt, men før reklamasjonstiden går ut. Min erfaring etter 30 år som elektronikkjøper, er at mange populære merker har skyhøy feilprosent. Uten reklamasjonsrett kan du etter 2-3 år bli sittende med et produkt du kan velge å kaste, eller betale halve innkjøpsprisen for å få reparert.

Det er slike erfaringer et noenlunde intelligent menneske ikke gjør veldig mange ganger, før han tar muligheten med i regnskapet når beste tilbud skal velges. Den som er virkelig smart, lærer også av andres erfaringer.

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Der er 5 års reklamasjonstid det dreier seg om -- i praksis ofte halvparten av produktets levetid.

Feil oppdages typisk etter at 1-årsgarantien er utløpt, men før reklamasjonstiden går ut. Min erfaring etter 30 år som elektronikkjøper, er at mange populære merker har skyhøy feilprosent. Uten reklamasjonsrett kan du etter 2-3 år bli sittende med et produkt du kan velge å kaste, eller betale halve innkjøpsprisen for å få reparert.

Det er slike erfaringer et noenlunde intelligent menneske ikke gjør veldig mange ganger, før han tar muligheten med i regnskapet når beste tilbud skal velges. Den som er virkelig smart, lærer også av andres erfaringer.
    Da får heller vi mindre inteligente kjøpe billig og leve i frykt da

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du i skyhøy feilprosent? 0,1 %? 1%? 5%? 25%?

Og med feilprosent, definerer du da produktet som ubrukelig i sin nåværende form, eller at det har en skavank der en kan fortsette å bruke produktet, men at det ideelt sett skulle vært bedre?

Selv tror jeg det følger av større volumer også blir tydeligere at noen får problemer, selv om det %-vis av totalmassen ikke er så ille sett i forhold til andre produkter.

Når det er sagt, handler jeg oftest i Norge på grunn av relativt kurant prising av elektronikk og god forbrukerbeskyttelse. Men når det blir så pervest som i Sony-eksemplet så er det ekstremt vanskelig, økonomisk sett, å rettferdiggjøre kjøp i Norge vs utlandet.

/S

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Hva legger du i skyhøy feilprosent?
    For enkelte merker jeg selv har vært så dum å kjøpe flere ganger, har feilprosenten i mitt personlige tilfelle ligger på 100% -- dvs ingen av apparatene har vart mer enn 4-5 år før de måtte repareres eller kastes...

Har ikke greid å finne bransjestatistikk for dette, men om forholdene er i nærheten av hva de er for datautstyr (der det finnes god statistikk over reklamasjoner), ligger tallene i alle fall betydelig nærmere 25% enn 5%.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    dvs ingen av apparatene har vart mer enn 4-5 år før de måtte repareres eller kastes...
    Her er det projektor med svært dyre pærer det er snakk om, så den er stort sett søppel etter 4-5 år uansett, synd men sant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •